Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #9594 - Cilinder Tuning Home Done
|
Pagina 1 van 6
|
Dit topic is 11699 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 18:10 |
Posts: 1001 |
Ik heb dus zelf wat aan mn cilindertje zitten vrotten en nou vroeg ik me af wat jullie ervan denken. Graag ff alleen van de mensen die weten waar ze t over hebben als ze over poorten praten anders schiet t nog niet op .
Ik heb de uitlaapoort dus breder gemaakt.
De inlaatpoorten hoger en de spoelpoorten heb ik weinig aan gedaan.
Wat voor effect heeft dit precies? Nu kun je wel zeggen: koop een boek. Maar die boeken zijn gruwelijk duur en dat gaat me te ver voor n beetje hobbyen.
Ow ja. Het is een Yamaha FS1 cilinder dus eigenlijk heeft ie geen inlaatpoorten.. Ik noem ze zo omdat ze op de plek zitten waar inlaatpoorten horen te zitten...
Uitlaatpoort(rechthoek met afgeronde hoeken):
30mm breed
20mm hoog
21mm van bovenrand cilinder
Inlaatpoorten (ovaal, 2 x, naast elkaar):
8mm breed
16mm hoog
29mm van bovenrand cilinder
Spoelpoorten (rechthoeken met afgeronde hoeken, 2x, tegenover elkaar):
17mm breed
9mm hoog
32mm van bovenrand cilinder
PS: ik kan de poortmap die ik gemaakt heb niet posten omdat ik geen scanner heb... (en nee ook geen digi camera of webcam)
Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-5-2003 18:11
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
Ralf |
23-5-2003 18:40 |
Posts: 9073 |
En tot hoever komt je zuiger op BDP?
( #mm onder de rand )
En wat is de boring en de slag...
En SEARCH eens wat rond, er is onderhand toch wel zat algemeen tjoen info gegeven de laatste tijd, waar je alles uit kan halen wat je nodig hebt...
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 23-5-2003 18:41
|
|
|
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 18:44 |
Posts: 1001 |
jah sorry kzal de search nog s gebruiken maar ik vroeg in de basis dus naar de mening over de maten ensow...
de zuiger komt tot helemaal bovenin
stootrandje van 2-3 mm ofzo (afstand van zuigerbodem tot 1e zuigerveer)
edit:
ow shit had ik dat plaatje vergeten
boring x slag = 40.50 * 39.7 (na t honen)
ik had ook gelijk ff uitlaatje uitgerekend:
wrom doet de pic t niet? nja
http://members.lycos...uitlaat_matthias.jpg
Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-5-2003 18:46
Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-5-2003 18:49
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
ardan |
23-5-2003 18:45 |
Posts: 595 |
als je ij uitlaat zet : rechthoek met afgeronde hoeken.
dan denk ik persoonlijk al van 'ai'.
ik hoop voor jou dat je tenmnste de bovenkant eclipsvormig gemaakt hebt,anders zullen je zuigerveren het wel leuk vinden.
en een poortmap zou echt wel anngeraden zijn,zo kun je er eigenlijk niets mee.tenzij je hem monteert en ons zegt dat hij nu beter rijd,dan weten we het ook.
anders durations en poortmap.
|
|
have a blast,go fast |
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 18:51 |
Posts: 1001 |
ai
ik moet dus nog veel leren
maar ik had aan die uitlaat poort weinig gedaan
maar 1mm omhoog ofzo...
de bovenkant is dus vrij vlak...
daar moet ik dus n boogje van maken?
poortmap heb ik wel gemaakt maarja geen scanner...
durations=timingen? dan moet ik m ff erop zetten...
kzal nog s kijken vanavond..
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
Rudy |
23-5-2003 18:55 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAFREAK
ai
ik moet dus nog veel leren
maar ik had aan die uitlaat poort weinig gedaan
maar 1mm omhoog ofzo...
de bovenkant is dus vrij vlak...
daar moet ik dus n boogje van maken?
poortmap heb ik wel gemaakt maarja geen scanner...
durations=timingen? dan moet ik m ff erop zetten...
kzal nog s kijken vanavond..
duration=timing (tijd dat uitlaatpoort losstaat in krukasgraden).
maar ik heb uit dat proggie nog nooit een uitlaat kunnen krijgen die ergens op lijkt..
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
ardan |
23-5-2003 18:55 |
Posts: 595 |
als je hem nu nog gaat rond maken,dan gaat hij weer wat omhoog natuurlijk.bovenste punt moet ongeveer 4-5 graden boven breedste punt liggen,dus dan zou hij gewoon nog 5 graden hoger moeten.
misschien dat het dan wel teveel is?
|
|
have a blast,go fast |
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 19:05 |
Posts: 1001 |
naja kheb van n andere dude begrepen dat die n toerental van 13500 heb en dat de powerband van 8000 tot 13000 toeren gaat en die heb zn uitlaatpoort 23,5 hoog en 24,5 breed.
(ik heb m dus breder en lager)
maar dat proggie sux? dan moet ik ff n ander zoeken
ik heb ook n bimotion maar die snap ik neit echt...
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
De Schout |
23-5-2003 19:09 |
Posts: 5327 |
je moet die 50.14 in da progje vervangen door 50,14. dan zal er wil iets heel anders uitkomen. owja, waar slaan die k0 k1 k2 a0 en exd op??? oww als je XP heb werkt tie niet met een komma en ook niet met een punt. dus dan maar 50cc. en toerental van topvermogen ook niet wat hoog ingeschat??
Dit bericht is ge-edit door De Schout op 23-5-2003 19:15
Dit bericht is ge-edit door De Schout op 23-5-2003 19:19
Dit bericht is ge-edit door De Schout op 23-5-2003 19:20
rotplaatjes ook altijd
Dit bericht is ge-edit door De Schout op 23-5-2003 19:20
Dit bericht is ge-edit door De Schout op 23-5-2003 19:21
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Boldy |
23-5-2003 19:13 |
Posts: 406 |
Mijn vader heeft gisteravond mijn cilindertje lopen uitfrezen. Hij heeft dit vroeger ook heel vaak gedaan en heeft hem heel vakkundig getuned. Hij maakt lekker veel toeren extra, zoveel dat ik een andere uitlaat nodig heb (had ik gelukkig al besteld). Wel bruut
|
|
][ Setup: 70cc 6 poorts TCCD, 15mm Bing, Proma Grand Prix tuned door mij (sjek de FAQ), 3 klauws koppeling, hoofdsproeier 2.20, sproeier 70, uitgedraaide 50 kop, top momenteel: 62,8km/u ][ ][ Go FAQ yourself: http://www.brommerforum.nl/ |
|
Pingu |
23-5-2003 19:33 |
Posts: 1842 |
Quote: De inlaatpoorten hoger en de spoelpoorten heb ik weinig aan gedaan.
Inlaat poort moet niet hoger... en tja.. maak ff poortmap, want wat jij redelijk rechthoekig vind hoeft natuurlijk niet te rechthoekig te zijn.
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
De Schout |
23-5-2003 19:35 |
Posts: 5327 |
wat hij inlaat poorten noemt zijn denk ik boostpoorten, maar daar had je eigenlijk af moeten blijven als je aan je spoelpoorten ook nix doet denk ik.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Hans F |
23-5-2003 19:52 |
Posts: 4326 |
whoei bmep van 0,0 bar
Ligt aan de punt. Als je een cil. inhoud hebt die 51140cc is en je haalt daar 5 pk op 11000 rpm uit dan heb je idd een niet noemenswaardige BMPEP
Ik snap btw. echt niet dat je dit programma'tje gebruikt, maak gewoon zelf een spreadsheat met de originele formule's. Kun je zelf ook al de constante's kiezen enzo. Veel overzichtelijker. En als je hem dan wilt maken alles invoeren in dat programma van de prog(64?)exe reeks, krijg je ook de maten van de uitslagen enzo.
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 23-5-2003 19:52
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 23-5-2003 20:00
|
|
|
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 20:23 |
Posts: 1001 |
hmm nou
ik snap er nog niet al teveel van...
dus ik vond dit progje wel makkelijk op die bmep en die pk opgave na dan..
ik heb ook een progje van bimotion maar daar snap ik de ballen van eerlijk gezegd...
toerental is misschien iets hoog maar hij draait nu (met een cilinder die een lagere uitlaatpoort heeft) al 11000 toeren in de 1e versnl. in de andere versnellingen haalt ie dat niet maar hij komt toch nog tot 10000 toeren in 4
(handig dat rekenprogrammaatje)
hij geeft trouwens wel een erg dikke uitlaatbocht aan (expansion chamber designer V0.1).. 40.5mm kan dit kloppen?
mn uitlaatpoort had ik niet goed opgemeten. die zit in werkelijkheid op 27mm. dus hij kan nog net ben ik achter (66,67% van de boring).
over de poorten:
Yamaha FS1 heeft carb int carter (duh..roterende inlaat ) dus eigenlijk heeft ie 4 spoelpoorten
daar waar normaal gesproken inlaatpoort zit, zitten er 2 en aan de zijkanten van de cilinder zitten er aan elke kant 1. daar heb ik niet veel aan gedaan. die eerste 2 wel.
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
Hans F |
23-5-2003 21:24 |
Posts: 4326 |
Dit programma gaat btw uit van een vierkante uitlaatpoort. (Qua oppervlak dus)
Uitlaatbocht? Ow, je bedoelt header/ cilinderaansluiting ofzo? Tja die moet jij vrijwel nooit groter maken als 28mm. Die is trouwens zo dik omdat je belachelijk veel toeren draait om 5 pk te krijgen (volgens jouw invoer 11.000 toeren en dan 5 pk) Verhoog die 5 maar op verlaag die 11.000 en zie wat er gebeurt.
Nogmaals het is veel makkelijker/overzichterlijker om met de werkelijke formules een spreadsheat te maken.
http://members.bella...vze2p5sj/expcham.htm
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 23-5-2003 21:24
|
|
|
|
YAMAHAFREAK |
23-5-2003 22:26 |
Posts: 1001 |
moet je dat niet aanvinken om die pk's in de berekening te betrekken?
bedankt trouwens voor die link! ik heb t verhaal uitgeprint en ga t ff bestuderen.
maar wat voor vermogen zou re?el zijn? 8 pk?
zit een 16mm carb op. timing van de inlaatschijf kan ik toch gewoon aanpassen aan die van poorten? of kan dat niet?
of wacht ff:
inlaatschijf vervangt inlaatpoorten (ik snap t wel ) dus de ik moet gewoon zorgen dat de inlaatschijf open staat wanneer er er mengsel aangezogen kan worden. toch?
leuk ding zo'n inlaatschijf
Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-5-2003 22:29
Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 23-5-2003 22:33
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
Dit topic is 11699 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 6
|
|