Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - werking rollerbank

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 996 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #8311 - werking rollerbank
Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >
Dit topic is 10696 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

spaanplaat 28-3-2003 17:45 Print topicpost
Posts: 691
Weet iemand hoe een rollerbank precies werkt ? of heeft iemand zo'n ding wel eens uitelkaar gezien. Ik wil graag weten hoe zo'n ding werkt, want volgens mij klopt er geen poepeltje van die dingen.
 

Eef 28-3-2003 18:00 Print reply

Posts: 2351
heb ik nog nooit gezien, maar volgens mij zijn brommers/scooters in het echt iets van 4kw en de politie houd het op 0.5kw klopt idd geen zak van
 
aprilia2000 mod... :p
Steve_ZHC 28-3-2003 18:00 Print reply

Posts: 2716
Niemand weet hoe 't werkt.
Volgens sommigen zitten er hamsters in, waarvan sommige wat gespierder zijn als de andere, zodat je bij elke rollenbank een andere uitslag krijgt.

Verder is het een boosaardige uitvinding van een buitenaards wezen, die ook de tabel compleet uit zijn kwade duim heeft gezogen.

Ik wens dat ik mijn prestatie mag doorzetten;
sinds het jaar 2000 heb ik een brommer, en ik ben tot nog toe niet op een rollenbank geweest!!
(klop klop klop)
En dat is in de stad Groningen, ik rijdt ongeveer 30-40 km per dag.
 
Ralf 28-3-2003 18:02 Print reply

Posts: 9073
Een rollenbank meet gewoon de omwentelingen van de rol met je wiel - snelheid dus - en converteerd dat naar vermogen, wat natuurkundig gezien niet mogelijk is, gezien factoren als, lucht en rolweerstand...


 
Eef 28-3-2003 18:05 Print reply

Posts: 2351
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Een rollenbank meet gewoon de omwentelingen van de rol met je wiel - snelheid dus - en converteerd dat naar vermogen, wat natuurkundig gezien niet mogelijk is, gezien factoren als, lucht en rolweerstand...




en wat als je nou een groter inch hebt
 
aprilia2000 mod... :p
bart de schakelgek 28-3-2003 18:06 Print reply

Posts: 5987
ok nogmaals: je hebt die 2 rollers en die zitten aangesloten op een soort van dynamo achtig iets, en dat kw wat je ziet is het aantal kw wat die dynamo achtig iets oplevert. zal proberen een foto te regelen
 
Limburger
erikrulezz 28-3-2003 18:31 Print reply
Posts: 382
ik wil wel eens weten of het optrekken wat uit maakt. want sommige zeggen dat het niks uit maakt hoe hard ie optrekt en anderen zeggen van wel.

volgens mij maakt het wel wat uit. want met mijn af1 had ik over de 2 kw (ongeveer 2,2 schat ik) en hij rijd maar 80.

** het maakt niks uit hoeveel inch je wiel is. denk eens na.
 
Daan -> TSX 28-3-2003 18:34 Print reply
Posts: 472
Weet je dat zeker? Volgens mij is het mechanisch hoor, en niet via elektriciteitsopwekking. Lijkt mij eerder een zware rol met een bepaalde weerstand die in beweging gebracht wordt waarna wordt gekeken hoe snel hij rolt.Hoe sneller, hoe grote het "vermogen". (Ik denk/weet dat ze gewoon snelheid meten maar het papiertje achter het wijzertje hebben vervangen door een papiertje waarop KW staat in plaats van KM/u)
 
Hans F 28-3-2003 18:44 Print reply
Posts: 4326
de politiebank is geen vermogensbank maar een snelheidbank (hij wordt immers gebruikt om de constructiesnelheid vast te stellen). De weerstand van de rol komt overeen met de lucht + rol weerstand van een gemiddelde scooter.

Wegenverkeerswet 1994
Uitvoeringsvoorschriften VTR (C-2)


Afdeling 2
Motor


paragraaf1 Wijze van meten van de door de constructie bepaalde maximum snelheid.

Art. 3.4.6a De door de constructie bepaalde maximum snelheid gemeten door meting van het vermogen aan het aangedreven wiel, met dien verstande dat het vermogen wordt herleid tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid overeenkomstig de tabel in bijlage 6 bij deze regeling.

Art. 3.4.7. 1. Het vermogen wordt gemeten met behulp van een rollenbank die voldoet aan artikel 3.4.8.
2. De voorste zitplaats of de enkele zitplaats van de bromfiets, bedoeld in artikel 5.6.8, eerste lid, onderdeel b,[ bromfiets 45Km/h] van het Voertuigreglement wordt belast met ten minste 75 Kg.De zitplaats van de bromfiets, bedoeld in artikel 5.6.8, eerste lid, onderdeel a,[ snorfiets 25Km/h] van het Voertuigreglement wordt niet belast.
3. Bij in werking zijnde motor wordt bij die versnelling waarbij het grootste vermogen wordt afgegeven, de gastoevoer zover geopend, dat de rollenbank een maximale waarde aangeeft.
4. Bij de meting moet de bromfiets voldoende worden gekoeld.
5. Indien de weerstand van de rollenbank wordt opgewekt door middel van een ventilator, mag de inlaatopening van deze ventilator niet naar de wind zijn gericht.
6. De band die op de rollen van de rollenbank wordt geplaatst om het vermogen te meten, moet op de juiste spanning zijn.

Art. 3.4.8. 1. De rollenbank moet een meetbereik hebben van 0,1 kW tot en met 2,0 kW.
2. De twee rollen van de rollenbank, waarop het aangedreven wiel van de bromfiets wordt geplaatst, moeten voldoen aan de volgende eisen:
a) diameter: 100.00 mm +/- 0.05mm
b) slingering maximaal 0.1 mm ten opzichte van de draaingsas.
c) Hartafstand van de rollen 200.00 mm +/- 0.5 mm
d) Oppervlakte staal, mat verchroomd, oppervlakteruwheid 0.8 um.
3. De rollen moeten onderling gekoppeld zijn.
4. Het vermogen moet worden aangedreven door een aanwijsinrichting die door de rollen wordt aangedreven.
5. De rollenbank moet het aangedreven wiel van de bromfiets een weerstand bieden die ongeveer overeenkomt met de weerstand die tijdens het rijden met de bromfiets wordt ondervonden. Hieraan wordt voldaan indien voor elke waarde voor de omtreksnelheid (v), uitgedrukt in m/s, van de rollen het door de rollenbank opgenomen vermogen (P), uitgedrukt in kW, gelegen is tussen de navolgende waarde:
Pmin = (0.17*v3 + 4*v)*0.001
Pmax = (0.17*v3 + 12*v)*0.001
6. Het door de rollenbank aangegeven vermogen mag ten opzichte van het door de rollenbank opgenomen vermogen niet meer afwijken dan in onderstaande tabel is aangegeven.

Opgenomen vermogen Toegestane afwijking
0.1>= P <= 0.5 0.025 kW + 10% P
0.5 < P <= 2.0 0.050 kW + 5% P

7. De rollenbank moet zijn voorzien van een inrichting waarmee kan worrden voorkomen dat de bromfiets tijdens de meting van de rollenbank raakt. De daartoe aangebrachte inrichting mag niet weerstandverhogend werken op het wiel waaraan het vermogen van de bromfiets wordt vastgesteld.
8. Het vermogen kan analoog of digitaal worden aangegeven. Bij analoge aanwijzing moet de aanwijsinrichting zijn uitgevoerd zoals aangegeven in figuur 4.
9. De rollenbank moet degelijk zijn uitgevoerd en in goede staan van onderhoud verkeren.

Art.3.4.9 1. Voor iedere rollenbank moet een verklaring zijn afgegeven door NMI Ijkwezen B.V., uit welke verklaring blijkt dat de rollenbank voldoet aan artikel 3.4.8.
2. De verklaring is, onverminderd het derde lid, geldig voor een tijdvak van een jaar.
3. De verklaring verliest haar geldigheid bij herstelling of verandering van de rollenbank, indien deze herstelling of verandering op het meetresultaat van invloed kan zijn.


{Bron: St.net)
 
Blorn 28-3-2003 18:50 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Yamaha DT 125

[...]


en wat als je nou een groter inch hebt
de snelheid van je wiel blijft hetzelfde, alleen is de afstand die deze aflegt groter.. en DAT meet ie..
 
Blijhoofd 28-3-2003 18:52 Print reply

Posts: 7378
jah snap nou wel iets hoe het werkt,maar het blijft raar als je een hele lichte brommer hebt?(weinig weerstand dus)zal de rollerbank veeeeeeeel lager uitvallen dan met een mooi tsxje(veel weerstand)

das echt jmmr majah

politie heeft btw zelf helemaal geen benul hoe zon rollerbank werkt,ken gast die dat rollerbank naaiwerk doed maar hij snapt er nix van.
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
Blorn 28-3-2003 18:55 Print reply

Posts: 13825
wel es een vespa bij het achterwiel opgetild en gas gegeven? en gewoon volgas rijden? dat verschil qua toeren he, op de rollenbank heeft ie 0,0 (ok, 0,1) weerstand en dus maakt het helemaal geen fuck uit hoe zwaar je brommer is (of hoe licht..)
 
spaanplaat 28-3-2003 18:57 Print reply
Posts: 691
maar het gaat dus eigelijk helemaal niet op hoeveel kw je brommer heeft... Heeft mijn brommer bijv 60 kw (heeft ie never ever) en gaat hij netjes 45 dan kunnen ze mij toch eigelijk geen boete geven ? dat is toch superkrom ?
 
Blorn 28-3-2003 18:59 Print reply

Posts: 13825
mooi toch? als jij zorgt dat broem broem in zn 1 45 loopt (dat deed bijv. mijn nsr eerst..) en dan schakelpook eraf ropt... dan zouden ze je in principe nix kunnen maken voor de snelheid.....
 
spaanplaat 28-3-2003 19:04 Print reply
Posts: 691
hmmm ... heel de weg naar school in z'n 1 da ziek nou nie echt zitten, btw hij loopt 45 in z'n 1


maar niemand weet ut dus cker ? hoe zo'n ding werkt ?

Dit bericht is ge-edit door spaanplaat op 28-3-2003 19:05
 
barry 28-3-2003 19:37 Print reply

Posts: 7387
spaanplaat, als je dat bericht van has f doorleest, daarin staat het uitgelegd hoe en wat ze meten bij een rollerbank...
 
He?

Dit topic is 10696 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved