Heuj peoples!
Er zijn onder jullie een aantal met een 80cc AC blok (omdat het leuk is
).
Nu zijn er wat nadelen aan die blokken;
linker krukaslager, bijna niet te verkrijgen maat, erg DUUR lager (18/19 euro p.s.) en meestal zijn het dan geen C3 lagers, maar wiellagers ofsow...
Toch gevonden gelukkig (een SKF lager kost FL 67,50), maat 62/28.
Volgende probleem; linker krukaskering!!
Maat bij een 50cc blok; (buitendiameter en binnendiameter) 20/32.
80cc blok; 22/32 (dus grotere buitenaknt zeg maar).
Dus mocht iemand overwegen een 80cc blok te gaan kopen, houdt dan in je achterhoofd dat je misschien keringen en lagers moet importeren uit Duitsland (als je niet de goeie connecties hebt, zoals ik dus).
Nou heb ik bijna mijn blok weer klaar.
Ik heb die linkerkrukas kering bijna weggemieterd, maar toch maar weer van de werkbank geraapt, goed schoongemaakt, en een veer uit een 20/32 kering gehaald in die in de oude 22/32 geplaatst (dus; gereviceerde, of home-made krukaskering
)
Ik moet alleen nog pakkingen hebben, het linkerkrukaslager vastlijmen (ik druk hem er iets te makkelijk in, god save the Lagerloctite-queen), nieuwe koppelingsveren (standaard Aprilia RS probleem; te slappe veren
) en een kickstart-as.
Ow, een dikke carburateur en powerfilter zijn ook wel handig, maar ik heb eerst wel een 20mm liggen...
Dus, jullie ff op de hoogte gehouden van mijn MTX-opknapproject, ik zeg het meteen als ik weer kan vliegen
Plannen op termijn;
* 26 of 28mm carb,
* nieuwe 125cc Eurosjilindero,
* 80cc uitlaat (Gianelli of Proma, ben er nog niet uit, advies wordt op die prijs gesteld swa
), met 80cc demper (of 125 cross demper ofsow),
* spuiten e.d.