Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Van kW naar PK

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 988 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #9369 - Van kW naar PK
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2688 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pol de MT5 Crosser 13-5-2003 8:47 Print topicpost

Posts: 2892
Ik hoorde van iemand dat als je het aantal PK wil weten dan je dan de kW maal 1.36 moet doen en dan heb je de PK.

Nou snap ik dit dus niet want een vriend van mij met zijn 70cc MT 5bak op de roller had 2.2 kW als je dat dan maal 1.36 doet krijg je 2.9 PK. Dat is toch veel te weinig voor zon brommer?

Is het wel goed maal 1.36 of eeh? wie heeft er een oplossing.


 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?

Rudy 13-5-2003 9:10 Print reply

Posts: 3471
die kw's op de rollenbank kloppen gewoon niet.....
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hans F 13-5-2003 9:14 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy

die kw's op de rollenbank kloppen gewoon niet.....


Kloppen wel, alleen is het niet je achterwielvermogen, maar geeft het de lucht + rolweerstand op een bepaalde snelheid met een gemiddelde brommer.

Je kan idd x1,36, maar beter is volgens mij om /0,736 te doen

0,736 kW = 1 pk
 
jeroen 13-5-2003 13:34 Print reply

Posts: 15066
Die roller is snelheid die wordt gemeten in KW, en via een tabel wordt omgerekend in km/h.

Een std senda onbegrensd heeft iets van 9 pk.
Dat zou dan ook niet kloppen.
 
martinus83 13-5-2003 13:36 Print reply

Posts: 3718
9! we erg veel...
scoot speedak die ik had heeft standaard 2,4 pk...

oftewel 1,36 kw? das al een dikke boete maar ik had ene snel uitlaatje en vario en had toen bij de politie 1,3 kw dus et klopt niet....(minder al standaard)

snap er de balle van maar ja ....

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 13-5-2003 13:37
 
Hans F 13-5-2003 16:05 Print reply
Posts: 4326
Het klopt wel! Verder als je het niet snapt moet je even zoeken naar een oud topic waarin ik het met behulp van een wetsartikel uitleg.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 16-5-2003 12:37 Print reply

Posts: 5996
snap ik het nou nog steeds niet of...

als je een 80cc heb en je neemt vertanding zodat je 45 rijd,

hoeveel roller KW heb je dan? over de 2kw?

ik hoorde laatst wel iemand die had meer dan 2kw in ze 2e versnelling :S

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 16-5-2003 12:37
 
ik haat mensen
NSR RULEZZ 16-5-2003 13:19 Print reply

Posts: 4934
als een rollerbank kw zou meten zou je toch netzogoed alleen in de eerste versnelling kunnen meten??
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
barry 16-5-2003 14:15 Print reply

Posts: 7387
de rollerbank is geen vermogen bank van de poltie

heb je dus 200cc onder je brommer zitten, maar rijd ie gewoon 45, dan zal die meter gewoon razendsnel naar de 0,5/0,6kW schieten, maar niet verder


heb je dan 70cc die 110 loopt oid, dan zal de meter doorlopen tot over de 2kW

het is dus gewoon een snelheidsbank en geen vermogenbank

maar gebruik de search idd eens. daar staat in 1 topic alles heel duidelijk uitgelegd
 
He?
Hans F 16-5-2003 14:35 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

snap ik het nou nog steeds niet of...

als je een 80cc heb en je neemt vertanding zodat je 45 rijd,

hoeveel roller KW heb je dan? over de 2kw?

ik hoorde laatst wel iemand die had meer dan 2kw in ze 2e versnelling :S

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 16-5-2003 12:37


Lees dat oude topic nou eens door, rollenbank is bank om constructiesnelheid te bepalen.

45 km/h is dus 0,4 kw
 
Danoontje 16-5-2003 16:09 Print reply
Posts: 130
Zoals al gezegd is, jullie geven de pk's van de cilinder, maar dit zijn NIET de pk's die de rollerbank meet, de rollerbank meet het aantal pk's wat op het achterwiel komt incl een dikzak van 80kg erop...vergeet niet dat er bij de overbrenging al superveel vermogen verlies is, zowel bij een schakel (al die tandwieltje) als bij een pleepot (bijv de V-snaar)

Een 9pk cilinder kun je, door te kleine carb etc etc zo begrenzen dat je bijna geen pk's op je achterwiel hebt...en toch rijdt je officieel opgevoerd...niet dat dat nu heeft, maar jah....
 
Visit: http://www.kreidlersite.tk en http://www.zundappforum.tk
Hans F 16-5-2003 17:01 Print reply
Posts: 4326
Jij snapt er duidelijk helemaal niks van. Een cilinder levert geen pk's, een gehele setup levert een bepaald vermogen (pk's/kw's boeit niet) aan de krukas, daar blijft dan weer een bepaald gedeelte van over aan je achterwiel (versnellingsbak, ketting, tandwielen hebben wrijving). Bij schakel's verdwijnt ongeveer 15% van het krukasvermogen hierin. Daarom nog maar eens.
Als je nog in een lage versnelling rijd is je achterwiel koppel hoog, maar je wielsnelheid laag, rijd je in een hoge versnelling is je achterwiel koppel laag, maar je wielsnelheid hoog. En aangezien vermogen=koppel x draaisnelheid (rad. sec.) is het vermogen dus gelijk. (In theorie)

Wegenverkeerswet 1994
Uitvoeringsvoorschriften VTR (C-2)


Afdeling 2
Motor


paragraaf1 Wijze van meten van de door de constructie bepaalde maximum snelheid.

Art. 3.4.6a De door de constructie bepaalde maximum snelheid gemeten door meting van het vermogen aan het aangedreven wiel, met dien verstande dat het vermogen wordt herleid tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid overeenkomstig de tabel in bijlage 6 bij deze regeling.

Art. 3.4.7. 1. Het vermogen wordt gemeten met behulp van een rollenbank die voldoet aan artikel 3.4.8.
2. De voorste zitplaats of de enkele zitplaats van de bromfiets, bedoeld in artikel 5.6.8, eerste lid, onderdeel b,[ bromfiets 45Km/h] van het Voertuigreglement wordt belast met ten minste 75 Kg.De zitplaats van de bromfiets, bedoeld in artikel 5.6.8, eerste lid, onderdeel a,[ snorfiets 25Km/h] van het Voertuigreglement wordt niet belast.
3. Bij in werking zijnde motor wordt bij die versnelling waarbij het grootste vermogen wordt afgegeven, de gastoevoer zover geopend, dat de rollenbank een maximale waarde aangeeft.
4. Bij de meting moet de bromfiets voldoende worden gekoeld.
5. Indien de weerstand van de rollenbank wordt opgewekt door middel van een ventilator, mag de inlaatopening van deze ventilator niet naar de wind zijn gericht.
6. De band die op de rollen van de rollenbank wordt geplaatst om het vermogen te meten, moet op de juiste spanning zijn.

Art. 3.4.8. 1. De rollenbank moet een meetbereik hebben van 0,1 kW tot en met 2,0 kW.
2. De twee rollen van de rollenbank, waarop het aangedreven wiel van de bromfiets wordt geplaatst, moeten voldoen aan de volgende eisen:
a) diameter: 100.00 mm +/- 0.05mm
b) slingering maximaal 0.1 mm ten opzichte van de draaingsas.
c) Hartafstand van de rollen 200.00 mm +/- 0.5 mm
d) Oppervlakte staal, mat verchroomd, oppervlakteruwheid 0.8 um.
3. De rollen moeten onderling gekoppeld zijn.
4. Het vermogen moet worden aangedreven door een aanwijsinrichting die door de rollen wordt aangedreven.
5. De rollenbank moet het aangedreven wiel van de bromfiets een weerstand bieden die ongeveer overeenkomt met de weerstand die tijdens het rijden met de bromfiets wordt ondervonden. Hieraan wordt voldaan indien voor elke waarde voor de omtreksnelheid (v), uitgedrukt in m/s, van de rollen het door de rollenbank opgenomen vermogen (P), uitgedrukt in kW, gelegen is tussen de navolgende waarde:
Pmin = (0.17*v3 + 4*v)*0.001
Pmax = (0.17*v3 + 12*v)*0.001
6. Het door de rollenbank aangegeven vermogen mag ten opzichte van het door de rollenbank opgenomen vermogen niet meer afwijken dan in onderstaande tabel is aangegeven.

Opgenomen vermogen Toegestane afwijking
0.1>= P <= 0.5 0.025 kW + 10% P
0.5 < P <= 2.0 0.050 kW + 5% P

7. De rollenbank moet zijn voorzien van een inrichting waarmee kan worrden voorkomen dat de bromfiets tijdens de meting van de rollenbank raakt. De daartoe aangebrachte inrichting mag niet weerstandverhogend werken op het wiel waaraan het vermogen van de bromfiets wordt vastgesteld.
8. Het vermogen kan analoog of digitaal worden aangegeven. Bij analoge aanwijzing moet de aanwijsinrichting zijn uitgevoerd zoals aangegeven in figuur 4.
9. De rollenbank moet degelijk zijn uitgevoerd en in goede staan van onderhoud verkeren.

Art.3.4.9 1. Voor iedere rollenbank moet een verklaring zijn afgegeven door NMI Ijkwezen B.V., uit welke verklaring blijkt dat de rollenbank voldoet aan artikel 3.4.8.
2. De verklaring is, onverminderd het derde lid, geldig voor een tijdvak van een jaar.
3. De verklaring verliest haar geldigheid bij herstelling of verandering van de rollenbank, indien deze herstelling of verandering op het meetresultaat van invloed kan zijn



De politiebank voert dus een simulatie uit.



Dit bericht is ge-edit door Hans F op 16-5-2003 17:12
 
robert 16-5-2003 17:11 Print reply

Posts: 900
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Danoontje

Zoals al gezegd is, jullie geven de pk's van de cilinder, maar dit zijn NIET de pk's die de rollerbank meet, de rollerbank meet het aantal pk's wat op het achterwiel komt incl een dikzak van 80kg erop...vergeet niet dat er bij de overbrenging al superveel vermogen verlies is, zowel bij een schakel (al die tandwieltje) als bij een pleepot (bijv de V-snaar)

Een 9pk cilinder kun je, door te kleine carb etc etc zo begrenzen dat je bijna geen pk's op je achterwiel hebt...en toch rijdt je officieel opgevoerd...niet dat dat nu heeft, maar jah....


mijn puch deed op de rollerbank 1,6 kw dat zou staan aan 68 km/u
klopt volgens mij geen zak van want bij de plaatselijke flitspaal rij ik die autos er altijd dik langes
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Hans F 16-5-2003 17:14 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert

[...]


mijn puch deed op de rollerbank 1,6 kw dat zou staan aan 68 km/u
klopt volgens mij geen zak van want bij de plaatselijke flitspaal rij ik die autos er altijd dik langes


Lees mijn reply, dan zie je staan dat er wordt uitgegaan van een gemiddelde brommer bij het meten (qua lucht + rolweerstand). Waarschijnlijk wijkt jij brommer veel van die gemiddelde brommer af.
 
NSR RULEZZ 16-5-2003 19:16 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry

de rollerbank is geen vermogen bank van de poltie

heb je dus 200cc onder je brommer zitten, maar rijd ie gewoon 45, dan zal die meter gewoon razendsnel naar de 0,5/0,6kW schieten, maar niet verder


heb je dan 70cc die 110 loopt oid, dan zal de meter doorlopen tot over de 2kW

het is dus gewoon een snelheidsbank en geen vermogenbank

maar gebruik de search idd eens. daar staat in 1 topic alles heel duidelijk uitgelegd


ik zei ALS een rollerbank kw zou meten dan zou je hem netzogoed alleen in zijn 1 kunnen testen
.ALS..ALS.ALS..
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
barry 16-5-2003 19:18 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

[...]


ik zei ALS een rollerbank kw zou meten dan zou je hem netzogoed alleen in zijn 1 kunnen testen
.ALS..ALS.ALS..


mijn repley was eigenlijk meer richting marcel gericht
 
He?

Dit topic is 2688 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved