Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Voordelen/nadelen/mogelijkheid Oliekoeling tov Waterkoeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 902 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7648 - Voordelen/nadelen/mogelijkheid Olie...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3239 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blukaap 24-2-2003 10:20 Print topicpost

Posts: 10008
Ik ben weer eens creatief aan het denken...

Zit me eigenlijk af te vragen of het mogelijk is om ipv met water met olie te koelen.
Dit vanwege een paar dingetjes:

-Je deelt je koelmiddel met je blokinhoud, dus als er iets in je blok lekt, boeie
-Je blokolie komt sneller op temperatuur
-Als je cilinderkop lek is, dan is het niet zo heel erg als er olie je cilinder in lekt, je molt er vooral je bougie mee.
-Het is hendiger als je 1 vloeistof hebt voor je hele blok.

Nadeel:
-Druk op de keerringen zal wel hoger worden en misschien gooit ie dan olie uit z'n ontluchting als de druk te hoog wordt.
-Misschien zijn de koelende eigenschappen niet goed genoeg.
-Je moet een olie vinden die goed werkt in je blok qua dikte, maar die koud ook niet te dik is om rondgepompt te worden.

Dus iemand die hier een antwoord op weet (rudy met z'n autotechniek boekjes bv) ?
 
Bastila is lief

solidsjakie 24-2-2003 10:45 Print reply

Posts: 2291
Waarom zou je dat doen,

Nadeel

KVS is veel goed koper dan blok olie,en als je alles wilt rondpompen, dan ben je nog al wat olie nodig.

En, je carter is niet helemaal gevult met olie(als het goed is), maar 0.8 liter, ben benieuwd hoe je dat op gaat lossen.

Maar ik ben niet zon eikel die zegt, lukt tog niet, want als het werkt, gewoon geregeld olie in je radiateur en je weet zeker dat alles bevoorraad is.

Ohja, zoek ff uit of je koppakking er goed tege kan.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 24-2-2003 11:17 Print reply

Posts: 5996
olie is veel dikker (duhh dan haal je dunne olie) maar toch. ik weet niet oh hij het rondgepompt krijgt.

ik zou zeggen probeer het gewoon met de dunste olie die dr is.

waarschijnlijk gebruiken ze water/koelvloeistof omdat dat goedkoper is
 
ik haat mensen
Blukaap 24-2-2003 11:20 Print reply

Posts: 10008
Staat eigenlijk in het verkeerde forum, opende MF terwijl ik TF aangeklikt had .

En of KVS veel goedkoper is kan me niet schelen eigenlijk.

En dat niet helemaal gevuld, tsjah, uhm boeie.
Desnoods flikker ik d'r gewoon olie in ipv KVS en laat die keerringen zitten, heb ik er veel minder last van als ie gaat lekken (daar gaat het voor mij vooral om).
 
Bastila is lief
Ralf 24-2-2003 11:22 Print reply

Posts: 9073
Volgens mij verliest olie zn warmte niet snel genoeg, maar de preciese eigenschappen ervan moet je maar aan onze eigen scheikundige Daan vragen..
 
Daan Da Man 24-2-2003 12:29 Print reply
Posts: 2064
welke daan?

edit:
ohw ikke?

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30

edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
 
solidsjakie 24-2-2003 12:31 Print reply

Posts: 2291
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan futura man

welke daan?

edit:
ohw ikke?

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30

edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30


ik denk dattie daan tsx bedoeld
 
Martijn 24-2-2003 12:51 Print reply
Posts: 10000
harrie, je zegt dat olie sneller op temperatuur komt...dat betekent dat ie ook weer sneller zn temperatuur afgeeft...toch??

dus dan heeft de olie opzich hele goede koelende eigenschappen....en je moet idd niet te dikke olie hebben...

hmm ik zal es in een paar boekjes kijken over koeling..van auto's enzo...want ik denk altijd maar zo: als het beter was deden ze het in de fabriek wel...

water heeft vast iets betere eigenschappen....waar ligt het kookpunt van olie bijvoorbeeld?....als dat lager is kun je beter water hebben...

weet je wat ik denk..dat de olie zn warmte al teveelheeft afgegeven voordat ie bij de radiateur komt..dus dan worden je slangen enzo loeiheet...das ook niet best lijkt me..en de olie moet echt heeeeel dun zijn om goed door de rad gepompt te kunnen worre...

maar tis een interessant idee
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
barry 24-2-2003 12:54 Print reply

Posts: 7387
als de olie te dik is en niet snel genoeg door de radiateur gepompt kan worden, kunnen er grote boven en onderdrukken ontstaan in het systeem tot gevolgen nadien...
 
He?
solidsjakie 24-2-2003 12:57 Print reply

Posts: 2291
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

harrie, je zegt dat olie sneller op temperatuur komt...dat betekent dat ie ook weer sneller zn temperatuur afgeeft...toch??

dus dan heeft de olie opzich hele goede koelende eigenschappen....en je moet idd niet te dikke olie hebben...

hmm ik zal es in een paar boekjes kijken over koeling..van auto's enzo...want ik denk altijd maar zo: als het beter was deden ze het in de fabriek wel...

water heeft vast iets betere eigenschappen....waar ligt het kookpunt van olie bijvoorbeeld?....als dat lager is kun je beter water hebben...

weet je wat ik denk..dat de olie zn warmte al teveelheeft afgegeven voordat ie bij de radiateur komt..dus dan worden je slangen enzo loeiheet...das ook niet best lijkt me..en de olie moet echt heeeeel dun zijn om goed door de rad gepompt te kunnen worre...

maar tis een interessant idee


ik denk ook wel dat ze in de fabriek aan het spelen zijn geweest, maar dat het geen suc7 was.
 
Erik_N 24-2-2003 13:10 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

Staat eigenlijk in het verkeerde forum, opende MF terwijl ik TF aangeklikt had .



Done
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Blukaap 24-2-2003 13:30 Print reply

Posts: 10008
Ik zei dat de blokolie sneller op temperatuur komt omdat die gebruikt wordt om te koelen.
De precieze eigenschappen van olie weet ik dus niet (denk dat ik de werktuigbouwkundige boeken die ik heb even door ga lezen), maar volgens mij ligt het kookpunt van olie wel hoger dan dat van water/koelvloeistof.

En die druk zou idd een probleem kunnen worden, maar wat denk je van een thermostaat ?
Als ik een extra 50blokje had gehad, dan had ik het allang geprobeerd en d'r gewoon olie ingeknikkerd.
Maar dat heb ik niet, dus hoop ik dat iemand hier een goede reden kan geven waarom het wel/niet kan.
En wat er eventueel aangepast moet worden.

En dat ik vrij dunne olie moet gebruiken was al duidelijk.
 
Bastila is lief
Rudy 24-2-2003 14:56 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

Ik zei dat de blokolie sneller op temperatuur komt omdat die gebruikt wordt om te koelen.
De precieze eigenschappen van olie weet ik dus niet (denk dat ik de werktuigbouwkundige boeken die ik heb even door ga lezen), maar volgens mij ligt het kookpunt van olie wel hoger dan dat van water/koelvloeistof.

En die druk zou idd een probleem kunnen worden, maar wat denk je van een thermostaat ?
Als ik een extra 50blokje had gehad, dan had ik het allang geprobeerd en d'r gewoon olie ingeknikkerd.
Maar dat heb ik niet, dus hoop ik dat iemand hier een goede reden kan geven waarom het wel/niet kan.
En wat er eventueel aangepast moet worden.

En dat ik vrij dunne olie moet gebruiken was al duidelijk.


Denk niet dat olie sneller op temp komt (zou je ff in natuurlijkde boekkie moeten kijken naar die getallen )
Zie zelf het nut er niet echt van in. Olie is zowizo dikker als water dus het kost je waarschijnlijk alleen maar vermogen.
Enige echt voordeel is dat het tegen hogere temp kan maar daar heb je weinig aan....
Heb in kickstart keer verhaal gelezen over gsx 600 (van chambon ) ding had watertemp van iets van 60-65 graden. 5 graden hoger koste al iets van 5% vermogen (en dat is op 130 achterwiel pk's best veel )
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
SIWWN 24-2-2003 14:59 Print reply
Posts: 7079
Ik ga er van uit dat als iets snel warm wordt ook weer snel afkoelt en andersom.


Kijk maar b.v. eens naar een vrachtwagen, daar zit meestal wel een olietemperatuurmeter op en andere shit, na een uur stilstaan is de olie nog minstens 65 graden celcius.

Misschien heb je er wat aan...

Maar wel leuk project..
En als radiotor gewoon een oliekoeler erop van b.v. een 4T brommer (ZB,Monkey enzo, daar zijn d8 ik wel oliekoelers voor)
 
Rudy 24-2-2003 15:01 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan futura man

welke daan?

edit:
ohw ikke?

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30

edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30


dr is geen ene olie gekoelde crosser

zijn wel wat 4-takten met olie koeler( o.a. honda xr, suzuki gsx 1100) maar die koelen echt de motor olie(in blok dus waar zuiger ens mee gesmeerd word)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hier_ben_ik - Administrator 24-2-2003 15:23 Print reply

Posts: 8499
Ooit gehoord van EngineIce? dat ga ik er binnekort in mikken (als het wat warmer wordt), zit in bussen van 2(?) liter ofzo, koelt veel beter dan water/kvs, is alleen wel duur maar omdat ik het toch in m'n KX ga mikken houd ik nog wel wat over voor in m'n MTX
 
Members zijn vervelend :-|

Dit topic is 3239 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved