Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Monoshock (MTX-sh) onder MB5/MB8

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1119 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #9030 - Monoshock (MTX-sh) onder MB5/MB8
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2731 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Mol! 26-4-2003 21:22 Print topicpost
Posts: 1594
Nou, kheb me oplossing niet kenne vinden bij search, dus dan maar via deze manier. Ik heb dus mijn monoshock achterbrug van me MTX-sh verwijderd, om hem onder me MB te kunnnen raggen. Aangezien ik absoluut geen voorstander WAS van mono, heb ik dar weinig tot geen ervaring mee. Dus ik met enig technisch inzicht gedaan zoals ik denk dat die zou kunnen moet zitten. Hierbij fotos van gemaakt.



---



Me brug heb ik er dus onder zoals alle andere bruggen onder een MB/MT gaan, maar dan komt het gedoe met de swingarm. Het is de bedoeling dat de veer meer "liggend" naar voren komt te liggen, zoals ze vaak te zien zijn op MB`s op de plek van de luchtfilterhuis. Maar nou heb je die geile arm, om de druk te transferen op de veer, maar HOE de neuk zou ik die swingarm het beste kunnen monteren. Ik heb hem momenteel op de gaten van de voetrem zitten, omdat er blijkbaar geen andere optie bestaat. Ik kan die arm ook wel weglaten en de veer rechtstreeks op de brug zetten, maar dat vind de veer niet zo leuk... Ook kan ik de veer "rechtop" zetten door zelf een constructie te bouwen onder me buddy zoals emiel dat heeft, maar dan word ie a. te hoog en b. niet mooi...



Kortom; iemand enig idee dus hoe en waar ik die swingarm op moet monteren?



EDIT: let niet op de kwali van het frame c.q. achterbrug... hier word aan gewerkt


Dit bericht is ge-edit door Mol! op 26-4-2003 21:25
 

Blorn 26-4-2003 21:49 Print reply

Posts: 13825
zoals je m nu hebt gaat het voor geen ene reet veren..

je zult toch een beugel moeten lassen onder die buis die onder je tank door loopt.. (emiel heeft een mooi systeem..)
 
Mol! 26-4-2003 21:52 Print reply
Posts: 1594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

zoals je m nu hebt gaat het voor geen ene reet veren..

je zult toch een beugel moeten lassen onder die buis die onder je tank door loopt.. (emiel heeft een mooi systeem..)


Hij veert wel degelijk zo, moet ik zeggen... hij "stoot" de veer als het waren in de goede richting...

Hoe heb Erik(_N) dat dan gedaan?


EDIT: Emiels systeem zuigt, die heb em rechtstreeks op zijn brug... zijn veer staat achterover, dat vind ik wel wat minder en hij is gruwlijk hoog...

Dit bericht is ge-edit door Mol! op 26-4-2003 21:53
 
Blukaap 26-4-2003 21:52 Print reply

Posts: 10006
Begin met een NSR veer te zoeken, of je moet 'm echt enorm op willen hogen.
En kijk hoe het origineel bij een SH zit en probeer dat na te maken, desnoods las je hele stukken aan je frame .

btw: hulde gezien het feit dat je probeert het pro-link systeem er ook bij te gebruiken ipv simpelweg de veer op de achterbrug te raggen.
 
Bastila is lief
Mol! 26-4-2003 21:56 Print reply
Posts: 1594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

Begin met een NSR veer te zoeken, of je moet 'm echt enorm op willen hogen.
En kijk hoe het origineel bij een SH zit en probeer dat na te maken, desnoods las je hele stukken aan je frame .

btw: hulde gezien het feit dat je probeert het pro-link systeem er ook bij te gebruiken ipv simpelweg de veer op de achterbrug te raggen.


Dat klopt ja, anders kan ik mijn veer niet "horizontaal" planten... Ik heb het idee dat die zo aardig zit, want op me MTX zit die idem hetzelfde bijna...
 
Blorn 26-4-2003 21:57 Print reply

Posts: 13825
bij een mtx zit hij toch niet horizontaal??
 
Mol! 26-4-2003 22:01 Print reply
Posts: 1594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blorn

bij een mtx zit hij toch niet horizontaal??


Anders word ie te hoog En ik zag dat Erik(_N) dat ook had, dus het moet te doen zijn.... Ik hoorde van Emiel dat hij hem rechtstreeks op zijn brug heb zonder ProLink systeem, maar daar geloof ik niets van, want er komt een verticale druk op een horizontale veer... ik vroeg me dus af hoe hij dat ECHT heeft gedaan... Hij gebruik t ook een sh brug...

 
Blorn 26-4-2003 22:03 Print reply

Posts: 13825
rechtstreeks op de brug, zoals hij zegt..

heb het zelf meerdere malen gezien, en je kunt het ook zien op de foto..

dat ie te hoog word: neem een andere veer...
 
Rene 26-4-2003 22:05 Print reply
Posts: 2573
ik heb (had) ook een mtxsh brug in een mt en had hem wel rechtstreeks op de achterbrug gemonteerd.
Hij zat toch best schuin, omdat ie anders te hoog kwam..
Alleen nu met een origineel blok erop kom ik erachter dat het nou niet meer past, omdat ie te ver naar voren zat --> tegen het blok dus.
Dus als je hem zonder prolink systeem op de brug doet en zo ver mogelijk naar voren plaatst komt ie al best hoog..

ook kan ik er nu denk ik geen 20mm meer op frotten omdat die beugel in de weg zit.
Maar daar kan de slijptol me wel bij helpen
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Zoetahmeerdah [Marcel] 26-4-2003 22:07 Print reply

Posts: 5996
swingarm pleur je weg, veer direct op de brug, je moet wel de veer omdraaien.

nsr veer is te slap. je moet een mtx oud type veer hebben die zijn het stugst, of sh, liever oud type maar sh gaat ook best
 
ik haat mensen
Mol! 26-4-2003 22:57 Print reply
Posts: 1594
OK, nu wou ik even de theorie over het nut van de swingarm uitleggen als de veer in horiontale positie is (wat ik bij voorkeur wil)



OK, hier zonder swing arm. Brug A. veert (horiozntaal) en bij punt B. zijn de krachten grootendeels horiozntaal, in plaats van verticaal. Dus de veer word niet loodrecht benaderd, maar schuin, wat de veer niet leuk gaat vinden. In theorie zou die misschien nog wel over een dood punt komen, en doorknikken tegen je frame aan



Ziehier, hoe ik hem momenteel tijdelijk heb gezet. Dezelfde brug A. veert, en door de swingarm wordne de horizontale krachten die op B. worden uitgeoefent omgezet naar een loodrechte kracht op de veer. Het zwarte ronde stip vormt een scharnier punt.
Overigens betsaat er een optie om verschillende bevestigings punten te gebruiken bij 1/2/3. 3 is uitgesloten, want daar komt je blokbout doorheen. 2 is vrij, maar dan veert de brug niet, doordat de swingarm tegen de brug aankomt op een of andere manier. Dan maar 1, het gat van de voetrem-as. Ik wou op de bout die daarin komt een bus lassen, waar de voetrem omheen komt... zo wou ik het dan doen, maar is mijn theorie realistisch?!
 
Blorn 26-4-2003 23:54 Print reply

Posts: 13825
zet die veer vast aan de cilinderkop-ophangpunt
 
Blukaap 27-4-2003 0:56 Print reply

Posts: 10006
Ongeveer

Ik snap waar je naartoe wilt, maar wat ik me dus af zit te vragen: het pro-link systeem van een NSR/MBX is ontworpen voor een horizontale veer, dat van een SH absoluut niet.

oftewel: kan een SH pro-link d'r wel tegen.

Ik zou dus gaan voor een MBX/NSR pro-link systeem + a'brug + veer.
 
Bastila is lief
SkaBla [Pim] 27-4-2003 1:07 Print reply

Posts: 4659
wat jij op de eerste foto's wilt gaan doen gaan dus zowiezo niet werken, knapt veel te makkelijk af en veert ook voor geen meter. Dat van dat rode frame is de perfecte oplossing alleen is jou veer misschien te lang.... neem dus een nsr veer en maak het zo als emiel..
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Blorn 27-4-2003 1:13 Print reply

Posts: 13825
dat rode frame is van emiel
 
Steve_ZHC 27-4-2003 1:50 Print reply

Posts: 2716
Kan je niet iets bedenken met die beugels?
De veer w?l omhoog, maar de beugels z? dat je veer t?ch de kracht loodrecht heeft staan???
 

Dit topic is 2731 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved