Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Powerbox

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1091 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7073 - Powerbox
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Dit topic is 2602 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Hans F 30-1-03?09:44 Print reply
Posts: 4326
Het lijkt mij ook meer met pulsen te maken hebben, een beetje expansieuitlaat idee (alleen dan dicht aan het uiteinde). Ik heb er op het moment geen opzitten, maar ik ga het zeker wel weer proberen.

Als het idd met pulsen te maken heeft zou de vorm alleen heeel belangrijk zijn. Volume al veel minder.
 
Neonlampje 30-1-03?11:24 Print reply

Posts: 14825
dan zou het te maken hebben met schokgolven e.d dan zou je teneerste de vorm krijgen van een expantieuitlaat en zou hij veel langer zijn

Imho is dat het niet hoor
 
Hans F 30-1-03?12:12 Print reply
Posts: 4326
tja, wat is het dan als er niks in en uit gaat?
 
Neonlampje 30-1-03?12:27 Print reply

Posts: 14825
gaat wel wat in, het mengsel wat normaal door je carb naar buiten gaat.

Door die onderdruk komt dat dus in je powerbox, de slag daarvoor wordt er zo hard "gezogen" dat een onderdruk wel degenlijk plaats vindt.

Verder denk ik dat ookal zit je powerbox niet helemaal vol dat hij dan lucht aanzuigt door je carb, dus zichzelf dan nog vol zuigt.. dit moet je neit hebben en daarom moet je goede volume berekenen
 
Hans F 30-1-03?12:45 Print reply
Posts: 4326
hoezo ontstaat er een onderdruk in een powerbox?
 
Neonlampje 30-1-03?12:48 Print reply

Posts: 14825
doordat het mengsel eruit gezogen wordt bij de compressie slag, dit is ook imho waarom je geen dun slangetje moet maken, dan wordt de weerstand te hoog en zal hij weinig doen...
het is ook niet dat hij volledig vaccuum gezogen zal worden, maar klein beetje.. tis ook geen wondermiddel
 
MB50TUNED 30-1-03?13:01 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Hans F

hoezo ontstaat er een onderdruk in een powerbox?


Er heerst ook een gemiddelde onderdruk in je spruitstuk. Als je met een macsi stationair draait trilt hij enkelt. Maar geef je gas dan krimpt hij. Er heerst bij veel toeren gemiddeld een redelijke onderdruk. Dat was bij mij wel te zien aan het (kleine)volume (dit zijn mijn bevindingen). Ik heb het idee dat er wat terugkomend mengsel wordt opgevangen door de powerbox. In de powerbox heerst tenslotte een grotere onderdruk dan in de carb. Doordat de carb een grote diameter heeft en snel extra gas kan aanzuigen vanuit de filter. Maar een powerbox kan niet snel gas aanzuigen door het kleine slangetje.

Maar ik denk dat mijn verklaring niet compleet/te simpel is...
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Hans F 30-1-03?13:14 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Originally posted by: Neonlampje

doordat het mengsel eruit gezogen wordt bij de compressie slag, dit is ook imho waarom je geen dun slangetje moet maken, dan wordt de weerstand te hoog en zal hij weinig doen...
het is ook niet dat hij volledig vaccuum gezogen zal worden, maar klein beetje.. tis ook geen wondermiddel


Volgens mij kan er alleen mengsel door een powerbox worden aangezogen als de druk in de powerbox lager is als in het spruitstuk. Ik weet niet of dit ook zo is?

Macsi heb ik ook. Ik heb hetzelfde waargenomen als jij. Als je stationair draait stuitert dat ding vrolijk rond. Geef je gas dan krimpt hij.
Dus dan daalt volgens mij de druk in het spruitstuk.

[Dit bericht is ge-edit door Hans F op 30-1-03 13:20]
 
MB50TUNED 30-1-03?13:35 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Hans F

Volgens mij kan er alleen mengsel door een powerbox worden aangezogen als de druk in de powerbox lager is als in het spruitstuk. Ik weet niet of dit ook zo is?

Macsi heb ik ook. Ik heb hetzelfde waargenomen als jij. Als je stationair draait stuitert dat ding vrolijk rond. Geef je gas dan krimpt hij.
Dus dan daalt volgens mij de druk in het spruitstuk.

[Dit bericht is ge-edit door Hans F op 30-1-03 13:20]


Druk stroomt inderdaad van hoog naar laag . Maar mijn macsi kwam bij vol gas (veel toeren) niet terug op normale toestand (normale grote zoals met stilstaande motor). Hieruit kan ik denk ik concluderen dat er constant onderdruk heerst in de macsi (vij vol gas).

Maar normaal wordt er wel mengsel teruggeduwt vanaf je membraan richting je filter. In dat geval zou er dus overdruk ontstaan in je spruitstuk, anders zou het niet opnieuw je gasnaald kunnen passeren en je carb kunnen verlaten.

Dus ik denk dat op een bepaald moment er mengsel stroomt richting je powerbox. Ik denk dat dit gebeurt in de periode dat je kleppen gesloten zijn/of net sluiten.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Hans F 30-1-03?14:28 Print reply
Posts: 4326
als bij volgas geven de macsi klein is wil dat zeggen dat de druk in het spruitstuk lager is als in de macsi. Dit zou dan ook zo moeten zijn bij een echte powerbox. Het is echter ook logisch dat de druk in het spruitstuk laag is (hoe laag die is weet ik niet, maar iig lager als de buitenluchtdruk + veerkracht van de macsi), het mengsel dat in het spruitstuk zit wordt nl. hard weggezogen (de cilinder in), dit zorgt voor een lagere druk.

Het zou dus enkel kunnen dat een echte powerbox (dus geen macsi) zich vult als de membraankleppen sluiten en de druk in het spruitstuk stijgt.
 
Joost 30-1-03?14:38 Print reply
Posts: 1108
Oke, als je de werking van een power box wil begrijpen moet je denk ik niet naar de gemiddelde druk kijke, je moet naar de druk per slag kijken.

De membraam kleppen gaan open op het moment dat de druk in je charter lager word dan de atmosperische druk (statisch). Opdat moment begint de lucht in het spruitstuk en carburateur het charter in te stromen. Hierdoor onstaat er een statische onderdruk in de carburateur & spruitstuk, de totale druk blijft natuurlijk gelijk. Omdat de powerbox in verbinding staat met het spruitstuk heerst er daar dus ook een negatieve druk.

Vervolgens word de druk in het carter hoger dan de atmosperische druk en gaan de membraam kleppen dich. De kinetische energie die opdat moment nog in het beweegende mengsel zit word omgezet in een hogere totale druk. Er heerst echter ook nog een onderdruk in de powerbox. Deze druk is lager dan de statische atmosherische druk. Hierdoor "stroomt" het mengsel in de power box ipv door de carburatuer terug te stromen naar het lucht filter. Nu stoomt dat mengsel natuurlijk niet echt omdat het volume van de powerbox constand is. Het zou alleen kunnen stromen als het mengsel in de powerbox word gecomprimeerd. Het zorgt er dus voor dat de ernergie word opgeslagen. En het mengsel gaat maar een keer door de carb. Dit zou evt ook het lagere brandstof verbuik verklaren.

Op het moment dat de druk in de in de powerbox weer gelijk is aan de atmospherische wil de druk in de powerbox zich verevennen met de druk in het spruitstuk en hebt dus mee om de mengsel stroom weer opgang te krijgen.

Als vervolgens de membraam kleppen weer open gaan bevat de powerbox een hoeveelheid extra mengsel met een hogere druk dan atmosperisch. Hier door word dit mengsel dus weer in het systeem gebracht en begint het gedoe opnieuw. Het is dus een soort van kleine supercharger die de kinetische energie van de pulserende mengsel-stroom omzet in een lichte druk vulling.

Aangezien het een dynamisch process is, is ook de lengte van bv de slang belangrijk voor bij de verevening van de druk. Daarom werkt een powerbox dus beter bij een bepaalt toerental efficienter dan bij een andere...

Voordelen zijn:

* mengesel gaat niet verloren
* mengesel gaat minder vaak langs de carb, word dus ook niet meerdere keren vergast. Verhouding lucht/brandstof word constanter.
* kinetische energie van het mengesel word benut.

Dit is (imho) de manier waarop een powerbox werkt.


ps. Het ID dat er grote hoeveelheden mengesel de powerbox in stromen kan natuurlijk niet! Dat zou alleen kunnen als de dichtheid van het mengsel in de powerbox veel groter werd. Alhoewel lucht/mengsel compremeren niet onmogelijk is zie ik het nog niet gebeuren met de drukken die in de inlaat heersen. De powerbox kan dus alleen maar op druk verschillen werken. Het volume is van belang voor de timing. Druk verevent zich nl niet oneindig snel.

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 15:19]

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 30-1-03 15:27]
 
It is going to be a Endless summer...
Pertijn 30-1-03?23:43 Print reply
Posts: 846
Hoe je nu kan zeggen dat het niet te comprimeren valt snap ik niet (compressie in verbrandingsruimte!).

En dat verdere verhaal is wel (Y).
Maar zoals gezegd, op toeren blijft de macsi in 1 positie, er gebeurd dus vrij weinig qua drukverschillen (wat wil je met 200x per seconde) hoe kan het dan op die hoge toerentallen nog steeds werken..
Maargoed, dat nemen we dan maar aan.

Al kom je dat toch al gauw bij het idee dat het meer op een geluidsgolf lijkt, die puls.
En wat ik me nu ook bedenk, pas zag ik een powerband er flink langer van worden (@ scherm) misschien werkt hij in combinatie met de uitlaat en vertraagt/versnelt zo de timing een beetje?
Ofwel, hij maakt de werking van de uitlaat variabel..
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Joost 1-2-03?18:42 Print reply
Posts: 1108
Hey Pertijn... wist niet dat jij ook nog es op dit forum rond dwaalde

Over die compressie, in de verbrandings kamer word een physiek volume verkleint. Hier voor is heel veel druk nodig (vb=gas vering). Ik geloof niet dat zulke druken voorkomen in je inlaat. Bij zulke drukken zouw namenlijk je hele rubberen spruitstuk uit elkaar klappen.. Laat staan dat powerbox ding.

Maar ik denk eigenlijk dat malossie macsi zelf te veel eigen demping heeft om nog iets aan te duiden boven 1.800 toeren, en anders kun je het zelf waarschijnlijk niet waarnemen. Je oog kan niet sneller dan 30 keer per seconde waarnemen. Door de demping van de masci zelf zie je dus meer de gemiddelde druk. Beetje het zelfde id van een toeren teller aanduiding, die heeft ook een bepaalde eigen demping.

En geluids pulsen zijn natuurlijk gewoon luchtdruk veranderingen. Geluid is gewoon een andere benaming. Maar dat is dus wat duidelijk wou maken. Je moet zulke dingen (imho) per omwenteling zien, niet over het gemiddelde..

Dat zelfde heb ik een beetje tegen op het bereken van de lengte van een uitlaat. Daar gaat men dus uit van de gemidelde temperatuur/gassnelheid in de uitlaat. Dat slaat eigenlijk nergens op. Iedereen die thermodynamica heeft gehad weet dat de temperatuur/druk/gassnelheid/volume aan elkaar zijn gerelateerd. De temperatuur is absoluut niet overal gelijk in een expantie uitlaat. En dan heb je ook nog het gedonder met supersone druk stroming door de uitlaat.....Je moet in mijn mening dingen niet te veel middelen.

Twee-takts zijn juist zo interesant vanwege al dit soort dingen.




[Dit bericht is ge-edit door Joost op 1-2-03 18:57]
 
It is going to be a Endless summer...

Dit topic is 2602 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved