Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #8760 - autisa 70 verder tunen
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 1087 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Leon de mt5 boer |
14-4-2003 21:31 |
Posts: 494 |
ik wil graag mijn mtje nog harder laten lopen en trekken ,
ik heb een getunede 70 autisa , (de uitlaatpoort is gepolijst en 1mm naar boven gebracht. de inlaat poort is ook gepolijst, nu heb ik een vraag: helpt het als ik in de bovenkant van de zuiger een poort maak net als op een polini 70 voor mt? de zuiger heeft geen spoeling, en verder is deze autisa heel raar. hij heeft een super inlaat en ik had er een op een site gezien en dat was een veel kleindere inlaat. en denken jullie dat er een 24 mikuni op kan??
p.s graag antwoord op beide vrage,
mijn signature klopt niet, een maat van me zij dat er een 24 op zat, maar dat was niet zo(ik heb hem eventjes nagemeten)
Dit bericht is ge-edit door Leon de mt5 boer op 14-4-2003 21:32
|
|
ik kom uit brabant kunde gij de zien |
|
Steve_ZHC |
15-4-2003 0:42 |
Posts: 2716 |
Je moet je uitlaatpoort breder maken voor een beter koppel.
Dit doe je uiteraard zo;
NOT!!
Maar dat van die zuiger weet ik niet, maar ik weet wel dat je er evt. een 32mm achter zou kunnen gooien, maar zelfs op een 125 is dat wat groot.
Met die 24mm wil het wel lopen, alleen tja, verbruik/vermogenswinst-verhouding raakt een beetje uit balans denk ik...
Je kan uiteraard ook binnenrotor nemen icm die 24mm, dan is het zekers te gaaf
|
|
|
|
Ralf |
15-4-2003 10:54 |
Posts: 9073 |
Maak een poortmapje, met maten, post het en dan kunnen wij wel zeggen wat je er nog aan kunt doen...
Of er een 24 op kan...
0.85*wortel('cylinderinhoud in cc'/1000)* toertal topvermogen
|
|
|
|
Steve_ZHC |
15-4-2003 15:06 |
Posts: 2716 |
0,85 * wortel(73,55/1000(=0,07355)) * 10.000 = 2305,208776.
Dus ik kan er een carburateur van ong. 2 METER op gooien?
Gaat wel zuipen dan
0,85 * wortel 735,5 (= wortel (0,07355 * 10.000) = 27,12010324) = 23,05208776mm.
Dus je moet waarschijnlijk zo berekenen;
0,85 * wortel((cilinderinhoud in cc / 1000) * 10.000) = uitkomst in mm.
Edit:
Ff typo wegewerken.
Dit bericht is ge-edit door RS80_Racer op 15-4-2003 15:07
Edit:
Wie kan me vertellen hoe je ook alweer de maximale opening van je membraamkleppen kan berekenen?
'T had iets met de diameter van je carburateur en je kleppen-aantal te maken.
Dit bericht is ge-edit door RS80_Racer op 15-4-2003 15:10
|
|
|
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
15-4-2003 15:10 |
Posts: 5996 |
stefan jou top vermogen licht toch wel hoger dan 10k?
enne een autis mb cil is toch 65cc ofzo?
|
|
ik haat mensen |
|
Ralf |
15-4-2003 15:13 |
Posts: 9073 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RS80_Racer
0,85 * wortel 735,5 (= wortel (0,07355 * 10.000) = 27,12010324) = 23,05208776mm.
zozo, 735 cc? Naais hoor..
Zo dus.
0.85 * wortel((cylinderinhoud / 1000)* toerental topvermogen)
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 15-4-2003 15:15
|
|
|
|
Steve_ZHC |
15-4-2003 15:17 |
Posts: 2716 |
Alle '70cc' cilinders voor MT/B/X-s blokken zijn 65,83 echte cc's.
En mijn max. toeren belast zal vast wel boven de 11k liggen, maar ja, ik trek hem bijna nooit zover open, ik heb namelijk iets tegen vastlopers...
Ik zou er wel een 24mm achter willen gooien, maar ja, die komt al achter m'n 110cc, en niemand wil mijn 20mm hebben, dus kan ik er ook niet nog 1 betalen...
Plus dat ik dan een spruitstuk aan moet passen, want het wordt dan een 2 bouts carb met ronde schuif.
En dat zou ik dan alleen nog doen als ik hem had gehouden, nu dus niet, volgende eigenaar wens ik er veel suc6 mee.
Edit:
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
[...]
zozo, 735 cc? Naais hoor..
Zo dus.
0.85 * wortel((cylinderinhoud / 1000)* toerental topvermogen)
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 15-4-2003 15:15
Jaja, 73,55cc / 1000 = 0,07355
0,07355 * 10.000 = 735.5
wortel hiervan is 27,12010324.
Dat maal 0,85 = 23,05208775...
M.a.w.: zo bedoelde ik het ja.
Dit bericht is ge-edit door RS80_Racer op 15-4-2003 15:22
|
|
|
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
15-4-2003 15:28 |
Posts: 5996 |
bah..als ik mijn cil 10k doe met 193cc dan kom ik op ruim 37..bah
|
|
ik haat mensen |
|
Blukaap |
15-4-2003 15:33 |
Posts: 10006 |
Volgens mij is het toerental bij die formule niet het toerental waarop je topvermogen geeft, maar het aantal toeren wat je maximaal kan draaien.
Wordt het nog ietsjes groter .
|
|
Bastila is lief |
|
Nasic |
15-4-2003 16:22 |
Posts: 890 |
gunstig........ik zit net ff te lezen van me rsje...... dus ik berekenen, en kom ik op 24,12mm uit. laat ik dus net een 24mm erachter hebben liggen
|
|
Ducati 900SS |
|
Leon de mt5 boer |
15-4-2003 17:05 |
Posts: 494 |
ik weet niet precies hoe ik de graden van een poort bereken, wel kan ik de millimeters van de bovenkant van de uitlaatpoort naar de bovenkant van de cil meten , en dan kunnen jullie kijken wat de timing is van alle poorten??/ of niet???
|
|
ik kom uit brabant kunde gij de zien |
|
verwijderd |
15-4-2003 17:09 |
Posts: 4082 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah
bah..als ik mijn cil 10k doe met 193cc dan kom ik op ruim 37..bah
het bewijs dat de formule suckt
|
|
|
|
MBX OWNER |
19-4-2003 21:52 |
Posts: 179 |
Ik ben het helemaal met Symen eens...
Wat denken jullie nou zelf man, dat je met een simpel formuletje die de cilinder inhoud en het toerental als variabelen hebben, ff zo een ideale carburateur diameter kan berekenen...
Nou -NOT-.
Mensen, denk ff logisch na.
Ik heb die formule inderdaad ook ergens zien rondslingeren, maar als je nou logisch nadenkt snap je toch zelf ook wel dat er geen aars van klopt.
Volgens deze formule maakt dus de grote van je membraan, het spoelpoort oppervlak, aantal spoelpoorten, aantal membraan kleppen, membraan oppervlak, membraankleplichthoogte, membraanopening duratie, membraanklephoek, uitklaatpoort duratie, BMEP, etc niet uit??
wat denk je zelf...
Voor elke willekeurige straatbrommer is een 24 mm meer dan voldoende, een 18 mm is vaak ook groot zat. Iedereen die denkt veel vermogen te hebben gewonnen met het plaatsen van een grote cabbie, heeft dat vaak door het meer aanzuiggeluid dat geproduceerd wordt. K heb veel dingen getest en pas bij echt brute vermogens zal je er wat aan hebben om groter te gaan. Lees +20 pk, dat is onmogelijk om te halen met een luchtgekoelde cilinder voor MT, en ook watergekoelde cilinders met 1 uitlaatpoort kunnen dat inprincipe niet halen.
Verder rijdt men in Belgie in de Promo Vario cup met topgetunede 70 cc scooters voorzien van zeer bruut materiaal, allemaal met 19 mm. Waarom denk je dan dat je met nog niet eens de helft van hun vermogen een 24 of nog groter nodig hebt...
Get real
|
|
|
|
MB50TUNED |
19-4-2003 22:02 |
Posts: 1054 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER
Volgens deze formule maakt dus de grote van je membraan, het spoelpoort oppervlak, aantal spoelpoorten, aantal membraan kleppen, membraan oppervlak, membraankleplichthoogte, membraanopening duratie, membraanklephoek, uitklaatpoort duratie, BMEP, etc niet uit??
factor is 0,6 tot 0,9 afhankelijk van BMEP, en dat heeft natuurlijk te maken met veel dingen die jij noemt evt icm toerental maar verder ben ik het wel redelijk met je eens, maar het is een indicatie.
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
Steve_ZHC |
20-4-2003 3:58 |
Posts: 2716 |
Eum, je hebt het over de IDEALE diameter.
Ik dacht te lezen dat je hiermee de max. mogelijke kon bereken voordat je verbruiks/vermogens verhouding eerder verslechterd dan verbeterd???
En nog niemand over dat membraam gekloot??
|
|
|
|
speedfreak125 |
20-4-2003 10:27 |
Posts: 116 |
ik merk toch duidelijk tijdens het rijden een groot verschil , of ik een 24mm of een 17.5mm
achter mijn 125cc heb zitten.
|
|
de enige goede agent is een dode of half-dode |
|
Dit topic is 1087 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|