Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #900 - rollerbank, vermogen en snelheid...
|
Pagina 4 van 6
|
Dit topic is 9299 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
MasterM |
21-6-2005 22:19 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerrit_Z
Waarom oude topics kicken?
Om geen nieuwe aan te maken, want dan ga jij weer zeuren.
|
|
|
|
MasterM |
21-6-2005 22:23 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
In Nederlands wordt bij wijze van spreken gewoon de snelheid gemeten.
Stel je voor dat een motor hebt met 178pk hebt liggen. Met de goede tandwielverhouding kun je hem over de 250km/h laten gaan. Maar met een hele lichte vertanding kun je hem ook 45km/h laten gaan terwijl je helemaal volgas rijdt. Dit wil dus zeggen dat er maar 0,45kW op je achterwiel komt. Raar? nee, het is helemaal niet raar. Kijk maar eens naar de volgende grafiek: =http://www.turnermotorsport.com/image/dyno/dyno_mini_pulley_dyno.jpg]afbeelding[/url]
Hier zie je dat wanneer het toerental op zijn hoogst is, hij zelfs 0kW geeft!!!!! Ga je een beetje terug, dan zie je dat hij dus ook bij volgas 0,45kW op zijn achterwiel kan geven.
Nou zal ik niet zeggen dat je zo slim bezig bent als je je motortje over zijn toeren zit te jagen, maar het is dus mogelijk. Dit bewijst dus maar weer eens dat de Nederlands methode WEL klopt. Er word slechts ontiegelijk LOMP mee opgegaan.
JIJ BENT ZOOOOOOOO DOM
Misschien is dit omdat ze daar het gas loslaten omdat ie anders teveel toeren maakt?
Dit bericht is ge-edit door MasterM op 21-6-2005 22:29
|
|
|
|
christianos |
21-6-2005 23:27 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Lykantroop
hij heeft wel gelijk
aan de krukas gemeten
|
|
|
|
MTX-speed |
21-6-2005 23:33 |
Posts: 1229 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MasterM
[...]
JIJ BENT ZOOOOOOOO DOM
Misschien is dit omdat ze daar het gas loslaten omdat ie anders teveel toeren maakt?
Dit bericht is ge-edit door MasterM op 21-6-2005 22:29
Uh nee, hij gaat dan in zijn toerenbegrenzer.
Dom? nee dat dacht ik niet.
Bij een brommer heb je namelijk hetzelfde principe: Geef maar eens volgas, en op gegeven moment zul je merken dat je motor op een even hoog toerental blijft (nee dat gaat niet oneindig door). Op dit punt weegt namelijk de wrijving van de motor+aandrijving op tegen het vermogen wat er geleverd wordt. Op deze hoge toerentallen gaat namelijk ook het 1 en het ander tegen zitten werken: conclusie: toerental KAN niet meer stijgen en er blijft geen vermogen meer over op het achterwiel. Er treed een soort balans op.
Kortom, het is een beetje lomp om te zeggen dat iemand dom is terwijl je het zelf niet eens beter weet. Maar ach, je zult wel in de puberteit zitten; ik weet er alles van, ik heb die tijd namelijk ook gehad
|
|
|
|
MasterM |
21-6-2005 23:38 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Uh nee, hij gaat dan in zijn toerenbegrenzer.
Dom? nee dat dacht ik niet.
Bij een brommer heb je namelijk hetzelfde principe: Geef maar eens volgas, en op gegeven moment zul je merken dat je motor op een even hoog toerental blijft (nee dat gaat niet oneindig door). Op dit punt weegt namelijk de wrijving van de motor+aandrijving op tegen het vermogen wat er geleverd wordt. Op deze hoge toerentallen gaat namelijk ook het 1 en het ander tegen zitten werken: conclusie: toerental KAN niet meer stijgen en er blijft geen vermogen meer over op het achterwiel. Er treed een soort balans op.
Kortom, het is een beetje lomp om te zeggen dat iemand dom is terwijl je het zelf niet eens beter weet. Maar ach, je zult wel in de puberteit zitten; ik weet er alles van, ik heb die tijd namelijk ook gehad
okee begrenzer, ook goed
en ik weet dat ie ommenduur niet meer meer toeren draait. Dit wilt niet zeggen dat je dan geen vermogen hebt? Stel je geeft in zn vrij volgas, gaat ie bijv 13000rpm (schatting, weet niet wat brommer doet)
zet je em in zn 1, dan zaltie netzoveel toeren halen! En nog je brommert vooruit brengne ook
|
|
|
|
Pegaso |
21-6-2005 23:42 |
Posts: 347 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Uh nee, hij gaat dan in zijn toerenbegrenzer.
Dom? nee dat dacht ik niet.
Bij een brommer heb je namelijk hetzelfde principe: Geef maar eens volgas, en op gegeven moment zul je merken dat je motor op een even hoog toerental blijft (nee dat gaat niet oneindig door). Op dit punt weegt namelijk de wrijving van de motor+aandrijving op tegen het vermogen wat er geleverd wordt. Op deze hoge toerentallen gaat namelijk ook het 1 en het ander tegen zitten werken: conclusie: toerental KAN niet meer stijgen en er blijft geen vermogen meer over op het achterwiel. Er treed een soort balans op.
Kortom, het is een beetje lomp om te zeggen dat iemand dom is terwijl je het zelf niet eens beter weet. Maar ach, je zult wel in de puberteit zitten; ik weet er alles van, ik heb die tijd namelijk ook gehad
waaaaat
dus jij beweert dat er geen vermogen meer geleverd wordt op een hoog toerental aan het achterwiel?? (je staat dan dus stil)
dus jij beweert dat bij die moter (dynorun) het vermogen zakte door het hoge toerental??
Er is alleen geen vermogenstijging meer, maar het vermogen blijft w?l in stand
|
|
|
|
MasterM |
21-6-2005 23:45 |
Posts: 912 |
Ik snap zn gedachtegang wel:
Als je in zn vrij volgas geeft, dan gaat ie bepaald rpm draaien. Als ie niet harder meer gaat draaien is dit omdat volgens hem als het vermogen 'opgebruikt' wordt door de kinetische inergie van de krukas-drijfstang-zuiger.
Dit is echter niet zo, kan niet uitleggen waarom, maar is niet zo. Dus je hebt nog WEL vermogen over, maar kan NIET meer rpm maken.
|
|
|
|
Pegaso |
21-6-2005 23:48 |
Posts: 347 |
Een motor levert alleen vermogen als het ook afgenomen wordt, als er teveel vermogen gevraagd wordt valt de motor stil.
Dat een motor niet oneindig veel toeren gaat draaien heeft te maken met begrenzing van ontsteking, benzinetoevoer,enz.
|
|
|
|
MasterM |
21-6-2005 23:51 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pegaso
Een motor levert alleen vermogen als het ook afgenomen wordt, als er teveel vermogen gevraagd wordt valt de motor stil.
Dat een motor niet oneindig veel toeren gaat draaien heeft te maken met begrenzing van ontsteking, benzinetoevoer,enz.
We gaan hier ff uit van het geval dat je benzinetoevoer het aan kan en je vonkjestoevoer ook
|
|
|
|
Pegaso |
21-6-2005 23:53 |
Posts: 347 |
Dan kun je je toerental zover opvoeren totdat je lagers zichtzelf vastlassen, het alu scheurt, oid.
|
|
|
|
MasterM |
21-6-2005 23:57 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pegaso
Dan kun je je toerental zover opvoeren totdat je lagers zichtzelf vastlassen, het alu scheurt, oid.
ja, en dat ook buiten beschouwing latend:
de discussie ging erover, of een motor (zoals volgens hem het dyno-run-papier liet zien) bij bijv 8000toeren ineens geen vermogen meer gaf.
Dit is gewooon vanwege begrenzer ofzo
IK DENK (geen bewijs, maar lijkt mij logischt) dat zonder begrenzer en vastloper enz enz, het vermogen wel af zal nemen, met de vorm van een hyperbool, zal wel 0 naderen, maar zal dus nooit 0 zijn.
Kan ook dat ik het fout heb Is zomaar ff filosofisch bedacht.
|
|
|
|
de_koen |
21-6-2005 23:57 |
Posts: 5595 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
In Nederlands wordt bij wijze van spreken gewoon de snelheid gemeten.
Stel je voor dat een motor hebt met 178pk hebt liggen. Met de goede tandwielverhouding kun je hem over de 250km/h laten gaan. Maar met een hele lichte vertanding kun je hem ook 45km/h laten gaan terwijl je helemaal volgas rijdt. Dit wil dus zeggen dat er maar 0,45kW op je achterwiel komt. Raar? nee, het is helemaal niet raar. Kijk maar eens naar de volgende grafiek: afbeelding
Hier zie je dat wanneer het toerental op zijn hoogst is, hij zelfs 0kW geeft!!!!! Ga je een beetje terug, dan zie je dat hij dus ook bij volgas 0,45kW op zijn achterwiel kan geven.
Nou zal ik niet zeggen dat je zo slim bezig bent als je je motortje over zijn toeren zit te jagen, maar het is dus mogelijk. Dit bewijst dus maar weer eens dat de Nederlands methode WEL klopt. Er word slechts ontiegelijk LOMP mee opgegaan.
blaaat
ze laten gas los(max vermorgen is toch al bereikt) en de rol drijft het achterwiel aan.
van je hele uitleg klopt niets.
|
|
Honda 5-Bak te koop |
|
Pegaso |
21-6-2005 23:59 |
Posts: 347 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MasterM
[...]
ja, en dat ook buiten beschouwing latend:
de discussie ging erover, of een motor (zoals volgens hem het dyno-run-papier liet zien) bij bijv 8000toeren ineens geen vermogen meer gaf.
Dit is gewooon vanwege begrenzer ofzo
IK DENK (geen bewijs, maar lijkt mij logischt) dat zonder begrenzer en vastloper enz enz, het vermogen wel af zal nemen, met de vorm van een hyperbool, zal wel 0 naderen, maar zal dus nooit 0 zijn.
Kan ook dat ik het fout heb Is zomaar ff filosofisch bedacht.
Praktisch onmogenlijk.
Theoretisch kan het wel ja.
edit: typo
Dit bericht is ge-edit door Pegaso op 22-6-2005 0:00
|
|
|
|
MasterM |
22-6-2005 0:00 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pegaso
[...]
Praktisch onmogenlijk.
Theoretsch kan het wel ja.
en daar ging het dus over.
Praktisch idd onmogelijk
|
|
|
|
Joscross |
22-6-2005 0:01 |
Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Uh nee, hij gaat dan in zijn toerenbegrenzer.
Dom? nee dat dacht ik niet.
Bij een brommer heb je namelijk hetzelfde principe: Geef maar eens volgas, en op gegeven moment zul je merken dat je motor op een even hoog toerental blijft (nee dat gaat niet oneindig door). Op dit punt weegt namelijk de wrijving van de motor+aandrijving op tegen het vermogen wat er geleverd wordt. Op deze hoge toerentallen gaat namelijk ook het 1 en het ander tegen zitten werken: conclusie: toerental KAN niet meer stijgen en er blijft geen vermogen meer over op het achterwiel. Er treed een soort balans op.
Kortom, het is een beetje lomp om te zeggen dat iemand dom is terwijl je het zelf niet eens beter weet. Maar ach, je zult wel in de puberteit zitten; ik weet er alles van, ik heb die tijd namelijk ook gehad
Je redenatie slaat nergens op...(niet de eerste keer overigens )
Als mijn brommer zonder belasting max. 13k kan lopen, omdat daar "een balans" optreed, dan kan ie op de weg never nooit 12,5k halen..
Maximaaltoerental heeft niet te maken met het volledig opnemen van het niet gebruikte vermogen, maar met begrenzingen zoals ontsteking, benzinetoevoer, luchttoevoer etc. Zou je die factoren zo hoog maken dat ze geen begrenzing meer vormen, dan kom je bij het limiet van wat het desbetreffende materiaal aankan, bv F1, balanceert op het randje van maximaal vermogen/kapot gaan.
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 22-6-2005 0:01
|
|
|
|
Dit topic is 9299 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 6
|
|