Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Powerfilter..? Dient waarvoor..? Hoe werkt het..?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1044 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Wat voor filter heb je onder je brommer?
Standaard luchtfilter
Twin-air filter
Powerfilter (zo'n chromen geval)
Polini
Malossi
Ik heb geen filter
  Technical Forum - Topic #8973 - Powerfilter..? Dient waarvoor..? Ho...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3494 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Boldy 24-4-2003 16:01 Print topicpost
Posts: 406
Ik hoor van alle kanten dingen over powerfilters en dergelijke, maar wat is het nou precies, hoe werkt het, en wat levert het me op? Ik heb al gezocht op 'topics', maar daar kreeg ik onbruikbare informatie. Ik heb er momenteel een standaard luchtfilter op zitten. Alvast thanx voor je reactie!

Groet Ray [boldy]
 
][ Setup: 70cc 6 poorts TCCD, 15mm Bing, Proma Grand Prix tuned door mij (sjek de FAQ), 3 klauws koppeling, hoofdsproeier 2.20, sproeier 70, uitgedraaide 50 kop, top momenteel: 62,8km/u ][ ][ Go FAQ yourself: http://www.brommerforum.nl/

User 927 24-4-2003 16:06 Print reply

Posts: 6405
Kweet niet zeker hoor, maar een powerfilter geeft minder weerstand, zuigtie dus makkelijker lucht aan, en kan ie harder doortrekken

Maar das mijn theorie
 
2wheels[jurg] 24-4-2003 16:08 Print reply

Posts: 3503
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull

Kweet niet zeker hoor, maar een powerfilter geeft minder weerstand, zuigtie dus makkelijker lucht aan, en kan ie harder doortrekken

Maar das mijn theorie


jep voorals als je een opgevoerde brommer hebt zuch ie met een powefilter veel meer lucht aan. standaart brommer heeft niet zo veel aan een powerfilter omdat ie anders alleen maar teveel lucht krijgt maar wel betere sound
 
Steve_ZHC 24-4-2003 16:17 Print reply

Posts: 2716
Je hoeft niet alvast te bedanken voor een reply, en ook niet af te sluiten met een groet.
Komt dagelijks voorbij...

Maar ff ontopic;
Powerfilter; filterd minder fijn, dus meer lucht (minder weerstand) maar ook meer troep.

Je hebt 2 soorten (klinkt een beetje afgezaagd);
1. GOED; dit zijn filters met een soort SPONSachtige materie.
Ook wel SPONSFILTERS of FOAMFILTERS genoemd.
Deze sponsjes olie je in zodat de meeste vuile bende en vocht er niet doorheen komen.
Je kan ze schoonmaken, en doe dit dan ook, minstens 1x per 2 maanden!!

Voorbeelden:
Malossi, Twin Air (de beste volgens sommigen), Hebo.

2. SLECHT; dit zijn filters met een chromen of carbon-look kapje, kegelvormig over het algemeen.
Ze kosten ook geen donder (rond de 6/7 euro) maar je kan er beter een paar pilsjes voor kopen, heb je meer aan.
Je kan ze erg moeilijk schoonmaken, laten veel vuil en alle vocht door.
Echt dikke rommel.
NIET KOPEN DUS!!!

Een powerfilter heeft alleen nut als je set-up meer lucht wil hebben dan je standaard box kan leveren.
Denk hierbij aan zeer hoogtoerige machines.

Je cilinder zal harder slijten, je verbruik gaat omhoog.
Er komt een kabaal uit, maar dat kan heel mooi zijn, als je uitlaatsysteem verder goed dicht is en goed dempt.

Voor de MT/MB kan je van Twin Air ook vervangende matjes kopen, deze laten ook meer lucht door, ze zijn duidelijk ander dan de originele matjes.

Je hebt de powerfilters in meerdere maten.
Dit slaat op de diameter van je kelk (waar je het filter op schuift).

Dus koop je een powerfilter, geef dan liever 3 tientjes uit ipv 1, scheelt je aanzienlijk in zuigers (-veren), cilinders (honen) en revisies (lagers slijten ook, net als de krukas (big end, toplager etc)...
 
2wheels[jurg] 24-4-2003 16:20 Print reply

Posts: 3503
ik had het niet beter kunnen zeggen
 
huh 24-4-2003 17:47 Print reply
Posts: 1755
Sorry dat ik het zeg hoor, zo'n sponsfilter zal wel 10x beter zijn, maar ik heb zo'n chromen k*t geval dr op zitten en dat rijdt echt prima...zit nog geen kras in mn cilinder en das een imitatie rotzooi ding.

Maar jah ik vrees dat deze discussie al te vaak is langsgekomen dus laat verder maar zitten.

Geluidje van een powerfilter is gewoon supervet, eigelijk zou je alleen daarom al een powerfilterje nemen.

edit: ik lieg, dr zit w?l een kras in mn cilinder ...

Dit bericht is ge-edit door huh op 24-4-2003 17:47
 
Hans F 24-4-2003 18:07 Print reply
Posts: 4326
K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2
 
2wheels[jurg] 24-4-2003 18:10 Print reply

Posts: 3503
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2


ach zoon ijzer ding voor een paar euro is best te doen zou er alleen effe een panty over heen trekken
 
huh 24-4-2003 18:15 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2


Gaat dan de effectiviteit van zo'n powerfilter niet (deels) weg?
Minder zuigkracht --> minder goeie menging ofzo?

Of minder zuigkracht --> minder lucht/seconde --> minder aangezogen benzine --> minder mengsel in de cilinder?


 
Hier_ben_ik - Administrator 24-4-2003 18:17 Print reply

Posts: 8499
twin air

geen goedkoop imi powerfiltertje of weet ik wat gebruiken.. doen goed dienst als konijnenvanger maar voor de rest hebben ze geen nut.. en als het regent start je brommer er niet mee (of als je hem net afgespoten hebt oid)
 
Members zijn vervelend :-|
ties 24-4-2003 19:27 Print reply
Posts: 1333
die doppler power filters schijnen ook wel goed te zijn, maar volgens mij kan je gewoon met standaard filter met een vergrote luchtinlaat rijden hoor, dat lukt mij nu nog zelfs met 110 malossi en nogsteeds te veel lucht.
 
YAMAHAFREAK 24-4-2003 20:55 Print reply
Posts: 1001
te veel?:S
kan eigenlijk niet als je logisch nadenkt..
hij zuigt niet meer lucht aan dan dat ie wil/kan hebben..
stel er is een druk van -1bar in je carter (buitenluchtdruk is 1 bar) dan moet er dus 2 bar gecompenseerd worden. met een 'powerfilter' (stomme naam) wil de lucht er alleen sneller doorheen dus krijg je n betere vulling. dan moet je alleen wel ff een grotere sproeier monteren omdat anders je benzine/lucht verhouding niet meer klopt (heeft ook weer te maken met doorlaatsnelheid).
voor de rekenwonders onder ons:
de verhouding benzine : lucht moet 1: 14,7 zijn

 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Zoetahmeerdah [Marcel] 24-4-2003 21:09 Print reply

Posts: 5996
dus zou je theoretisch je sproeier kunnen uitrekenen als je de presieze diameter van je carb uitrekend en je sproeiermaat etc?
 
ik haat mensen
joachim 24-4-2003 21:09 Print reply
Posts: 204
ik heb op mijn aprilia AF1 een powerfilter van k&n zitten, rijdt prima en deze worden ook voor moto's gebruikt.

Voor mijn mbx heb ik malossi, rijdt ook perfect...
 
Blorn 24-4-2003 21:12 Print reply

Posts: 13825
powerfilter...

ik gebruik liever het woord 'openl-luchtfilter'

marcel: heb je dus ook carterdruk, zuigersnelheid (denk ik..), en poortoppervlaktes voor nodig lijkt me..
 
Hans F 24-4-2003 21:14 Print reply
Posts: 4326
Met 2 takt liever rond de 1:13 gaan zitten, 1:14,7 vind ik vrij arm. Dit gaat met veel toeren en vulling niet lang goed.
 

Dit topic is 3494 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved