En Minarelli is een bedrijf.
Dat heeft ooit een simpel en slap motorblok ontwikkeld waar je redelijk wat vermogen uit kan persen, ze zitten onder de meeste scooters (m.u.v. Peugot, Piaggio en die Taiwan krengen zoals Kimco e.d.).
Ze hebben ooit voor de Aprilia AF1 het RV-4 blok gemaakt, deze is redelijk vergelijkbaar met MT blokken; 4 bak, cilinder met de inlaat via het membraam in de cilinder.
Daarna hebben ze het AM-5 blok bedacht; 5 versnellingen, 4 koppelingsplaten, en inlaat op het carter.
Dat was het oude type RS (met mono achterwiel ophanging (Ducati stijl
).
N.t. RS had het AM-6 blok, zelfde blok alleen een 6e versnelling.
Na verloop van tijd hebben ze bij Minarelli de startmotor eraf gesloopt en er een kickstart op gezet (ik zoek nog steeds, HINT HINT), die zit onder de crossers van MotorHispania, Rieju (niet Derbi) e.d.
Het blok zat eerst alleen onder de RS, en toen kwam de schakel terug op de scooter en hadden brommerfabrikanten een mooi blok nodig, en veel handelden al met Minarelli (scooterblokjes), dus de deal was snel gemaakt.
Derbi, Bultaco (Frans merk die nu de oude types Senda R en SM maakt) en Gilera (Zulu, GSM, day oude type GPR waar nu Gilera op staat...) rijden met DERBI blokjes, lijkt wel op AM-6 blokken alleen schijnt de koppeling beter dosseerbaar te zijn.
Alle andere 'moderne' schakels rijden met het ondertussen bejaarde Minarelli blok rond.
Dit bericht is ge-edit door RS80_Racer op 27-2-2003 20:22