ok..ik heb een manier bedahct om mss toch stroom te krijgen uit binnenrotor...
ik dacht..gewoon fietsdynamo op je krukas maken...dus..dat ding in je vliegwieldeksel maken ofzo..en dan de as van de dynamo gewoon direct op de krukas...
dan draait de dynamo evenveel toeren als de krukas...
probleem van de dynamo was volgens barry geloof ik dat ie niet harder dan 60km/h aankon...dat ie dan doorfikte ofzo...
nu hebbik ff zitten berekenen...want het gaat dus om het toerental van de dynamo...en volges mn berekeningen is de overbrengingsverhouding van een fietswiel van 28" naar de dynamo 1:35..
bij 1 omwenteling van het fietswiel heeft de dynamo er 35 gemaakt (ga uit van dynamowieltje met 2cm doorsnee)...
hier de berekenignen: khoop dat ze kloppen...
28" wiel-> doorsnede 70 cm.
70 * pi = 220 cm omtrek (afgerond)
60 km/h / 3.6 = 16.66m/s = 1000m/min.
100000 cm / 220 cm = 454 toeren per minuut van het wiel. (afgerond)
dynamo: doorsnede wieltje 2cm
2 * pi = 6.3 cm omtrek (afgerond)
220 / 6.3 = 35 omwentelingen (dynamo maakt dus 35 omwentelingen tegen 1 vh. wiel)
het wiel draait bij 60km/h 454 omwentelingen per minuut, dus de dynamo 35 x meer...
454 * 35 = 15890 rpm.
de dynamo kan dus volgens barry, mbh mijn berekeningen ong. 16000 toeren aan...
nou...de krukas draait vaak niet zo veel...bij mij tenminste niet..ik ga uit van een hypermax van 13k...
dus volgens mij moet het kunnen, als barry tenminste gelijk heeft..
volgens mij maakt het ook niet uit of je nu een 28" wiel of 26" wiel hebt...een 26" wiel draait sneller..maar de overbrengingsverhouding van de dynamo/fietswiel is dan ook kleiner.
Nu hebben we nog een paar probs....maakt een dynamo nu wisselstroom of niet...volgens nick in een heel oud topic wel...maar ik dacht van niet...ik hoop dat het dus wel zo is..dan wil ik em via mn gelijkrichter laten lopen...dan laadt ie dus mn accu op...
en...hoeveel stroom wekt de dynamo op bij zoveel omwentelingen...
en kost het mss teveel kracht aan de krukas...waardoor je veel kracht verliest en je gasreactie minder wordt??
volgens mij maakt het geen fuck uit waar je de dynamo zet...op de krukas..of op de primaire versnellingsbak as....
bedoel...als je em op de primaire zet dan moet je weer een versnellingsverhouding gebruiken zodat de dynamo evenveel toeren maakt als de krukas...en daarmee verlies je weer evenveel kracht als met em direct op de krukas zetten...
wie kan hier ff over mee denken..ik zet mss nog wel ene keer dynamo op mn kinzodremel..die kan veel toeren maken..maar weet niet of ie sterk genoeg is...
joost kan mss ook ff meedenken?? die heeft er vast veel verstand van...
edit: barry schijnt dat nooit gezegd te hebben..mss pim..maar ik weet et niet meer...dus barry moet je ff wegdenken in dit topic
[Dit bericht is ge-edit door Martijn op 2-2-03 16:12]