Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - toch stroom op binnenrotor?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1229 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #7353 - toch stroom op binnenrotor?
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3371 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Martijn 2-2-03?15:51 Print topicpost
Posts: 10000
ok..ik heb een manier bedahct om mss toch stroom te krijgen uit binnenrotor...

ik dacht..gewoon fietsdynamo op je krukas maken...dus..dat ding in je vliegwieldeksel maken ofzo..en dan de as van de dynamo gewoon direct op de krukas...

dan draait de dynamo evenveel toeren als de krukas...

probleem van de dynamo was volgens barry geloof ik dat ie niet harder dan 60km/h aankon...dat ie dan doorfikte ofzo...
nu hebbik ff zitten berekenen...want het gaat dus om het toerental van de dynamo...en volges mn berekeningen is de overbrengingsverhouding van een fietswiel van 28" naar de dynamo 1:35..

bij 1 omwenteling van het fietswiel heeft de dynamo er 35 gemaakt (ga uit van dynamowieltje met 2cm doorsnee)...

hier de berekenignen: khoop dat ze kloppen...

28" wiel-> doorsnede 70 cm.
70 * pi = 220 cm omtrek (afgerond)

60 km/h / 3.6 = 16.66m/s = 1000m/min.

100000 cm / 220 cm = 454 toeren per minuut van het wiel. (afgerond)


dynamo: doorsnede wieltje 2cm

2 * pi = 6.3 cm omtrek (afgerond)

220 / 6.3 = 35 omwentelingen (dynamo maakt dus 35 omwentelingen tegen 1 vh. wiel)

het wiel draait bij 60km/h 454 omwentelingen per minuut, dus de dynamo 35 x meer...

454 * 35 = 15890 rpm.

de dynamo kan dus volgens barry, mbh mijn berekeningen ong. 16000 toeren aan...

nou...de krukas draait vaak niet zo veel...bij mij tenminste niet..ik ga uit van een hypermax van 13k...

dus volgens mij moet het kunnen, als barry tenminste gelijk heeft..

volgens mij maakt het ook niet uit of je nu een 28" wiel of 26" wiel hebt...een 26" wiel draait sneller..maar de overbrengingsverhouding van de dynamo/fietswiel is dan ook kleiner.


Nu hebben we nog een paar probs....maakt een dynamo nu wisselstroom of niet...volgens nick in een heel oud topic wel...maar ik dacht van niet...ik hoop dat het dus wel zo is..dan wil ik em via mn gelijkrichter laten lopen...dan laadt ie dus mn accu op...
en...hoeveel stroom wekt de dynamo op bij zoveel omwentelingen...

en kost het mss teveel kracht aan de krukas...waardoor je veel kracht verliest en je gasreactie minder wordt??

volgens mij maakt het geen fuck uit waar je de dynamo zet...op de krukas..of op de primaire versnellingsbak as....

bedoel...als je em op de primaire zet dan moet je weer een versnellingsverhouding gebruiken zodat de dynamo evenveel toeren maakt als de krukas...en daarmee verlies je weer evenveel kracht als met em direct op de krukas zetten...

wie kan hier ff over mee denken..ik zet mss nog wel ene keer dynamo op mn kinzodremel..die kan veel toeren maken..maar weet niet of ie sterk genoeg is...

joost kan mss ook ff meedenken?? die heeft er vast veel verstand van...

edit: barry schijnt dat nooit gezegd te hebben..mss pim..maar ik weet et niet meer...dus barry moet je ff wegdenken in dit topic

[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 2-2-03 16:12]
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

SkaBla [Pim] 2-2-03?20:04 Print reply

Posts: 4659
ikke zei dat ja iemand op de fiets hing aan mij en toen we over de 55km/h gingen ging ineens z'n lamp uit dynamo kapot..maar k geef je een kleine kans dat dit gaat lukken een dynamo in je blok...
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Martijn 2-2-03?20:56 Print reply
Posts: 10000
mij werd ook een kleine kans gegeven bij digiproject...

ik denk dat het opzich wel zou lukken...als het een beetje mooi uitkomt..maar joost zei ook al dat ie et niet lang vol zou houwe...

en ik ben bang dat het were tenkoste gaat van mn gasreactie en power...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Pingu 2-2-03?21:09 Print reply
Posts: 1842
denk dat het vrijwel niet ten koste gaat van de gasreactie... binnenrotor heeft vooral een vette gasreactie vanwege de diameter, en als je de aandrijving op kruk. zet, kost dat denk ik het minste. allen jah, het moet dus wel werken.. maar ik denk ook niet dattie het lang volhoud.. zou eigenlijk een vertraging tussen moeten lijkt me. ik heb nu ook licht met me binnenrotor ledjes.... je ziet geen flikker mjah ik word nu iig wel gezien.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
marcel 2-2-03?22:52 Print reply

Posts: 1533
kan iemand mij even snel zeggen waarom je niet gewoon die lichtspoel erop kan zetten die er volgends mij te koop is?
 
DaveTSX 2-2-03?22:59 Print reply
Posts: 2033
Quote:
Originally posted by: Pingu

denk dat het vrijwel niet ten koste gaat van de gasreactie... binnenrotor heeft vooral een vette gasreactie vanwege de diameter, en als je de aandrijving op kruk. zet, kost dat denk ik het minste. allen jah, het moet dus wel werken.. maar ik denk ook niet dattie het lang volhoud.. zou eigenlijk een vertraging tussen moeten lijkt me. ik heb nu ook licht met me binnenrotor ledjes.... je ziet geen flikker mjah ik word nu iig wel gezien.


idd vooral om de diameter denk ik want als je iets met een grote diameter in beweging moet krijgen is dat veel moeilijker als iets met een kleinere diameter. De buitenkant van het vliegwiel heeft een veel grotere snelheid vergeleken met de binnenkant (nu bedoel ik natuurlijk niet in RPM, dat zou nogal lastig worden ), en om dat dan te versnellen is erg lastig.

Want in binnenrotor weegt echt niet 1 gram ofzo hoor, maar die gasreactie is ziek vele malen sneller.

Dus dynamo boeit niet in gasreactie/vermogen denk ik, maar je dynamo vind het niet leuk om constant zoveel rpm te maken denk ik.

Owjah, tis wisselstroom wat een dynamo opwekt.
 
http://www.2weird4u.com
SkaBla [Pim] 2-2-03?23:10 Print reply

Posts: 4659
ja ik denk ook dat ie wel ff de snelheid aankan maar dat ie na een tijdje toch doorbrand...
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
Mr Pain 3-2-03?00:59 Print reply
Posts: 4966
en als die dynamo het wel aan kan waar moet je hem dan plaatsen ik heb zelf ook hpi op mijn zundapp maar daar is niet echt veel plaats over aan de voorkant zeg maar gerust niks,
dus dan zou je aan de achterkant van je poelie een sleufje moeten maken en via een riempje die dynamo dan moet laten lopen snappen jullie wat ik bedoel op je krukas is er haast gewoon geen ruimt meer voor iets tenminst bij mijn dapp niet

je zou hem wel ergens ander kunnen plaatsen bijv op de plaats van de olie pompje en de snelheid verhouding kan je wel testen dmv een groter wieletje op je dynamo want als zo'n dingetje kapot gaat is niet zo erg dan rip je gewoon een van de vele fietsen op school een
 
Martijn 3-2-03?01:15 Print reply
Posts: 10000


zo wil ik et doen...dan steekt ie en paar cm uit mn vliegwieldeksel...so what...kheb er toch een paar...moet lukken denk ik..dus dat is het probleem niet...

maar de dynamo houdt et dus niet lang genoeg vol volgens jullie??

testen dus...ik laat mn dremeltje een hele dag gewoon zon ding draaien...kijk of de prestaties minder worden...enzo...mss..als ik zin heb... :a
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Martijn 3-2-03?21:35 Print reply
Posts: 10000
hmmm wat ik me ook nog af vraag...je hebt dus van die kleine electromotortjes...die werken als dynamo, als je ze aandrijft...mss kan dat ipv dynamo?? gaat iig lichter..maja...mss wekt dat gelijkstroom op, en niet genoeg...

en dan moet je er iig diodes tussen zetten..anders gaat ie draaien omdat ie op de accu zit..

is dat trouwens ook niet het zelfde bij de dynamo...dat ie wil draaien omdat ie op een accu zit?? of wordt dat verholpen door gelijkrichter...???
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Honda_mbiloss [Emiel] 3-2-03?21:52 Print reply

Posts: 3697
waarom zal je hem op je kruk plaatsen ok tis leuk om te proberen maar ja, ja kan hem dan net zo goed op je naaf van je velg zetten of zet hem gewoon op je wiel en maak het wieltje van je dynamo wat groter stel je maakt hem 2 keer zo groot, als tie met de fiets de 50 uithoud, houd ie dan op de brommer de 100 uit, draait ie gewoon 2 keer zow langzaam, als je tenminste zelfde inch velgjes hebt.

en door die wrijving die die kruk met die dynamo mee brengt zorgt ook voor een beetje veel warmte i think
 
Martijn 3-2-03?22:39 Print reply
Posts: 10000
ja maar het probleem is dat ie dan bij lage snelheden niet veel opwekt...en je kunt em wel zo maken dat ie bij 60kmh max oplaadt..maar dan fikt ie door bij 100kmh snappie..

je kruk is dan makkelijker..mss kan ie ook nog op toerentelleraansluiting.maja..als dat teveel belast wordt zal dat plastic tandwieltje wel flink slijte :a
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Martijn 25-2-2003 14:18 Print reply
Posts: 10000
ik denk toch dat het moet lukken..ik trek et slecht als ik dan geen stroom heb....ook al rijd ik de hele dag zonder licht ...mn digiding slurpt stroom..(beetje) en met licht aan is mn accu binnen een uurtje dood...dus met dynamo heb ik iig nog een beetje stroom...

kzit alleen nog te twijfelen...wat zal ik doen... de magneten laten roteren? of de spoelen?? ivm gasreactie enzo....ik ga vanavond denk ik ff mn fietsdynamo openroppen..om te kijken

edit: ok ik heb dynamo opengeropt...tis heel simpel..maja.ik zet gewoon de hele dynamo op mn krukas denk ik..dat gaat vast wel lukken...dat is het probleem niet..

wat ik me nog steeds afvraag...

wisselstroom??? zo ja hoeveel?

moet het via mn tsx gelijkrichter of moet ik een speciale kopen? zelf bouwen?

heeft het ampere er ook iets mee te maken?

Dit bericht is ge-edit door Martijn op 25-2-2003 20:11
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Zoetahmeerdah [Marcel] 25-2-2003 20:16 Print reply

Posts: 5996
je heb dr een speciaal soort iets voor om gelijkstroom te maken van wisselstroom..zal eens ff een foto maken uit me vaktherorie boek..

 
ik haat mensen
Martijn 25-2-2003 20:23 Print reply
Posts: 10000
ja een bruggelijkrichter heet zon ding....met diodes en condensator geloof ik..maja...

ik weet niet of dat afgestemd is op een bepaald voltage/amperage...

bedoel...tsx wekt 40V op ofzo @ 5k...en die dynamo zie ik dat nog niet doen...dus ik weet niet of dat voltage van een dynamo door een tsx gelijkrichter kan zonder dat ik opeens geen stroom meer overhoud...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
ardan 25-2-2003 21:17 Print reply
Posts: 595
ik denk idd dat als je de stroom dat die dynamo gaat opwekken door je ori gelijrichter stuurt,er niets zal uitkomen.de opgewekte stroom zal niet 40V @ 5K dus dat zal wringen,maar als je meet hoeveel er wel uitkomt,kun je wel zelf eentje maken lijkt me,de goede diodes en nog beetje electro spul,moet goed te doen zijn,eenmaal als je weet waaruit hij moet bestaan en als je iets van electro afweet,en dat weet je dus moet lukken.

en om te wten hoeveel hij zou opwekken,sluit die dynamo aan op je boormachine,max toeren en ff doormeten,is toch ook een goede 7.000 toeren of op de dremel,maar 33.000 is wat veel voor een krukas lijkt me zo


maar zijn er niet gewn dynamo's met grotere capacitieten,die bij andere dingen toegepast worden,waar dat kan ik je niet zeggen.maar principe van dynamo,word wel veel gebruikt lijkt me zo.
 
have a blast,go fast

Dit topic is 3371 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved