Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - sleutelkennis?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1031 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #9103 - sleutelkennis?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Nasic 30-4-2003 14:14 Print topicpost
Posts: 890
Naar aanleiding van daan's am5 topic, en nog wel veeeeeeeel meer van die voorbeelden, open ik hier een topic, waar iedereen uit kan leggen hoe die aan zn kennis komt, en hoeveel hij weet.

vaak word er nl onderschat wat iemand wel of niet weet, en daar kan ik me nogal aan ergeren.

ik trap zelf af:
3 jaar geleden keek een beetje rond op internet....... ik wou eigenlijk geen brommer, maar kwam toevallig op destijds www.aprilia2000.com verzeild.

na daar een tijdje rondgegeken te hebben wist ik het zeker: er moest een rs komen. dus half jaar later stond dit bakkie bij mij thuis:

zonder enige kennis gekocht. enigste wat ik wist was dat ie links stilstaand om was gevallen. oom had ik wel meegenomen. die vond um motorisch goed klinken. keb toen achterop een stukje meegereden, en vond het zelf allang oke (was verliefd)

hiermee een half jaar verzekerd, maar zonder certificaat mee rondgereden (was nog geen 16). liep aardig goed, 90-95 op teller met ori uitlaat, 9mm, en DR50

toen ik 2 weken mijn certificaat had begonnnen de sleutelwerkzaamheden. ik werd nl. gepakt door de wouten, en was me cilinder, uitlaat en vtw kwijt.

met klein beetje hulp van mij oom een TP50 en metrakit uitlaat erop gelegd. hij moest weer ergens anders heen, maar de rs liep maar 45. dus ik naar kameraad, die heeft de carb toen opgeboord naar 12mm, en een grotere sproeier geplaatst....... rs liep ineens 110

dit liep allemaal super fijn, maar toen liep de krukas verrot. dus met oom weer nieuwe ingezet, maar die liep naar 50km weer kapot. toen heb ik zelf weer nieuwe kruk geplaatst, en me oliepomp ook maar meteen schoongemaakt, aangezien die verstopt zat en de problemen veroorzaakte. keb toen maar 17.5mm meteen gekocht, gemonteerd, en afsgesteld.

motorisch alles dik in orde dacht ik. toen ging ik op me plaat. spuiters waren te duur, dus ben ik zelf aan het spuiten gegaan. en dat lukte voortreffelijk:


omdat het blok verscheidene problemen gaf, waardoor het te duur werd, heb ik deze rs verkocht. ondertussen had ik de rs bijna helemaal uit elkaar gehad, wegens een aantal problemen, zoals dat ik de ketting niet kon spannen, er zat speling op de veerophanging van de achterbrug, de voorvering was te slap. dit soort dingen had ik hieraan verholpen.

maarja, rs was weg, nu wou ik iets nieuws, en wat anders. dat werd een rieju RR van een half jaar oud, en 4000km op teller. deze kon ik direct terugkopen voor de prijs waarvan ik de rs verkocht had.

hieraan heb ik nooit veel gedaan. alleen 70cc+17.5mm geinstalleerd, samen met sterkere koppelingsveren.

hij roeste wel hier en daar, daarom nog ff voor de verkoop achterbrug overgespoten. banden enz kon je hier ook makkelijk zelf op en af leggen. dat heb ik dus ook gedaan.

ook de voorvering aangepast, omdat die veels te slap was. achter het prolinks systeem er tussenuit gehaald, en bevestigingspunten op de achterbrug gelast voor de veer.

hier nog een picje van de rr:


toen werd het tijd voor weer wat echt werk:
Aprilia RS50
degene die ik nu heb dus.
voor meer info daarover mag ik jullie naar de volgende link wijzen:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/8965

Niet alleen met me eigen brommers ben ik bezig geweest. keb een stuk of 5 minarelli am blokken gereviceerd/kruklagers vervangen, en een paar andere blokjes, zoals van mt/tsx enz.

aanpassen van carters, cilinders bijwerken enzo, doe ik ook alemaal zelf. dit gewoon door zelf te testen, en leren van internet, en maar zien of het goed gaat. na een heel aantal cilindertjes en carters gedaan te hebben, krijg je er handigheid in.

scooters heb ik me nooit mee bezig gehouden. vind ik niet interesant.

naja, ik doe dus in principe alles zelf, heb enige kennis van zaken. enigste wat ik dus laat doen is bigend persen

naja, het moge wat duidelijker voor jullie zijn waar ik me mee bezig houd, en tot hoeverre mijn kennis rijkt.

ik hoop van jullie een soortgelijke reply!

Dit bericht is ge-edit door Nasic op 30-4-2003 14:15
 
Ducati 900SS

User 927 30-4-2003 15:49 Print reply

Posts: 6405
Tsja, hoe kom ik aan mijn sleutelkennis?

In december heb ik na veel gekloot en naar brommers kijken die niet zijn hoe ze in de advertentie stonden, een Yamaha DT gekocht

Helemaal origineel

Ding was echt brak, maar dat wist ik toen nog niet, uiterlijk was ie nog bijna perfect, maar in de uitlaat zat een gat en de demper zat verstopt, kheb er een ander voortandwiel onder gezet en een andere sproeier erin gedraaid

Kan nu beetje klotuh met dat ding, maar veel kan ik er nog niet mee
 
ardan 30-4-2003 15:56 Print reply
Posts: 595
ik ben altijd al mechanica frealk geweest,maar mocht van thuis uit geen brommer voordat ik 16 was,omdat ik er dan toch op zou rijden,onverzekerd,......(ze hebben eigenlijk gelijk)

16 : een mbx gekocht om op te knappen,had helemaal geen motorkennis.
iemand van een raceteam leren kennen,besloten om hem raceklaar te maken.heb ik ook gedaan en vele $$$ later had ik een mooie mbx,nooit veel mee gereden,want dat ging er niet mee,enkel racen.

8 maanden later mb gekocht



helemaal ori (belgisch ori wel),zeer betrouwbaar en goed vervoer.

ondertssn zat ik daar en daar aan te werken,langzamer hand meer en meer kennis aan het opdoen,veel lezen,gewoon doen en kijken wat het gaf.

*een mtx gekocht,opgeknapt... verkocht
*een garelli,opgeknapt... verkocht
*een mt,opgeknapt...verkocht
*een mb,niet al te veel opgeknapt,motorisch ori gezet (zelf een nieuwe 70cc polini en 21 mm dellortho rijker geworden + wat $$)....verkocht natuurlijk
*een aprillia AF-1....verkocht (veel $$ op gemaakt,had hem goedkoop gekocht)
*een mtx,staat hier nu en moet worden verkocht (6-bak,rest niet mooi)
*een mt racer (schijfrem,verlaagd en nog dingen)..wil ik niet aan werken,word dus ook verkocht

nu heb ik nog een zwarte mb die ik volledig ga opknappen en bijhouden,word 70cc polini,21mm dellortho,misschien op maat uitlaat,carbon membraam zeker.als ik er veel tijd voor uittrek maak ik hem volledig volgens Bell regels (venturi doorlaat blablabla,maar nu heb ik dus niet veel tijd,eerst zaken,dan eigen plezier)

een honda amigo staat ook voor restauratie te wachten,motorblok is al volledig vernieuwd,word cadeau voor mijn zus haar verjaardag.



nu moet alles gezandstraalt,gespoten,.... (kleuren staan nog niet vast,suggesties zijn altijd welkom).Ik dacht zelf aan kanariegeel met aubergine kleur (dat kleur dat op alle auto's gebruikt werd in de jaren 50,beetje creme kleur achtig)

 
have a blast,go fast
rs oxbow 30-4-2003 16:05 Print reply
Posts: 620
lang lang geleden, (2jaar)

zat ik op een namiddag in de strafstudie
ik kende toen alleen maar honda wallaroo (iedereen heeft zo'n brommer hier)

komt een maat van mij de speelplaats opgereden met een baanmachien(tje)

studie gedaan wij naar buiten, en voor mij staat een ZILVEREN aprilia rs50 uit 97"

ik was verkocht, die aprilia was zooo uber-geil
ik was toen 14,5

een jaartje later besloot ik om zelf een rs50 te kopen (de eerste de beste die ik tegenkwam spijtig genoeg)

een rs50 rood, extrema stickers
ik had toen al wat camino ervaring enzo want ik had eens een camino gekocht

en 2 crossbrommers maar daar sleutel ik niet aan.



 
YAMAHAFREAK 30-4-2003 16:05 Print reply
Posts: 1001
verhaaltje over 1ste brommer staat hierzo:
http://members.lycos...ascom/yamahafs12.htm
ennuh ik had n werkplaatshandboek gekocht
dat hielp n hoop en veel proberen
verder heb ik nog een buurman die wel aardig wat van techniek weet. dat helpt ook wel
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Pistonpen Paultje 30-4-2003 16:14 Print reply

Posts: 8678
uhm, sjaah hoe ben ik begonnnen...


Het begon allemaal met het helpen/kijken bij vrienden....

ik wou al heel lang een schakel, maar mocht het niet, een automaatje was ook niet gewilt dus heb ik er omheen gewerkt:P

mijn eigen begin: een tomosje gekregen samen met een vriend (niet lopend) hij was best aardig, maar wou niet vonken, dus hebben we hem een beetje lopen slopen. heb ook ooit nog het blokkie open gemaakt enzo...

toen kwam de grote truc ik mocht geen brommer maar wel een blokkie op mn Skeltertje leggen, daarvoor had ik een brommertje nodig ding is nooit gebouwd, maar ik had wel een brommertje (vespa ciao'tje)

toen begin mei ging ik mee met een stel vrienden naar een bromfietshandelaar/sloper (bottram) en die had een MTX o.t. staan voor 150 euro. We zijn gelijk gaan proberen of ie liep, maar dat was niet om over naar huis te schrijven...lirp 30 ofso

thuis gekomen trokken we de demper en filter eraf en dat ding liep rete goed...had een leuke cilinder, carb enzovoorts

ik kwam erachter dat mn frame een deuk had en wou een ander...ik kon er geen vinden dus had ik na 2 maanden besloten een donor MTX te kopen. deze kwam er...veeelste duur gekocht maja...alles omgewisseld en eerst een crosser gebouwd voor de centjes en daarna begon ik met een serieuze brommer(nog steeds mee bezig )

poosje later kwam er een andere MTX bij voor de fun, heb ik nog en wil er misschien een crosser van bouwen

Stan had een crossskelter staan met zundapp blok...gekocht voor 25 euro, nix mee gedaan verder:P blok geruild tegen een MT (hoor je later) en ding zelf verpatst voor 40 euro

na de skelter gekocht te hebben wou ik een MB, eerst had ik het plan om er eentje helemaal ori wit/blauw te maken, maar dat sterft steeds verder af...

ik had een MB gekocht voor 200 euro...de lul had 10 minuten van te voren de cilinder kapot laten lopen, maar gelukkig zat er nog een grote berg onderdelen bij...(hier rijd ik nu op)

en laatst kwam er een mailtje van iemand die intresse had in mn zundapp blok, hij wou wel ruilen tegen een MT, best lachu ding...hier ga ik mee aan de gang als mn MTX eindelijk eens af is.....
 
Blorn 30-4-2003 16:24 Print reply

Posts: 13825
http://www.dsv.nl/~honda kwam mijn eerste kennis vandaan, veel openhalen en kijken hoe het zit en ook logisch nadenken helpt verder is de vader van een heel goede vriend van mij een goed hulp..

(het was volgens mij geen topic over welke brommers je hebt gehad?)
 
Pistonpen Paultje 30-4-2003 16:30 Print reply

Posts: 8678
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

(het was volgens mij geen topic over welke brommers je hebt gehad?)


noujaah....daar komt het uitendelijk tog op neer....? noujaah zal ook wel....
 
Erik_N 30-4-2003 16:33 Print reply

Posts: 5360
Mijn eerste kennis komt in principe uit het boek Zelf sleutelen. Maar heb ook veel hulp gehad van broer en vader. Maar dat ik me MT had heb ik Zelf sleutelen paar keer doorgelezen, tot ik van elk onderdeel zowat het bestelnummer wist.


EDIT: Om het topic overzichtelijk te houden, liever niet te veel foto's.

Een link kan namelijk ook.

Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 30-4-2003 16:40
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Pistonpen Paultje 30-4-2003 16:37 Print reply

Posts: 8678
noujaah ff een correctie dan: De kennis

alles wat ik moest weten wist ik bij vrienden te halen, en ook voor een heeel groot deel gewoon zelf bedenken en uitproberen. een vader die me hielp had ik niet echt omdat ik bij mn moeder woon...

en nu sinds een maand of 3 natuurlijk dit heerlijkheid...Brommerforum!
 
joachim 30-4-2003 16:39 Print reply
Posts: 204
verschillende brommers opgeknapt... zie pics.

eerst camino'tje:


Later mt'tje:


Dan mtx:




daarna AF1:




daarna mtx-r (nog aan bezig):


en nu heb ik een zooi mbx onderdelen gekocht en ben al goed op weg om daarvan een volledige mbx in elkaar te steken...

Dit bericht is ge-edit door joachim op 30-4-2003 16:43
 
the-roadrunner 30-4-2003 16:41 Print reply
Posts: 499
toen ik 7 jaar oud was het mijn oom een brommer gekocht voor mijn neefje.
Een kreidler.
Aangezien mijn neefje der niet veel op reed en ik wel zijn men oom en ik veel aan het sleutelen geweest met dat ding.

Omdat ik niet afhankelijk wou zijn van iemands anders spul heb ik aan mijn pa gevraagt of ik een eigen brommer mocht.
Dat mog en der kwam een yamaha dt.
Dit ding heb ik toen gekocht voor 100 gulden van een andere oom.
Dt begin de maar nooit aan jonges this brak spul.
Maar goed na wat aan passingen hier en daar liep dat ding een beetje vatsoenlijk en heb ik um meteen weer verkocht voor 250 gulden.
2 weken later had hij de elende.

aangezien der in mijn buurt veel honda's rond liepen en bleven lopen heb mijn oom een V@ mooie honda mt aangeschaft.
Zoals iedereen weet is honda een zeer betrouwbare brommer.
Na dit ging na verloop van tijd ook niet meer hardgenoeg dus sneller cil deronder.
(mt van mijn neef overigens)
Ik heb toen een poosje geen brommer meer gehad.

Toen kwam mij oom met een mtx van de sloop, ding zag der nog wel aardig uit.
Aangezien mijn oom der weinig mee deed heb ik um besloten om hem over te kopen voor 35 gulden.
Nou ik moest natuurlijk wel snel zijn dus heb ik der een 80cc blok der onder gegooit, en dat vlamt nog steeds (moet alleen nog ff achterveer hebben)

onder tussen heb mijn oom nog meer kids gekregen en die zagen hoe ik aan het crossen was, en dat vonden ze prachtig, dus het mijn oom een oude scooter gekocht en hier een zijspan aan gelast, war men neefjes nu op rond bateren.

Mijn oudste neefje heeft meer intresse in crossen, dus die kreeg van mijn oom een honda mt 80cc ac waar die nou soms op rondrijd (die crosst der wat van af he tering telkens als ik der ben het die de benzine op)

maar goed om een zeer lang verhaal een beetje kort te houden, ik ben met een kreidler begonnen als op start fase, toen eigen brommert en nu sleutel ik dus aan al die brommers+ nog aan aandere brommers van mensen die mij om raad vragen en vrage om iets te doen aan hun brommer
 
lalalalalala echt v@
Nasic 30-4-2003 17:18 Print reply
Posts: 890
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

http://www.dsv.nl/~honda kwam mijn eerste kennis vandaan, veel openhalen en kijken hoe het zit en ook logisch nadenken helpt verder is de vader van een heel goede vriend van mij een goed hulp..

(het was volgens mij geen topic over welke brommers je hebt gehad?)


ik vond het makkelijk om een beetje mee te verduidelijken.

iemand die altijd alleen paar puchblokjes heeft gezien, is wel wat anders dan iemand die aan van alles zit.
 
Ducati 900SS
Blorn 30-4-2003 17:27 Print reply

Posts: 13825
is waar...

ik zal dan zelf nog ff wat toevoegen:

ik heb gehad:

- honda mt
- donor mt
- honda nsr
- vespa ciao
- peugeot rapido
- puch maxi

en gesleuteld aan:
- alles hierboven
- runner reviceren
- nrg reviceren
- honda mb
- aprilia af1
- aprilia sr (een www en een viper)
- yamaha blaster
- honda cbr
- ooit eens 5 minuten aan een ss50 gezeten
- +/- jaartje monteur geweest bij bezorgdienst (veel geleerd daar, o.a. voor het eerst kruk zetten e.d.)

edit: was nog een en ander vergeten

Dit bericht is ge-edit door Blorn op 30-4-2003 17:38
 
Pol de MT5 Crosser 30-4-2003 17:51 Print reply

Posts: 2892
Ik was 12 en toen liep ik een eind over straat toen vond ik daar een puch maxi bij het vuilnis. Ik dacht wat is dat nou weer voor een ding. Dus ik nam dat mee naar huis. Mijn ma riep gelijk dat ik hem terug moest brengen maar mijn vader riep gelijk dat dat leuk was om op te knappen en zo. Dus toen ging ik met mijn vader dat ding opknappen. Hij was daar gewoon gedumpt en verder was er niks mis mee. Er had iemand in de tank gepist dus dat ging ik helemaal uitspoelen. Toen starte dat ding eigenlijk al. Dus veel opknapwerk was er niet aan. Die heb ik weer verkocht. Toen was ik nog 13 en daarna heb ik nog een puch gehad tot mijn 15de dat was deze
Ik ben 13 op de foto

En toen was ik zo 15 en toen wou ik wel een brommer voor naar school en dat werdt me MT
ik had die puch verkocht.
Nu heb ik nog een MB er bij en nu heb ik weer een puch. Maar die is nog niet klaar en die MB staat in me profiel maar die foto komt nog

Dit bericht is ge-edit door Pol de MT5 Crosser op 30-4-2003 17:54
 
http://www.cafedezolder.tk Biertje der bij?
Knoxville 30-4-2003 18:47 Print reply

Posts: 1454
Ik wist in het begin niks van brommers af.
Ik was 11. MIjn buurman handelt wat in oud ijzer. Hij had een Zundapp opgehaald bij een boer. Mijn buurjongen, 5 jaar ouder, had wel verstand van die dingen. Na overleg met ouders die oude zundapp opgehaald. 2 middagen sleutelen en hij deed het . Later kocht ik een verrotte sparta om wat "ervaring op te doen" Gaande weg leerde ik steeds meer, en vond het tijd voor een "echte" brommer. Het werd een MT (was toen 14) Ding was helemaal verrot. Die heb ik ook ongeveer 5 keer in en uit elkaar gehad. Toen heb ik die verkocht en een MTX OT(6 bak 50cc blok) gekocht van een kameraad. Ding heb ik een hoop plezier aan beleeft. Tussendoor nog een puchje gehad. Die opgeknapt met mijn "kennis". Toen was ik ongeveer 16, en heb mijn huidige brommer gekocht. De Suzuki TSX. Nu 3 jaar later en vele km verder staat hij nog steeds in de schuur, en snort tevreden zijn kilometerjes weg
 
Honda, the dream of power ;) Nu alleen nog ff reviseren, dan is de droom weer werkelijkheid :P

Dit topic is 4737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved