Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - 'Snellere brommers veiliger'

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1293 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #9080 - 'Snellere brommers veiliger'
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 559 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Markiej- 29-4-2003 13:39 Print topicpost

Posts: 1361

Kijk is wat ik vanmorgen in de krant las...
Nu vraag ik me toch echt af wat jullie hiervan vinden...



'Snellere brommers veiliger'
Van een verslaggeefster
Dinsdag 29 april 2003 - DEN HAAG - Als brommers harder mogen rijden in de bebouwde kom gebeuren er minder ongelukken. Dat stelt M. Olman, plaatsvervangend directeur generaal Personenvervoer van Verkeer en Waterstaat. Om de verkeersveiligheid van brommerrijders te vergroten rijden zij sinds vorig jaar op de rijbaan in plaats van op het fietspad.
Nu mogen brommers in de bebouwde kom maximaal 30 kilometer per uur rijden en auto's 50.
"Wanneer de snelheid van de verkeersdeelnemers beter op elkaar wordt afgestemd gebeuren er vermoedelijk minder ongelukken," zegt Olman. "Je zou bijvoorbeeld brommers 40 of 45 kunnen laten rijden. Wel moet de opleiding voor het brommerrijden worden verbeterd."

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Adviesraad Verkeer en Vervoer (AVV) blijkt dat het aantal dodelijk ongelukken met brommers, snorfietsen en motors het afgelopen jaar is gestegen. In 2000 verongelukten 110 brom- en snorfietsers. Een jaar later was dat aantal gedaald tot 78. Vorig jaar steeg het aantal doden weer tot 106.
Verwarrend
Of de stijging te maken heeft met de nieuwe verkeersregel over het brommen op de rijweg is niet duidelijk. Na twee jaar kunnen we conclusies trekken, zeggen zowel het ministerie als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Mogelijke verklaringen zijn volgens Olman: de manier waarop de regel is ingevoerd. In sommige gemeenten zijn brommers wel op het fietspad blijven rijden. "De wisseling van het wegbeeld in verschillende gemeenten kan verwarrend zijn." Volgens Olman zijn de cijfers in ieder geval niet te verklaren uit een toegenomen aantal brommers of snorfietsen. De verkoop van de voertuigen is niet gestegen, aldus Olman. Het aandeel jongeren onder de verkeersdoden is hoog; ruim 30 procent is tussen de vijftien en dertig jaar. Net als voorgaande jaren zijn jonge mannen in de meerderheid. Olman pleit ervoor de rijopleiding te verbeteren, bijvoorbeeld door deze langer te maken en de kandidaten een tijdje onder begeleiding te laten rijden.
Vergrijzing
De vergrijzing zorgt ook in toenemende mate voor problemen. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers van 80-plus steeg afgelopen jaar. Een verplichte oog- en rijtest of een leeftijdsgrens voor het autorijden biedt soelaas, denkt Olman.

De feiten
VERKEERSSLACHTOFFERS
• Het totale aantal verkeersdoden is in 2002 licht gedaald van 1083 tot 1066. Het totale aantal verongelukte brom- en snorfietsers is gestegen van 78 tot 106.
• Het CBS en de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer, die de cijfers publiceerden, geven geen verklaring voor de stijging bij brom- en snorfietsers.
• In 2002 waren mannen -drie keer zo vaak slachtof--fer als vrouwen. Tussen 30 -en 39 jaar was dat zeven keer meer.
• Jongeren blijken nog -altijd kwetsbare verkeersdeelnemers. Een derde -van de verkeersdoden -was in 2002 tussen de 15 -en 30 jaar.




Voor meer informatie;
http://www.swov.nl/rapport/D-2002-07.pdf

http://www.cbs.nl/nl...en/2003/pb03n078.pdf





 
Mijn ontlasting heeft een vloeibare vorm aangenomen...

User 927 29-4-2003 13:42 Print reply

Posts: 6405
Dat verhaal is al zo oud

Minister de Boer. van verkeer en waterstaat wou de max. snelheid ook naar 50 verhogen, maar kreeg ut aan de stok met 3vo enzow

Denk eerder dat ze de max snelheid van auto's gaan verlagen naar 30, das best wel kut
 
-Markiej- 29-4-2003 13:47 Print reply

Posts: 1361
ik vraag me dus af of et helpt als je een brommer 50 laat rijden waar auto's ook 50 ''moeten '' rijden, wat ze dus niet doen...

Auto's halen mij altijd in als ik gewoon legaal 50 ga rijden, niet wanner dat mogelijk is, maar owk op de meest onverwachte plekken. Wanneer et gewoon gevaarlijk is.

Maar stel dat je een brommer harder laat rijden, dan gaan de auto's ook harder rijden, omdat ze er nog steeds erlangs willen, onstaat hier dan niet een kettingreactie?
 
Mijn ontlasting heeft een vloeibare vorm aangenomen...
Honda_mbiloss [Emiel] 29-4-2003 13:49 Print reply

Posts: 3697
Als ik met mijn citta op de weg rijd waar je 50 mag. Gaan ze ook ineens 70 rijden. Dus ze zullen idd toch altijd sneller gaan rijden. Gewoon geen goede oplossing. En dan voeren de brommertjes zich weer sneller op van de 80 naar de 90.
 
Blijhoofd 29-4-2003 13:57 Print reply

Posts: 7378
denk dat het cker wel veiliger is rij nooit zachter dan 50 in de bebouwde kom... heb er echt een hekel aan als die auto's me voorbij komen en me dan vaak nog ff lekker afsnijden ook
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
User 927 29-4-2003 13:59 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blijhoofd

denk dat het cker wel veiliger is rij nooit zachter dan 50 in de bebouwde kom... heb er echt een hekel aan als die auto's me voorbij komen en me dan vaak nog ff lekker afsnijden ook


Daar hebben ze iets op uitgevonden: Links rijden

Je gaat gewoon zo links mogelijk op je weghelft rijden, en regelmatig ff 8erom kijken, willen ze er langs, gewoon ervoor blijven hangen

Werkt altijd
 
Honda NS1 Montessa 29-4-2003 14:02 Print reply
Posts: 72
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark Lievens

ik vraag me dus af of et helpt als je een brommer 50 laat rijden waar auto's ook 50 ''moeten '' rijden, wat ze dus niet doen...

Auto's halen mij altijd in als ik gewoon legaal 50 ga rijden, niet wanner dat mogelijk is, maar owk op de meest onverwachte plekken. Wanneer et gewoon gevaarlijk is.

Maar stel dat je een brommer harder laat rijden, dan gaan de auto's ook harder rijden, omdat ze er nog steeds erlangs willen, onstaat hier dan niet een kettingreactie?


kijk daar ben ik het nou eens helemaal mee eens... ik wouw dat iedereens gewoon zo slim was als mij ik rij nu al 3 jaar lang met een moter (Honda NS-1) en ik ben nu 17 jaar.
ook al rijd hij op zijn top 150km/h ik rij gewoon altijd volgens de regels. oke snel is leuk, maar bedenk maar eens wat er gebeurt als je iemand dood rijd, een kennis van me is nu 29 en hij betaalt nog steeds.
hij kan geen huis kopen hij moet denken om wat hij doet omdat hij op zijn 17e een ongeluk heeft gemaatk met een motor hij reed op een honda cbr600 zonder helm een heeft iemand aangereden, gelukkig was die gene niet dood, maar wel gewond.

mij conclusie is dus gewoon simpel.
laat in nederland de zelfde regeles gelden als in duitsland op je 14e een 50cc brommertje
op je 16e een 80cc brommertje op je 18e een moter tot 25kw op je 24e alles daar boven.

je leer langzaam aan hoe je met je snelheid moet omgaan je kan harder maar leer eens je gas onder controle te krijgen.
rij niet overal top, dat doe ik ook niet

ook hoop dat ze de duitse regels gaan overnemen.
en volgens mij komen er dan een stuk minder ongelukken..

PS. Wees slim je leven lang betalen wil je ook niet...
 
User 927 29-4-2003 14:03 Print reply

Posts: 6405
Dit gaat niet over mensen doodrijden, dit gaat over dat mensen jou als brommerrijder het liefst dood zien
 
-Markiej- 29-4-2003 14:32 Print reply

Posts: 1361
wel als expres helemaal links gaat rijden, zodat je irritaties opwekt..bij de automobilisten...owk niet de beste oplossing he....
 
Mijn ontlasting heeft een vloeibare vorm aangenomen...
spaanplaat 29-4-2003 14:39 Print reply
Posts: 691
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda NS1 Montessa

hij kan geen huis kopen hij moet denken om wat hij doet omdat hij op zijn 17e een ongeluk heeft gemaatk met een motor hij reed op een honda cbr600 zonder helm een heeft iemand aangereden, gelukkig was die gene niet dood, maar wel gewond.



sorry, maar op een cbr600 zonder helm ? dan ben je ook gewoon gek
 
Erik_N 29-4-2003 15:37 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda NS1 Montessa

[...]


kijk daar ben ik het nou eens helemaal mee eens... ik wouw dat iedereens gewoon zo slim was als mij ik rij nu al 3 jaar lang met een moter (Honda NS-1) en ik ben nu 17 jaar.

Hoezo ben je dan slim? Je bent niet verzekerd als je een ongeluk maakt...

ook al rijd hij op zijn top 150km/h



ik rij gewoon altijd volgens de regels. oke snel is leuk, maar bedenk maar eens wat er gebeurt als je iemand dood rijd, een kennis van me is nu 29 en hij betaalt nog steeds.

Jij straks dus ook als je iemand dood rijdt, met je MOTOR, nog steeds niet erg slim.

hij kan geen huis kopen hij moet denken om wat hij doet omdat hij op zijn 17e een ongeluk heeft gemaatk met een motor hij reed op een honda cbr600 zonder helm een heeft iemand aangereden, gelukkig was die gene niet dood, maar wel gewond.

En dit viel bij jouw dus onder "slim"?

mij conclusie is dus gewoon simpel.
laat in nederland de zelfde regeles gelden als in duitsland op je 14e een 50cc brommertje
op je 16e een 80cc brommertje op je 18e een moter tot 25kw op je 24e alles daar boven.

Nederland is veel dichtbevolkter als duitsland, en kent veel minder bergen en dergelijke. Denk dat het in Duitsland veel realistischer is om 80 te mogen, tenslotte, waar kan je hierm et je brommer eigenlijk 80, op het fietspad, zodat je fietsters tenminste opslag dood rijdt? Hier, vooral bij de grote steden, is 80CC denk ik niet realistisch, op het wat rustigere platte land misschien weer wel, ach ja.

je leer langzaam aan hoe je met je snelheid moet omgaan je kan harder maar leer eens je gas onder controle te krijgen.
rij niet overal top, dat doe ik ook niet
Wie wel? Diegene die het wel zijn zijn waarschijnlijk gewoon heel erg dom en onverantwoordelijk.


ook hoop dat ze de duitse regels gaan overnemen.
en volgens mij komen er dan een stuk minder ongelukken..
Zoals ik eerder zei, ik betwijfel of dat hier werkt.


PS. Wees slim je leven lang betalen wil je ook niet...

Dus voer niet op, en houdt je aan de regels, dat zou pas echt slim zijn



Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 29-4-2003 15:41
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Robert Lukkes 29-4-2003 15:42 Print reply
Posts: 1406
Ik denk dat die 50 kmph voor bromfietsers er nooit doorheen komt.
Ze hebben altijd wel iets te mekeren.

1000e post
 
I'm a supersonic highspeed racer
-Markiej- 29-4-2003 16:19 Print reply

Posts: 1361

''erik N; voer je brommer niet op en houdt je aan de regels...''

wmjah...zullen we anders is een poll maken om te checken wie hier nog een ORIGINELE (LEGALE) brommer heeft die de maximum snelheid van 45 heeft??

Ps. ik had zo'n id dat jou 'brommer' ook IETSJE te hard ging.... zit jij dan niet net zo goed fout als Honda NS1 Montessa??

misschien is et beter om met oplossingen te komen, inplaats van te kijken wie er fout zit en wie niet...... duzzz hoe zou je dit nou kunne oplossen?



Dit bericht is ge-edit door Mark Lievens op 29-4-2003 16:22
 
Mijn ontlasting heeft een vloeibare vorm aangenomen...
2wheels[jurg] 29-4-2003 16:36 Print reply

Posts: 3503
ik denk dat dit een een mixs van bijden wat worden. ten eerste zou een rijopleiding wel een goed plan zijn om meer ervaring op te doen. en over de snelheid. ik hoor vaak dat auto's het irri vinde dat de slome brommer voor hem rijden dus ik denk dat als je met je brom harder mag rijden deze irritaties minder worden. maar ja welke brommers rijden er nou nog 40 buiten de beboude kom. de meestem lopen toch wel 70 of harder
 
Erik_N 29-4-2003 16:52 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark Lievens


''erik N; voer je brommer niet op en houdt je aan de regels...''


Ps. ik had zo'n id dat jou 'brommer' ook IETSJE te hard ging.... zit jij dan niet net zo goed fout als Honda NS1 Montessa??




Waar het me om dit geval om ging is dat ik hetn iet slim vin, mijn brommer is ook opgevoerd ja, en opzich vind ik het wel dom ja, maar goed, dat moet je afwegen tegen het plezier wat het oplevert

Maargoed, ontopic
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!

Dit topic is 559 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved