Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Poortmap 70malossi TSX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1042 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7398 - Poortmap 70malossi TSX
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1136 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DaveTSX 25-2-2003 19:40 Print reply
Posts: 2033
nou, ik heb het gedaan
Ik heb mijn dremel gepakt en de cillinder van een vriend van me getuned
Ding loopt nu! Normaal trekt ie bij 6000 al beter en bij 8000 nog beter. Nu bij 6000 geen powerband, maar bij 8000 stukken beter als eerst! Met z'n 2en rijd dat ding nu even goed als je maar in de powerband zit als eerst in je eentje zowat, in de powerband scheelt het behoorlijk, maar het is hoogtoeriger, en smallere powerband, maar rijd zeker beter als je op vermogen uit bent!

Dus ik was jalours en dag later op mijn eigen cillinder geprobeerd. Bij mezelf iets beter hehe. Poort heel mooi rond gemaakt, heeeel erg vlak gemaakt, 1,5mm hoger gelegd zoiets, zoeen 3mm breder, en dat rijd al stuk beter! Alleen is mijne net ietsjes hoger geworden als die poort van die gas en iets breder en een STUK vlakker, en beter afgewerkte poort, dus mijne heeft meer power als die cillinder van die gast.
Hij is nu echt lekker hoogtoerig, maar wel met veel power! Ik kan nog niet testen of het super veel uitmaakt in top, want mijn tandwielen zijn erggg gaar, zodra je in powerband komt slipt de ketting, en das nu ook onder de powerband, erg kut dus. Nu kan ik zelfs lopen met de brommer met koppeling los Nieuwe tandwielen laten lang op zich wachten...
Maar rijd echt stuk beter, merkbaar meer vermogen en zeker het proberen waard!
Wat ik gedaan heb:
-1 zuigerveer (alleen de bovenste doh )
-poort zoeen 3mm breder en 1,5mm hoger en heel netjes afgewerkt en hele kanaal vlak gemaakt.

En dat scheelt merkbaar in vermogen!!

Maar zorg dat je je poort goed rond maakt, ik heb zo een x een cillinder verneukt omdat de poort niet rond genoeg was, toen naaide die binnen 5KM vast.

nu al 150KM mee gereden (sinds gisteren ), en rijd goed!! En nog steeds rijd ie goed, zonder problemen.
Heb gisteren een rit van 75KM heen en 75KM trug gemaakt, en nu kan ik dus bijna niet meer rijden met die tandwielen (zeg maar niet meer), maar de cillinder hielt het perfect.

Gewoon doen dus!!
 
http://www.2weird4u.com
SIWWN 25-2-2003 19:49 Print reply
Posts: 7079
Gefeliciteerd


Maar een ketting die slipt
Niks aan de inlaat en spoelers veranderd? en zuigertje?


 
NSR RULEZZ 25-2-2003 19:51 Print reply

Posts: 4934
ok jij zegt het ik doe het meteen ff ben zo terug ok?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
DaveTSX 25-2-2003 19:54 Print reply
Posts: 2033
spoelers bijgewerkt maar niet vergroot of verhoogd.

Zuigertje nix aan gedaan behalve zuigerveer weglaten. Dit scheelt al lekker
 
http://www.2weird4u.com
Martijn 25-2-2003 20:17 Print reply
Posts: 10000
jamagoed..jij doet gewoon beetje van...ooow dat kan hoger en breder...maar ik wil me toch iets meer bezighouden met het berekenen....blowdown..time areas... beetje profier
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Hans F 25-2-2003 20:38 Print reply
Posts: 4326
tja, het beste werkt nog steeds stukje voor stukje testen, dat berekenen is niks meer dan afgaan op ervaringen van anderen die bij hun ervaringen formules opgesteld hebben. Jij weet niet met wat voor setup zij bezig waren, en dus ook niet in hoevere die berekeningen kloppen.
 
Martijn 25-2-2003 20:46 Print reply
Posts: 10000
nee maar is altijd beter dan zo ff 3mm breder en 1,5 naar rechts...dat zijn gewoon maximalen....66% van de breedte enzo...maar 3mm is ook best veel vind ik...om zo ff in 1 keer te doen....
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Joost 25-2-2003 22:02 Print reply
Posts: 1108
Quote:

tja, het beste werkt nog steeds stukje voor stukje testen, dat berekenen is niks meer dan afgaan op ervaringen van anderen die bij hun ervaringen formules opgesteld hebben. Jij weet niet met wat voor setup zij bezig waren, en dus ook niet in hoevere die berekeningen kloppen.



Deels mee eens, durations zijn dan wel een gevolg van ervaringen maar er zit wel wat aan theorie achter. Daarnaast geven ze toch een goede indicatie waar je ongeveer moet zitten. Ik ben ook begonnen met het "tunen" van cilinders door gewoon de veil in me oude 70 imi te zetten. Gevolg was van wtf, dit is leuk, gratis vermogen .

Tot dat je dus te ver gaat en de boel onderin begint te bokken. Dan ga je es kijken hoe dat nouw eigenlijk allemaal zit met die poorten en het blijkt gewoon dat zaken als blow-down en uitlaat duration toch behoorlijk universeel zijn. En dat je op die manier cilinders kunt vergelijken/beoordelen.

De volgende stap is natuurlijk "time-area's", daar ga je dus echt berekenen hoe groot de poort theoretisch moet zijn om een bepaald vermogen/druk te behalen. Ook dit is theoretisch niet helemaal correct omdat je eigenlijk "flow-area" wil weten, niet "time-area". Maar toch het geeft weer een beter indicatie dan enkel alleen durations.

ps. Ik trouwens aanraden om de "time-area's" te berekenen dmv Autocad, dat gaat 100 keer sneller/nauwkeuriger dan met de hand. Op de poortmap zet ik een circel van 20mm in doorsnee, vervolgens scan ik die in en zet hem in Acad als raster image. Door de circel kun je hem nu in de x en y richting exact op de goede schaal krijgen. Daarna bereken je de projectie maat van de poort die je wilt berekenen, en verschaalt poortmap evenredig (alleen over de x as dus). Nu hoef je alleen nog een polyline te tekenen om de poort omtrek en een gemiddelde zuigerstand lijn. Vervolgens reken je zo het gemiddeld oppervlak doormiddel van de area functie in Autocad.

Oke, het werkt nog steeds met het gemiddelde opervlak wat niet 100% correct is. Maar toch is het al een stuk nauwkeuriger dan de oude "hokjes-tel" methode.

Met dat van de set-up afhankelijk zijn heb je helemaal gelijk. Cilinder is maar een klein deel van het totaal plaatje.



Dit bericht is ge-edit door Joost op 25-2-2003 22:16
 
It is going to be a Endless summer...
DaveTSX 25-2-2003 22:34 Print reply
Posts: 2033
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

nee maar is altijd beter dan zo ff 3mm breder en 1,5 naar rechts...dat zijn gewoon maximalen....66% van de breedte enzo...maar 3mm is ook best veel vind ik...om zo ff in 1 keer te doen....


jonge jij weet helemaal niet wat ik allemaal gedaan heb. Ik heb berekend van hoe breed ie mag worden, en joost had toen berekend dat ie 7 graden omhoog was. Ik had eerst minder gedaan (2mm breedte en 1mm omhoog) toen getest, ging perfect. Toen ietsjes hoger en toen nog iets breder. En ging helemaal perfect! Toen zo gelaten. Dit was op de cillinder van een vriend van me. Omdat ik wist dat die waarden perfect gaan heb ik dus bij mijn eigen cillinder het ook zo gedaan.

Snap je, ik heb echt niet maar zomaar die dremel in mijn poort gestopt hoor.
 
http://www.2weird4u.com
Martijn 26-2-2003 0:14 Print reply
Posts: 10000
goh...als je dat nou ff zei op msn toen ik et er over had .......magoed...sorry dan..dan neem ik dat terug...

maar je hebt wel mensen die zo ff gaan veilen...en toevallig loopt ie dan beter..

edit:
Quote:
Ik heb mijn dremel gepakt en de cillinder van een vriend van me getuned
Ding loopt nu!


hier wek je btw wel een beetje de indruk dat je maar wat aan liep te kloten...vandaar...

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 26-2-2003 0:15
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
DaveTSX 26-2-2003 19:00 Print reply
Posts: 2033
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn

goh...als je dat nou ff zei op msn toen ik et er over had .......magoed...sorry dan..dan neem ik dat terug...

maar je hebt wel mensen die zo ff gaan veilen...en toevallig loopt ie dan beter..

edit:
[...]


hier wek je btw wel een beetje de indruk dat je maar wat aan liep te kloten...vandaar...

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 26-2-2003 0:15


oww heheh, maar das dus niet het geval hoor
Ik heb wel us op een andere cillinder gewoon maar wat gedaan, en dat liep dus van geen meter.
Dit x heb ik het dus echt beter gedaan, en loopt ook echt goed!
En mijn ervaring nu is dus 1,5mm hoger en 3mm breder en de poort GOED rond houden en 1 zuigerveer, en je merkt zeker een lekkere prestatiewinst (iig bij die 2 eurokits merk je dat goed ).
 
http://www.2weird4u.com
ThijsS 26-2-2003 20:24 Print reply
Posts: 109
heb je gwn 1 zuiger veer weggelaten dave? of zit er een zuiger met 1 zuigerveer in?
Komt dat ding zo niet in onbalans/ Anders kan ik dat ook wel is proberen bij mijn tsx met eurokitje
 
Hier_ben_ik - Administrator 26-2-2003 20:52 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ThijsS

heb je gwn 1 zuiger veer weggelaten dave? of zit er een zuiger met 1 zuigerveer in?
Komt dat ding zo niet in onbalans/ Anders kan ik dat ook wel is proberen bij mijn tsx met eurokitje


ik las hierover laatst ook iets in bell's boek.. het kan wel en over onbalans zou ik me niet zo druk maken, brommer zuigertjes zijn toch niet gebalanceerd
 
Members zijn vervelend :-|
DaveTSX 26-2-2003 20:58 Print reply
Posts: 2033
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ThijsS

heb je gwn 1 zuiger veer weggelaten dave? of zit er een zuiger met 1 zuigerveer in?
Komt dat ding zo niet in onbalans/ Anders kan ik dat ook wel is proberen bij mijn tsx met eurokitje


gewoon de onderste weglaten! Werkt perfect
En je krijgt er niet echt minder compressie om zover ik gemerkt hebt, en rijd prima
 
http://www.2weird4u.com

Dit topic is 1136 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved