Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - elco?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1163 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #9784 - elco?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1035 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Mini 2-6-2003 16:17 Print topicpost
Posts: 86
ik ben dus van plan om mn eigen begrenzer te bouwen aan de hand van het schema van neonlampje, alleen nu heb ik dus verschillende soorten elco´s gehaald maar:

- wat is de plus en de min kant?

aan een kant zijn ze zwart en aan een kant gewoon kaal metaal? en aan een kant zit een ribbel en aan de andere kant niet!

of maakt het niet uit welke kant je aan je frame aansluit en welke aan je signaaldraad?

dus weet iemand het

Dit bericht is ge-edit door Mini op 2-6-2003 16:17
 

Blijhoofd 2-6-2003 18:37 Print reply

Posts: 7378
zwarte kant is min(lange pootje is plus)zou hem met de min kant aan het frame maken

1300 ste post

Dit bericht is ge-edit door blijhoofd op 2-6-2003 18:38
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Hier_ben_ik - Administrator 2-6-2003 18:55 Print reply

Posts: 8499
maakt volgesmij niet zoveel uit met welke kant je hem aan het frame maakt

en EIGENLIJK moet je dit replyen op die FAQ maarja..
 
Members zijn vervelend :-|
Blijhoofd 2-6-2003 19:15 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

maakt volgesmij niet zoveel uit met welke kant je hem aan het frame maakt

en EIGENLIJK moet je dit replyen op die FAQ maarja..


stroom loopt van hoog naar laag dus van plus naar min frame is laagste punt dus min op het frame...


Dit bericht is ge-edit door blijhoofd op 2-6-2003 19:27
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
-Michiel RS- 2-6-2003 19:30 Print reply
Posts: 2803
tis toch wisselspanning dus maakt het niets uit.
 
Martijn 2-6-2003 20:20 Print reply
Posts: 10000
maakt vlgs mij wel uit...maja...iig zit er op de - kant een zwarte streep met 000 erop...das de massa dus...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
DtArmyBike 2-6-2003 20:24 Print reply
Posts: 14
ja dat maakt zeker uit, en vooral bij een elco,

elco = elektrolytische condensator, en geen keramische, keramische maakt niet uit hoe je die aansluit, bij een elco kan het met groate strome en spanningen mis gaan en krijg je mooie ontploffingen en lekkere zuren uit de elco..

en zaten er in brommers geen gelijkrichters??? want dan is het niet wisselstroom maar gelijkstroom

correct me of i'm wrong
 
Hier_ben_ik - Administrator 2-6-2003 20:43 Print reply

Posts: 8499
ja je bent wrong

je onsteking wordt niet gelijkgericht. als je nadenkt kom je tot de conclusie dat dat simpelweg ook niet kan, hoe wil je bobine voor zo'n hoge spanning zorgen (via spoelen enzo daarin) zonder dat er wisselspanning is?? met gelijkspanning heb je geen fluxverandering op de kernen in de bobine dus ook geen hoger voltage.. geen voltage zelfs

iig zit het zo ongeveer.. ontsteking wordt niet gelijkgericht.

daarom maakt het ook geen flikker uit hoe je de elcos aansluit
 
Members zijn vervelend :-|
Blukaap 2-6-2003 20:55 Print reply

Posts: 10006
Elco blaas je volgens mij toch echt op, dus dan zul je er een diode tussen moeten frommelen.
 
Bastila is lief
Martijn 3-6-2003 1:32 Print reply
Posts: 10000
idd...vlgs mij ook...een diode dat ie alleen maar van elco naar massa kan....
zowieso snap ik dat hele AC verhaal niet...het zijn toch gewoon pulsen..maar dat is nog niet meteen wisselstroom....wisselstroom verwisselt telkes van 'richting' ...dus dan gaat ie eerst van spoel naar bobine naar massa..en dan van massa naar bobine naar spoel....lijkt me nogal bull...

correct me 2 if i'm wrong.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
-Michiel RS- 3-6-2003 23:01 Print reply
Posts: 2803
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

Elco blaas je volgens mij toch echt op, dus dan zul je er een diode tussen moeten frommelen.


Je hebt wel een beetje gelijk, bij eentsx moet je ook een elco nemen van minimaal 100volt, want eentje van 63 volt zal het niet (lang) volhoudem, elco's vinden wisselspanning ook niet zo lekker.

Maar het werkt uitstekend voor ff een tijdje op de rollenbank.
 
Neonlampje 3-6-2003 23:56 Print reply

Posts: 14825
idd ik zou spanning zo hoog mogelijk nemen...

en verder kant waar streepje op staat naar de gnd, en dan komt t wel goed..

edit: leuk projectje voor mensen hier.. soldeer eens een 220 stekker op een elco (zo groot mogelijk natuurlijk, 100uF ofzo ) en dan in stopkontact
edit2: ohja geur niet inademen, heb daar 2 dagen koppijn aan over gehouden!

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-6-2003 23:58

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-6-2003 23:59
 
Mr Pain 4-6-2003 0:14 Print reply
Posts: 4966
ja net rotte eieren, heb ik al een keer op mijn school gedaan
 
Repsolnsr [v Leeuwen] 4-6-2003 0:20 Print reply

Posts: 658
Elco maakt zeker wel verschil uit hoe je hem aansluit. Heb zelf ervaring mee op mijn nsr dat ie niet funcioneerd zoals hij hoort
 
Dikke penne
Blijhoofd 4-6-2003 16:35 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

idd ik zou spanning zo hoog mogelijk nemen...

en verder kant waar streepje op staat naar de gnd, en dan komt t wel goed..

edit: leuk projectje voor mensen hier.. soldeer eens een 220 stekker op een elco (zo groot mogelijk natuurlijk, 100uF ofzo ) en dan in stopkontact
edit2: ohja geur niet inademen, heb daar 2 dagen koppijn aan over gehouden!

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-6-2003 23:58

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-6-2003 23:59


roflll wat gebeurde er dan???
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235

Dit topic is 1035 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved