Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - neon en die andere electriker-job 4 joe

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1189 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #887 - neon en die andere electriker-job 4...
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4391 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Siepie Wokkel 24-6-2001?16:03 Print reply
Posts: 3888
lijkt me eerlijk gezegd geen reet aan
 
-=[Feel the power of Derbi]=-
Neonlampje 24-6-2001?17:56 Print reply

Posts: 14825
crossking: daar gaat het niet om!!!

Ik zat tijd geleden te denken aan een volledig micro-controler gestuurde brommer, alles wordt vast gelegd.. snelheden, rpm's etc... en dus ook vervanging voor cdi etc... maar had tijd dur net echt voor...
en hoe dat zit met de cdi, dat snap ik allemaal nog niet echt (heppik me niet echt in verdiept..)
iemand schematje van hoe dat ding precies werkt van binne?? (volgens mij heb ik um wel eens een x langs zien komen...)

Maar dat schakel gedoe, das heel best te maken met stel read-schakelaartjes... no prob, ben je halve dag mee bezig ofzo om het te bouwen en op bromme te zetten
 
Siepie Wokkel 24-6-2001?18:04 Print reply
Posts: 3888
okey, ik snap overigens niks van die electronica shit maarjah boeie!!!
 
-=[Feel the power of Derbi]=-
Joost 25-6-2001?07:59 Print reply
Posts: 1108
Je kan gewoon een simpel schakelaartje op je schakel pook bouwen die het contact vebreekt als je omhoog schakelt, dus 1-2,3-4,3-4. Als je terug schakelt of van de N-1 dan doet ie niets. Verbindt je nouw je trigger spoel(kleine spoel) via dat schakelaartje dan ben je al klaar. Super simpel
 
It is going to be a Endless summer...
70malossi 26-6-2001?05:15 Print reply
Posts: 4176
Je kan gewoon een simpel schakelaartje op je schakel pook bouwen die het contact vebreekt als je omhoog schakelt, dus 1-2,3-4,3-4. Als je terug schakelt of van de N-1 dan doet ie niets. Verbindt je nouw je trigger spoel(kleine spoel) via dat schakelaartje dan ben je al klaar. Super simpel


die eerste zin begrijp ik!die 2e ook nog.
maar dat van die triggerspoel hoe je dat verbindt,nee dah snap ik niet.
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
Neonlampje 26-6-2001?05:32 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Joost?Moesker

Je kan gewoon een simpel schakelaartje op je schakel pook bouwen die het contact vebreekt als je omhoog schakelt, dus 1-2,3-4,3-4. Als je terug schakelt of van de N-1 dan doet ie niets. Verbindt je nouw je trigger spoel(kleine spoel) via dat schakelaartje dan ben je al klaar. Super simpel

dat suggereerde ik daarnet

maar was nu het eigenlijke nut van een cdi-unti waarmee je de curve in kan stellen?? CDI is nog beetje wazig voor mij...
 
Joost 26-6-2001?06:57 Print reply
Posts: 1108

Capacitor Discharge Ignition Circuit (CDI)

The CDI ignition circuit produces a spark from an ignition coil by discharging a capacitor across the primary of the coil. A 2uF capacitor is charged to about 340 volts and the discharge is controlled by an SCR. A Schmitt trigger oscillator (74C14) and MOSFET (IRF510) are used to drive the low voltage side of a small (120/12 volt) power transformer and a voltage doubler arrangement is used on the high voltage side to increase the capacitor voltage to about 340 volts. A similar Schmitt trigger oscillator is used to trigger the SCR about 4 times per second. The power supply is gated off during the discharge time so that the SCR will stop conducting and return to it's blocking state. The diode connected from the 3904 to pin 9 of the 74C14 causes the power supply oscillator to stop during discharge time. The circuit draws only about 200 milliamps from a 12 volt source and delivers almost twice the normal energy of a conventional ignition circuit. High voltage from the coil is about 10KV using a 3/8 inch spark gap at normal air temperature and pressure. Spark rate can be increased to possibly 10 Hertz without losing much spark intensity, but is limited by the low frequency power transformer and duty cycle of the oscillator. For faster spark rates, a higher frequency and lower impedance supply would be required. Note that the ignition coil is not grounded and presents a shock hazard on all of it's terminals. Use CAUTION when operating the circuit. An alternate method of connecting the coil is to ground the (-) terminal and relocate the capacitor between the cathode of the rectifier diode and the positive coil terminal. The SCR is then placed between ground and the +340 volt side of the capacitor. This reduces the shock hazard and is the usual configuration in automotive applications.


Hmm, meschien is het nu wat duidelijker. De honda cdi vroegt de ontsteking bij zo'n 8000 toeren omdat de zuiger dan sneller is dan het vlammen front. Zouw je niet vevroegen dan krijg je zeg maar relatief na-ontsteking.
Je merkt dat ook wel bij het rijden want meestal begint ie pas bij 8000 toeren te trekken. Voor elke toerental heb je eigenlijk een ander onstekings tijdstip nodig. Met een voledig instelbare cdi, kun je de timing zelf instellen zodat het bij jouw optimaal loopt.

 
It is going to be a Endless summer...
70malossi 26-6-2001?16:08 Print reply
Posts: 4176
juist


 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
Neonlampje 28-6-2001?08:59 Print reply

Posts: 14825
Maar hoe kan je voor elk toerental de juiste cdi-instelling vinden dan? dan heb je zeker zo'n gigantisch dure rollerbank erbij nodig?

tijd geleden hattik (en nu soms nog wel) veel gezeik dat me brommer niet boven 8000 toeren uit kon komen tijdens het rijden (in vrij wel)
kan dit met cdi te maken hebben?
 
Joost 28-6-2001?14:20 Print reply
Posts: 1108
Zouw wel kunnen ja. Trouwens die curves zijn best wel standaart.
 
It is going to be a Endless summer...
70malossi 28-6-2001?14:54 Print reply
Posts: 4176
uh,kan er in die eprom ook een curve voor op de rollenbank.dus met 1 ontsteking per 4 slagen ofzo.
ooh neeh,dan gaat ie pingelen.en kon je dan ook geen gat in je zuigerbodem branden,of was dat nou weer bij iets anders.
in iedergeval een begrens curve.

maar : wordt er al aan de cockpit/teller unit gewerkt,en zo ja,hoe ver zijn de vorderingen.
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
Neonlampje 29-6-2001?17:14 Print reply

Posts: 14825
hmmm.. en begrenzer, dat hij zover gaat voorontsteken dat hele kracht weg valt slim...

ik heb al foto-print opgehaald voor de schakeling.. maak rpm meter met digi-cijffer uitlezing.. wel grappig..
 
Pertijn 29-6-2001?19:25 Print reply
Posts: 846
Kan iemand niet gewoon even een ontsteking inmekaar draaien die ALTIJD die perfecte timing berekend???
Schakellen zonder koppeling moet kunnen zonder koppelen, mits je de goeie timing hebt..
Met lijkt me toch beter maarja..
Laatst heb ik welleens dat m'n 6bak niet uit z'n 4 of 5 wil.. opschakkelen als boter, maar soms gewoon niet terug.
Ik heb het id dat het door m'n wheelies komt, sinds een paar weken ben ik daar mee bezig (gewoon af en toe als hij warm is bij het stoplicht ofzo) en dat hij dan verkeerd gaat?!??!
Is m'n bak een end heen?
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Joost 30-6-2001?04:17 Print reply
Posts: 1108
Oke ff update over de toerenteller, aangezien er hier nog al veel mensen intresse hebben in een dig-cockpit heb ik het project dus uitgebreid. Ik heb een beetje rond gekeken naar goede LCD en Microcontrollers om het hele zaakje te runnen maar dan kom je al snel op een 100 piek uit.
Ik heb een tijdje geleden in de elektuur een stuk gezien waar in ze een interface maakten tussen een game-boy pocket (of color) en een externe bron.
Aangezien ik zelf al eens voor de GB heb geprogrameerd zit ik er aan te denken om de GB te gebruiken als boord-compu. Dit heeft namenlijk de volgende voordelen: Goedkoop, Groot LCD, Makkelijk te programeren(z80), Kant en klare interface en grafiesche.

Er moet dus een 'cassete' worden gemaakt waarin de ingans singalen in bruikbare data word omgezet, dit is al gedaan door de elektuur. Die schakeling moet alleen worden aangepast.

Het idee is dat je straks een systeem hebt waarbij je verschillende sensoren en apparaten op de 'boort computer' kan aansluiten. Je kan bv een cdi maken die getrigert wordt door een puls uit de GB. Je kunt dan in de GB grafieche de curve verstellen zonder PC.

Ik had de volgende ideeen voor sensoren:
1: Toeren teller.
2: Km Teller.
3: Gear teller.
4: Cillinder Temperatuur.
5: Boord spanning.

En de volgende activators:
1: CDI
2: Een begrenser modus
3: Quik-shift

Het mooie van dit systeem is dat er heel gemakelijk extra sensoren zijn te maken.

Zo als je waarschijnlijk al door hebt is het al met al wel een zeer uitgebreid systeem. Gelukig is een groot deel van de elketronica te kopieren van de elektuur, de software moet wel zelf worden geschreven.
Het is de bedoeling om dit te samen met nog iemand te maken als een gedeeltelijk school project. Ik ga nu eerst eens kijken in hoevere wat mogelijk is en hoe de elektuur schakeling persie werkt.


ps. ik kan GB-pockets krijgen voor 25 piek en GB-colors voor 50
 
It is going to be a Endless summer...
-Michiel RS- 30-6-2001?06:17 Print reply
Posts: 2803
ooh das wel handig, vooral die laatste zin van jou !

maarre dat is wel een heel luxe idee, alleen een game boy op je stuur staat niet zoo eeh :n :a snappie ? en ook een beetje voor de copz als je je begrenzer aan gaat zetten via die game boy. "ooh ik ben effe een spelletja aan het doen meneer agent"
Maar als zo'n gameboy maar f 25,- is dan heb ik wel intresse, dan bouw ik die gewoon om dat je alleen netjes het scherpie op je stuur zit met een mooi behuizinggetje eromheen.
keep on the good work!
 

Dit topic is 4391 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved