Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - weer paar vragen -Tuning-

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 802 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9303 - weer paar vragen -Tuning-
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2925 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

NSR JunK 9-5-2003 19:55 Print topicpost

Posts: 2339
Hallo heb weer paar vragen, heb half macdizzy uitgeprint en ben nu bezig met het maken van een poortmap, poortmap is zelf geen probleem maar dan gaat die dus uitleggen hoe je de breedte van de poorten op moet meten

http://www.macdizzy.com/cylinder_map2.htm

hij heeft het over de "right way" en de "wrong way" maar daar heb je tog eigelijk niets mee te maken? je kan tog gewoon de maten van je poortmap opmeten?

en hij heeft het ook Bevels, wat zijn dit voor dingen? soort inkepingen naast je poorten oid?

http://www.macdizzy.com/cylinder_map3.htm
hij gebruikt dus andere maten dan die je voor honda gebruikt, zou iemand mij die maten kunnen geven?

en dan had ik dr nog 1 toen ik mn poortmap af had en mn zuiger erin drukte kwam ik er achter dat als de zuiger helemaal naar beneden gedrukt was, dat die dan de poorten nog steeds een beetje afsloot

dus mijn vraag is komt de onderkant van de zuiger lager dan het aller laagste gedeelte van de cilinder,dus onder de rode lijn?

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UwCuBNga*YueZtPScgEKAiE2Crd**MNWOfOqCmhd6ejhznRWq7iTSpgDKwx*egG*08PRvGYVWuM0IfU7McahClpA9FoFnJuvMoj2OGdkkRh7bygHUJfpRsdXTW8M7XEz/Image1.Bmp?dc=4675421195565035354 [/img]

[img] [url]http://groups.msn.com/_Secure/0UwDjAtoalYyvI6JMoqS0K0IAfomqaIjfBSvgu*aC7JFTRPtEwMXQK5hagLP2!y3KUb6qebASM4OdZ*oXqp3VbuSylvPhkJKdbEef2KHXG*cLWSZZdoya5AyVuIQ1k7Hd/Image3.Bmp?dc=4675421195584421564[/img][/url]

(fotos zijn van een 50 org)

Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 9-5-2003 20:08
 

MBBBBBB 9-5-2003 20:01 Print reply
Posts: 2340
Bevels.. dat zijn afrondingen in je cilinder..( maak zo wel ff met paint duidelijker )

En ik denk niet dat je zuiger lager komt, maar durf het niet te beweren, lijkt me dat hij dan erg in onbalans komt of op bepaalde plekken erg slijt.

Maar kan goed dat de poorten nog niet open komen dan! Is bij veel cilinders zo, meer/dubbele voetpakking, en dan bovenkant afdraaien om het weer te compenseren



Naja, nog niet heel erg duidelijk, maar hier moet je het mee doen.

Je moet het zo zien, bevels zijn dan afrondingen bij de poorten waardoor de zuiger veel minder in de cilinder hapt, dus heeft de zuiger veel minder slijtage. ( vooral bij imi's is dit heel erg slecht afgewerkt, dus een groot slijtage punt )

Denk dat dat nu wel duidelijk is tocH?

Dit bericht is ge-edit door MBBBBBB op 9-5-2003 20:09
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 9-5-2003 20:06 Print reply

Posts: 5996
sorrie hoor, maar in dat andere topic staat psieeees uitgelegt wat bevels zijn.

je heb 2 maten..op poortmap en in de cilinder..op poortmap zijn ze groter dan int echt (rong way dus)

en bij de FAQ's staan die maten die jij nodig heb.

als je poorten niet helemaal opengaan moet je een extra voetpakking gebruiken en kijken of dat beter rijd..

suc6
 
ik haat mensen
NSR JunK 9-5-2003 20:18 Print reply

Posts: 2339
bedankt MBBBBBBB weer wat geleerd

en zoetahmeerdah als je de maten op de poortmap verkeerd hebt staan, hoe kan je dan de goede maten meten? want om in de cilinder zelf te gaan meten... dat lukt niet met een schuifmaat wat gebruik jij daar voor?

en ik zeg niet dat de poorten niet helemaal open gaan, ik vraag of de zuiger lager gaat dan het onderste gedeelte van de cilinder, lager dan die rode streep dus.

heb deze cilinder zo even uit de schuur gepakt om mee te oefenen kwa poortmappen.

en als die zuiger echt niet lager komt dan die rode streep dan begrijp ik ook al waarom die orginele cilinder niet zo snel is. uitlaatpoort blijft voor 3,5mm dicht en de totale hoogte is maar 13mm dit is dus wel ong 25% van de poort wat dicht blijft.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 9-5-2003 20:21 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR JunK

dat die dan de poorten nog steeds een beetje afsloot





ik neem aan dat je daar de uitlaatpoort mee bedoeld.. maargoed


je kan die maten opmeten door de poortmap om de zuiger te rollen en dan met je schuifmaat de poorten te meten.

deze poorten meet je met je schuifmaat
 
ik haat mensen
NSR JunK 9-5-2003 20:26 Print reply

Posts: 2339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

[...]


ik neem aan dat je daar de uitlaatpoort mee bedoeld.. maargoed


je kan die maten opmeten door de poortmap om de zuiger te rollen en dan met je schuifmaat de poorten te meten.

deze poorten meet je met je schuifmaat


had ik er even bij moeten zetten, bedoel daar idd de uitlaat poort mee, 13mm hoge spoelpoort is best wel groot voor een orginele 50cc andere maar daarnaast de spoelpoorten blijven allemaal ook zon 1 mm dichtzitten...

aah daarom die foto had daar niet eens aan gedacht

 
NSR RULEZZ 9-5-2003 20:26 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR JunK

bedankt MBBBBBBB weer wat geleerd

en zoetahmeerdah als je de maten op de poortmap verkeerd hebt staan, hoe kan je dan de goede maten meten? want om in de cilinder zelf te gaan meten... dat lukt niet met een schuifmaat wat gebruik jij daar voor?

en ik zeg niet dat de poorten niet helemaal open gaan, ik vraag of de zuiger lager gaat dan het onderste gedeelte van de cilinder, lager dan die rode streep dus.

heb deze cilinder zo even uit de schuur gepakt om mee te oefenen kwa poortmappen.

en als die zuiger echt niet lager komt dan die rode streep dan begrijp ik ook al waarom die orginele cilinder niet zo snel is. uitlaatpoort blijft voor 3,5mm dicht en de totale hoogte is maar 13mm dit is dus wel ong 25% van de poort wat dicht blijft.


volgensmij kun jeje poortmap om je zuiger heen doen en dan kan je hem met een schuifmaat opmeten
wel grappig jij heb ineens dezelfde interesse als mij, ik ga me er ook net in verdiepen en heb net ook mijn eerste poortmap gemaakt
ik snap alleen nog niet helemaal wat ze nou met die graden bedoelen? blowdown van 30 graden? waaraan meet je dat aan je vliegwiel/krukas ofzow?

ow sorry het is jou topic kzal me wel stil houden

Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 9-5-2003 20:27
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
MBBBBBB 9-5-2003 20:32 Print reply
Posts: 2340
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR JunK
en ik zeg niet dat de poorten niet helemaal open gaan, ik vraag of de zuiger lager gaat dan het onderste gedeelte van de cilinder, lager dan die rode streep dus.

en als die zuiger echt niet lager komt dan die rode streep dan begrijp ik ook al waarom die orginele cilinder niet zo snel is. uitlaatpoort blijft voor 3,5mm dicht en de totale hoogte is maar 13mm dit is dus wel ong 25% van de poort wat dicht blijft.


Ik weet het dus niet zeker, maar als je nog een kaal blokje met krukas hebt, kan je het ff proberen!
( ook leuk cilinder kaal met kale zuiger enzo erop zetten, en dan het lege blok optillen en maar bedenken wat er sneller kan in de cilinder, je ziet het 3D dus werkt erg fascinerend )

Maar als de poorten wel helemaal open zouden gaan ( dus cilinder hoger ) zou die alleen maar hoogtoeriger van worden, dus of dat nou echt zoveel beter rijdt ( naja, bij origineel kan het snel, whaha ) Maar goed, komt natuurlijk ook door de onwijs kleine poorten, en vooral de kleine uitlaat he
 
NSR JunK 9-5-2003 20:40 Print reply

Posts: 2339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

[...]


volgensmij kun jeje poortmap om je zuiger heen doen en dan kan je hem met een schuifmaat opmeten
wel grappig jij heb ineens dezelfde interesse als mij, ik ga me er ook net in verdiepen en heb net ook mijn eerste poortmap gemaakt
ik snap alleen nog niet helemaal wat ze nou met die graden bedoelen? blowdown van 30 graden? waaraan meet je dat aan je vliegwiel/krukas ofzow?

ow sorry het is jou topic kzal me wel stil houden

Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 9-5-2003 20:27


stil houden tssss pleur maar vol zolang het niet erg oftoppic gaat.

die graden komen bij mij nu wel te dagen, lees anders eens

http://www.macdizzy.com/cylinder_map3.htm

deze pagina dan zie je iig wat er mee bedoelt word, ik begrijp het nog niet goed maar dat komt vanzelf en met behulp van de vriendelijk forumer


 
Neonlampje 9-5-2003 21:34 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

[...]


ik neem aan dat je daar de uitlaatpoort mee bedoeld.. maargoed


je kan die maten opmeten door de poortmap om de zuiger te rollen en dan met je schuifmaat de poorten te meten.

deze poorten meet je met je schuifmaat
dat is best handig! ik zat al te kutten met een passer enzo... (ik vind die formules van het omzetten van een portmap naar geprojecteerde waardes toch niet echt ideaal, het zal waarschijnlijk perfect werken.. maar tis toch weer een xtra handeling die je veel sneller zo kunt doen)

Als je je portmap maakt op mm-papier (of nog beter, 0.5mm papier als dat bestaat ) en je de lijnen perfect evenwijdig aan de bovenkant/onderkant van de cyl zet, je portmap maakt.. en vervolgens om je zuiger heen.. dan heb je al heel makkelijk een verticale schaalverdeling, je nummert de lijntjes, je stelt een tabelletje op, meet alles op.. en je kan heel gemakkelijk die poort perfect overtekenen op een iets grotere schaal!!
 
MWvdK 9-5-2003 22:05 Print reply

Posts: 2247
Heej ik ben ook bezig met die macDizzy rommel, en volgens mij zit dat met die graden zo: normaal gesproken draai je aan je vliegwiel, en dan opent een poort bijvoorbeeld na een kwart draai aan je vliegwiel. die kwart draai drukken ze nu uit in graden. De blowdown tijd ( uit mijn hoofd meende ik dat dat de tijd is dat de uitlaatpoort open staat als je spoelpoorten ook open staan )is dan bv. van een kwart draai tot een halve draai. Dit stukje kan je dan ook uitdrukken in graden, bv 90 graden.


 
mikey 9-5-2003 22:09 Print reply
Posts: 2392
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MWvdK

Heej ik ben ook bezig met die macDizzy rommel, en volgens mij zit dat met die graden zo: normaal gesproken draai je aan je vliegwiel, en dan opent een poort bijvoorbeeld na een kwart draai aan je vliegwiel. die kwart draai drukken ze nu uit in graden. De blowdown tijd ( uit mijn hoofd meende ik dat dat de tijd is dat de uitlaatpoort open staat als je spoelpoorten ook open staan )is dan bv. van een kwart draai tot een halve draai. Dit stukje kan je dan ook uitdrukken in graden, bv 90 graden.




heb je juist, een vliegwiel word verdeeld in 360?, halve draai is 180?, enzovoort h
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
gonzales 9-5-2003 22:36 Print reply

Posts: 1319
hey nsr junk is waar wat je zegt heb dat ook reeds gezien dat je spoelpoorten niet helemaal open gaan en heb dat opgelost
 
burn your rubber not your soul
Neonlampje 9-5-2003 23:34 Print reply

Posts: 14825
MWvdK: Tromroffellll, en dat zonder een hulplijn in te schakelen!! u gaat door voor de 10 euro!

btw mtx: jezus wat tiep jij irritant, ik heb die zin 4keer moeten lezen om hem te snappen man!
 
gonzales 9-5-2003 23:48 Print reply

Posts: 1319
hey neonlampje niet irritant doen he 8 en ja dat is een oplosbaar probleem hoor. je neem een alu plaat en maakt deze pas op je carter iedere maat tussen 3 en 5 mm is goed hoe dikker hoe hoogtoeriger ze wordt. dan stop je die plaat met een dubbel voetpakking onder je cilliinder. daarna kort je je cillinder in tot je een goede sqeus hebt
 
burn your rubber not your soul
mikey 9-5-2003 23:50 Print reply
Posts: 2392
verander je daardoor de timing niet van je cilinder???
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *

Dit topic is 2925 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved