Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Met 1 zuigerveer rijden

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1114 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9066 - Met 1 zuigerveer rijden
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Eyeball 29-4-2003 11:59 Print reply

Posts: 356
Je kan beter 2 hele dunne zuigerveren (van 1,2mm ofzo) hebben, want dan heb je ook meer trekkracht en minder slijtage. Qua snelheid zal je het niet echt merken of je 1 of 2 zuigerveren hebt.
 
barry 29-4-2003 12:02 Print reply

Posts: 7387
de plaatstelijke tuner zegt hier dat de 2de zuiger ook meer voor de koeling is, dat deze 2de zuigerveer (de onderste) meer er voor is om de hitte af te geven..., maar natuurlijk ook voor een beetje compressie.

mijn voorkeur gaat uit naar 1 L veer en daaronder ook nog 1 normale veer. zal wel geen prestatie winst geven of zo, of weinig merkbaar, maar mijn gevoel zegt gewoon zo'n zuiger
 
He?
barry 29-4-2003 12:03 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Eyeball

Je kan beter 2 hele dunne zuigerveren (van 1,2mm ofzo) hebben, want dan heb je ook meer trekkracht en minder slijtage. Qua snelheid zal je het niet echt merken of je 1 of 2 zuigerveren hebt.


trekkracht heeft echt niks te maken met je zuigerveren hoor, als je 1 of 2 zuigerveren hebt zul je misschien met 2 zuigerveren ietsie pietsiemeer compressie hebben, maar dat is naar mijn mening te verwaarlosen in de prestaties die je er voor terugkrijgt...


 
He?
Hans F 29-4-2003 12:08 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry

[...]

maar dat is naar mijn mening te verwaarlosen in de prestaties die je er voor terugkrijgt...




Of er prestatiewinst is hangt af van het toerental dat je draait. Net zitten uitleggen.
 
barry 29-4-2003 12:14 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


Of er prestatiewinst is hangt af van het toerental dat je draait. Net zitten uitleggen.


jah ok, wel gelezen, maar dat wordt pas relevant als je vaak veel toeren draait, en dat is bij de meeste straatbrommers met eenvoudige setups niet echt van sprake
 
He?
Hans F 29-4-2003 12:16 Print reply
Posts: 4326
Dus is het dan ook niet nuttig om met 1 z-veer te rijden. Omdat het vermogensverlies oplevert.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 29-4-2003 12:17
 
Neonlampje 29-4-2003 14:03 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

[...]


waarom eigenlijk? minder vrijving dan ofzo? maar die ene veer slijt dan wel sneller..
slijt 1 veer wel sneller? slijt ongeveer net zo snel als met 2 veren,
alleen omdat je meer toeren draait slijt het hardere.. en ik kan me voorstellen dat je zuiger iets meer slijt dan normaal...

verder left hansf t psies uit pas doen wanneer je (veel) meer dan 10k wilt draaien..

btw, theoretisch, wanneer je L veren heb zou je slijtage enorm afnemen.. maargoed je compressie ook (alhoewel dat heel erg mee valt bij hoge toeren, verwaarloosbaar)
 
Eyeball 29-4-2003 16:18 Print reply

Posts: 356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry

[...]


trekkracht heeft echt niks te maken met je zuigerveren hoor, als je 1 of 2 zuigerveren hebt zul je misschien met 2 zuigerveren ietsie pietsiemeer compressie hebben, maar dat is naar mijn mening te verwaarlosen in de prestaties die je er voor terugkrijgt...




Nou het maakt echt wel uit hoor. Een maatje van mij had een mb met 50 zeta,20carb,homoet en 6bak. Die trok het lang niet in z'n 6 met een zuiger met enkele L-veer (die was trouwens nieuw,een meteor), daarna hebben we een imitatie zuiger met 2 veren geprobeerd en toen trok die het met gemak. Dus het maakt wel degelijk uit.
 
Elroy 29-4-2003 16:43 Print reply
Posts: 156
naar mijn mening is 1 zuigerveer sneller, maar slijt harder,
2 zuigerveren zijn ervoor; de ene zorgt voor compressie, en tegen het lekken. de 2e is in bijna alle gevallen een "olieschraapveer" deze zorgt ervoor dat er geen olie aan de wand blijft wat last kan veroorzaken
 
Rudy 29-4-2003 16:45 Print reply

Posts: 3471

Fototje van L-veer

Grootste voordeel van enkele veer lijkt mij wrijving (en heel iets gewicht , ijzer is zwaarder dan alu namelijk...)

Verder klopt het dat compressie toerental afhankelijk is (kawasaki geeft hun compressie zelfs bij high en low speed op )

Owja ik heb persoonlijk een hekel aan L-veren omdat ze erg knapgevoelig zijn en bij tewarm worden heel snel lam worden

Dit bericht is ge-edit door rudy op 29-4-2003 16:45
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 29-4-2003 17:08 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Eyeball

[...]


Nou het maakt echt wel uit hoor. Een maatje van mij had een mb met 50 zeta,20carb,homoet en 6bak. Die trok het lang niet in z'n 6 met een zuiger met enkele L-veer (die was trouwens nieuw,een meteor), daarna hebben we een imitatie zuiger met 2 veren geprobeerd en toen trok die het met gemak. Dus het maakt wel degelijk uit.


dat hoeft niet, het verschil kan hem ook aan de zuiger liggen, doordat misschien de vorm van de zuigerkop beter op de vorm van de cilinderkop aansluit en daardoor een betere verbrandingsruimte krijgt, dus betere prestaties. dus hoeft zozeer niet aan de zuigerveren te liggen...
 
He?
huh 29-4-2003 17:13 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

[...]


wtf is acceleratiesnelheid

Aan de ene kant zorg je voor minder verlies (hoger rendement dus), aan de andere kant verlies je gewoon effectieve druk (wat er voor zorgt dat je koppel en daarmee je vermogen afneemt).

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 29-4-2003 11:57


Hmm ik dacht dat het woord acceleratiesnelheid wel zou bestaan ...naja ik bedoel dr gewoon mee hoe snel je optrekt.

Hey maar ik zie dat ik dus ook L-veren in mn cilinder heb/had...is er dus een verschil tussen gewone zuigerveren en L-veren ofzo? Of zijn L-veren een bepaald soort zuigerveer?
 
ardan 29-4-2003 17:18 Print reply
Posts: 595
wat een L-veer is heeft rudy hier boven zo'n beetje uitgelegt.

maar L-veer kan niet gaan zweven als een gewone veer doordat hij vast zit in de zuiger (stuk dat dieper erin gaat zit vast achter inkeping.

een L-veer sluit ook beter af dan een gewone doordat de gecomprimeerde gassen de veer naar buiten toe duwen,de gassen kruipen beter in de inkeping en oefenen meer druk uit op de veer waardoor er minder blow-by is.

bell heeft er een mooi stukje over in zijn boek,als ik de tijd vind,post ik het wel ff
 
have a blast,go fast
huh 29-4-2003 17:24 Print reply
Posts: 1755
Geef pagina nummer maar, ik heb bell ook dus

edit: daar heb ik dan overheen gelezen :S...vaag.

Maar L-veren zijn dus een type zuigerveer? Volgens mij weten ze bij de brommerboer hier het verschil nie, want de ene keer krijg ik gewone en de andere keer L-veren...

Dit bericht is ge-edit door huh op 29-4-2003 17:28
 
Hans F 29-4-2003 19:48 Print reply
Posts: 4326
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met acceleratiesnelheid. Hoe snel je optrekt is gewoon afhankelijk van je vermogen (en dat is weer koppel x toeren) en je vertragingsbak.
 

Dit topic is 7167 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved