Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - soort materiaal van motorblok onderdelen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 777 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7551 - soort materiaal van motorblok onder...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

barry 15-2-03?16:24 Print topicpost

Posts: 7387
ik zou graag de volgende informatie willen hebben van mensen die het ook ECHT weten, en niet van: IK DENK...

dit heb ik nodig voor een opdracht van school, op google kan ik het niet echt vinden... dus als iemand zo aardig zou willen zijn!

ik moet weten uit wat voor materialen de volgende onderdelen zijn gemaakt (gaat overgens over de 2-4takt verbrandingsmotor over het algemeen):

zuiger
dat zijn gesmeden of gegoten zuiger van alluminium toch?

drijfstang
?

krukas
ik zelf denk gehard (gesmeed) staal. maar kan ook nodulair gietijzer zijn

de koppeling
ik zelf denk gewoon constructie staal

de tandwielen van de versnellingbak
jah pff. ik denk ook constructie staal, maar kan ook gehad staal zijn omdat het best veel krachten moet opnemen?

de assen en de wielen
de assen denk ik van gehardstaal en de wielen (velgen) van alluminium?

dat was het
en aub alleen de mensen die er het weten en niet van ik denk...
dank u wel
 
He?

Rudy 15-2-03?16:38 Print reply

Posts: 3471
drijfstang was volgens mijn vader van smeedijzer.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Honda_mbiloss [Emiel] 15-2-03?17:20 Print reply

Posts: 3697
precies en dit moet ik ook weten voor mijn sector werkstuk, moet volgende week af zijn dus allemaal reageren
 
Erik_N 15-2-03?18:19 Print reply

Posts: 5360
Quote:
ProX koppelingshuizen
ProX koppelingshuizen worden geproduceerd uit speciaal gelegeerd en gehard aluminium. Een specifiek materiaal dat veelvuldig in de luchtvaartindustrie gebruikt wordt. Een ProX koppelingshuis is door gebruik van de speciale materialen en ontwerp, lichter en sterker dan een origineel koppelingshuis. Hiernaast worden tegenwoordig alle ProX Koppelingshuizen hard-geanodiseerd wat een extra lange levensduur en perfecte race eigenschappen tot gevolg heeft.


Zal wel uitzondering zijn, maar hier worden ze dus OOK van gemaakt...
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
YAMAHAFREAK 16-2-03?02:56 Print reply
Posts: 1001
zuiger
dat zijn gesmeden of gegoten zuiger van alluminium toch?
-klopt als een bus

drijfstang
?
-staal dus.

krukas
ik zelf denk gehard (gesmeed) staal. maar kan ook nodulair gietijzer zijn
-bij een bromfiets staal. ze zijn bovendien geperst
bij een auto (of grote motorfiets met deelbare drijfstang(en)) is de krukas wel gesmeed of gegoten. als ie gegoten is, is ie van nodulair(bolletjes) gietijzer.

de koppeling
ik zelf denk gewoon constructie staal
-het tandwiel wel, de korf is vaak van aluminium
(bromfiets) bij een auto is het allemaal staal

de tandwielen van de versnellingbak
jah pff. ik denk ook constructie staal, maar kan ook gehad staal zijn omdat het best veel krachten moet opnemen?
-gehard staal waarschijnlijk

de assen en de wielen
de assen denk ik van gehardstaal en de wielen (velgen) van alluminium?
-assen: (gehard) staal
wielen: honda mbx(en comstar)-wielen zijn gemaakt van roestvrijstalen 'spaken' en een aluminium velg.
sommige gietwielen zijn van magnesium, elektron of andere superlichte legeringen, de meeste van aluminium. de naven zijn bijna altijd van aluminium.
gespaakte wielen: naaf van aluminium, spaken van staal of roestvrijstaal, velg van aluminium of staal.
wielen voor auto's zijn meestal geperst staal. sommigen zijn van gegoten lichtmetaal en heel soms zijn ze van gegoten magnesium (denk hierbij aan ferrari, porsche, lamborghini en dergelijke)
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
snelle dickie 16-2-03?11:47 Print reply
Posts: 174
bij brommers is erg weinig gesmeden hoor, brommers worden zo goedkoop mogelijk gemaakt
 
poep is bij mij altijd bruin
snelle dickie 16-2-03?11:47 Print reply
Posts: 174
bij brommers is erg weinig gesmeden hoor, brommers worden zo goedkoop mogelijk gemaakt
 
poep is bij mij altijd bruin
erikrulezz 16-2-03?12:00 Print reply
Posts: 382
hehe wij moeten dat volgende week af hebben ik heb het al ingeleverd. (werktuigbouwkunde)

moet jij ook de keuze van de vormgeving ?
dat is echt onzin. warom is er bij een zuiger gekozen voor een ronde vorm? en warom zijn de tandwielen rond? echt onzin.
 
barry 16-2-03?12:47 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: erikrulezz

hehe wij moeten dat volgende week af hebben ik heb het al ingeleverd. (werktuigbouwkunde)

moet jij ook de keuze van de vormgeving ?
dat is echt onzin. warom is er bij een zuiger gekozen voor een ronde vorm? en warom zijn de tandwielen rond? echt onzin.


jep ik moet ook uitleggen waarom bij die onderdelen zo zijn gemaakt, dus waarom een zuiger rond ipv vierkant etc..
 
He?
MBBBBBB 16-2-03?12:54 Print reply
Posts: 2340
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

zuiger
dat zijn gesmeden of gegoten zuiger van alluminium toch?
-klopt als een bus

drijfstang
?
-staal dus.

krukas
ik zelf denk gehard (gesmeed) staal. maar kan ook nodulair gietijzer zijn
-bij een bromfiets staal. ze zijn bovendien geperst
bij een auto (of grote motorfiets met deelbare drijfstang(en)) is de krukas wel gesmeed of gegoten. als ie gegoten is, is ie van nodulair(bolletjes) gietijzer.

de koppeling
ik zelf denk gewoon constructie staal
-het tandwiel wel, de korf is vaak van aluminium
(bromfiets) bij een auto is het allemaal staal

de tandwielen van de versnellingbak
jah pff. ik denk ook constructie staal, maar kan ook gehad staal zijn omdat het best veel krachten moet opnemen?
-gehard staal waarschijnlijk

de assen en de wielen
de assen denk ik van gehardstaal en de wielen (velgen) van alluminium?



haha.. check de vraag van barry..NIET ''IK DENK''
 
mtx-sh 16-2-03?13:24 Print reply
Posts: 180
een zuiger is rond omdat, een ronde vorm het sterkste is (je hebt ook ovale zuigers)en als je een vierkante zuiger zou nemen krijg je hele rare krachten op de hoeken van de zuiger> Je snapt dus wel dat dit gelijk vastloopt .
Ja ervaring ja wekstuk van school met een vierkante zuiger :( :a
 
suzuki tsx
Rudy 16-2-03?14:07 Print reply

Posts: 3471
weinig rare krachten eenigste probleem is de afdichting
zuigerveren moeten ondersteund worden met hulpveren enz
Volgens mij is het lastig te zegen waar b.v. zuigers van gemaakt zijn omdat het altijd legeringen zijn met alu en xx afhankelijk oa van de cilinderwand

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 16-2-03 14:09]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Rudy 16-2-03?14:48 Print reply

Posts: 3471


mischien dat je hier nog wat aan hebt
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
barry 16-2-03?16:32 Print reply

Posts: 7387
bedankt rudy, maar over zuigers wist ik al genoeg.. maar ik kom nu in iedergeval wel iets verder...


 
He?
Hans F 16-2-03?17:30 Print reply
Posts: 4326
brommerkruk. is meestal van gietijzer, wat daarna weer afgedraaid is (er zitten nl. van die bobbeltjes aan de binnenkant).
 
barry 16-2-03?17:44 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Originally posted by: Hans F

brommerkruk. is meestal van gietijzer, wat daarna weer afgedraaid is (er zitten nl. van die bobbeltjes aan de binnenkant).


maar het probleem is dat er heeeeel veel soorten gietijzer zijn
ik denk zelf dan nodulair gietijzer.

wat jullie?
 
He?

Dit topic is 3421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved