Buyers Guide
Ook al zijn die Honda's hele degelijke dingen, er kunnen veel dingen aan mis zijn (zoals bij elke brommer overigens) die veel duurder kunnen uitvallen dan je in eerste instantie zou verwachten! Vandaar dat ik deze pagina heb gemaakt, om te voorkomen dat jij een verkeerde koop doet.
Als je een NSR gaat kopen is het belangrijk om op een aantal zaken te letten; ook als je er absoluut geen verstand van hebt, kun je op een aantal dingen letten die je aanwijzingen geven over hoe de eigenaar met de brommer omgegaan is.
Aan het uiterlijk:
- Kijk nauwkeurig of er lakbeschadigingen zijn;
als hij aan de bovenkuip geschaafd is, is de eigenaar een keer op z'n plaat gegaan
met kans op (nu misschien nog onzichtbare) barsten en misschien nog wel andere
zaken die verbogen zijn ofzo. De voorvork of het frame zou bijvoorbeeld krom
kunnen zijn.
- Let op of er misschien barsten in de kappen zitten;
barsten bij een schroef duiden er vaak op dat de eigenaar zelf heeft gesleuteld aan deze brommer. Je zult dus ook meer aandacht moeten besteden aan het motorische gedeelte, als hij z'n kappen laat barsten mag je best de rest van zijn sleutelcapaciteiten ook in twijfel trekken!
- Kijk of de moeren en schroeven er netjes uit zien;
kijk of de eigenaar de moeite heeft genomen telkens (daar waar dat mogelijk is althans) een dop te gebruiken in plaats van een steeksleutel. Heeft hij een steeksleutel gebruikt, dan kun je dat zien doordat de moeren er aan de hoeken afgekauwd uitzien. Bekijk de schroeven ook of telkens een goed passende schroevendraaier gebruikt is, als dat zo is ziet de schroef er kwa vorm als nieuw uit. Als dit zo is dan is dat al een hele geruststelling, het betekend in ieder geval dat de eigenaar hart heeft voor z'n machine, ook getuigd het van enige (basis) kennis van sleutelen.
- Kijk of het frame en de voorvork recht is;
??n van de belangrijkste dingen is zeker dat het frame recht is, ga voor de brommer staan en kijk vanaf de voorband of je het achterwiel evenwijdig aan het voorwiel kunt zien, als het wiel niet evenwijdig is dan is of het frame of de voorvork krom, in dat geval kun je deze brommer beter later staan. Zet ook even je stuur recht en kijk of het wiel ook werkelijk rechtuit staat.
- Kijk naar vuil;
als er veel vuil (echte troep: modder en olie bijvoorbeeld) op het motorblok en de radiator en dergelijke zit, hoeft dat op zich niets ernstigs te zijn, maar het geeft eens te meer aan hoe de eigenaar met z'n brommer omspringt. Het hoeft geen reden te zijn hem te laten staan, maar je moet wel beter kijken als hij vies is, soms wil men iets verhullen met zoveel troep. Bij de aankoop van mijn eigen NSR zat er een klont siliconen kit om het vlotterbakje. Ik ging er dus al vanuit dat het vlotterbakje lekte, wat naderhand ook het geval was. Aangezien ik er toch een andere carburateur op zou zetten maakte het voor mij niks uit, maar het vertelde mij wel wat meer over hoe de eigenaar aan zijn NSR sleutelt.
- Controleer het framenummer;
Ook al is het triest, je moet toch voor de zekerheid het framenummer even controleren. Check of beide nummers (eentje rechts, boven het voetsteuntje, de ander bij het balhoofd) overeenkomen en of er niet gerommeld is aan de cijfers, van een 3 is bijvoorbeeld heel makkelijk een 8 te maken. Het framenummer van een NSR ziet er als volgt uit: AC08-XXXXXXX. Bij twijfel kun je het beste even checken bij de politie of een brommer gestolen is.
Vraag of de eigenaar de onderkuip in ieder geval even wil verwijderen zodat je beter naar het motorblok kunt kijken, dit is 5 minuten werk en hoeft verder geen probleem te zijn.
Aan de techniek:
Nadat je het bovenstaande allemaal nauwkeurig bekeken hebt, kun je verder gaan met de volgende zaken:
- Kijk of de brommer makkelijk start;
Vraag of de eigenaar de brommer zelf start, zo weet je zeker dat het niet aan jou ligt als hij moeilijk start. In een keer kicken (bij een koude motor) is zeer goed ook al is dit met choke, met warme motor moet hij in principe zonder choke in een keer aanspringen.
- Verzeker je ervan dat alles in het motorblok klopt;
na een koude start is het normaal dat hij niet lekker trekt, dus geef hem even een paar minuutjes de tijd, luister tijdens het rijden naar rare geluiden. Rij door alle versnellingen en verzeker je ervan dat de bak niet klemt en dat er nergens vreemde geluiden te horen zijn, Kijk ook of de koppeling goed pakt en ook of hij niet te weinig ontkoppelt waardoor de bak op den duur kapot gaat. De toerentallen mogen nergens ineens omhoogschieten zonder dat de brommer duidelijk sneller beweegt, dit kan nog wel eens in de hoogste versnellingen voorkomen. Dit kan o.a. duiden op versleten koppelingsplaten.
Als de onderkuip er toch af is kun je de eigenaar ook even vragen of hij het kapje waarachter het vliegwiel zit even los wil halen. Je kunt dan de zijlagers van de krukas checken door het vliegwiel omhoog en naar beneden te bewegen. Hier mag in principe geen speling in zitten. Als je echt behoorlijk wat speling voelt is de kans groot dat er naast versleten zijlagers ook speling zit tussen de lagers en het blok. Dit gaat vaak gepaard met een trilling in het blok die in ??n keer opduikt bij een bepaald toerental. Dit betekent dus dat naast nieuwe zijlagers ook de carterschalen aan vervanging toe zijn wat op zich weer een hoop narigheid met zich mee brengt.
copyright? 2001 'Sander's Honda NSR site
volgende keer ff zoeken staat wel vaker ergens
|