Hier dus de foto´s en de uitleg hoe het maken van een dubbel werkende demper zoals mijn brom heeft.
Benodigtheden materiaal :
1. 1 Stuurstang van een Rollator (of zelf buigen).
2. 1 Tussenstuk van een Honda MTX uitlaat (het bocht pijpje tussen de demper en de uitlaat).
3. 1 Uitlaat afdicht rubber.
4. 1 Demper
5. 1 Stukje plaatstaal
6. 1 Sluitplaat M8
7. Spuitbus hittebestendige verf
8. Materiaal om de demper vast te zetten
Benodigtheden gereedschap :
1. Lasapperaat
2. Slijptol
3. Boormachine
4. Steeksleutels enzo.
Hoe ga je te werk :
1. Verwijder de Olietank (het enigste wat je voor deze truuk moet overhebben is voortaan zelf mengen)
2. Schuif het MTX pijpje op de rollator stuurstang en ga goed uitmeten waar je de uitlaat moet inslijpen (houd rekening met je onder achterspatbord dat de buisen er niet tegen aan komen want dan smelt de boel).
3. Zaag het MTX pijpje af op de juiste lengte en de rollator stuurstang ook (dat heb je opgemeten), let er wel op dat je niet de verkeerde kant afzaagt van het MTX pijpje want er zit een verdikking op het pijpje waar je je rollator stuurstang in schuift, die kant heb je dus nodig.
4. Haal een plakje uit je uitlaat met de slijptol (dat heb je opgemeten)
5. Las het MTX pijpje op de uitlaat.
6. Schuif de rollator stuurstang op de MTX pijp met het uitlaatrubber er omheen.
7. Maak nu met het stukje plaatstaal een 2de ophangpunt voor je demper dus gewoon het ophangpunt wat rechts zit ook aan de linkerkant maken met lasapperaat (om de beugel vast te lassen), slijptol (om de beugel mooi af te werken zodat die het zelfde is als het Ori ophangpunt)en boormachine (voor het gaatje in de beugel waar je je demper op vastmaakt).
8. schuif nu de demper op de rollator stuurstang en maak de demper vast op het ophangpunt wat je bij het vorige punt gemaakt hebt.
9. Slijp nu een gleuf in je uitlaat in het verlengde van je MTX pijpje zodat de luchtstroom er goed door loopt.
10. plaats de M8 ring in de gleuf niet verder dan voor de helft, las de M8 ring vast en slijp de restanten mooi weg.
11. Spuit al het blanke metaal met Hittebestendige verf.
Klaarrrr, gefeliciteerd je hebt nu 2 dempers waaruit uit elke demper evenveel gassen komen en het is makkelijk demontabel voor als je uitlaat er eens afmoet.
P.S. Dit kost je absoluut geen vermogen en het ziet er nog leuk uit ook.
Hier zie je hoe de boel in verbinding staat.
Hier zie je het afdichtrubber op de MTX pijp en de rollator pijp zitten.
Hier zie je de verbinding van de MTX pijp met de uitlaat en als je goed kijkt zie je ook een las aan de buitenkant zitten waar het sluitplaatje M8 in zit.
Binnenkort een Faq hoe het ombouwen van een Ori luchtfilterhuis tot powerfilter maar toch stil.
Over 3 maanden uiterst een Faq hoe het maken van dubbele dempers onder een kontje van een NSR (Ducati Senna look) die ik 24 mei in bezit heb
.
Edit : spelfouten
Edit : ori filter
Edit : dubbele demper onder NSR kontje
Zo beter Erik
.
Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 15-5-2003 13:30
Dit bericht is ge-edit door scooterkiller op 15-5-2003 13:34