Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppelingsbediening Honda 80cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 898 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #8053 - Koppelingsbediening Honda 80cc
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 948 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

YAMAHAFREAK 17-3-2003 20:15 Print topicpost
Posts: 1001
Weet iemand hoe de koppelingsbediening van een Honda 80cc blok werkt??
Ik zag op dit plaatje van Erik wel dat er een kogellager in de koppeling zit maar t lijkt mij onmogelijk dat die als druklager functioneert. (omdat t een kogellager is)
Als iemand weet hoe t werkt graag. Verduidelijkende plaatjes zijn ook welkom.

 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!

Blukaap 17-3-2003 21:46 Print reply

Posts: 10006
Helaas, het is dus wel een druklager, daar drukt een stiftje in je koppelingsdeksel op.
Logica ontgaat mij ook een beetje en kennelijk zit op de nieuwe NSR blokken wel een naaldlager.
 
Bastila is lief
YAMAHAFREAK 18-3-2003 18:06 Print reply
Posts: 1001
een conisch rollenlager lijkt mij logischer
zit volgens mij ook in de koppelingen van auto's
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
jeroen 18-3-2003 18:07 Print reply

Posts: 15066
ff offtopic..hoe vast moet je die koppeling aandraaien?
 
Neonlampje 18-3-2003 18:13 Print reply

Posts: 14825
waarom conische lagers, wanneer deze volstaan? en dus goedkoper zijn?

btw, in mij motor zit het ook..
en is nog nieteens zou oud, 89
 
User 927 18-3-2003 18:16 Print reply

Posts: 6405
Wat heeft iedereen toch met conisch? Wat houd dat in?
 
Rudy 18-3-2003 18:18 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAFREAK

een conisch rollenlager lijkt mij logischer
zit volgens mij ook in de koppelingen van auto's


conisch rollager bestaat volgens mij nieteens maargoed...
Dit lager op die foto is volgens mij gewoon een "normaal"lager ofniet?
In cr zit een soort naaldlager die op axiale krachten belast kan worden.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
ties 18-3-2003 18:19 Print reply
Posts: 1333
off topic, waar om heeft een hond rechte tanden op een tandwiel en een yamaha van die schuin geplaatste tanden op het tandwiel? Offtopic
 
wipe-out 18-3-2003 18:38 Print reply

Posts: 7672
rechte tanden maakt meer lawaai (door veel ruimte tussen de tandwiel als ze in elkaar grijpen), maar minder overbrengingsverlies.

schuine tanden maken maken minder lawaai (door weinig ruimte tussen de tandwiel als ze in elkaar grijpen), maar hebben meer overbrengingsverlies.

dat is tenminste bij de vertanding van scooters zo, dus zal in princiepe wel bij alle tandwielen zo zijn.
 
Mr Pain 18-3-2003 18:41 Print reply
Posts: 4966
ja dat klopt mijn dapp die heeft ook schuine vertanding en toen wou ik er een andere koppeling in met recht tanden etc maar mij werd geadviseerd dat niet te doen met geluid en slijtage voor dagelijks gebruik
 
Blukaap 18-3-2003 18:47 Print reply

Posts: 10006
Rudy: lager is idd een gewoon kogellager.
 
Bastila is lief
YAMAHAFREAK 18-3-2003 19:12 Print reply
Posts: 1001
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy

[...]


conisch rollager bestaat volgens mij nieteens maargoed...
Dit lager op die foto is volgens mij gewoon een "normaal"lager ofniet?
In cr zit een soort naaldlager die op axiale krachten belast kan worden.

dacht je dat?
de rollen zijn ook niet conisch
de rollen zijn gewoon onder n hoek geplaatst. nog nooit zo'n lager gezien? wordt ook wel gebruikt ipv kogels als balhoofdlager
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Blukaap 18-3-2003 19:23 Print reply

Posts: 10006
Dat zou ik een uhm, jah, uhh
kweenie, moet je dat nou conisch noemen ?
Of gewoon schuin .

Conisch staat interessanter.

Maar goed, ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat een naaldlager daar net zo goed werkt.
In ieder geval is een gewoon kogellager volgens mij niet echt ideaal.
Kan natuurlijk niet echt tegen de krachten (axiaal ?) die er op komen te staan.
Maja, heb het nog nooit gehoord dat er 1 kapot is geknald ofzo.
 
Bastila is lief
YAMAHAFREAK 18-3-2003 19:25 Print reply
Posts: 1001
nee is ook niet zo zwaar he zo'n klein koppelingetje
maar kogelagers kunnen idd geen axiale krachten opnemen. alleen radiale. vandaar dat ik t vreemd vond dat ie dr inzat.
edit: voor de dommen onder ons: dit plaatje toont wat conisch is!


Dit bericht is ge-edit door YAMAHAFREAK op 18-3-2003 19:51
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Blukaap 18-3-2003 19:40 Print reply

Posts: 10006
De Japannertjes bij Honda hebben dr vast wel over nagedacht, maja, ik denk dat een (oude)VF750 ook over nagedacht is, maar daar zit ook een 'probleempje' in.

Het zal wel, bij nieuwe NSR'en is het kennelijk een naaldlager, dus ach.

Boeieeee .
 
Bastila is lief
De Schout 18-3-2003 19:53 Print reply
Posts: 5327
naaldlager is ook niet perfect. de naalden zijn namelijk evenwijdig, dus de omloopsnelheid aan de buitenkant van de naalden zou groter moeten zijn dan aan de binnenkant. maar toch beter dan een gewoon kogellager llijkt me
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 948 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved