Kan aan mij liggen hoor, maar die 18 pk uit een 110 cc vind ik erg weinig. Die cilinder loopt nog niet half op het vermogen wat er uit te halen is. Als je bekijkt dat een 50cc al 18 pk kan leveren (kan nog meer. de 22-25 is ook allang gehaald) is dat voor 110cc wel erg brak. Maar jah ik heb het hiet nu wel over MAHLE cilinders voor kreidler.
En RS80_Racer een lange slag zorg voor meer kracht onderin. Je krijgt een grotere 'arm' bij je krukas dus je cilinder hoeft minder energie te leveren om voor hetzelfde koppel. Het nadeel van een lange slag is dat je zuiger veel meer 'beweegt' en meer wrijving heeft met je cilinderwand. Hier gaat dus energie verloren op hoge toeren. Een lage slag cilinder (BMW boxer motoren bijvoorbeeld) hebben dus veel trekkracht, maar maken relatief weinig toeren.
Heb je een motor met korte slag, dan is de 'arm' op je krukas korter. Er is dus meer energie nodig voor hetzelfde koppel. Je kunt echter veel meer toeren maken, omdat je vrijving tussen de zuiger en cilinder kleiner is (grotere boring). Deze motoren leveren over het algemeen veel PK's, maar een laag koppel. Bijvoorbeeld een ducati. De boring van een 999 is bijna 2x zo groot als de slag. Hij kan relatief veel toeren maken, maar geef je niet genoeg gas bij het wegrijden dan slaat een ducati gewoon af.
Ik hoop dat het ik het duidelijk heb uitgelegt
|