Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - trike, v-snaar?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 887 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #7320 - trike, v-snaar?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4956 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

guus van driel 31-1-03?18:57 Print topicpost
Posts: 846
ik wil meschien een trike bouwen gewoon simpel met een auto stoel er op ik heb een 5pk grasmaaier blok en ik wil meschien een v-snaar van een auto gebruiken als overbrenging van motor naar achter as (zie plaatje http://www.estec.esa...s/1857_karretje1.jpg )
ik wil dit maar dan in het klein(ik heb ook een kleiner blok) geen auto achteras en wielen , wel scooter of kruiwagen wielen, en een maxi voorvork

en nog een stuk mooier dan deze

maar is zon v snaar wel sterk genoeg? en slip dat niet veel?

[Dit bericht is ge-edit door guus van driel op 31-1-03 19:17]

[Dit bericht is ge-edit door guus van driel op 31-1-03 21:11]
 

Martijn 31-1-03?23:53 Print reply
Posts: 10000
5pk is niet zo heel veel hoor...is net zo veel als een normale brommer....en een grasmaaiermotor is heel iets anders dan een 2takt...grasmaaier heeft veel meer koppel enzo...dus je moet er wel versnellingen op doen om beetje vaart te maken...of dmv slipkoppeling..

tis net als met een cart..maja..die hebbe geen versnellingen...die zijn net als poegies geloof ik...optrekken gebeurt meer door slipkoppeling...

iig houdt een vsnaar het wel denk ik..
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
SIWWN 1-2-03?00:00 Print reply
Posts: 7079
Waarom niet gewoon een ketting>?
riempje houdt het wel uit...
Bouw er dan gelijk zo'n vario op


Wel lache ding Easyriders
 
Neonlampje 1-2-03?01:20 Print reply

Posts: 14825
vsnaar van auto? is die niet voor de dynamo?!

edit V-snaar verlies je ongeveer 35% van je vermogen mee toch? niet doen dus!

[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 1-2-03 01:22]
 
thedoctor 1-2-03?10:39 Print reply
Posts: 523
Dol maar ik heb ook een vraagske zou het mogelijk zijn om een quadje of iets anders van een scooterblok te bouwen?
Het is een blok van een peugeot sv luchtkoeling
alleen het blokje is verrekte snel voor een origineel ding dan.
 
RoSsi Is ThE bEsT 46 NR1
guus van driel 1-2-03?12:41 Print reply
Posts: 846
hoe werkt een vario dan?? wie heeft er een foto van?


ik heb van de brommer sloop een "weet ik veel" van een honda camino check plaatje effe http://www.estec.esa...ictures/1858_pic.JPG

dat kleine wiel komt aan de motor en die grote op de achteras


check plaatje http://www.estec.esa...ures/1859_Image3.JPG

maar hoe zit het mer die vario is dat eerste plaatje er een? en hoe werken ze?ik heb totaal geen ervaring met scooters alleen met brommers waar geen vario op zit
 
karl-esko 1-2-03?13:31 Print reply
Posts: 51
je hep als eerst wel een v-snaar spanner nodig anders gaat de v-snaar wel slippen

werking vario:
een vario bestaat uit 2 verschillende schijven, 1 daarvan zit vast en word aangedreven door de koppeling , de ander kan bewegen over de as(op de zelfde manier als de koppelingsplaten heen en weerkan bewegen... als je begrijpt wat ik bedoel) tussen die platen zit de v-snaar.
bij lage toeren zitten de platen het verst van elkaar, de v-snaar zakt dus helemaal naar beneden, en zo onstaat er als het ware een klein tandwiel. achter de verschuifbare plaat zitten de bekende rolletjes... zodra je meer toeren gaat maken gaan m.b.v. de middelpunt zoekende kracht de rolletjes naar buiten en drukt de verschuifbare plaat naar binnen toe, de v-snaar gaat daarbij omhoog en er onstaat dus als het ware een groot tandwiel... en hoe groter je tandwiel voor hoe harder je gaat hoe kleiner hoe langzamer maar veel trekkracht....
zo hep je dus als het ware een traploze versnellings bak...
in het begin heb je dus een klein tandwiel voor het goede optrekken en naar mate de toeren hoger worden krijg je dus traploos een groter tandwiel...
daarom trekken de meeste scooters harder op dan automaten zonder vario. het eentonige kutgeluid van scooters is dus ook te verklaren....
ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

verder sux6 met het maken van je machine
 
karl-esko 1-2-03?14:04 Print reply
Posts: 51
hier is een plaatje voor verduidelijking:

 
Rtm 1-2-03?14:23 Print reply

Posts: 784
ooooow, wat handig dat plaatje hierboven

Nu snap ik ook hoe de bekende vario-ring zn werk doet, dan kan dat ding wat naar rechts schuift....niet naar helemaal rechts schuiven... toch?
 
karl-esko 1-2-03?14:34 Print reply
Posts: 51
jep,
als je hem dus weghaalt kan hij dat wel, dus ligt de v-snaar nog dichter op de as, dus nog grotere koppel... dus sneller optrekken...
 
thedoctor 1-2-03?14:39 Print reply
Posts: 523
maar is er van een scooterblokje iets zinnigs te maken ???? zo ja wat denken jullie want ik heb het liggen en wil er graag iets meedoen.

 
RoSsi Is ThE bEsT 46 NR1
karl-esko 1-2-03?14:42 Print reply
Posts: 51
als het helemaal compleet is zou ik het gewoon gebruiken maar dan zouk wel gewoon een ketting nemen


 
thedoctor 1-2-03?14:59 Print reply
Posts: 523
hij is helemaal compleet maar hoezo ketting nemen hij heeft een vario het is een peugeot sv blok
 
RoSsi Is ThE bEsT 46 NR1
Blorn 1-2-03?15:26 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Originally posted by: karl-esko

jep,
als je hem dus weghaalt kan hij dat wel, dus ligt de v-snaar nog dichter op de as, dus nog grotere koppel... dus sneller optrekken...

 
karl-esko 2-2-03?16:45 Print reply
Posts: 51
word door een peugeot sv blok het achterwiel door een v-snaar aangedreven dan???
dat lijkt me sterk...
 
Martijn 2-2-03?17:07 Print reply
Posts: 10000
skoeters hebben zowieso vsnaar overbrenging...de vsnaar gaat naar de vario..en via 1 tandwieloverbrenging gaat ie dan naar het achterwiel...dus niet direct van vsnaar op achterwiel..zit nog 1 tandwieloverbrening tussen..

volges wouter heeft mijn yamaha mint ipv een vsnaar een ketting....dan zou die ook geen vario hebbe denk...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***

Dit topic is 4956 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved