Quote:
hmmz lijkt me nou nie echt handig met soldere geef je keer fix gas vliegt een deel van je uitlaat er vandoor,en boord zich dwars door een auto vooruit x 1000 ofzo
haha, echt lagge met die blijhoofd..
Smelten doet het heus niet. Wel scheuren denk ik, hard soldeer is nl heel bros. Daarnaast kun je echt niet even hard solderen, dat is best moeilijk hoor. Je moet eerst de te solderen delen goed etsten (met zuur), en daarna van die speciale vloei poeder gebruiken. Vervolgens stook je twee delen rood heet (1000 graden) anders vloeit het niet goed. Je hebt daar een behoorlijke vlam voor nodig om alles gelijkmatig warm te krijgen. Op het laatsts kun je de zilver soldeer toevoegen (duur!). Dit trekt dan vanzelf tussen de twee te solderen delen. De ruimte tussen de twee delen moet zo dun mogelijk zijn, want soldeer zelf is heel slap, je kunt het vergelijken met lijmen.
Je kan trouwens alleen vlakken op elkaar solderen, de soldeer moet er dus als lijm tussen plakken. Je kunt niet twee dingen haaks op elkaar solderen omdat je dan te weinig contact oppervlak hebt. Bij lassen kan dit wel omdat je materiaal toevoegt (de las rups).
Maar waarom gebruikt je koperbuis? Dat spul oxideerd volgens mij zo weg. Als je zoiets wil maken kun je beter bij een metaal bedrijfje even een dun wandige buis rvs of staal halen en die buigen met een buigmal. Als je alles klaar hebt kun je het zo lassen (of laten lassen bij een kennis).
Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-2-2003 18:27
|