Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - ontsteking stuk?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 876 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7135 - ontsteking stuk?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 686 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

victorvanderveen 21-1-03?12:40 Print topicpost
Posts: 14
de laatste tijd loopt m'n rs niet meer zo lekker. Vlak nadat hij gestart is rijdt ie nog goed, maar al snel begint ie flink te stotteren en slaat ie af bij lage toeren. Af en toe komen er zelfs flinke knallen uit de uitlaat.
Een kleinere sproeier had uitkomst moeten bieden... maar dat is het dus niet. Ook heb ik de hele carb. schoongemaakt, zonder resultaat. Nieuwe bougie veranderd ook niets. De cilinder en zuiger zagen er nog zeer goed uit, dus dat kan het ook niet zijn.
Ik kom dus uit op een elektrisch probleem. Maar wat kan het nou precies zijn? Misschien een massa-draadje dat niet helemaal goed zit gemonteerd?
Overigens vertoont m'n rs ook nog het volgende probleem: Wanneer ik rij en ik m'n knipperlicht aanzet, blijft het licht zachtjes branden, zonder te knipperen. Hij krijgt dus niet genoeg energie om het licht te laten knipperen. Ook zonder accu heb ik hier last van.
Kan het zijn dat deze problemen met elkaar te maken hebben? Het één zou in ieder geval wel het ander verklaren...

Ik heb het hier overigens over een Aprilia rs 50, uit 1994.

alvast bedankt voor de hulp, victor



(eh, dit bericht hoort volgens mij op de EF, ipv de TF. maargoed, kben ook maar nieuw hierzo)

[Dit bericht is ge-edit door victorvanderveen op 21-1-03 12:57]
 

-Michiel RS- 22-1-03?00:13 Print reply
Posts: 2803
start hij wel op de accu ? -> dan is je accu nog goed, anders is je accu gewoon low en niet genoeg voor je knipperlichten, het kan ook zijn dat er maar 1 knipperlicht tegelijk gaat, dan gaat ie ook niet knipperen.

Tjek de compressie eens als hij warm is en gaat stotteren, zou best kunnen dat je zuiger gaar is ofzo, ondanks dat ie er mooi uitziet.
 
victorvanderveen 22-1-03?11:08 Print reply
Posts: 14
nee, hij start niet op m'n accu. maar er zit ook geen startmotor op...
Voordat ik m'n rs kocht zat er ook nog geen accu op. Maar toen deden de knipperlichten het wel als je aan het rijden was. Wat op zich ook wel logisch is.

Compressie bekijken als m'n brommer warm is. hoe doe je dat? Nadat je een stukje hebt gereden, je brommer aanduwen ofzo?

Toch denk ik dat het iets met de ontsteking/vliegwiel moet zijn. Omdat beide problemen steeds erger zijn geworden. Maar waar kan je een vliegwieltrekker lenen? Kopen is te duur :(
 
-Michiel RS- 22-1-03?19:27 Print reply
Posts: 2803
gewoon eerst de bougie ff vervangen of schoon en droog en ontvet maken, dan kijken of ie al beter rijdt, zo niet : (compressie tjekke) dan ff aanduwen als ie warm is, als je 50cc hebt hoort het achterwiel net niet te slippen als je hem in ze 2 aanduwt. bij 70cc hoort het achterwiel wel te slippe in ze 2.
 
victorvanderveen 22-1-03?21:07 Print reply
Posts: 14
bougie heb ik al vervangen, en is ook niet vet ofzo. Afstelling is ook prima, niet te donker en ook niet te licht.
Compressie heeft ie dus zeker wel... misschien toch elektronisch iets mis?
kheb nou zo'n kastje los gemaakt. Er komen 3 draadjes vanuit m'n ontsteking die naar dat kastje gaan, en vanuit dat kastje komt m'n bougiekabel... Dit is dus m'n cdi-unit/bobine?
M'n vraag is nu, hoe moet ik zoiets doormeten? Ik kan em ook nergens open maken om te kijken of er iets stuk is, hoe controleer ik dat?

 
Martijn 23-1-03?14:36 Print reply
Posts: 10000
ontstekingsspoel mss heel klein beetje kapot???
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
victorvanderveen 23-1-03?19:25 Print reply
Posts: 14
hmm, misschien dus wel. zijn die dingen duur? En kan het niet iets in de bobine/cdi-unit zijn?
 
karl-esko 31-1-03?23:24 Print reply
Posts: 51
is een duidelijke fout in de ontsteking...
het kan zijn dat je vliegwiel niet goed meer werkt... hij wekt niet genoeg stroom op op de licht spoel...
alshet aan het vliegwiel ligt, dan kan het de magneet erop zijn..

over die knallen uit je uitlaat is te verklaren,
de uitlaat poort gaat al open op het moment van de ontsteking je hoort dus inderdaad een knal in/uit de uitlaat, het is dus zo dat je ontsteking veeeeel te laat staat afgestelt. waarschijnlijk trekt je brommer ook niet goed meer of komt hij in ieder geval niet op hoge toeren...
hoe je ontsteking moet afstellen met cdi zou ik niet weten... ik gebruik altijd een multi meter om het precieze punt van ontsteking te ontdekken...
 

Dit topic is 686 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved