Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Uitlaat ontwerpen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1158 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7937 - Uitlaat ontwerpen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Da_Pool 11-3-2003 23:51 Print topicpost
Posts: 43
Wie heeft er ervaring met het ontwerpen van uitlaten op basis van Bell's formules?

Goed of slecht?
Op wat voor cilinder?


Thnx

 

Blijhoofd 12-3-2003 22:57 Print reply

Posts: 7378
zijn hele meuk topics geweest over uitlaten maken dus zoek
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
MB50TUNED 13-3-2003 7:36 Print reply
Posts: 1054
Achterhaald vind ik het.DIe hoeken kloppen niet, met grote belly factors van tegenwoordig klopt het niet meer. Misschien als je een kleine belly factor neemt, maar dan heb je geen extreme uitlaat(prestaties).
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Joost 13-3-2003 12:11 Print reply
Posts: 1108
"Tuned-length" klopt ook voor geen drol, hij gaat nl. uit van een temperatuur voor alle uitlaten. Uitlaten zijn meestal te kort. Maar goed, ze schijnen het opzich niet slecht te doen. Bij blair z'n pijpen heb je meer kans om je uitlaat te verzieken door slechte keuzes tijdens het ontwerp. Igg op het mac-dizzy board had iemand eens de bell pijpen getest in mota en ze schenen niet eens zo heel slecht te zijn. En mota schijnt behoorlijk nauwkeurig te zijn kwa uitlaten.

Ik ben nu bezig om in optimizer beide pijp soorten te vergelijken en de resultaten in een soort van data-base te zetten. Gewoon om een id te krijgen over hoe en wat. Als dat een beetje nuttig blijkt dat ga ik zeker weten mota kopen (ondanks de prijs).

Maar goed, als je een goede uitlaat wil hebben. Laat er dan een maken, of koop eentje van iemand die er veel ervaring mee heeft. Je eigen uitlaat bouwen moet je alleen doen als je het leuk vind om te experimenteren en om er van te leren. Niet om de prestatie's, ervaring is voor een goede pijp toch echt noodzakelijk.

Ik hoop met optimizer een beetje inzicht te krijgen in de verschillende variablen die belangrijk zijn. Optimizer schijnt niet echt idiaal te zijn maar ik denk dat het wel een indicatie kan geven. Als dat een beetje sucsess vol is ga ik een stuk of 5 uitlaten maken om te testen op de motor testbank (via via). Puur om er een beetje gevoel voor te krijgen, niet om de perfecte pijp te maken oid.

Blijhoofd: wil je es stoppen met die compleet onzinnige replys! Je zit hier nog maar net op het forum en echt waar, ik heb nog geen een nuttige reply van jou gezien. No-offence hoor, maar post gewoon niet in topics waar niet niets van weet. Ga liever iets nuttigs doen met je tijd. Als je zonoddig een gebruik-de-search opmerking wil maken, post dan ook ff de topics die jij dan daar mee gevonden hebt!





Dit bericht is ge-edit door Joost op 13-3-2003 12:18
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 13-3-2003 12:26 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost
Maar goed, als je een goede uitlaat wil hebben. Laat er dan een maken, of koop eentje van iemand die er veel ervaring mee heeft. Je eigen uitlaat bouwen moet je alleen doen als je het leuk vind om te experimenteren en om er van te leren. Niet om de prestatie's, ervaring is voor een goede pijp toch echt noodzakelijk.

idd, helemaal mee eens...

wat je eigenlijk moet doen.. is je berekent 1 pijp, bell of blair, maakt niet uit.. en gaat experimenteren.. dit langer dat korter etc... en dan heb je op een gegeven moment een goed id wat alles precies doet aan je vermogen en kan je sneller een goede uitlaat maken,
echter hier zijn wel heel veel modellen voor nodig he! onderschat dat niet
 
Erik_N 13-3-2003 12:36 Print reply

Posts: 5360
Daarom wil ik nu nog me vader overhalen om een wals te maken, zodat ik hem op de juiste maat heb. Materiaal krijg ik toch gratis, dus hoef alleen ff leren te lassen en ik ken helemaal me eigen uitlaat maken, hoop ik. Maar eerst maar ff h4 van bell uitlezen
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Da_Pool 13-3-2003 21:59 Print reply
Posts: 43
Ik wil er inderdaad van leren, en een goede uitlaat maken is natuurlijk mooi meegenomen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB50TUNED

Achterhaald vind ik het.DIe hoeken kloppen niet, met grote belly factors van tegenwoordig klopt het niet meer. Misschien als je een kleine belly factor neemt, maar dan heb je geen extreme uitlaat(prestaties).


Van wat voor hoeken moet ik dan uitgaan, kloppen Blair's formules dan beter?? Dan koop ik dat boek wel en ga ik als beginpunt daarvan uit.

Eerst 1 uitlaat en vanuit daar verder gaan lijkt mij ook de beste manier.. is alleen bestwel arbeids intensief, en zou handig zijn als ik iemand zou kennen met een testbank, maarja het resultaat is al het werk wel waard.

Ik heb Blair's boek niet, dus ik kan ook niet vergelijken. Zit er veel verschil tussen Blair's en Bell's formules?

Btw. Ik heb gezocht, kon alleen niet vinden wat ik zocht.

Dit bericht is ge-edit door Da_Pool op 13-3-2003 22:00
 
NSR RULEZZ 13-3-2003 22:05 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

[...]
idd, helemaal mee eens...

wat je eigenlijk moet doen.. is je berekent 1 pijp, bell of blair, maakt niet uit.. en gaat experimenteren.. dit langer dat korter etc... en dan heb je op een gegeven moment een goed id wat alles precies doet aan je vermogen en kan je sneller een goede uitlaat maken,
echter hier zijn wel heel veel modellen voor nodig he! onderschat dat niet


waarom gebruiken jullie niet de lengtes van een jolly moto pijp die klopt toch redenlijk?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Erik_N 13-3-2003 22:06 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

[...]


waarom gebruiken jullie niet de lengtes van een jolly moto pijp die klopt toch redenlijk?


Op wat voor setup?

is toch afhankelijk van je setup of een pijp goed is ofniet...
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
NSR RULEZZ 13-3-2003 22:09 Print reply

Posts: 4934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

[...]


Op wat voor setup?

is toch afhankelijk van je setup of een pijp goed is ofniet...


ja maar ik bedoel als je de goede lengte niet (psies) weet maar toch wel de goede dikte's weet kun je toch het beste de lengte van een jolly moto gebruiken die zijn er toch voor verschillende cylinders (70,80.125)??
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Erik_N 13-3-2003 22:11 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

[...]


ja maar ik bedoel als je de goede lengte niet (psies) weet maar toch wel de goede dikte's weet kun je toch het beste de lengte van een jolly moto gebruiken die zijn er toch voor verschillende cylinders (70,80.125)??


Jollymoto MB bijv is er alleen voor 50cc in combi met 16MM gloof ik.


Opmaat is in principe, als je hem goedm aakt met de juiste formules en bla bla bla, altijd beter. Maar een goede opmaat is moeilijk (naar het schijnt, ken nog niet meepraten, hoop binnenkort)
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
pauluspietsema 13-3-2003 22:26 Print reply

Posts: 107
ja zelf ontwerpen is leuk en aardig..maar als je naar De Jager in Winkel gaat, en daar een handgemaakte "de jager" uitlaat laat maken speciaal voor jou brommer/scooter.
het kost veel centen, maar ze maken daar wel rete snelle pijpies
 
never drive faster than you're guardian angel can fly.
Erik_N 13-3-2003 22:29 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pauluspietsema

ja zelf ontwerpen is leuk en aardig..maar als je naar De Jager in Winkel gaat, en daar een handgemaakte "de jager" uitlaat laat maken speciaal voor jou brommer/scooter.
het kost veel centen, maar ze maken daar wel rete snelle pijpies


En voor die rete centen ken je er zelf twaalf bouwen, en leer je er ook nog wat van...

En het hele topic gaat dus over zelfbouw opmaat uitlaten..

Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 13-3-2003 22:30
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
NSR RULEZZ 13-3-2003 22:43 Print reply

Posts: 4934
ik bedoelde dus als je een pijpje maakt voor een 50cc kun je toch de lengte van een jolly moto gebruiken met je eigen zelfdeberekende lengtes/diktes/breetes/enzo
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
MB50TUNED 13-3-2003 23:00 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Da_Pool

Ik wil er inderdaad van leren, en een goede uitlaat maken is natuurlijk mooi meegenomen.

[...]


Van wat voor hoeken moet ik dan uitgaan, kloppen Blair's formules dan beter?? Dan koop ik dat boek wel en ga ik als beginpunt daarvan uit.

Eerst 1 uitlaat en vanuit daar verder gaan lijkt mij ook de beste manier.. is alleen bestwel arbeids intensief, en zou handig zijn als ik iemand zou kennen met een testbank, maarja het resultaat is al het werk wel waard.

Ik heb Blair's boek niet, dus ik kan ook niet vergelijken. Zit er veel verschil tussen Blair's en Bell's formules?

Btw. Ik heb gezocht, kon alleen niet vinden wat ik zocht.

Dit bericht is ge-edit door Da_Pool op 13-3-2003 22:00


Het probleem is als een uitlaat 2 keer zo dik wordt en je dezelfde hoek gebruikt bij je baffle wordt je baffle 2 keer zo lang. Verder is stinger erg afhangelijk van toerental en uitlaatpoortoppervlak. Bell is wat te simpel. Bell is een redelijke bacis, maar je moet er niet vanuit gaan dat je met een superpijp eindigt. Het is te gecompliceerd.


Blair is erg ingewikkeld, ik heb de geregistreerde versie van bimotion wat het makkelijker maakt. Ik ben ervan overtuigt dat je met een redelijke pijp eindigt als je daarmee werkt. Is oook gebleken uit een pijp die ik heb ontworpen voor iemand anders.

Maar wil je cht veel vermogen scooren moet je heel veel testen en/of je moet iemand kennen met veel ervaring. Dat is mijn mening een beetje. Je komt tot redelijke resultaten met formules. MAar een extreme pijp kost meer moeite dan enkelt rekenen.

Verder is er heel veel verrandert vroeger had je belly factors van 2,5 oid en laatst kwam ik 4,23 tegen. Ik denk dat er weinig info is die up to date is.
A er blijven ontwikkelingen komen

B Niet iedereen geeft alles prijs.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Da_Pool 13-3-2003 23:00 Print reply
Posts: 43
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ

ik bedoelde dus als je een pijpje maakt voor een 50cc kun je toch de lengte van een jolly moto gebruiken met je eigen zelfdeberekende lengtes/diktes/breetes/enzo


De lengte is heel afhankelijk van op wat voor toeren jij je maximale vermogen wilt, en wat de tijdsduur is van de opening van je uitlaatpoort.

Die Jolly Moto is gemaakt om het goed te doen op veel cilinders, maar het kan dus (een stuk) beter. (En naar je eigen wensen.)


 

Dit topic is 1638 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved