Martijn |
9-3-2003 22:41 |
Posts: 10000 |
ramair/turboplan afblazen..
warme lucht is kut...dat heeft een groter volume dus heb je minder cilindervulling....klote dus..
bij te veel druk heb je een te grote carterdruk..werkt alleen maar tegen...
met die ventilatoren achter je rad heb je alleen meer koeling bij lage snelheden, bij hogere snelheden werken ze alleen maar negatief.
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
Honda_MB80 |
9-3-2003 22:44 |
Posts: 251 |
Tsjah.. wat kan ik zeggen... Ik heb het geprobeert (koeling dan) en bovenstaande post klopt 100%
|
|
http://www.honda-mbx.tk/ |
|
Bullet |
9-3-2003 22:45 |
Posts: 12150 |
Marel heeft toch ook zo iets gedaan?
|
|
**My BungHole Will Speak Now** |
|
Nick - Administrator |
9-3-2003 22:47 |
Posts: 4967 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn
ramair/turboplan afblazen..
warme lucht is kut...dat heeft een groter volume dus heb je minder cilindervulling....klote dus..
bij te veel druk heb je een te grote carterdruk..werkt alleen maar tegen...
met die ventilatoren achter je rad heb je alleen meer koeling bij lage snelheden, bij hogere snelheden werken ze alleen maar negatief.
Mwa of het negatieve bij hoge snelheden echt merkbaar is betwijfel ik. Zo werken aanjagers in auto's immers ook.
Sommige motoren hebben ook ventilatoren bij hun radiator (Honda NX bijvoobeeld, zag ik bij Jordi).
|
|
|
|
Mr Pain |
9-3-2003 22:48 |
Posts: 4966 |
maar helpt het wel als je een burnout maakt ofzo?
|
|
|
|
rebuild nsr |
9-3-2003 22:48 |
Posts: 494 |
we leven zo,n beetje int koudste land van de wereld e we gaan praten over koelproblemen
|
|
nothing beats a cubic inch |
|
Siepie Wokkel |
9-3-2003 22:50 |
Posts: 3888 |
bij derbi senda zit er ook een ventilator achter de rad... mar die gaat alleen aan als hij overhit raakt...
|
|
-=[Feel the power of Derbi]=- |
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
9-3-2003 22:52 |
Posts: 5996 |
hejjj op die foto staat copyright ja!!
nee maar het klopt wat martijn zegt...
alleen als je gaat burnen of iets dergelijks heeft et wel zin..
op die foto had ik ze aan de voorkant gezet..maar bij een auto zaten ze aan de achterkant..dus heb ik dat ook gedaan..die foto klopt dus niet..verder is die aanjager eigenlijk maar voor in de zomer (bij een autow) voor in files bijvoorbeeld..
ik denk dat als die ventilatortjes genoeg toeren maken het wel degelijk zin heeft..of je bladen moeten groter zijn zodat hij meer lucht uit zichzelf doorlaat
Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 9-3-2003 22:55
|
|
ik haat mensen |
|
Nick - Administrator |
9-3-2003 23:18 |
Posts: 4967 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah
verder is die aanjager eigenlijk maar voor in de zomer (bij een autow) voor in files bijvoorbeeld..
ik denk dat als die ventilatortjes genoeg toeren maken het wel degelijk zin heeft..of je bladen moeten groter zijn zodat hij meer lucht uit zichzelf doorlaat
Ja uiteraard, maar daarmee bedoelde ik te zeggen dat het niet echt een negatieve invloed zal hebben.
En wat bedoel je met dat laatste? "Het heeft wel degelijk zin..." Je bedoeld dat het wel meehelpt aan de koeling?
Maar dat zal idd wel, want die dingen maken heel veel veel toeren (meestal tussen 3000 en 5000 toeren per minuut).
Overigens is bij de meeste fan's die eigenlijk voor computers gemaakt zijn, opgegeven wat de luchtverplaatsing is, dus kun je ze onderling vergelijken.
Dit bericht is ge-edit door nick op 9-3-2003 23:20
|
|
|
|
Blukaap |
9-3-2003 23:22 |
Posts: 10006 |
Nick, praat me d'r niet van .
Je wilt niet weten hoe vaak ik gezocht heb naar fannetjes die zoveel mogelijk lucht konden verplaatsen.
Graaaaa, CFM=baaaadd.
Uhm, afgezien daarvan, ik ga nog een keer een extra rad op m'n NSR zetten en daar gaan dan wel ventilatortjes op.
|
|
Bastila is lief |
|
Joost |
9-3-2003 23:22 |
Posts: 1108 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn
ramair/turboplan afblazen..
Bij te veel druk heb je een te grote carterdruk..werkt alleen maar tegen...
Hoe definieer jij te grote carterdruk Martijn!!??
Ik ben het hier nl niet helemaal mee eens, ram-air is bewezen effectief op twee-takt. En superchargers zijn ook helaal niet onmogelijk op twee-takt, zelfs met carter spoeling. De carter druk is alleen begrenst door de pomp-verliezen.
Maar goed, laten we daar hier nu maar niet te veel op ingaan (meer een pf topic)...
Computer ventilatoren hebben maar zeer weinig nut.
|
|
It is going to be a Endless summer... |
|
Neonlampje |
9-3-2003 23:26 |
Posts: 14825 |
lekker rijden, is brommer voor bedoeld...
en die fan's merk je geen flikker van...
|
|
|
|
DeAmOnChiLd |
9-3-2003 23:27 |
Posts: 875 |
check out the search IS AL HEEL VEEL OVER GEWEEST
|
|
[url=http://www.growyourownshit.com/users/DeAmOnChiLd][b]Wanna grow weed legally? Join growyourownshit.com[/b][/url] |
|
Nick - Administrator |
9-3-2003 23:34 |
Posts: 4967 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
lekker rijden, is brommer voor bedoeld...
en die fan's merk je geen flikker van...
Mja ik heb het nooit getest.
Maar ik zat net ff te kijken of ik er iets over kon vinden
Een aanjager ventilator achter radiateurs in auto haalt een airflow van zo'n 300-700 CFM.
Een beetje computer-fan haalt rond de 30 CFM
Das 10x minder...
Natuurlijk zijn die radiateurs in auto's veel groter, maar niet 10x denk ik...
CFM staat btw voor "Cubic Feet of Air per Minute".
|
|
|
|
Neonlampje |
10-3-2003 1:07 |
Posts: 14825 |
auto radiateurs? eeh ik weet dat bij een 2cv er een dikke fan voor zit, en daar zit een radiateurtje voor de olie, kleiner dan die van een nsr oid hoor.. (wel luchtgekoelde cyl's)
Je hebt echt goede verplaatsing nodig! en met 1/10 sjah.. ach.. moeite toch niet waard?
edit: MARCEL, WAAR ZIJN JE KNIPPERLAMPEN GEBLEVEN??!!
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 10-3-2003 1:07
|
|
|
|