Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #8157 - homoet of dpr
|
Pagina 3 van 4
|
Dit topic is 5445 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Joost |
25-3-2003 13:41 |
Posts: 1108 |
MBX OWNER, aangezien jij hier toch ver uit de meeste ervaring hebt met het bouwen van uitlaten zou je ons wat tips kunnen geven over de keuze van K factors, uitlaat temperatuur en stinger diameters. Bij mijn eerste (en tot nu toe enige) pijp ben ik daar namelijk behoorlijk de mist in gegaan. Het is al meer dan een jaar geleden dat ik die pijp gebouwd heb, maar op een of andere manier kwam er een stinger diameter uit van 16.7mm (veel te klein dus). Verder bleek de pijp een flink stuk te kort. Na wat aanpassing deed hij toch best aardig, vergeleken met standaard uitlaatjes dan. Maar goed, ideaal is denk ik anders. Volgens mij is het ontwerp vooral de mist in gegaan bij de keuze van de uitlaat temperatuur, ik zal het ontwerp dit weekend wel eens posten (heb de data niet hier in H?lem).
Met de bouw van de sprinter ben ik toch weer heel erg ge?nteresseerd geraakt in de bouw van uitlaten. Om er een beetje handigheid in te krijgen heb ik voor me zelf in gepland om vijf uitlaten te bouwen alvorens we met het blok naar de testbank gaan. Dit keer wil in ieder geval niet weer dezelfde fout maken als met de eerste pijp en vooral weten wat ik doe. Als eerste heb ik voor me zelf een spreadsheet gemaakt met alle formules van zowel Bell als Blair en een persoonlijke aanpassing van Blair. Dit spreadsheet rekent ook direct de productie maten uit en maakt die losse programma?s overbodig. Nu heb ik al een aantal pijpen gesimuleerd in optimizer en daar uit bleek dat de Blair pijpen een stuk beter werkten dan de Bell uitlaten. Ik zie alleen nog niet echt direct de invloed van veranderingen (zoals k factoren) op het resultaat. Nu vertrouw ik optimizer ook niet helemaal, als je bijvoorbeeld uit de losse pols de uitlaat een beetje aanpast win je zo 2kW. En zoals je zelf ook al hebt gezegd, optimizer is niet echt nauwkeurig/betrouwbaar. Maargoed bij gebrek aan beter (ben wel van plan om moto V6 te bestellen).
De informatie van Prog52 heb ik nog niet geanalyseerd, dat hoop ik komend weekend te kunnen doen. Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe de druk golven zich gedragen en wat voor invloed een bepaalde verandering nou heeft op hun gedrag. Heb jij misschien nog tips/ervaringen om een beetje in dat uitlaat ontwerpen te komen? Ik heb de fout al eens gemaakt om met beperkte kennis een te maken, dat doe ik liever niet nog een keer, zonde van de tijd.
Heb je trouwens voor die 4-stage difuser de expontieele horn formule gebruikt?
Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-3-2003 13:43
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
MB50TUNED |
25-3-2003 20:11 |
Posts: 1054 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER
Bart, welke Rob bedoel je???
Xerio of niet??
Volgens mij had ik toendertijd tegen um gezegd dat tie 0,8 moest gebruiken ook (geloof ik)
Ben benieuwd hoe de jouwe gaat presteren.
Is die op basis van Blair of niet?
Inderdaad Xerio, maar hij wilde maar weinig loslaten verder :(. Is niet op basis van bimblair maar ervaring. Via iemand die zelf ook veel pijpen maakt. Ik heb lang zitten twijfelen bimblair/bell enz. maar als ik zijn adviezen opvolg weet ik zeker dat ik een goede pijp heb. Ik heb een ontwerp gemaakt op zijn advies. Daarna heeft hij nog wat dingen geadviseerd te wijzigen. Dus toch nog een beetje van mezelf . Lijkt in principe wel op bimblair, 3 stge duifuser 1 stge baffle, korte bocht die makkelijk in te korten is (paralel wand). Maar ik zie dit als een stap om ervaring op te doen, daarna komt er een andere pijp met andere cilinder. Ik wilde niet in 1 keer te bruut gaan maar een tussenstap hebben zodat ik kan zien waar ik mee bezig ben en iig iets hebt dat redelijk goed loopt.
Joost, ik hoor van meerdere kanten dat 500 graden een redelijke temp is.
Dit bericht is ge-edit door MB50TUNED op 25-3-2003 20:13
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
ardan |
25-3-2003 20:22 |
Posts: 595 |
bell werk met temp van 650 dacht ik,is toch al 150 graden verschil met 500.
hoeveel invloed heeft deze factor nu? en kun je ervan uitgaan dat alle uitlaatgassen bij alle brommers neem nu tssn 500-650 liggen?
|
|
have a blast,go fast |
|
Hans F |
25-3-2003 20:23 |
Posts: 4326 |
Denk het niet, maar ik denk wel dat de temperaturen van alle brommers die wat bruter gaan al dichter bij elkaar liggen...
Verder is het bijna wel de belangrijkste factor te noemen.
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 25-3-2003 20:24
|
|
|
|
ardan |
25-3-2003 20:31 |
Posts: 595 |
temp zal snelheid van gassen gaan bepalen en dan zijn alle conussen weer anders ofzo zekers.
maar ik ge er niet verder op in totdat ik uitlaat van Bell helemaal doorheb,zal het eerst daar lezen voordat ik hier allerlei dingen post.
hoe praktisch meten, een temp meter in je uilaat steken ofzo?
of zo'n sonde,hoe doe je dat?
en nu stop ik
[we zijn wel mooi elkaar aan het opvolgen moet ik zeggen,in koptopic gaat het ook vooruit ]
|
|
have a blast,go fast |
|
Joost |
4-4-2003 10:53 |
Posts: 1108 |
Jammer dat dit topic dood valt... Was juist wel interestant.
Maar goed, uitlaat temperatuur meten heb je weinig aan. Temperatuur is overal in de uitlaat weer anders. De temperatuur die je invoert bij het ontwerp is volgens mij niet zo heel belangrijk (a=wortel(R*y*T)). Alles lijkt wel aan elkaar gekoppeld door de temperatuur. Als je de stinger verkeerd kieste (bv door de verkeerde bmep te gokken) dan klopt de temperatuur ook niet ook meer.
De goede keuze van stinger lengte en diameter zijn voor mij nog best wel een raadsel...
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
4-4-2003 12:32 |
Posts: 5996 |
ja, mischien zoudie naar prof kunnen? dan zaktie niet zo snel weg. maar weet niet of hij daar wel thuishoord.
|
|
ik haat mensen |
|
Neonlampje |
4-4-2003 13:48 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER
Neonlampje, veel dingen gewoon zelf uitzoeken en berekenen... Nix komt uit de lucht vallen..
Maaruh, k weet nie of je een proggie hebt van die 4-5 stage uitlaten ofzo, maar ik blijf erbij dat iedereen de beste spullen voor zichzelf houden, en dat veel van die proggie's gewoon niet werken... Mischien die wel, je weet het niet...
Dat is zeker zo, ik hou ook niet van dat soort proggy's, je hebt geen id waar je mee bezig bent.. dat is kut!!
hoop binnekort het volledig te kunnen doorgronden om ook beter mee te kunnen experimenteren enzo
edit: joost, kan je de uitlaat temp niet dmv een thermokoppel en een multimeter ff meten? is zo gepiept, en weet je ongeveer waar je vanuit moet gaan
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 4-4-2003 13:50
|
|
|
|
Joost |
4-4-2003 18:50 |
Posts: 1108 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
edit: joost, kan je de uitlaat temp niet dmv een thermokoppel en een multimeter ff meten? is zo gepiept, en weet je ongeveer waar je vanuit moet gaan
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mijneigenik
Maar goed, uitlaat temperatuur meten heb je weinig aan. Temperatuur is overal in de uitlaat weer anders.
.
.
.
Daarnaast heb je eerst ook een uitlaat nodig om iets te kunne meten .
Dit bericht is ge-edit door Joost op 4-4-2003 18:51
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Neonlampje |
4-4-2003 22:37 |
Posts: 14825 |
ja ok, maar ik neem aan dat wanneer je de temperatuur ongeveer weet van de gassen die de uitlaatpoort verlaten (deze zal niet xtreem uitlaat afhankelijk zijn, wel een beetje natuurlijk maargoed) dan kan je verder het temperatuurverloop ongeveer weel schatten...
Sjah ik snap ook niet hoe ze gewoon 1 waarde voor de temp nemen in alle formules, dit zou veel complexer moeten kunnen...
Wanneer je zo'n difergerende conus hebt verandert druk etc, temp verandert, dus zou je per conus een andere temp-co?fficient moeten gebruiken, hier zou wel iets op te vinden moeten zijn lijkt mij toch?
|
|
|
|
MBX OWNER |
4-4-2003 23:12 |
Posts: 179 |
Joost, er is een groot verschil tussen opgevoerde straatbrommertjes, dus voorzien van een 70-Malossi of 70-Polini, en tussen echte racers.
Je zal hierbij, zoals Blair ook al aangeeeft, echt met hele andere waardes aan het werk moeten.
Zo zal de temperatuur ook erg veel verschillen tussen hoog getunede racers en opgevoerde brommers.
Verder zal, zoals jullie zelf ook aangeven, de temperatuur overal in de uitlaat zeer verschillend zijn!!!
Een uitlaat berekenen en maken is inderdaad erg complex, maar is toch logisch???
Anders zou iedereen z'n eigen uitlaat wel maken als het zo makkelijk was!!
Maar goed zoals ik al aangaf, zal een Blair pijp best leuk rijden.
Je moet niet te extreem gaan, want je zal uit een MT cilindertje toch nooit kunnen halen wat een crosser cilinder zonder tuning al haalt.
Verder zal ik kijken of ik nog ergens een screenshot heb van een verloop van temperatuur in een uitlaat.
Is ZEEER veranderlijk...
|
|
|
|
Neonlampje |
4-4-2003 23:42 |
Posts: 14825 |
ja graag, wil wel zien hoe dat precies verloopt!
|
|
|
|
MBX OWNER |
12-4-2003 23:00 |
Posts: 179 |
He Neonlampje,
heb ff 2 screenshots gemaakt van uitlaat temperatuur van beetje basic design uitlaat.
1 is bij uitlaat poort net open, de andere is zuiger in onderste dode punt...
[img]http://image1ex.villagephotos.com/2158354.jpg
[/img]
Ciao
Dit bericht is ge-edit door MBX OWNER op 12-4-2003 23:07
|
|
|
|
Rudy |
12-4-2003 23:09 |
Posts: 3471 |
Foto's doen het niet..
mail ze anders ff naar mij edit: nu wel .
Maar uitlaat temp heeft volgens mij best een redelijke invloed. Lui in race maken niet voor nix alu folie om uitlaat warmer te maken (en zo door temperatuur te veranderen de geluidssnelheid te verhogen >>> gevolg hoogtoerigere uitlaat)
Dit bericht is ge-edit door rudy op 12-4-2003 23:13
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
MBX OWNER |
12-4-2003 23:34 |
Posts: 179 |
Rudy, je hebt gelijk dat folie echt wel effect heeft om temperatuur te verhogen en dus de uitlaat hoogtoeriger te maken!
Maar ik ben van mening dat het isoleren van een uitlaat om de temperatuur alleen maar eigenlijk een goedkope oplossing is om de uitlaat hoogtoeriger te maken.
Een goed ontworpen uitlaat zal naar mijn mening beter voldoen.
Met andere woorden, het design uitlaat dat die lui gebruiken is eigenlijk niet goed voor de doeleinden waarvoor ze hem gebruiken en gaan hem dus hogtoeriger maken door hem te isoleren, in plaats van een beter ontwerp te maken...
Zo zal je met isoleren niet alleen de temperatuur in de uitlaat verhogen, maar ook de teruggaande drukgolf zal mengsel terug de cilinder in persen die een hogere temperatuur heeft. Hierdoor heb je meer kans op detonatie, sneller warmlopers en zullen er sneller gaten in je zuiger ontstaan.
|
|
|
|
Dit topic is 5445 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 4
|
|