Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen - waar begin je mee?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 726 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9234 - Tunen - waar begin je mee?
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MBX OWNER 7-5-2003 14:47 Print reply
Posts: 179
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: B3AST

hij deelde de timing van de poort door twee, zetten het onderste stuk van de timing om in afstand, en daar tekende die een lijntje in de poort, en alles onder die lijn, het kleinste deel in oppervlakte, daar opent de zuiger per graad (volgens die gast van mcdizzy) zo weinig oppervlakte (zuiger zit bijna op dode punt dus zakt weinig nog), dat hij het als het inefficiente deel van een poort beschouwd. Opzich valt daar natuurlijk over te twisten, maar ik moet zeggen dat ik vind dat ie wel een punt heeft...


Tja ik vind het bullshit en een hele slechte manier van berekenen...
ok met normale brommer cilindertjes kan je mischien nog wel meer pk's eruit toveren op deze manier, zoals paiwai of weet ik het, maar als je aan de snellere cilinders begint, zal je toch echt de boel slecht laten lopen, in plaats van beter laten rijden!

verder zijn er wel meer dingen, zoals lude zegt:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NEONLAMPJE

De booster hoef je opzich niet veel aan te veranderen, hoe hoogtoeriger je cyl moet zijn hoe stijler je hem maakt.. tot ongeveer de 65 graden max


dat niet klopt.
is allemaal "oude" technologie zeg maar, momenteel zijn er weer allemaal andere/nieuwe ideeen wat dat betreft die gewoon beter zijn. Verder zie ik dat veel mensen over van alles dingen vertellen, ik vraag me af of jullie het ook ooit zelf getest hebben???


Dit bericht is ge-edit door MBX OWNER op 7-5-2003 14:47
 
NSR RULEZZ 7-5-2003 14:49 Print reply

Posts: 4934
meeste mensen hebben daar de tijd/geld/middellen niet voor
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
NSR JunK 7-5-2003 15:49 Print reply

Posts: 2339
heb die site die lude gaf helemaal door gespit en het komt al een beetje te dagen maar ze geven telkens dingen aan in grades maar hoe moet je dat bekijken? bv dit

Uitlaat timing
170?
180?
190?
200?

spoel timing
120?
124?
128?
130?

en de squis wat word daar presies mee bedoelt? welke afstand is dat? van bovenkant van de zuiger in het bovenste dode punt tot aan de kop?

en ze hebben het over de squishband breedte tov de boring, wat is de squishbandbreedte?


Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 7-5-2003 15:51
 
Rudy 7-5-2003 16:11 Print reply

Posts: 3471
zal ff tekening maken
edit:

Dat zeg maar vlakken stuk in de cilinderkop is de quishband
Die hoogte is idd verschil tussen bdp zuiger>> cilinderkop(op te meten door er tin tussen te doen en zuigeromhoog laten gaan > platgeduwde tin opmeten en je weet je squish)



Dit bericht is ge-edit door rudy op 7-5-2003 16:15
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
NSR JunK 7-5-2003 17:22 Print reply

Posts: 2339
hee bedankt dit is wel duidelijk nou

dus door de breedte van de squishband bepaal je hoe groot de compressie word.
tog?


Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 7-5-2003 17:36
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-5-2003 17:40 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR JunK

hee bedankt dit is wel duidelijk nou

dus door de breedte van de squishband bepaal je hoe groot de compressie word.
tog?


Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 7-5-2003 17:36


nee, door de inhoud die je overhoud, en de deck heigt en de squishRAND
 
ik haat mensen
Neonlampje 7-5-2003 17:44 Print reply

Posts: 14825
bell geeft aan dat een squish clearance van ongeveer 0.5 tot 0.8mm genomen moet/mag worden voor 50 tot 80cc (lager moet je dus ook niet gaan!!)

MBX owner: neej klopt.. veel dingen kan je ook amper testen.. heb geen dyno thuis staan, en al helemaal het geld niet
Ik ben momenteel bezig veel sites door te spitten (maak een uittreksel per site over wat men daar vertelt) en dat te vergelijken, en dan op een gegeven moment krijg je een eigen soort 'theorie' waar je zelf in gelooft zegmaar
Die nieuwe id'en, heb je daar ook bronnen van?
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-5-2003 17:49 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

bell geeft aan dat een squish clearance van ongeveer 0.5 tot 0.8mm genomen moet/mag worden voor 50 tot 80cc (lager moet je dus ook niet gaan!!)

MBX owner: neej klopt.. veel dingen kan je ook amper testen.. heb geen dyno thuis staan, en al helemaal het geld niet
Ik ben momenteel bezig veel sites door te spitten (maak een uittreksel per site over wat men daar vertelt) en dat te vergelijken, en dan op een gegeven moment krijg je een eigen soort 'theorie' waar je zelf in gelooft zegmaar
Die nieuwe id'en, heb je daar ook bronnen van?


voor 250 2 takt motoren gebruiken ze ook gewoon 0.7 (das mijn waarde en nog van 10 miljoen andere denk ik)
 
ik haat mensen
Neonlampje 7-5-2003 17:53 Print reply

Posts: 14825
Ja tuurlijk kan je lager gaan.. maar dan wordt ten eerst risico bij een normale wegbrommer groter dat wanneer je lager speling krijgt het hamertje tik is.. en verder cre?er je een zodanige compressie.. dat moet die cylinder maar net aankunnen (qua koeling dan he) zonder te pingelen...

(Btw, het zijn geen maten die zo MOETEN zijn, het zijn advies maten... )

enneh, ik heb nog lang niet alle wijsheid in pacht, duurt nog wel ff volgensmij

edit: rudy, jou o-ring.. die loopt psies op de rand van je cyl? (kan dat zonder problemen?)

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 7-5-2003 18:30
 
NSR JunK 7-5-2003 19:47 Print reply

Posts: 2339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

[...]


nee, door de inhoud die je overhoud, en de deck heigt en de squishRAND


hmz dus je hebt:
squishband= dat stuk wat rudy aangeeft
squis = hoogte van zuiger in bdp totaan de squisband
squishrand= wat is dat dan weer?

en wat bedoel je met deckheight?

(maybe kan je op die foto van rudy paar pijlen extra zetten?)

Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 7-5-2003 19:49
 
Neonlampje 7-5-2003 19:50 Print reply

Posts: 14825
deck height is de afstand van bovenkant zuiger tot bovenkant cyl, dat randje dus zegmaar...
 
Rudy 7-5-2003 19:52 Print reply

Posts: 3471
Quote:

edit: rudy, jou o-ring.. die loopt psies op de rand van je cyl? (kan dat zonder problemen?)

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 7-5-2003 18:30

is niet mijn kop, is van een of andere tuppeware racer
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
NSR JunK 7-5-2003 19:55 Print reply

Posts: 2339


het rode gedeelte bedoelen ze dus met deckheigt? (tekening bedoel ik cilinder zonder kop)
 
huh 7-5-2003 19:58 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

deck height is de afstand van bovenkant zuiger tot bovenkant cyl, dat randje dus zegmaar...


Is de deck height dan vanaf het midden van de zuiger, of juist vanaf de zijkant? Want in het midden is ie (vaak/altijd) hoger...niet dat ik straks verkeerd meet ofzo .
 
Hier_ben_ik - Administrator 7-5-2003 20:58 Print reply

Posts: 8499
nick/erik ---> PF??

belangrijke mensen in dit topic die nog geen toegang hadden tot PF hebben het nu iig wel noem geen namen verder.
 
Members zijn vervelend :-|

Dit topic is 2571 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved