Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat ontwerpen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1015 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7937 - Uitlaat ontwerpen
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1660 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Da_Pool 13-3-2003 23:08 Print reply
Posts: 43
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB50TUNED
..een berg informatieve text..



Ik weet wel dat ik voor een goed uitlaat meer moet doen dan alleen rekenen, maar ervaring moet je opdoen, daarom zoek ik een goed begin.

Maar Bimotion klopt dus redelijk?

 
Joost 14-3-2003 19:12 Print reply
Posts: 1108
Blair zijn boek is gericht op mensen die twee-takt motoren bouwen en ontwerpen. Ingenieurs ontwerpen zulke motoren door ze helemaal te begrijpen en door ze te simuleren. Het grootste deel van blair zijn (laatste) boek is hier ook op gericht. Hij legt onder andere de basis uit van onstabiele gasdynamica. Erg interesant, maar ook erg pittig. Zelfs als je al een behoorlijke achtergrond in gasdynamica in thermodynamica hebt is dit het toch nog best lastig theorie.

Met de informatie uit zijn boek kun je bijvoorbeeld evt een simulatie programma maken waarmee je twee-takt ontwerpen kunt testen. Maar voordat je iets kunt simuleren moet je een begin punt hebben, een begin ontwerp wat je kunt tweaken tijdens de simulatie. Hier heeft blair dus een apart hoofdstuk(#6)voor gemaakt in zijn boek. Hier in staat bv ook uitgelegt hoe je een uitlaat kunt berekenen die leuke resulaten zou moeten opleveren. Maar dit is enkel een begin punt, niet het eindpunt! Al die programmas gebruiken dus die forumules om een "basis" uitlaat te berekenen. Time-area's komen uit de zelfde hoek.

Ik weet niet op welke forumules de comercieele versie van bimotion is gebaseerd. Volgens mij zijn dat weer andere forumules dan die in het boek uit 1995. Maar daar weet bart meschien meer over.

Blair is in geen geval een tune boek, en niet te vergelijken met bell zijn boek.


Dit bericht is ge-edit door Joost op 14-3-2003 19:13
 
It is going to be a Endless summer...
lex 14-3-2003 20:16 Print reply
Posts: 56
heey ff een vraagie tussen door, he.
ik lees hier en daar, over het berekenen van de uitlaad, met een programma of met een boek.

maar wat zijn de formules?
of welk progamma is dat? (liefste een programa) waar te downen? is het voor 2 of 4 takt?

alvast bedankt.
 
MB50TUNED 14-3-2003 20:40 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost

Ik weet niet op welke forumules de comercieele versie van bimotion is gebaseerd. Volgens mij zijn dat weer andere forumules dan die in het boek uit 1995. Maar daar weet bart meschien meer over.

Blair is in geen geval een tune boek, en niet te vergelijken met bell zijn boek.


Dit bericht is ge-edit door Joost op 14-3-2003 19:13


Ik weet de formules van bimblair ook niet. Het is afgeschermd en je krijgt de formule niet te zien. Maar je moet wel veel dingen invullen. Een groot gedeelte daarvan hangt af van BMEP. Verder wordt er ook rekening gehouden met de vorm en grootte van uitlaatpoort. Het is aardig complex, ik denk dat er heel wat formules gebruikt worden. De nieuwe versie van binblair heeft trouwens 2 uitlaat keuzes, bimblair en het oude ontwerp van bimotion.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
lex 14-3-2003 20:50 Print reply
Posts: 56
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB50TUNED

[...]


Ik weet de formules van bimblair ook niet. Het is afgeschermd en je krijgt de formule niet te zien.



maar er zijn hier toch wel wat gasten die die formules hebben? of mogen die niet gepost worden. zou iemand ze dan ff willen mailen? of zeggen waar ik ze kan vinden?




Dit bericht is ge-edit door lex op 14-3-2003 20:51
 
Joost 14-3-2003 22:13 Print reply
Posts: 1108
Lex: check het software topic maar es in het Pro-forum. Forumules kan ik je wel geven als je daar intresse in hebt (heb ze in een spreadsheet staan).

Bart: Kom jij een beetje heen door Blair? Ik zit nu te blokken in hoofdstuk 2.3 en moet zeggen dat dat toch best pittig is. Anders dan stabiele gas-dynamica (zoals in gas-turbines). Maar wel reuze interesant!
 
It is going to be a Endless summer...
MB50TUNED 14-3-2003 23:21 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost



Bart: Kom jij een beetje heen door Blair? Ik zit nu te blokken in hoofdstuk 2.3 en moet zeggen dat dat toch best pittig is. Anders dan stabiele gas-dynamica (zoals in gas-turbines). Maar wel reuze interesant!


Een beetje, sommige stukken kom ik niet doorheen met 4 jaar havo, 4 jaar mbo en een half jaar HTS. Maar sommige stukken snap ik wel. Als ik echt de tijd neem snap ik meer, maar ik heb 6 mappen liggen voor mijn nieuwe baan en dat gaat voor. Ik vind het allemaal erg interesant wat blair schrijft. Maar na een aantal formules kost het me veel moeite om nog te begrijpen waar het over gaat. Verder vind ik tekeningen van motoren en experimenten leuk. Maar ik vrees dat het me een paar jaar kost om er doorheen te komen.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
lex 15-3-2003 19:23 Print reply
Posts: 56
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost

Lex: check het software topic maar es in het Pro-forum. Forumules kan ik je wel geven als je daar intresse in hebt (heb ze in een spreadsheet staan).



heey ik zag het staan en heb wat proggies gedownt. zal er mrgen ff in duiken.

maar die formules zou je die alstublieft willen mailen? at damnyoureallysucksass@hotmail.com

alvast onwijs bedankt.
 
MBX OWNER 16-3-2003 23:56 Print reply
Posts: 179
Ik heb zelf veel experimenten etc gedaan en kom tot de conclusie dat een Blair pijp (net als al is gezegd) een leuke pijp geeft...

Zeker voor op straat zal eht gewoon goed voldoen...

Echter houdt in de peiling dat er zeeer veel betere ontwerpen mogelijk zijn en bestaan.

Ik heb zelf pijpies ontworpen die gewoon vele malen beter presteren dan die Blair pijpen.
Verder wil ik ook zeggen dat die Bimotion-Blair Excel file ook gewoon is gebaseerd op Blair's formules, heb het gecheckt. Als je ook de laatste sheet leest zie je ook staan dat het op Blair's werk gebaseerd is.

Verder kan je ook met de variabelen van Blair mis zitten. Is dit het geval dan zal je zeker een brakke uitlaat maken, evenals wanneer je niet precies werkt.

Ik wil trouwens nog wat reageren op de post van Joost die in het Pro-Forum staat, maar heb geen toegang tot Pro-Forum... Mods???


Dit bericht is ge-edit door MBX OWNER op 17-3-2003 0:02
 
NSR RULEZZ 17-3-2003 20:11 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Ik wil trouwens nog wat reageren op de post van Joost die in het Pro-Forum staat, maar heb geen toegang tot Pro-Forum... Mods???


Dit bericht is ge-edit door MBX OWNER op 17-3-2003 0:02

moet je ze ff een berichtje naar hun inbox sturen
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Neonlampje 17-3-2003 20:21 Print reply

Posts: 14825
zo, bell's boek is binnen..

begin lekker eerst met de bell-pijp, en dan zien we t verder allemaal wel
 

Dit topic is 1660 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved