ok ik heb gister ff de timingen helemaal gemeten...maar was onnauwkeurig volgens mij..
ik ga me ook ff bezig houden met de blowdown enzo...die is nu dus 26...dat is te laag volges harrie en marcel..
maar ik had dus gemeten wanneer de uitlaatpoort open ging, en wanneer ie weer volledig dicht was...
daar stuitte ik dus op de onnauwkeurigheid...,
stel, bij 90 graden opent de uitlaat, dan zou ie moeten sluiten bij 90+180 = 270 na BDP...daar zaten een paar graden verschil in...
khoop dat je dit simpele voorbeeld begrijpt...
ik nog een keer de timingen opgemeten enzo....kwam als ik het aantal graden dat de uitlaat begon te openen minus het aantal graden dat de spoelers begonnen te openen ook op 26 uit....dit is volgens mij niet de blowdown..maar wel precies evenveel..is dat toeval??
iig..ik heb dus met de gegevens die ik nu heb berekend dat de uitlaatpoort ongeveer 3,5 graad omhoog moet...om een blowdown van circa 30 graden te verkrijgen...
is in totaal 7 graden langer...kzal ff de onnauwkeurige gevens posten...
kheb ze ff bewekrt dat ze 'symmetrisch' zijn...dus het klopt niet helemaal..maar ff indicatie..
Uitlaat:
open: 93 graden na BDP
volledig open: 165 graden na BDP
Volledig gesloten: 267 graden na BDP
Spoelers:
Open: 116 graden na BDP
Volledig open: 180 graden na BDP
Volledig gesloten 244 graden na BDP
de blowdown is dan:
uitlaattiming - inlaattiming : 2 =
267 - 93 = 174 min 244-116=128 = 174 - 128 = 46
kom ik uit op een blowdown van 23 :n :n :a
maar iig...de uitlaat moet dan volges mij 188 graden open staan,
dus hij moet 14 graden verlengd worden...
komt neer op 7 graden 'hoger' ...aangezien ie bij neergaande slag 7 graden eerder open staat en bij opgaande slag weer 7 graden lager sluit..
nu moet ik dat volges mij met pythagoras, sinus enzo omrekenen naar de hoogte die de uitlaat omhoog moet gemaakt wordne...
ik vraag het me nog steeds af...is het wel verstandig om te gaan tunen...stel ik heb nu een blowdown van 23 tot 26, wat zijn de voordelen als ik de blowdown verhoog naar ongeveer 30...
krijg ik meer slijtage? warmte ontwikkeling? (ac blok)
zijn is het vermogen erg merkbaar met +4 blowdown?
hans heeft volges mij ooit es gezegd dat ze de uitlaat van malossi speciaal zo hadden gemaakt enzo..beter niet teveel aan kloten ofzo...
en harrie zegt weer dat mn timingen te kort zijn..h.eel erg kort..
ik wil me er nu wel in gaan verdiepen..ook wat time area's zijn enzo...maja..khoor et wel..
|