Ik heb op alledrie gereden
MH RX:
Kort: alleen geschikt voor kleine mensen! ik vin hem echt veel te klein, ik kan mijn benen niet kwijt, mijn ellebogen zitten in de weg, en toch ben ik maar 1:80... verder: blok zelfde als de RS (minarelli AM6) verder even goed op te voeren met standaard onderdelen als de RS (even pijpje uit de uitlaat en je gaat tegen de 100) (dit geld dus voor rs mdoel 2002 en 2003)
verder is de originele cilidner uitgerust met een 2mm kleinere uitlaatpoort dan de aansluiting van de opvoeruitlaten...
Rijd op zich best goed, alleen zit voor geen reet.
Derbi gpr
Ik heb alleen ervaring met het OUDE model, dus de ducatie achterlichten en de 2 ronde koplampen NAAST elkaar.
Als RS rijder vind ik het ... vreemd... zitten, het lijkt alsof je constant op je achterwiel zit (dit komt omdat ie vrij naar achter staat en je benzine zit achterin). Verder kan je goed rechtop zitten en heb je vrij veel beenruimte. Stuurt wel lekker, schakelt goed en is (vanaf 2000) uitgerust met een std snelste blok. andere bocht gaat ie 90, andere uitlaat 110.
Zithouding is goed, alleen is het gelzadel wat dun, met wat langere afstanden (>100km) krijg je gegarandeert pijn aan je kont
Aprilia RS.
Mooiste styling, zowel oud als nieuw model. Is kwa afmetingen en zithouding duidelijk degene met het meeste ruimte.
Motorisch hetzelfde als MH RX. Veel verbetering nieuw model tov oud model, vooral met het schakelen. Het blijft de zwakste bak, maar als je er mee leert schakelen, heb je nergens geen problemen mee.
Verder stuurt deze het beste. en de remmen zijn beter dan de andere twee. De meeste onderdelen voor te krijgen en zeker het meest waardevast!
Derbi blok past niet op RS. je bent namelijk niet de enige die het wilde proberen
rs125 past met wat modificatie wel, alleen heb je dan om de 1000 km een nieuwe aansluiting frame-achterbrug nodig.
het frame is sterk genoeg, achterbrug ook, maar de aansluiting tussend e tweezorgt voor problemen. Ook bij evt keuring voor motor wordt ie misschien hierop afgekeurd.
verder heb ik eens naar een firma gemaild die kappen maakt voor brommers/motors.
Deze man antwoorde:
(letterlijke quote):"Our factory does not make body parts for the Aprilia RS 50. This has only one reason: The standard body is already perfect for racing. The airflow is so good, a standard US RS 50 can join 50cc races! I have owned several now and they all had better body parts then my other bikes (yamaha TZR Honda NSR and Derbi GPR)"
voor straat gebruik, mijn advies:
wil je iets wat waardevast is, makkelijk en goedkoop op te voeren, koop een RS
wil je iets wat niemand heeft: koop de NIEUWE GPR, met de lampjes BOVEN elkaar.
Wil je vrij goedkoop een schakelbrommer (racer) koop een Motorhispania.
Wil je een relaxede houding, veel opbergruimte, maar toch een schakel racer, koop het oude model gpr
(er zijn natuurlijk altijd afwijkingen)
Owjah, als je Derbi GPR gewend bent, zit een rs totaal niet.
ben je een RS gewend, dan zit de GPR toptaal niet. De houding is dusdanig anders dat hij echt verschrikkelijk verschilt en daarom niet echt geschikt is voor "even ruilen" (vind ik)