Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 2takt studie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1161 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9263 - 2takt studie
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 4293 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Erik_P 11-5-2003 13:04 Print reply

Posts: 690
3takt zegt ie hahah Ja 't is logisch dat je dat gaat denken. Het is in principe 6takt hoor!
Een zijde van die zogenaamde '3-hoek,' -de zuiger dus- heeft om de 6 slagen een vonk.

check: http://www.kfz-tech....r/AWankelmotor02.gif

hij gaat 3keer 'op' richting de zijkant dus en 3 keer 'naar benee.' 't is dus 6takt. Ik d8 ook al 3takt huh?!

Huh of niet?! Huh? w8 ik snap het nu ook nie meer kan iemand het uitleggen!!!

Dit bericht is ge-edit door Erik_P op 11-5-2003 13:30
 
-
YAMAHAFREAK 12-5-2003 17:58 Print reply
Posts: 1001
hmm nou laten we s uitgaan van 1 cilinders:

- een 2takt heeft in 2 takten (1 takt = 180 graden, wordt ook wel slag genoemd) een ontbranding
- een 4takt heeft 4 slagen nodig voor 1 ontbranding
- een wankelmotor heeft elke 360:3= 120 graden een ontbranding.
ga maar na:
een 4takt doet alles apart (ontbranding, uitlaat, inlaat, compressie)
een 2takt pakt er 2 handelingen per slag (ontbranding+uitlaat, inlaat+compressie)
en een wankel doet t helemaal anders. dus je kunt van takten of slagen spreken. een wankelmotor doet alles tegelijk. hoewel.. eigenlijk is een 1schijfs wankelmotor te vergelijken met een 3cilinder. (er zijn 3 kamers)
dus eigenlijk is een wankel dan een ook 2takt? omdat er maar ontbranding per kamer per omwenteling plaats vindt
maar als je t geheel neemt is t weer heel anders omdat je die 3 kamers hebt... krijg je 3 ontbrandingen per 360 graden...
een 1 schijfs wankelmotor heeft iig om de 120 graden een ontbranding..
een 2 schijfs wankelmotor zou dan elke 60 graden een ontbranding moeten hebben voor een goede balancering.
daarom kunnen wankels dus zoveel toeren draaien
omdat ze zo mooi uitgebalanceerd zijn. vergelijk t maar met een gewone motor (2 of 4takt maakt niet zo veel uit nu): hoe meer cilinders (bij de zelfde cilinderinhoud) hoe meer toeren ie mag draaien.
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Neonlampje 12-5-2003 19:59 Print reply

Posts: 14825
En hoe harder het slijt!!

edit: btw je moet wankelmotoren niet gaan vergelijken met motoren met zuigers, te verschillend..

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 12-5-2003 20:00
 
Erik_P 12-5-2003 20:24 Print reply

Posts: 690
yamaha snapt het kun je ook wat nadelen noemen van zo'n wankelmotor?!
 
-
YAMAHAFREAK 13-5-2003 12:23 Print reply
Posts: 1001
naja klein beetje vergelijken kun je natuurlijk altijd doen lude
nadeel van een wankel? t slijt hard (was al genoemd), t zuipt en ze zijn behoorlijk onderhoudsgevoelig...

 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Daan -> TSX 13-5-2003 12:36 Print reply
Posts: 472
hmm, volgens mij is er iets mis met de search ofzo. Ik weet dat er over wankelmotors e.d. een hele discussie is geweest een tijd geleden, is heel veel al ter sprake gekomen, maar kan het niet vinden. Zoeken naar wankelmotor levert niks op, klopt niet helemaal volgens mij. Kan nu dus ff niet de link plaatsen naar dat topic, was wel praktisch geweest denk ik.

Iemand die weet wat er mis is? (nick? )
 
YAMAHAFREAK 13-5-2003 13:34 Print reply
Posts: 1001
misschien per ongeluk gewist bij de verplaatsing van het forum?
maarre een wankel is zowieso ongeschikt voor een 2wieler
veels te lomp
NSU had geloof ik n paar eenschijfs wankelmotoren in crossers en wegmotoren ingebouwd en die blokken zagen eruit als gewone zuigermotoren maar waren flink uit de kluiten gewassen
suzuki had de ER5 maar dat was helemaal een lomp blok...
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!

Dit topic is 4293 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved