Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Klop/pingelen ( octaangetal )

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1072 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #7276 - Klop/pingelen ( octaangetal )
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2704 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MBBBBBB 29-1-03?13:20 Print topicpost
Posts: 2340
Ik zat er al tijdje beetje over na te denken enzo hoe het nou zat met euro 95 en euro 98 enzo... hoe het nou met dat octaangetal zit.
naja.. vandaag hadde we weer scheikunde.. hebben het nu beetje daarover enzo.. zodoende dat ik er weer aan moest denken... en meteen maar ff aan de leraar gevraagd.

die legde het zo uit van benzine bestaat uit deel pentaan en een deel ( ethyl? )octaan...

pentaan is dan bijv. 95 %... dat is dus dan euro 95... als er minder octaan in zit bijv. 98 % pentaan.. dan heb je dus euro 98.

of is het juist andersom.. of niet.. want octaan ontbrandt misschien sneller als pentaan.. en dus hoe meer pentaan hoe langzamer het ontbrand.. dus heb je meer pentaan nodig met een hoge compressie tegen pingelen, dus minder octaan.. dus euro 98

maar dan zit ik beetje te zoeken op google op octaan enzo.. dan kom ik op een forum daar hebben ze het over octaangetal 105 en hoger voor super getunede auto's... dit snap ik dus niet want hoe kan je meer als 100% hebben dan..
dus zou die theorie zoals het me dus uitgelegd is niet egt kloppen?

misschien iemand die het uit kan leggen?

( nog een leuke link gevonden, hoewel ik er niet egt wijs uit word: [URL[t]]http://www.mech.kuleuven.ac.be/edu/student/courses/H263_voertuig/download/practica/07_mengselcontrole_octaancetaan/octaancetaan_transparanten.pdf[/t]Blablasite[/URL] )


ehmmmmm.. ik heb die site ff uitgprint

maar daar hebben ze het al over heptaan.. niet meer over pentaan dus... ehm?

mengsel x% iso-octaan en ( 1-x ) % n-heptaan ( octaangetal )= x

zit ff over die forumle na te denken....... :a

daaronder staan:

hoog octaan getal = * vertakte ketens, korte ketens, onverzadigde ketens en cyclische ketens......

als ik dat beetje vertaal denk ik dus dat het octaangetal niet afhangt van het % octaan dat in de benzin zit, maar het soort octaan.. die ketens enzo hoe die liggen dus...


staan trouwens ook wel leuke dingen bij om pingelen te vermijden....]
* zelfontstekingsuitstel zo groot mogelijk maken.. door-> de temp zo laag mogelijk houden, inlaat druk omlaag brengen, compressie verminder ( nee ) en bezine met een hoger octaangetal
* duur voortschrijdende verbranding zo klein mogelijk houden,.. door -> verbrandingskamer aanpassen ( dus vandaar squish enzo dan toch? ) bougie centraal houden en turbulentie omhoog halen ( meer stroming in benzine?, dus aangepaste zuiger? )

interresant wel opzich

[Dit bericht is ge-edit door MBBBBBB op 29-1-03 13:55]
 

Zoetahmeerdah [Marcel] 30-1-03?11:53 Print reply

Posts: 5996
Natuurlijk hangt de compressie verhouding ook af van de te gebruiken brandstof.

?B.V: ?compressie verhouding rekening houdend met de totale slag volume :

?( 10 : 1 normaal benzine 85 octaan

?( 12 : 1 super benzine 95 octaan
?
?( 14 : 1 super benzine 98 octaan

?( 15 : 1 speciale benzine 100 octaan of meer

 
ik haat mensen
Neonlampje 30-1-03?12:59 Print reply

Posts: 14825
dus de booster poort heeft ook als functie dat hij minder snel gaat pingelen hmm
ik dacht juist dat het daardoor makkelijker zou ontbranden, en je ook de richtin van je mengsel kon bepalen. hmm, wel interessant dit
 
MBBBBBB 30-1-03?15:28 Print reply
Posts: 2340
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah
blabla



wat wil je daarmee zegge?..
 
Joost 30-1-03?15:31 Print reply
Posts: 1108
Je scheikunde leerar heeft het fout, het getal achter Euro # heeft betreking op de RON waarde van de brandstof.

Bij de RON en MON test word in een genormaliseerde motor de compressie steeds verder verhoogt tot dat deze gaat pingelen.

Octaan heeft een hogere verbrandings temperatuur dan pentaan. Brandstof met een hoog octaan gehalte zijn daardoor klopvaster.

Octaanbooster bevat stoffen die een reactie aan gaan met stoffen in de brandstof. Deze stoffen gaan zich dan gedragen als octaan waardoor de boel klop vaster word. Dit werkt dus niet bij alle brandstoffen.

Dat gedoe over turbulenci, dat is dus het principe waar de squize-band op is gebaseerd. Door dat het mengsel daar met hogesnelheid (msv) tussen uit word gepers komt er heel veel turbulenci in de kop.

ps. Dit is eigenlijk een topic voor et technical forum..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 16:21]
 
It is going to be a Endless summer...
MBBBBBB 30-1-03?15:54 Print reply
Posts: 2340
ik wachte al op je

ja maar nu snap ik dus nog niet waar dat op slaat dan... ken je dat RON en MON dan ff uitlegge ofzo?
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 30-1-03?16:05 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: MBBBBBB

Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah
blabla



wat wil je daarmee zegge?..


je heb het toch over octaangehaltes en over pingelen?

als je je compressie hoger maakt dan die hierboven aangegeven waardes heb je kans dat hij gaat pingelen.

ik dacht mischien dat je er wat aan had
 
ik haat mensen
MBBBBBB 30-1-03?16:42 Print reply
Posts: 2340
volgens mij niet.. want als je laatste gedeelte van me post leest kan je pingelen oplossen door meerdere dingen te veranderen.. dus hoeft niet altijd die compressie pingelen te veroorzaken
 
Hans F 30-1-03?16:46 Print reply
Posts: 4326
hij zegt dat er dan de KANS is dat het gaat pingelen.

Mengselkwaliteit maakt bv. ook uit. (Arm mengsel kan eerder gaan pingelen, maar dat heeft volgens mij te maken met de hogere verbrandingtemp. van net iets te arm mengsel, dus van bv. 1 op 13 ofzo ipv 1 op 13,6)
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 30-1-03?17:02 Print reply

Posts: 5996
deze waardes die ik gegeven heb hangen natuurlijk ook van heel veel andere dingen af zoals wat hans zei kwaliteid van het mengsel en of het een grote boring is of niet,(als het een kleinere boring is heb je minder gouw last van pingelen) de temperatuur (bijvoorbeeld lc of ac)


 
ik haat mensen
huh 30-1-03?17:42 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

deze waardes die ik gegeven heb hangen natuurlijk ook van heel veel andere dingen af zoals wat hans zei kwaliteid van het mengsel en of het een grote boring is of niet,(als het een kleinere boring is heb je minder gouw last van pingelen) de temperatuur (bijvoorbeeld lc of ac)




en de vorm van de verbrandingskamer (squish e.d.), maar goed dat staat al in post #1, en het ontstekingstijdstip ook volgens mij.
 
Rudy 30-1-03?17:48 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: Hans F

hij zegt dat er dan de KANS is dat het gaat pingelen.

Mengselkwaliteit maakt bv. ook uit. (Arm mengsel kan eerder gaan pingelen, maar dat heeft volgens mij te maken met de hogere verbrandingtemp. van net iets te arm mengsel, dus van bv. 1 op 13 ofzo ipv 1 op 13,6)

Rijker mengsel koelt de motor meer en verminderd pingelen idd dus ook iets
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Rudy 30-1-03?17:55 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: MBBBBBB

ik wachte al op je

ja maar nu snap ik dus nog niet waar dat op slaat dan... ken je dat RON en MON dan ff uitlegge ofzo?

klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal
verhouding heptaan(octaan 0) en octaan (100)

Verhogen van de klopvastheid:
Normale destilaat benzine heeft een lage klovastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten onstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet spraken zijn van een over zo hoog mogelijk octaan nivo over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte ketingen (n parafine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol,ethanol,methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal aantasten

MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toeretallen

Ron methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toeretallen


[Dit bericht is ge-edit door rudy op 30-1-03 18:08]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
MBBBBBB 30-1-03?19:06 Print reply
Posts: 2340
Quote:
Originally posted by: Hans F
hij zegt dat er dan de KANS is dat het gaat pingelen.

ik zeg ook: hoeft niet altijd.. hangt dus van de situatie af ( compressie, turbulentie, temp, inlaat druk etc )

Quote:
Originally posted by: rudy
klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal
verhouding heptaan(octaan 0) en octaan (100)

ja.. tot 100 dus?.. waarom hebben ze het dan op dat auto forum over 105+

ohnee.. ik snap het al denk ik... ehmm ff denke

Quote:

Verhogen van de klopvastheid:
Normale destilaat benzine heeft een lage klopvastheid. Pas door vermengen van meerdere klopvaste geraffineerde componenten onstaat een brandstof met een voldoende octaangetal. Daarbij moet spraken zijn van een over zo hoog mogelijk octaan nivo over het gehele kooktraject.
Koolwaterstoffen met een ringvormige molecuulstructuur (aromaten)en kettingen met aftakkingen (iso parafine) zijn klopvaster dan moleculen met rechte kettingen (n parafine)
Toevoegingen van zuurstofhoudende componenten (methanol,ethanol,methylteraarlbuthylether) heeft ook een positief effect op het octaangetal
Dit kan wel problemen geven b.v. alcoholen zijn vluchtiger en kunnen materiaal aantasten

MON methode geeft weerstand tegen high-speed knock
d.w.z. kloppen bij hogere toeretallen

RON methode geeft weerstand tegen low-speed knock
d.w.z. kloppen bij lagere toeretallen


ehm.. het # achter 'euro' dus heeft relatie tot het soort en hoeveelheid octaan dat in het mengsel ( benzine ) zit.. en dat gaat tot over de 100....?

[Dit bericht is ge-edit door MBBBBBB op 30-1-03 19:09]
 
Rudy 30-1-03?20:42 Print reply

Posts: 3471
Ethanol heeft(111 RON) maar hoe dat dan helemaal zit weet ik niet
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
MBBBBBB 31-1-03?15:30 Print reply
Posts: 2340
jah het getal achter euro geeft dus eigenlijk gewoon de RON waarde aan?
en wat RON is.. achja.. zal wel ingewikkeld weze
 

Dit topic is 2704 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved