Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Powerbox

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 870 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7073 - Powerbox
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2613 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 28-1-03?23:50 Print reply

Posts: 14825
Nog ff een tip voor mensen,
stel je brommer af voordat je powerbox erop zet.
Je brommer kan je nl daarna amper meer afstelleen, je bougie zal altijd bruin zijn! en hij rijdt practisch altijd wel lekker

Een powerbox heeft dus wel degenlijk nut, alleen je hoeft het niet direct te merken.
Je brommer zal veel zuiniger lopen en je gasreactie zal in sommige gevallen beter zijn.

 
electrics 29-1-03?00:04 Print reply
Posts: 111
Quote:
Originally posted by: Pertijn

Quote:
Originally posted by: electrics

Quote:
Originally posted by: huh

Als je in dit geval nu een powerbox zou monteren, dan zou dat terugkerende mengsel toch nooit weer in de carburateur komen, te rijk worden en de bougie vervuilen?? DAT bedoel ik.



Klopt, de powerbox neemt dit mengsel weg en geeft het weer af als de cilinder weer mengsel aanzuigt.
Tevens zorgt de powerbox ervoor dat de luchtstroom in de carburateur niet omkeert maar alleen even stilstaat(probeer het wel met pijltjes en streepjes te laten zien.

Zonder powerbox:
cilinder < - > - < - > - < - > - luchtfilter

Met powerbox:
cilinder < - < - < - < - < - < - luchtfilter



Ik vind dat je lef hebt om neer te zetten dat je het zo zeker weet..
Hoe kom je aan die wijsheid als ik vragen mag?


Ik snap niet wat je bedoelt.

 
Pertijn 29-1-03?00:09 Print reply
Posts: 846
Je doet alsof wat je beweerd een feit is.
Dan wil ik graag weten hoe jij er zo zeker van bent dat een powerbox zo werkt.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Neonlampje 29-1-03?00:12 Print reply

Posts: 14825
wie?
 
Pertijn 29-1-03?00:22 Print reply
Posts: 846
Mister of misses "electrics" natuurlijk, of ben ik nu echt zo vaag?
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Neonlampje 29-1-03?00:27 Print reply

Posts: 14825
ooh neej ik had het ff niet door, dacht dat je mij bedoelde.

Hij heeft wel grootendeels gelijk,
het is echter allemaal puur speculatie, maargoed dat is practisch alles wat over tunen gaat iedereen heeft eigen theorie?n en methodes.

Maar deze ben ik het mee eens
 
electrics 29-1-03?00:14 Print reply
Posts: 111
Ik dacht al dat je mij bedoelde.
Ik zeg niet dat ik het zeker weet en beweer ook nergens dat dit een feit is.

En waar ik mijn kennis vandaan heb zal jij nooit begrijpen als je denkt dat een powerbox lucht toevoegt.
 
Pertijn 29-1-03?00:35 Print reply
Posts: 846
Quote:
Originally posted by: electrics

Ik dacht al dat je mij bedoelde.
Ik zeg niet dat ik het zeker weet en beweer ook nergens dat dit een feit is.

En waar ik mijn kennis vandaan heb zal jij nooit begrijpen als je denkt dat een powerbox lucht toevoegt.


Hoe moet dan in hemelsnaam het mengsel verdunt worden als het 2 keer langs de sproeierbuis vliegt?
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Neonlampje 29-1-03?00:46 Print reply

Posts: 14825
dat doet het dus niet,
mengsel gaat ipv door de carb naar je powerbox, en vervolgens met volgende toer weer mee...

Je brommer loopt zuiniger, omdat alles wat er in je powerbox komt niet vanuit de carb hoeft te komen, dit is maximaal ongeveer 15% van je mengsel.
 
electrics 29-1-03?00:41 Print reply
Posts: 111
Pertijn, ik begrijp je vraag niet helemaal maar volgens mij doel je op de zin uit de reply van huh.

Quote:
Originally posted by: huh

Een powerbox vangt toch het mengsel op dat weer uit je cilinder komt nadat het daar d'r uit is geduwd zeg maar?
En hoe langer de inlaat duur, hoe groter het verzuipen in lage toeren (over het algemeen, want je mengsel wordt te rijk omdat ie 2x benzine mee neemt)?


Hij bedoelt dat het mengsel wat over is weer uit je cilinder je carburateur doorstroomt, en op deze weg dus weer brandstof via de sproeierbuis opzuigt.

Ik denk echter zelf dat er na die 2e keer nog een derde keer komt omdat je cilinder bij de volgende slag deze lucht weer opzuigt.(en komt dus weer langs de sproeierbuis.
Is de cilinder dan nog niet vol dan pas zuigt je cilinder weer schone lucht aan en heb je weer een normaal mengsel.(dit gaat echter verder dan het beantwoorden van jouw vraag)

 
Pingu 29-1-03?16:54 Print reply
Posts: 1842
leuke discussie.. maar ik denk dat er maar zat mensen zijn die het verschil met en zonder powerbox hebben gemerkt, waaronder ik. hij loopt oa. veel makkelijker naar zijn powerband toe. Ik ben het niet met electrics eens, ik denk dat er bij de compressie slag zowel uit de powerbox als de carburateur mengsel wordt gehaald, en het mengsel uit de powerbox is vrijwel hetzelfde, omdat we het maar over een krukasrotatie hebben, en ik denk dat het mengsel in 1 slag nauwelijks veranderd. conclusie van mij is dus dat er per slag soms meer in de cilinder kan (ligt eraan hoeveel er in de box komt natuurlijk)
maar, wat voor mij iig vasstaat is dat de powerbox in heel veel gevallen werkt, en dat die discussie erover of hij werkt of niet zinloos is, hoe hij werkt is wel leuk
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Nikoz 29-1-03?17:13 Print reply
Posts: 819
hmm lijkt me ook wel x grappig om te proberen op me rs, misschien maar is kijken of ik zo'n ding zelf kan fabrieken
 
mito maaaster
huh 29-1-03?19:37 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Originally posted by Pertijn

Hoe moet dan in hemelsnaam het mengsel verdunt worden als het 2 keer langs de sproeierbuis vliegt?


Zoals Lude al zei...een powerbox verdund helemaal geen mengsel. In plaats van dat het een te rijk mengsel arm maakt, zorgt het er voor dat een goed mengsel niet te rijk wordt. Het is dus meer een vaccin, geen medicijn, als ik een vergelijking moet gebruiken. Preventief dus.

Quote:
Originally posted by electrics

Klopt, de powerbox neemt dit mengsel weg en geeft het weer af als de cilinder weer mengsel aanzuigt.
Tevens zorgt de powerbox ervoor dat de luchtstroom in de carburateur niet omkeert maar alleen even stilstaat(probeer het wel met pijltjes en streepjes te laten zien.

Zonder powerbox:
cilinder < - > - < - > - < - > - luchtfilter

Met powerbox:
cilinder < - < - < - < - < - < - luchtfilter



Hmm die pijltjes snap ik niet helemaal, maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld. Zonder powerbox keert de luchtstroom telkens om, wat eventueel zou kunnen leiden tot een verstoring in het opzuigen van mengsel? Tsja het zou allemaal kunnen.

Quote:
Originally posted by electrics

Ik denk echter zelf dat er na die 2e keer nog een derde keer komt omdat je cilinder bij de volgende slag deze lucht weer opzuigt.(en komt dus weer langs de sproeierbuis.
Is de cilinder dan nog niet vol dan pas zuigt je cilinder weer schone lucht aan en heb je weer een normaal mengsel.(dit gaat echter verder dan het beantwoorden van jouw vraag)



Ook dit begrijp ik niet helemaal. Een cilinder gaat niet wachten tot ie vol is. En wat bedoel je met die derde keer??

Ik ga binnenkort ook een powerbox op m'n MT'tje bouwen, ik hou altijd bij hoe zuinig ik rijd, dus dat kan ik meteen merken. Dan kan ik dus kijken hoe een powerbox in de praktijk rijdt. Bovendien kan ik eventueel met verschillende vormen powerboxen experimenteren, volgens Pertijn zou dit ook invloed kunnen hebben (in ander topic, nl. "zelf powerbox maken" ).

En waarom een powerbox niet op een zuigergestuurde inlaat goed schijnt te werken, begrijp ik al helemaal niet, maar ja goed, misschien kan ik ook dit een keer in de praktijk uitproberen.

[Dit bericht is ge-edit door huh op 29-1-03 20:02]
 
electrics 29-1-03?00:14 Print reply
Posts: 111


Dat met die pijltjes heb je wel begrepen want dat is precies wat ik bedoel, een verstoring in het aanzuigen.

Ik bedoelde niet dat je cilinder wacht tot hij vol is.
Ik bedoelde dat je cilinder het verstoorde mengsel aanzuigt en als dit niet genoeg is dan pas wordt er een onverstoord mengsel aangezogen.

Wat ik denk met die 3e keer is: als je geen powerbox hebt gaat het restmengsel langs de venturi-buis (2e keer) het luchtfilter in. Daarna zuigt de cilinder weer mengsel aan, het restmengsel komt WEER lang de venturi-buis (3e keer) en komt in de cilinder.

Hoop dat je me snapt, ik zou er eigenlijk een animatie van moeten maken.



 
Pertijn 29-1-03?22:43 Print reply
Posts: 846
Bij een blaaschende machine zie ik eigenlijk bij lage toeren of een beetje met het gas spelen pas dat er mengsel terug de carb uit komt spetteren.
Dan praat ik over een powerbox loze he..
En iedereen vind wel dat hij "makkelijker" loopt maar ik bedoel met winst van een powerbox gewoon merkbaar meer topvermogen of een veel bredere powerband.
Pas als je dat hebt zit je goed met een powerbox naar mijn mening.

Je zou eens een doorzichtig slangetje tussen je powerbox moeten zetten.
Bij de mijne was het niet zichtbaar dat er mengsel heen en weer vloog (zoals je bij een open kelk kan zien).
En volgens mij is de hele Y.E.I.S. theorie gebaseerd op pulsen, niet op mengsel..

Kan iemand me nu trouwens uitleggen waar je het volume vandaan moet halen om die powerbox te vullen en te legen?
Als er mengsel in gaat moet er dus iets uit komen om ruimte te maken voor dat mengsel ofzoiets vaags.
Dat zou dan mogelijk worden gemaakt door de drukverschillen, waar ik niet in geloof.

Wie o wie tell mie
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]

Dit topic is 2613 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved