Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #7648 - Voordelen/nadelen/mogelijkheid Olie...
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 3239 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
solidsjakie |
24-2-2003 10:45 |
Posts: 2291 |
Waarom zou je dat doen,
Nadeel
KVS is veel goed koper dan blok olie,en als je alles wilt rondpompen, dan ben je nog al wat olie nodig.
En, je carter is niet helemaal gevult met olie(als het goed is), maar 0.8 liter, ben benieuwd hoe je dat op gaat lossen.
Maar ik ben niet zon eikel die zegt, lukt tog niet, want als het werkt, gewoon geregeld olie in je radiateur en je weet zeker dat alles bevoorraad is.
Ohja, zoek ff uit of je koppakking er goed tege kan.
|
|
|
|
Zoetahmeerdah [Marcel] |
24-2-2003 11:17 |
Posts: 5996 |
olie is veel dikker (duhh dan haal je dunne olie) maar toch. ik weet niet oh hij het rondgepompt krijgt.
ik zou zeggen probeer het gewoon met de dunste olie die dr is.
waarschijnlijk gebruiken ze water/koelvloeistof omdat dat goedkoper is
|
|
ik haat mensen |
|
Blukaap |
24-2-2003 11:20 |
Posts: 10008 |
Staat eigenlijk in het verkeerde forum, opende MF terwijl ik TF aangeklikt had .
En of KVS veel goedkoper is kan me niet schelen eigenlijk.
En dat niet helemaal gevuld, tsjah, uhm boeie.
Desnoods flikker ik d'r gewoon olie in ipv KVS en laat die keerringen zitten, heb ik er veel minder last van als ie gaat lekken (daar gaat het voor mij vooral om).
|
|
Bastila is lief |
|
Ralf |
24-2-2003 11:22 |
Posts: 9073 |
Volgens mij verliest olie zn warmte niet snel genoeg, maar de preciese eigenschappen ervan moet je maar aan onze eigen scheikundige Daan vragen..
|
|
|
|
Daan Da Man |
24-2-2003 12:29 |
Posts: 2064 |
welke daan?
edit:
ohw ikke?
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
|
|
|
|
solidsjakie |
24-2-2003 12:31 |
Posts: 2291 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Daan futura man
welke daan?
edit:
ohw ikke?
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
ik denk dattie daan tsx bedoeld
|
|
|
|
Martijn |
24-2-2003 12:51 |
Posts: 10000 |
harrie, je zegt dat olie sneller op temperatuur komt...dat betekent dat ie ook weer sneller zn temperatuur afgeeft...toch??
dus dan heeft de olie opzich hele goede koelende eigenschappen....en je moet idd niet te dikke olie hebben...
hmm ik zal es in een paar boekjes kijken over koeling..van auto's enzo...want ik denk altijd maar zo: als het beter was deden ze het in de fabriek wel...
water heeft vast iets betere eigenschappen....waar ligt het kookpunt van olie bijvoorbeeld?....als dat lager is kun je beter water hebben...
weet je wat ik denk..dat de olie zn warmte al teveelheeft afgegeven voordat ie bij de radiateur komt..dus dan worden je slangen enzo loeiheet...das ook niet best lijkt me..en de olie moet echt heeeeel dun zijn om goed door de rad gepompt te kunnen worre...
maar tis een interessant idee
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
barry |
24-2-2003 12:54 |
Posts: 7387 |
als de olie te dik is en niet snel genoeg door de radiateur gepompt kan worden, kunnen er grote boven en onderdrukken ontstaan in het systeem tot gevolgen nadien...
|
|
He? |
|
solidsjakie |
24-2-2003 12:57 |
Posts: 2291 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn
harrie, je zegt dat olie sneller op temperatuur komt...dat betekent dat ie ook weer sneller zn temperatuur afgeeft...toch??
dus dan heeft de olie opzich hele goede koelende eigenschappen....en je moet idd niet te dikke olie hebben...
hmm ik zal es in een paar boekjes kijken over koeling..van auto's enzo...want ik denk altijd maar zo: als het beter was deden ze het in de fabriek wel...
water heeft vast iets betere eigenschappen....waar ligt het kookpunt van olie bijvoorbeeld?....als dat lager is kun je beter water hebben...
weet je wat ik denk..dat de olie zn warmte al teveelheeft afgegeven voordat ie bij de radiateur komt..dus dan worden je slangen enzo loeiheet...das ook niet best lijkt me..en de olie moet echt heeeeel dun zijn om goed door de rad gepompt te kunnen worre...
maar tis een interessant idee
ik denk ook wel dat ze in de fabriek aan het spelen zijn geweest, maar dat het geen suc7 was.
|
|
|
|
Erik_N |
24-2-2003 13:10 |
|
Blukaap |
24-2-2003 13:30 |
Posts: 10008 |
Ik zei dat de blokolie sneller op temperatuur komt omdat die gebruikt wordt om te koelen.
De precieze eigenschappen van olie weet ik dus niet (denk dat ik de werktuigbouwkundige boeken die ik heb even door ga lezen), maar volgens mij ligt het kookpunt van olie wel hoger dan dat van water/koelvloeistof.
En die druk zou idd een probleem kunnen worden, maar wat denk je van een thermostaat ?
Als ik een extra 50blokje had gehad, dan had ik het allang geprobeerd en d'r gewoon olie ingeknikkerd.
Maar dat heb ik niet, dus hoop ik dat iemand hier een goede reden kan geven waarom het wel/niet kan.
En wat er eventueel aangepast moet worden.
En dat ik vrij dunne olie moet gebruiken was al duidelijk.
|
|
Bastila is lief |
|
Rudy |
24-2-2003 14:56 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester
Ik zei dat de blokolie sneller op temperatuur komt omdat die gebruikt wordt om te koelen.
De precieze eigenschappen van olie weet ik dus niet (denk dat ik de werktuigbouwkundige boeken die ik heb even door ga lezen), maar volgens mij ligt het kookpunt van olie wel hoger dan dat van water/koelvloeistof.
En die druk zou idd een probleem kunnen worden, maar wat denk je van een thermostaat ?
Als ik een extra 50blokje had gehad, dan had ik het allang geprobeerd en d'r gewoon olie ingeknikkerd.
Maar dat heb ik niet, dus hoop ik dat iemand hier een goede reden kan geven waarom het wel/niet kan.
En wat er eventueel aangepast moet worden.
En dat ik vrij dunne olie moet gebruiken was al duidelijk.
Denk niet dat olie sneller op temp komt (zou je ff in natuurlijkde boekkie moeten kijken naar die getallen )
Zie zelf het nut er niet echt van in. Olie is zowizo dikker als water dus het kost je waarschijnlijk alleen maar vermogen.
Enige echt voordeel is dat het tegen hogere temp kan maar daar heb je weinig aan....
Heb in kickstart keer verhaal gelezen over gsx 600 (van chambon ) ding had watertemp van iets van 60-65 graden. 5 graden hoger koste al iets van 5% vermogen (en dat is op 130 achterwiel pk's best veel )
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
SIWWN |
24-2-2003 14:59 |
Posts: 7079 |
Ik ga er van uit dat als iets snel warm wordt ook weer snel afkoelt en andersom.
Kijk maar b.v. eens naar een vrachtwagen, daar zit meestal wel een olietemperatuurmeter op en andere shit, na een uur stilstaan is de olie nog minstens 65 graden celcius.
Misschien heb je er wat aan...
Maar wel leuk project..
En als radiotor gewoon een oliekoeler erop van b.v. een 4T brommer (ZB,Monkey enzo, daar zijn d8 ik wel oliekoelers voor)
|
|
|
|
Rudy |
24-2-2003 15:01 |
Posts: 3471 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Daan futura man
welke daan?
edit:
ohw ikke?
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
edit:
je moet een andere radiator halen, van een oliegekoelde crosser ofzo, voor de rest oke
Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 24-2-2003 12:30
dr is geen ene olie gekoelde crosser
zijn wel wat 4-takten met olie koeler( o.a. honda xr, suzuki gsx 1100) maar die koelen echt de motor olie(in blok dus waar zuiger ens mee gesmeerd word)
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
24-2-2003 15:23 |
Posts: 8499 |
Ooit gehoord van EngineIce? dat ga ik er binnekort in mikken (als het wat warmer wordt), zit in bussen van 2(?) liter ofzo, koelt veel beter dan water/kvs, is alleen wel duur maar omdat ik het toch in m'n KX ga mikken houd ik nog wel wat over voor in m'n MTX
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Dit topic is 3239 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|