toch maar is me prof opleuken.
ik ben dus jurriaan de graaf ook wel farmer tuning.
ik rij brommercross tenminste wil ik gaan doen. vorder redelijk me me brom ze debuut rijdt hij op texel. veder sleutel ik graag aan motoren hobby er daarom ook wat extra bij.
http://nl.youtube.com/watch?v=aim34XMLcLA
ff crossen in het land
me boekert
actie
jeeah
muhahah
beetje dichtbij
wat geschreven voor een topic dus ook maar hier neer geknalt.
CARTER TUNING:
Carters worden gegoten en cil ook. Nou komen er bij gieten naden van de mal maar die worden niet weggewerkt. Dus die kan of mag je zelf weg halen. Nou kan je hem ook nog flowen dat is de randen waar de gassen langs moeten scherp maken. En enige obstakels weg halen. Kijk wel of het belangrijke onerdelen zijn.
SPOELERS: VOET VAN DE CIL
Dus bij de voet van de cil gaat je kanaal van je carter over in 2 kanalen in je cil die spijl die ertussen zit moet je heel scherp maken. Zodat het sneller splitst. Ook kan je spoelkanalen vergroten voor meer spoeling zodat alles sneller in je cil is. (heb het nu nog steeds over de onderste kanalen) De voorste dus naar de uitlaat toe uit me hoofd. Maak je groter als de achterste. Dit komt door de speciale flow in je cil behoud daarom ook de vrom die ie nu heeft. Ook de rand aan de boring kant maak je mooi scherp ook weer voor een snellere verplaatsing van de gassen.
De meningen zijn verdeeld over polijsten of ruw. Ik zelf met mijn ervaring zeg de midden weg dus niet ruw en niet te glad. Door naar de uitlaat poort. Zoals ik al gezegt heb zijn er een paar lei draden als je nog geen ervaring hebt.
GEGEVENS MAX MATEN:
Max hoogte is ong : 200 graden leg zo uit hoe je dat meet.
Max breedte is ong : 70% van de boring van de cil.
Als je een w of vlinder of ovaal met fluisters hebt laat een minimale Spijl van 3mm staan. anders brandt ie gewoon weg door de hitte van het Verbrandings proces.
SPOELERS
Je spoelers zijn speciaal geflowed , je kunt ze lichtelijk bewerken door middel van verhogen , hier voor is ook een max van 130graden , maar deze hoogte word ook bepaald door de hoogte van je uitlaadpoort , meestal zijn de spoelers zo'n 60 graden lager
dan de uitlaatpoort .
CILINDERKOP
SQUISHE
Je squishe is de ruimte tussen squishe-band en je zuiger , deze squishe hoort bij een 50/70cc zo'n 0,6mm te zijn , dan is ie goed afgesteld , en bij een 100cc zo'n 0,9mm .
SQUISHE BAND
De Squishe band is de de rand die zorgt dat je brandstof mengsel in je verbandings tot ontploffing komt , en zo doende in een geconcentreerdere ruimte .
Met je squishe band kan je ook veel van je vermogen bepalen , hoe grotere squishe band ( max 68% ) hoe meer koppel je zult krijgen , en hoe grotere squishe ( min 15% ) hoe hoger je vermogen zult liggen .
Verbrandings kamer
In je verbrandings kamer komt je mengsel tot ontploffing , deze inhoud bepaald de compressie ( lees verder .
Compressie
Door de inhoud van je verbrandingskamer aan te passen kan je je compressie aanpassen , dit doe je niet 1, 2, 3 , hier voor moet je je inhoud echt aanpassen door een nieuwe verbrandings kamer te ( laten ) maken door bijv. bij een 70cc een 50cc ciliderkop uitdraaien ( denk dan ook aan je squishe band )
Normaal staat je compressie zo'n 1:13 ( 13cc gecomprimeerdt in 1cc )
Bij racer's gaan de verhoudingen tot zo'n 1:15 ( ga je hoger moet je echt wel verstand van zaken hebben!!)
Maak na het tunen altijd alles goed schoon, niet met water maar met benzine/terpentine. Als er nog metaalsplinters in je cilinder/carter zitten en je gaat rijden met 13000 tpm zal je zuiger dat niet al te lekker vinden met al dat vuil. Ook je lagers zullen er niet al te blij mee zijn. Dus maak alles altijd goed schoon, dat scheelt een hoop onkosten.
copyright farmer tuning nee grapie :P
zo goed mensen begrijpen wij het.
had zoveel moeite gedaan om het te tike dus hier maar ook poste