Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #8973 - Powerfilter..? Dient waarvoor..? Ho...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 3570 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Boldy |
24-4-2003 16:01 |
Posts: 406 |
Ik hoor van alle kanten dingen over powerfilters en dergelijke, maar wat is het nou precies, hoe werkt het, en wat levert het me op? Ik heb al gezocht op 'topics', maar daar kreeg ik onbruikbare informatie. Ik heb er momenteel een standaard luchtfilter op zitten. Alvast thanx voor je reactie!
Groet Ray [boldy]
|
|
][ Setup: 70cc 6 poorts TCCD, 15mm Bing, Proma Grand Prix tuned door mij (sjek de FAQ), 3 klauws koppeling, hoofdsproeier 2.20, sproeier 70, uitgedraaide 50 kop, top momenteel: 62,8km/u ][ ][ Go FAQ yourself: http://www.brommerforum.nl/ |
|
User 927 |
24-4-2003 16:06 |
Posts: 6405 |
Kweet niet zeker hoor, maar een powerfilter geeft minder weerstand, zuigtie dus makkelijker lucht aan, en kan ie harder doortrekken
Maar das mijn theorie
|
|
|
|
2wheels[jurg] |
24-4-2003 16:08 |
|
Steve_ZHC |
24-4-2003 16:17 |
Posts: 2716 |
Je hoeft niet alvast te bedanken voor een reply, en ook niet af te sluiten met een groet.
Komt dagelijks voorbij...
Maar ff ontopic;
Powerfilter; filterd minder fijn, dus meer lucht (minder weerstand) maar ook meer troep.
Je hebt 2 soorten (klinkt een beetje afgezaagd);
1. GOED; dit zijn filters met een soort SPONSachtige materie.
Ook wel SPONSFILTERS of FOAMFILTERS genoemd.
Deze sponsjes olie je in zodat de meeste vuile bende en vocht er niet doorheen komen.
Je kan ze schoonmaken, en doe dit dan ook, minstens 1x per 2 maanden!!
Voorbeelden:
Malossi, Twin Air (de beste volgens sommigen), Hebo.
2. SLECHT; dit zijn filters met een chromen of carbon-look kapje, kegelvormig over het algemeen.
Ze kosten ook geen donder (rond de 6/7 euro) maar je kan er beter een paar pilsjes voor kopen, heb je meer aan.
Je kan ze erg moeilijk schoonmaken, laten veel vuil en alle vocht door.
Echt dikke rommel.
NIET KOPEN DUS!!!
Een powerfilter heeft alleen nut als je set-up meer lucht wil hebben dan je standaard box kan leveren.
Denk hierbij aan zeer hoogtoerige machines.
Je cilinder zal harder slijten, je verbruik gaat omhoog.
Er komt een kabaal uit, maar dat kan heel mooi zijn, als je uitlaatsysteem verder goed dicht is en goed dempt.
Voor de MT/MB kan je van Twin Air ook vervangende matjes kopen, deze laten ook meer lucht door, ze zijn duidelijk ander dan de originele matjes.
Je hebt de powerfilters in meerdere maten.
Dit slaat op de diameter van je kelk (waar je het filter op schuift).
Dus koop je een powerfilter, geef dan liever 3 tientjes uit ipv 1, scheelt je aanzienlijk in zuigers (-veren), cilinders (honen) en revisies (lagers slijten ook, net als de krukas (big end, toplager etc)...
|
|
|
|
2wheels[jurg] |
24-4-2003 16:20 |
Posts: 3503 |
ik had het niet beter kunnen zeggen
|
|
|
|
huh |
24-4-2003 17:47 |
Posts: 1755 |
Sorry dat ik het zeg hoor, zo'n sponsfilter zal wel 10x beter zijn, maar ik heb zo'n chromen k*t geval dr op zitten en dat rijdt echt prima...zit nog geen kras in mn cilinder en das een imitatie rotzooi ding.
Maar jah ik vrees dat deze discussie al te vaak is langsgekomen dus laat verder maar zitten.
Geluidje van een powerfilter is gewoon supervet, eigelijk zou je alleen daarom al een powerfilterje nemen.
edit: ik lieg, dr zit w?l een kras in mn cilinder ...
Dit bericht is ge-edit door huh op 24-4-2003 17:47
|
|
|
|
Hans F |
24-4-2003 18:07 |
Posts: 4326 |
K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2
|
|
|
|
2wheels[jurg] |
24-4-2003 18:10 |
Posts: 3503 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hans F
K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2
ach zoon ijzer ding voor een paar euro is best te doen zou er alleen effe een panty over heen trekken
|
|
|
|
huh |
24-4-2003 18:15 |
Posts: 1755 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hans F
K&N is denk ik het beste....
En die zijn van katoen. Belangrijk is dat je filter groot genoeg is. Dan zal hij er ook minder snel zooi doorheen zuigen (minder zuigkracht/cm^2
Gaat dan de effectiviteit van zo'n powerfilter niet (deels) weg?
Minder zuigkracht --> minder goeie menging ofzo?
Of minder zuigkracht --> minder lucht/seconde --> minder aangezogen benzine --> minder mengsel in de cilinder?
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
24-4-2003 18:17 |
Posts: 8499 |
twin air
geen goedkoop imi powerfiltertje of weet ik wat gebruiken.. doen goed dienst als konijnenvanger maar voor de rest hebben ze geen nut.. en als het regent start je brommer er niet mee (of als je hem net afgespoten hebt oid)
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
ties |
24-4-2003 19:27 |
Posts: 1333 |
die doppler power filters schijnen ook wel goed te zijn, maar volgens mij kan je gewoon met standaard filter met een vergrote luchtinlaat rijden hoor, dat lukt mij nu nog zelfs met 110 malossi en nogsteeds te veel lucht.
|
|
|
|
YAMAHAFREAK |
24-4-2003 20:55 |
Posts: 1001 |
te veel?:S
kan eigenlijk niet als je logisch nadenkt..
hij zuigt niet meer lucht aan dan dat ie wil/kan hebben..
stel er is een druk van -1bar in je carter (buitenluchtdruk is 1 bar) dan moet er dus 2 bar gecompenseerd worden. met een 'powerfilter' (stomme naam) wil de lucht er alleen sneller doorheen dus krijg je n betere vulling. dan moet je alleen wel ff een grotere sproeier monteren omdat anders je benzine/lucht verhouding niet meer klopt (heeft ook weer te maken met doorlaatsnelheid).
voor de rekenwonders onder ons:
de verhouding benzine : lucht moet 1: 14,7 zijn
|
|
Ik rule. yamahatweetakt punt nl! |
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
24-4-2003 21:09 |
Posts: 5996 |
dus zou je theoretisch je sproeier kunnen uitrekenen als je de presieze diameter van je carb uitrekend en je sproeiermaat etc?
|
|
ik haat mensen |
|
joachim |
24-4-2003 21:09 |
Posts: 204 |
ik heb op mijn aprilia AF1 een powerfilter van k&n zitten, rijdt prima en deze worden ook voor moto's gebruikt.
Voor mijn mbx heb ik malossi, rijdt ook perfect...
|
|
|
|
Blorn |
24-4-2003 21:12 |
Posts: 13825 |
powerfilter...
ik gebruik liever het woord 'openl-luchtfilter'
marcel: heb je dus ook carterdruk, zuigersnelheid (denk ik..), en poortoppervlaktes voor nodig lijkt me..
|
|
|
|
Hans F |
24-4-2003 21:14 |
Posts: 4326 |
Met 2 takt liever rond de 1:13 gaan zitten, 1:14,7 vind ik vrij arm. Dit gaat met veel toeren en vulling niet lang goed.
|
|
|
|
Dit topic is 3570 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|