Hans F |
18-3-2003 20:12 |
Posts: 4326 |
Het mengsel wordt bij een bepaald toerental aangezogen met een bepaalde frequentie. Nou kan je dus voorstellen dat er precies een aantal golflengtes in het inlaatspruitstuk passen.
Een te lang inlaatspruitstuk heeft meer wrijving als een kort spruitstuk. Bij een te kort spruitstuk doven de drukgolven sneller en werken ze niet mee aan de inlaat van mengsel. Een inlaatspruitstuk met de juiste lengte kan vermogenswinst opleveren op een bepaald toerental, maar ook vermogensverlies op een ander toerental.
Een spruitstuk kan je ook verschillende vormen geven. Je kan het zo
laten lopen of zo
of zo
(met deze "tekeningen" bedoel ik natuurlijk wel een vloeiende overgang)
Verder kun je een spruitstuk polijsten, of juist een bepaalde ruwheid laten zijn.
Dit bericht is ge-edit door Hans F op 18-3-2003 20:18
|
|
|
|
Neonlampje |
18-3-2003 20:16 |
Posts: 14825 |
Bij een 4T speelt er ook de rol waar je je kracht wilt hebben...
Wil je in de ondertoeren meer kracht moet je je spruitstuk verlengen... er is meer massa op die manier in beweging, en in de lagere toeren zal je cylinder beter gevult worden...
bij hoge toeren is het juist andersom, dan wil je geen grote massa op beweging brengen, dat kost teveel moeite dus heb je een kort spruitstuk....
ideaal zou zijn een variabel systeem.. moet wel mogelijk zijn imho...
edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d
het schijnt echter wel te helpen om je krukas-wangen groeven in te maken, hier had joost laatst een plaatje van.. scheen enorm vermogenswinst te genereren...
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 18-3-2003 20:18
|
|
|
|
Rudy |
18-3-2003 20:39 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Bij een 4T speelt er ook de rol waar je je kracht wilt hebben...
Wil je in de ondertoeren meer kracht moet je je spruitstuk verlengen... er is meer massa op die manier in beweging, en in de lagere toeren zal je cylinder beter gevult worden...
bij hoge toeren is het juist andersom, dan wil je geen grote massa op beweging brengen, dat kost teveel moeite dus heb je een kort spruitstuk....
ideaal zou zijn een variabel systeem.. moet wel mogelijk zijn imho...
edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d
het schijnt echter wel te helpen om je krukas-wangen groeven in te maken, hier had joost laatst een plaatje van.. scheen enorm vermogenswinst te genereren...
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 18-3-2003 20:18
Bij een 4-takt ken ik de werking wel , bmw heeft trouwens een variable inlaat systeem (wat andere merken werken met inlaat systemen met 2 verschillende lengte's)
Maar ik wil het weten over 2-takten
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Rudy |
18-3-2003 20:48 |
Posts: 3471 |
Dat overlopen enz dat snap ik wel maar bedoel meer
De lengte in verband met het [ulsverschijnsel
dat wil zeggen: tijdens het sluiten van de inlaat zal door de traagheid van de lucht de lucht tegen de zuiger/ membraan aanbotsen en ene drukgolf geven die weer. die naar het open einde gaat.
Jw kunt het zo berekenen volgens mij
s=v x T
s= 2 x L (L lengte inlaatbuis)
v= v geluid = wortel van (k x Rs x T)
Rs is specifieke gasconstante [J/kg K)
v=wortel van (Cp/cv x (cp - cv) temp in K
t= tijdsduur van drukgolf
(alfa inlaatklepopening)/360 x 1/n
n= toerental
Dit bericht is ge-edit door rudy op 18-3-2003 20:51
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
MB50TUNED |
18-3-2003 20:55 |
Posts: 1054 |
Niet alleen de lengt maar ook de inhoud is van belang bij je spruitstuk. Met een kleinere inhoud heb je een snellere gasreactie. Verder denk ik dat de temperatuur en druk ook van belang zijn voor de snelheid van de schokgolf.
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
Rudy |
18-3-2003 20:58 |
Posts: 3471 |
Snelheid is in feite de geluidssnelheid en die is alleen afhankelijk van de temperatuur (dus niet echt niet beinvloedbaar)
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Hans F |
18-3-2003 21:17 |
Posts: 4326 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d
Dat zou opgaan als je het over lucht als gas hebt, het gaat hier over mengsel, en zoals je zelf al aangeeft is hier een combinatie tussen goede flow en homogeniteit ideaal. (zie je voorbeeld van die krukas die eruit ziet als een tandwiel)
|
|
|
|
MB50TUNED |
18-3-2003 21:17 |
Posts: 1054 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rudy
Snelheid is in feite de geluidssnelheid en die is alleen afhankelijk van de temperatuur (dus niet echt niet beinvloedbaar)
Hij is niet alleen van de temperatuur afhankelijk. Bijvoorbeeld ook van de hoogte, op zeeniveau is die anders dan hoog in de bergen. En wat is daar het verschil, dichtheid van de lucht. En hoe meer lucht je samenperst hoe hoger de druk dus hoe groter de dichtheid. Gemiddeld heerst er een onderdruk in je spruitstuk, anders zou er geen mengsel van je carb naar je spruitstuk stromen.
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
Rudy |
18-3-2003 21:36 |
Posts: 3471 |
Ja maar dat lijkt me maar erg weinig verschil te geven aangezien de snelheid erg hoog is is het in verhouding en de onderdruk laag is zeker op het moment dat de inlaat dicht is, is de drukdruk niet hoog/laag
In het binas staat er niets over in in elk geval?
233K = 307 m/s
253K = 319 m/s
273K = 332 m/s
293K = 343 m/s
313K = 354 m/s
333K = 365 m/s
Dit bericht is ge-edit door rudy op 18-3-2003 21:36
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Neonlampje |
18-3-2003 23:12 |
Posts: 14825 |
rudy: waarom reken je met geluid? het gaat hier toch over gassen? (bij de uitlaat moet je dit juist toepassen toch?)
|
|
|
|
Rudy |
19-3-2003 9:32 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
rudy: waarom reken je met geluid? het gaat hier toch over gassen? (bij de uitlaat moet je dit juist toepassen toch?)
Omdat je met uitlaat berekenen ook te maken heb met de geluidssnelheid>>> inlaat is opzich precies het zelfde..
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
19-3-2003 11:12 |
Posts: 5996 |
lude, zou je dat plaatje kunnen uploaden?
|
|
ik haat mensen |
|
Joost |
19-3-2003 12:31 |
Posts: 1108 |
Voortplantings snelheid van druk verschillen is gelijk aan de snelheid van het geluid (geluid zijn druk verschilen /compressie en expantie golven). Snelheid van het geluid is enkel afhankellijk van de temperatuur. Druk en dichtheid zijn namenlijk weer een functie van de temperatuur. Zoek de algemene gas wet van poison er maar eens op na.
Over de inlaat: Lengte is inderdaad wel belangrijk, je kunt het een beetje vergelijken met een getunde uitlaat. Een kelk heeft bijvoorbeeld de functie om die druk puls uit te smeren over een langer toeren bereik. Hoe het exact zit zou ik wel even na kunnen kijken in blair, daar stond wel iets in over die kelk.
Zelf heb ik nog nooit mee geexperimenteerd. Ik kan me wel voorstellen dat er een verschill zit tussen een roterende inlaat en een membraam inlaat.
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Neonlampje |
22-3-2003 20:27 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah
lude, zou je dat plaatje kunnen uploaden?
sorry, kan ik niet meer vinden.. zou je ff aan joost moeten vragen!
btw, sorry wetten van poison enzo nooit echt naar gekeken.. ooit keertje doorgelezen voor eindexamen.. zal t weer ns erbij pakken wanneer ik zin heb
edit: kwam hem net weer tegen..
voor marcel:
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 28-3-2003 22:04
|
|
|
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
14-4-2003 23:10 |
Posts: 5996 |
ziet er strak uit, die drijfstang polijsten ze trouwens om hem sterker te maken. heb ik ooit ergens gelezen.
wat me ook opvalt is dat dat carter min of meer glad is gemaakt
Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 14-4-2003 23:11
|
|
ik haat mensen |
|