Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Poortmap 70malossi TSX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7398 - Poortmap 70malossi TSX
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1135 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 5-2-03?13:31 Print topicpost
Posts: 10000
dit is mn poortmap...is gedaan op halve cm papier..kon geen mm papier vinden...de boring is opgegeven als 47mm maar is volges mij iets minder..paar 10e mm...



is dit nu erg klein?? al die poorten?

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 5-2-03 13:35]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Joost 5-2-03?14:46 Print reply
Posts: 1108
Oke, hier gaan we dan .

Dit is een reply op de informatie die [URL[t]]http://www.brommerforum.nl/showtopic.asp?id=7377&fid=3&page=2[/t]hier[/URL] hebt gepost.

Quote:
Originally posted by: Martijn

stel, bij 90 graden opent de uitlaat, dan zou ie moeten sluiten bij 90+180 = 270 na BDP...daar zaten een paar graden verschil in...



Ehh, Jha dit klopt wel maar wat heb je hieraan? De enigste manier om wat van de poorten te kunnen zeggen is om ze uit te druken in duration. Dit is de periode dat de poort open staat. Duration kan je berekenen met :

2 * (180 - BDP)

In het geval dat je de uitlaat poort 90 graden na het bovenste doode punt open gaat betekend dat dus dat je een uitlaat duration hebt van 180 graden (2*(180-90).

Quote:

ik nog een keer de timingen opgemeten enzo....kwam als ik het aantal graden dat de uitlaat begon te openen minus het aantal graden dat de spoelers begonnen te openen ook op 26 uit....dit is volgens mij niet de blowdown..maar wel precies evenveel..is dat toeval??



Blow-down is de periode dat de uitlaat gassen de cilinder kunnen verlaten zonder dat er nieuwe gassen in de cilinder stromen. De afstand tussen de uitlaat en de spoelers is dus WEL de blow-down.

Quote:

Uitlaat:
open: 93 graden na BDP
volledig open: 165 graden na BDP
Volledig gesloten: 267 graden na BDP

Spoelers:
Open: 116 graden na BDP
Volledig open: 180 graden na BDP
Volledig gesloten 244 graden na BDP



Ehh je uitlaat is niet geheel open op het onderste dode punt (180 graden)? Dit zouw ik als eerste aanpassen. Je uitlaat poort moet op het ODP volledig open staan!

Zoals ik al zei, het is handiger om poort timingen in duration aan te geven. Dit word dus in jouwn geval:

Uitlaat : 2*(180-093) = 174 graden
Spoelers : 2*(180-116) = 128 graden


Quote:

de blowdown is dan:
uitlaattiming - inlaattiming : =
267 - 93 = 174 min 244-116=128 = 174 - 128 = 46
kom ik uit op een blowdown van 23 :n :n :a
maar iig...de uitlaat moet dan volges mij 188 graden open staan,
dus hij moet 14 graden verlengd worden...



Ehh hier volg ik je niet helemaal meer. Zoals ik zo net al zei. De blow-down is de periode dat de uitlaat zijn gassen kwijt kan zonder dat er nieuw mengesel mee word gezogen. Uit de boven genoemde timingen haal ik ook een blow-down van 23 graden. Het is makkelijker om gewoon de timing van de uitlaat (93) af te treken van de timing van de spoeler (116).

116 - 93 = 23 graden blow-down

Je doet eigenlijk wel het zelfde alleen dan op een enorm ingewikkelde manier.

Maar, idd als je meeting klopt is je blow-down wel erg laag. Een blow-down van rond de 30 graden is toch wel wenselijk. Hoog toerige motoren mogen iets lager zitten ( ivm beter uitlaat werking). Dit zou beteken dat je de uitlaat 7 graden zou moeten ophogen. Met als gevolg dat je uitlaat op de volgende duration komt:

Uitlaat nieuw : 2 * (180-(93-7))= 188 graden.


Als we nu even naar de timingen in bell's boek kijken we de volgende indicatie.

Uitlaat oud : 174 graden duration =>6.500 toeren
Spoelers : 128 graden duration =>8.000 toeren
Uitlaat nieuw: 188 graden duration =>9.500 toeren


Als je maten goed zijn gemeten dan ligt de uitlaat poort waarschijnlijk een stuk te laag. Maar timingen zijn maar een heel klein deel van het gehele plaatje. Je moet ook rekening houden met de poort vorm, de carter druk en andere factoren.

Als je wil beginnen met tunen raad ik je echt aan om eerst op een imitatie cilinder te oefenen. Het zou zonde zijn als je die malossie dood te veilt. Ik twijfel namenlijk een beetje aan de nauwkeurigheid waarmee je de poorten hebt gemeten. Hou er rekening meer dat 1mm afwijking als snel 5 graden afwijking kan veroorzaken.

Voor het berekenen van de timingen kun je evt het spread-sheet gebruiken dat ik [URL[t]]http://brommerforum.reinderink.nl/foto/upload-script/Durations-mbx80ge3.xls[/t]hier[/URL] heb gepost. Er ziten nog een paar foutjes (oa blowdown) in, maar over het algemeen functoneerd hij goed. Alle groene getallen kun je gewoon veranderen, de rode worden berekend. Dit weekend zal ik de goed versie ff uploaden.

igg suc6
 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 5-2-03?14:54 Print reply
Posts: 10000


crap..die spuitshit is een soort ruwe rand..die in mn cil zit (nog geen 300 mee gereden, goed ingereden vls mij)...

das dus flink klote...maja

ok ik heb nog een oude malossi liggen..waarvan de chroomwand is weggevreten, daar kan ik op oefenen...zelfde timingen...

kheb nog een 70 eurokit, die heeft geloof ik ook de zeflde timingen...en die loopt ook nog..dus daar kan ik ook op oefenen..

aangezien deze cil nu ook weer beschadigd is ben ik eerder bereid te tunen...

het lukt me maar niet de timingen goed in beeld te brengen..ik heb telkes afwijking..hoe kan dat?? kheb de gradenschijf van joost gebruikt die uitgeprint en op cd geplakt en op kruk..maja.kzal et nog es proberen...

de uitlaat staat idd geheel open v??r ODP...

ik snap die toeren redeneringen niet helemaal.....na tunen 9,5 k?? wat is dat? topvermogen?

ik gooi er een binnenrotor van RM op..dan is tunen zeker ook wel handig?
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Joost 5-2-03?15:05 Print reply
Posts: 1108
Beter geen graden schijf gebruiken

Je kunt je timingen beter berekenen dmv de het op meten van een poortmap. Graden schijf is wel handig om ff te controleren of de boel klopt maar het is zo gruwelijk onnauwkeurig.

Timingen zeggen niks over vermogen, alleen iets over hoeveel toeren je cilinder eventueel-zou-kunnen maken. Bij de time-area berekeningen ga je uit van een bepaald vermogen (functie van BMEP), maar zeg ook niet alles.

 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 5-2-03?15:20 Print reply
Posts: 10000
nou hij kan die toeren nu ook al draaien...

iig..khad effe mn poortmap voor de grap aangepast...dan was de uitlaatpoort 5mm hoger...volges lude was het wel veel maar niet slecht...maar ik heb kortere slag dan honda's..dus volges mij moet ie niet zo veel hoger..

ik zit met de poortmap op 66% van de breedte van de boring met de uitlaatpoort..maar in het echt als ie gebold is is het natuurlijk minder..hoe zat dat nou?? en hoe bereken ik dat ?? of gewoon ff poortmappie uitknippen en opmeten...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
chriss 5-2-03?16:16 Print reply
Posts: 1859
WOW ik begin et tunen nu een beetje te begrijpen nu joost die begrippen heeft uitgelegd....


dat bells boek is dat meteen proffesionele shit of word daar ook nog in uitgelegd?
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 5-2-03?19:04 Print reply

Posts: 5996
is het verstandig om een grotere squishrand te nemen bij grotere cilinder (bijv 200cc?)

of heeft dat geen nut?


 
ik haat mensen
Martijn 5-2-03?19:41 Print reply
Posts: 10000
grotere squishrand is geloof ik dat je een adnere verbrandingssnelheid krijgt...en bij een laagtoerige motor kun je dnek ik beter een hoge verbrandingssnelheid hebben...of maakt eigenlijk niet veel uit of ie laag of hoogtoerig is..

hoge verbrandingssnelheid is sneller accellereren...lage is hoge top..

dat maakte ik op uit die site die je me gaf marcel.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Pingu 7-2-03?18:40 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Voor het berekenen van de timingen kun je evt het spread-sheet gebruiken dat ik hier heb gepost. Er ziten nog een paar foutjes (oa blowdown) in, maar over het algemeen functoneerd hij goed. Alle groene getallen kun je gewoon veranderen, de rode worden berekend. Dit weekend zal ik de goed versie ff uploaden.

zet je hem op het forum onlinbe?? is wel verrekte handig
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-2-03?18:59 Print reply

Posts: 5996
handig? das superaardig dat hij dat doet hij had et ook voor ze eige kunnen houden.
 
ik haat mensen
Joost 8-2-03?13:35 Print reply
Posts: 1108
[URL[t]]http://brommerforum.reinderink.nl/foto/upload-script/Duration2.xls [/t]excel sheet[/URL]

Time-area sheet is niet echt bruikbaar. Ben nu bezig om in autocad en VBA een time-area calculator te maken.
 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 10-2-03?09:12 Print reply

Posts: 5996
gaaf man, erg bruikbaar. alleen de helft weet ik nog niet wat het is maar het ziet er erg bruikbaar uit.

die time area's snap ik echt nog geen fuck van
 
ik haat mensen
Martijn 10-2-03?14:13 Print reply
Posts: 10000
pro forum moet es ff opschiete :p :p

nee ik denk dat het proforum heel handig is en interessant..want ik ga me er nu ook in verdiepen
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Hier_ben_ik - Administrator 10-2-03?15:50 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: Martijn

pro forum moet es ff opschiete :p :p

nee ik denk dat het proforum heel handig is en interessant..want ik ga me er nu ook in verdiepen


Ik heb het Pro Forum al gezien jaja :n 't nieuwe forum is bijna klaar om online gezet te worden

/ik ben al op blz 31 van het Bell-boek, de eerste bladzijde van het hoofdstuk over cilinderporting enzo ben zeer benieuwd
 
Members zijn vervelend :-|
NSR RULEZZ 10-2-03?15:53 Print reply

Posts: 4934
waar kan ik excel downloaden?
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Zoetahmeerdah [Marcel] 10-2-03?16:01 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik

Quote:
Originally posted by: Martijn

pro forum moet es ff opschiete :p :p

nee ik denk dat het proforum heel handig is en interessant..want ik ga me er nu ook in verdiepen


Ik heb het Pro Forum al gezien jaja :n 't nieuwe forum is bijna klaar om online gezet te worden



dat heb ik al es vaker gehoord...
 
ik haat mensen

Dit topic is 1135 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved