Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen - waar begin je mee?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1023 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9234 - Tunen - waar begin je mee?
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 2552 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

NSR JunK 6-5-2003 19:51 Print topicpost

Posts: 2339
Hoi laatst heb ik topic geopend over hoe ik betere prestaties uit mn setup kon krijgen, kwam er op neer dat het 1 en ander bij gewerkt moest worden, en het lijkt me mooi om zoiets zelf te kunnen berekenen/maken

maar heb eens in het PF rondgeneust maar ik zie door de bomen het bos niet meer. dus mensen die weten waar ze het over hebben, waar kan ik het best mee beginnen? (moet hier echt nog helemaal mee beginnen dus ook alle termen die ze gebruiken etz)


 

MBBBBBB 6-5-2003 19:59 Print reply
Posts: 2340
Jah.. hoever ben je?

Want de makkelijkste manier is het vergroten van je uitlaat poort. Je uitlaatpoort scheelt heel veel in je prestaties... Dat is gewoon op 67% ofzo van je boring je uitlaatpoort maken en netjes afwerken.
Als je moeilijker gaat doen, dan de inlaat en spoelpoorten.... maar tot hoever wil je gaan.
Ook berekenen, of voor de lol een en ander proberen
 
Hans F 6-5-2003 20:03 Print reply
Posts: 4326
Je begint met alles netjes op te meten (veel werk), en een beetje doeleinden te bedenken (bv. toerentallen die je wilt gaan draaien, welke weer afhankelijk zijn van de rest van je setup).
 
NSR JunK 6-5-2003 20:06 Print reply

Posts: 2339
wil het leren bereken dus gewoon het geheel. wil graag weten waarmee ik het best kan beginnen

dus internet sites waar ik het best kan beginnen met doorspitten

en die ook begrijp baar zijn voor een leek (dat ze dus niet gelijk met moeilijke termen beginnen te gooien)

Dit bericht is ge-edit door NSR JunK op 6-5-2003 20:07
 
Rudy 6-5-2003 20:07 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

Je begint met alles netjes op te meten (veel werk), en een beetje doeleinden te bedenken (bv. toerentallen die je wilt gaan draaien, welke weer afhankelijk zijn van de rest van je setup).


Idd en gaan tunen met b.v. een orginele uitlaat is zowizo vrij l00s...
En ga niet ergens zomaar in hakken zonder een idee te hebben wat je doe
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
MBBBBBB 6-5-2003 20:11 Print reply
Posts: 2340
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy


Idd en gaan tunen met b.v. een orginele uitlaat is zowizo vrij l00s...
En ga niet ergens zomaar in hakken zonder een idee te hebben wat je doe


Is wel leuk, en leren in de praktijk. In ieder geval als je de middelen daarvoor hebt. Jah oke, zal nooit optimaal zijn enzo, maar je krijgt wel een idee wat ( kleine ) veranderingen teweeg brengen voor je prestaties

Marcel ( die zijn imi redelijk verneukt heeft, maar wel snel was )
 
NSR JunK 6-5-2003 20:12 Print reply

Posts: 2339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

Je begint met alles netjes op te meten (veel werk), en een beetje doeleinden te bedenken (bv. toerentallen die je wilt gaan draaien, welke weer afhankelijk zijn van de rest van je setup).


ik wil dus gaan leren, hoe ik kan weten wat voor toerentallen ik hem het best kan laten gaan draaien. hoe ik kan weten wat ik aan moet gaan passen om het zo te krijgen.

bv ik weet nu niet voor wat voor toeren tallen mijn uitlaat gemaakt is en waar die dus het best in presteerd, kijk dat zou ik dus graag willen kunnen berekenen en als ik dat weet zou ik willen weten hoe ik mn cilinder+kop zo kan krijgen dat die perfect op de uitlaat afgestemd zijn. en ik wil leren hoe dat nu zit met membraam en carb volume etc etc

 
Doctre 6-5-2003 20:16 Print reply
Posts: 396
weet iemand ook goeie site waar je veel uitleg over alle tunen gebeuren krijgt en wat poortmaps inhouden?
 
fterbraak 6-5-2003 20:32 Print reply
Posts: 46
Hans F 6-5-2003 20:35 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fterbraak

www.brommerinfo.nl


daar staat eigenlijk niks op. Op Macdizzy staat wel wat. Verder staan er een hoop links op, waar nog veel meer info staat.

http://www.kartweb.c...troke_technology.htm

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 6-5-2003 20:49
 
Neonlampje 6-5-2003 20:51 Print reply

Posts: 14825
beginnen met tunen..
sjah, tis erg breed...
http://www.macdizzy.com helemaal doorspitten...
http://home-3.tiscali.nl/~theers/ ook (imho wel wat beter/minder omslachtig uitgelegd dan macdizzy)

Bell's boek is ook een aanrader, maar dat is beetje globaal tunen, het gaat niet erg diep op de stof in.. bij b.v porting bereken je alleen je timing uit, meer niet! uitlaat is wel redelijk interessant, carboratie opzich ook wel.. ik ben niet ontzettend enthousiast over dit boek...

Blairs boek zou ik niet kopen, kost 120 euro ofzo, en alleen H6 schijnt interessant te zijn (volgens joost)

Verder.. sjah veel rondstruinen op inet...

Kan wel globaal weergeven hoe je ongeveer te werk gaat:

- Cylkop in kaart brengen
- Squish bepalen + deck height
- Volumes e.d meten
- Portmap maken, en uitekenen (het liefst geprojecteerd uittekenen!)
- Verzinnen wat voor doel de cyl moet hebben
- BMEP hiervoor uitrekenen
- benodigde timing vaststellen
- Time Area's uitvogelen
- Kijken hoever je in de cylinder kunt gaan (gezien je eigen gereedschap, bekwaamheid en simpelweg, of het past!)

Nu moet je gaan kijken, je zet op de portmap de timing, hoe hoog poorten moeten worden.. vervolgens ga je puzzelen met je Time Area's, je hebt een opp die je poort ongeveer moet hebben.. deze moet je in je portmap 'duwen' (Je moet altijd proberen je timing zo goed mogelijk aan te houden (dus liever je poort breder maken dan hoger!)

Je spoelingen, wil je kracht onderin, moeten ze naar de achterkant van je cyl wijzen.. en hoeft de hoek (vertikaal) niet hoog te zijn...
Hoogtoerig moeten ze juist meer naar het midden wijzen, en max 45graden omhoog staan (45 vind ik al beetje gewaagd!!)

De booster hoef je opzich niet veel aan te veranderen, hoe hoogtoeriger je cyl moet zijn hoe stijler je hem maakt.. tot ongeveer de 65 graden max, bij een laagtoerige cyl is het wel aan te raden de booster later te laten openen dan de spoelers

Verder sjah, de cylkop.. de squish-band hangt af van wat je ermee wilt doen... en hoe ver je kunt gaan ivm temperatuur. Deze op maat brengen is dus erg belangrijk!!

Verder de uitlaat, als je snel een uitlaatje wilt fixen moet je de bell formules gebruiken, snel goede resultaten..gebruik je blairs formules zul je wat langer bezig zijn met testen e.d tot je goede model gevonden hebt, maar eindresultaat zal beter zijn!

Verder sjah.. is het wel zo'n beetje toch?
 
B3AST 6-5-2003 21:10 Print reply
Posts: 2469
je moet gewoon http://www.macdizzy.com gaan lezen, als je dat begrijpt weet je precies waar je aan begint... en als je het niet begrijpt, print het dan gewoon uit, en lees het zin voor zin door en denk bij jezelf wat bedoelt die kerel nu eigenlijk...

en als je het dan nog niet begrijpt ben je gewoon te dom
 
- insane in the brain -
Neonlampje 6-5-2003 21:14 Print reply

Posts: 14825
uitprinten is idd wel een tip!

Verder macdizzy, de meet methodes zijn erg handig ff te weten, net zoals de basic's... imho kan je dat deel over mean area's enzo overslaan... maar toch maar ff lezen voor de achtergrond info
 
B3AST 6-5-2003 21:22 Print reply
Posts: 2469
dat zal ik zeker maar lezen, want ik snapte er eerst ook geen jota van, en als je dat eenmaal een beetje begrijpt met al die oppervlaktes etc. etc. dan begrijp je de rest ook makkelijkerrr

 
- insane in the brain -
Neonlampje 6-5-2003 22:15 Print reply

Posts: 14825
hmja maar ik doel op de mean area's, dat je pas het opp van de poort gaat nemen wanneer deze volledig open is (of hoe deed hij dat nogmaarweer, de duration van de poort door 2 delen en die bij de timing optellen van je poort en daar een lijn zetten... )
Hij gaat er dan vanuit dat een poort amper tot geen mengsel 'vervoert'.. ben ik het niet mee eens
 
B3AST 7-5-2003 13:54 Print reply
Posts: 2469
hij deelde de timing van de poort door twee, zetten het onderste stuk van de timing om in afstand, en daar tekende die een lijntje in de poort, en alles onder die lijn, het kleinste deel in oppervlakte, daar opent de zuiger per graad (volgens die gast van mcdizzy) zo weinig oppervlakte (zuiger zit bijna op dode punt dus zakt weinig nog), dat hij het als het inefficiente deel van een poort beschouwd. Opzich valt daar natuurlijk over te twisten, maar ik moet zeggen dat ik vind dat ie wel een punt heeft...
 
- insane in the brain -

Dit topic is 2552 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved