Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #9093 - RVS voorbocht, maakt het uit?
|
Pagina 2 van 5
|
Dit topic is 91235 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Erik_N |
30-4-2003 16:43 |
Posts: 5360 |
Maar het gaat me nu niet om viertakt, maar om tweetakt . Daarvan heeft uitlaat namelijk hele andere functie.
Het gaat me om de nadelen en voordelen, en als je die niet weet (behalve "rvs roest niet" alsjeblieft niet antwoorden, want er is nu 20 maal gereplyed zonder dat iemand iets zinnigs heeft gezegd.
Alsjeblieft, alleen reageren als je weet waar je het over hebt . En dus wat meer over de stof weet (behalve dat RVS niet roest )
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
YAMAHAFREAK |
30-4-2003 17:58 |
Posts: 1001 |
nou hier wat zinnige dingen over rvs:
Norm = 17 440
Aanduiding v/e geselecteerde soort = X 6 Cr 17
Hoofdlegeringsbestanddelen, gemiddelde waarde aandeel massa in % = 0.08 C (of minder), 17 Cr
Treksterkte (N/mm2) = 450-600
Hardheid = kleiner dan 185 HV
Trekgrens (N/mm2) = gelijk aan of groter dan 270
Breukgevoeligheid (%)= gelijk aan of groter dan 20
Opmerkingen: Niet hardbaar.
Dat zegt t Boschboekje erover.
Verder denk ik dat Titanium een beter materiaal is voor je uitlaat
Dat smelt pas bij 1675 graden celcius en roest ook niet enzo
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
barry |
30-4-2003 18:07 |
Posts: 7387 |
rvs is ook niet zo goed te lassen, tis wel te lassen met de goede apparatuur en goede lasser, maar als je dan het expansie gedeelte van andere soort metaal maakt, en dus rvs en een ander soort materiaal aanmekaar wilt lassen, dat kan nog wel eens slechte lassen opleveren...
en ik neem aan dat je een uitlaat wel goed wilt hebben gelast...
|
|
He? |
|
Erik_N |
30-4-2003 18:28 |
Posts: 5360 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: barry
rvs is ook niet zo goed te lassen, tis wel te lassen met de goede apparatuur en goede lasser, maar als je dan het expansie gedeelte van andere soort metaal maakt, en dus rvs en een ander soort materiaal aanmekaar wilt lassen, dat kan nog wel eens slechte lassen opleveren...
en ik neem aan dat je een uitlaat wel goed wilt hebben gelast...
Ik laat hem lassen, wss door me overbuurman ofzo, tenminste, als ik hem van RVS maak.
Als ik gewoon staalgebruik laat ik het me vader doen. Maargoed, moet ik dus wel weten welk materiaal ik beter kan gebruiken. Uiteindelijk lijkt het erop dat ik beter staal kan pakken, ism isschien wel het makkelijkst, maargoed, RVS zou ook leuk kunnen zijn.
oh ja barry, als het lukt om het expansie gedeelte en de voorbocht los te farbriceren hoefthet gewone staal dus niet worden vastgelast aan het RVS
Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 30-4-2003 18:29
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
barry |
30-4-2003 18:31 |
Posts: 7387 |
pak anders verzinkt materiaal... roest ook niet. helemaal niet als je er nog eens een keer met een spuitbusje overheen gaat...
|
|
He? |
|
Erik_N |
30-4-2003 18:44 |
Posts: 5360 |
Kun je dat goed lassen?
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
barry |
30-4-2003 18:45 |
Posts: 7387 |
verzinkt materiaal wel... altans, zo zijn mijn ervaring op mig/mag/autogenisch wel...
|
|
He? |
|
MB50TUNED |
30-4-2003 20:21 |
Posts: 1054 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAFREAK
Verder denk ik dat Titanium een beter materiaal is voor je uitlaat
Dat smelt pas bij 1675 graden celcius en roest ook niet enzo
Alleen jammer dat het de schokgolf meer dempt dan reflecteerd. Ik zou niet voor rvs gaan, ik denk persoonlijk dat het terugkaatsende mengsel warmer is dan bij een gewone pijp. Maar misschien zit ik er wel naast. Maar als het echt goed zou zijn zouden meer mensen het gebruiken ipv staal wat al roest als het 1 nacht in een droge schuur licht.
Het nette lassen is overigens een stuk minder belangrijk dan de juiste maten.Een uitlaat met de juiste maten die er niet uit ziet loopt beter dan een perfect afgewerkte pijp met verkeerde maten.
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
Erik_N |
30-4-2003 20:38 |
Posts: 5360 |
Ah, thnx, eindelijk duidelijkheid
Dan nog ??n vraagje nu het er toch overgaat, in hoeverre komen diem ate precies aan? Ik neem aan dat de forumeles ook niet super nauwkeurig zijn, dus als je bijv 29,9 hebt in plaats van 30 zou dat toch geen megaprobleem moeten zijn? Alhoewel je zo een verschil wss wel met het lassen kan wegwerken.
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
Joost |
2-5-2003 15:49 |
Posts: 1108 |
Ik zou geen RVS nemen. RVS heeft namenlijk een aantal grote nadelen:
* Reflecteerd de warmte, gevolg is een warmere zuiger.
* Rvs wordt hard tijdens het vervormen (moet dus tussentijds gloeien)
* Het is moeilijker te lassen
* Is moeilijk aan iets anders te lassen (flens bv).
Het enigste voordeel is dat het niet roest. Ik vind het materiaal ongeschikt voor een uitlaat. Het is te moeilijk om mee te werken. Mijn eerste uitlaat heb ik ook gemaakt van RVS. Dat was omdat ze bij SA bosman nog flink wat afval overhadden van de F27 jetpipe's. Maar goed, als ik wat langer had nagedacht had ik kunnen weten dat RVS lastig ging worden.
Belangrijkste bij het maken van een uitlaat is naukeurig werken. Zorg er voor dat je de connussen exact uitknabbelt (eerst een kartonnen mal maken van de conussen). Knipschaar is minder geschikt omdat die de randen ombuigt. Nauwkeurig werken is hierbij echt een must. Als je een radius verkeerd afmeet krijg je grote problemen bij het lassen van de conussen. Geknoei met de vlakschuurband wil dan nog wel eens de uitkomst bieden. De maten van de uitlaat zijn natuurlijk emperisch. Als je er een milimeter in lengte er naast zit zul je dat echt niet merken. Maar de maten van de conusen zijn wel EXACT. Als je de conusen niet goed uitknipt zit je er echt zo 10-20 mm in lengte er naast genomen over de hele uitlaat. Je moet dan namelijk de conus gaan bijwerken tot dat hij aansluit op de andere conus...
Ga er igg niet van uit dat je een kiertje wel even weg werkt met het lassen, dat lukt dus niet. Je moet proberen de conusen zo nauwkeurig te maken dat je ze alleen met de vlam kan laten vloeien.
Persoonlijk vind ik dat als je voor RVS kiest je het jezelf erg moeilijk maakt. Het maken van de conussen is al lastig zat. Om dan ook nog voor lastig materiaal te kiezen is niet slim.
Ik gebruik een electrische knabbelschaar (vandaar uitknabbelen). Decoupeerzaag wil meschien ook wel goed. Alleen dit ding is er voor gemaakt en hebben we toch op school liggen. (laatste edit)
Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-5-2003 16:01
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Erik_N |
2-5-2003 15:51 |
Posts: 5360 |
Ok, ik meende dus al te herrinneren dat jij had gezegd dat rvs slecht vond, maar omdat ik wel nog wist dat jij eens een rvs uitlaat hebt gemaakt.
Maar waarmee knip jij die conussen uit dan?
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
Hans F |
2-5-2003 15:53 |
Posts: 4326 |
Ik had ze gewoon uitgezaagd met de decoupeerzaag, ging erg netjes vond ik zelf.
Knipschaar ging veel lastiger en het resultaat was veel slechter (verrote randen die je eerst weer moest vlakmaken/bijwerken).
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 2-5-2003 15:54
|
|
|
|
Neonlampje |
2-5-2003 17:06 |
Posts: 14825 |
decoupeer schaar gaat imho ook veel makkelijker!! rvs is erg taai, moeilijk te knippen, dus gaat buigen e.d...
|
|
|
|
Erik_N |
2-5-2003 17:10 |
Posts: 5360 |
Wordt dus gewoon metaal, dan gewoon maar in hittebestendige blanke lak. Welke metaal diktes gebruiken jullie trouwens, o,5 ofzo? Of tch iets dikker in verband met lassen?
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
Neonlampje |
2-5-2003 17:22 |
Posts: 14825 |
0.75 tot 1 (niet dikker dan 1, anders is het niet te buigen!!) die diktes zijn nog net goed te lassen met een dik apparaat... dunner kan wel, maargoed die is je dan ook binnen 2 dagen weggerot he
|
|
|
|
Dit topic is 91235 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 5
|
|