Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Powerbox

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1076 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7073 - Powerbox
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Steve_ZHC 19-1-03?01:27 Print reply

Posts: 2716
Quote:
Originally posted by: Voornaam Achternaam

Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

Quote:
Originally posted by: huh

Alsof iemand die forumregels doorleest bij z'n registratie



daar is het wel voor gemaakt. toevallig heb ik ze zelf wel gelezen.


Goh wie niet?


Euj, ik?
 
huh 20-1-03?16:58 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Originally posted by: Pertijn

Quote:
Originally posted by: huh

Alsof iemand die forumregels doorleest bij z'n registratie, maar goed.

En ik blijf d'r bij dat de effectiviteit van een powerbox o.a. afhangt van de inlaatduur v/d cilinder. Was ook nie echt een al te populair topic , maar ja.


Vertel je theorie, ik ben zelf ook nog steeds geintresseerd in de die materie waar niemand uitsluitsel over heeft


Ow het is nie al te spectaculair hoor .

Dit topic is het ([URL[t]]http://www.brommerforum.nl/showtopic.asp?fid=3&id=6634[/t]topic[/URL]):

-----

Nee geen standaard vraag over de powerbox

Ik zit dus met de brandende vraag waar ik zeer graag antwoord op wil, of beter gezegd wil ik nou horen of het wel of nie klopt wat ik denk.

Heeft een powerbox meer zin als de inlaat duur van je cilinder groter (langer) is of nie?

Ik dacht dus zelf van wel en wel om de volgende reden:

Een powerbox vangt toch het mengsel op dat weer uit je cilinder komt nadat het daar d'r uit is geduwd zeg maar?
En hoe langer de inlaat duur, hoe groter het verzuipen in lage toeren (over het algemeen, want je mengsel wordt te rijk omdat ie 2x benzine mee neemt)?

--> Conclusie --> Een powerbox heeft meer effect als de inlaat duur van de cilinder langer is.

Ow ja en ik heb inlet port duration naar het Nederlands vertaald met inlaat duur van cilinder, want ik wist het Nederlandse woord nie helemaal...

-----

Maar spectaculair of nie, ik weet dus nog steeds nie of het klopt.
 
barry 20-1-03?17:16 Print reply

Posts: 7387
zo denk ik er ook over, maar het heeft dan ook te maken met wat voor een grote van carb er op zit.

want op 50cc is een powerbox bij 20-24mm meer van belang dan bij een 16mm zegmaar...


extreem voorbeeld..
 
He?
Neonlampje 20-1-03?17:45 Print reply

Posts: 14825
Juist voor een kleinere carb heeft het veel meer nut..

Een powerbox heeft het meeste nut als je flexibele membraamkleppen hebt die niet volledig dicht zitten standaard, carbonnen kleppen dus...

Als je een grotere carb hebt komt er zat mengsel naar binnen (niet te groot, natuurlijk).. bij een kleinere carb een 16mm b.v (imho te klein voor de setup, kan je uitrekenen.. niet gedaan) krijgt hij al niet het maximale naar binnen, hiervan wordt ook nog een deel weer naar buiten 'gespuugt', en wordt in dat geval opgevangen door je powerbox.

bij kleinere carborateur zal hij je motor stabieler laten lopen, bij een grote carborateur zal je het alleen merken in je brandstofverbruik.
 
MB50TUNED 20-1-03?21:45 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: huh

Heeft een powerbox meer zin als de inlaat duur van je cilinder groter (langer) is of nie?

Ik dacht dus zelf van wel en wel om de volgende reden:

Een powerbox vangt toch het mengsel op dat weer uit je cilinder komt nadat het daar d'r uit is geduwd zeg maar?
En hoe langer de inlaat duur, hoe groter het verzuipen in lage toeren (over het algemeen, want je mengsel wordt te rijk omdat ie 2x benzine mee neemt)?

--> Conclusie --> Een powerbox heeft meer effect als de inlaat duur van de cilinder langer is


alleen met een membraan heb je een variabele inlaattiming. Je memrbaan staat bij lage toeren minder lang open dan bij hoge. Verder werk het niet goed op zuigergestuurde inlaat. Maar ik doe er verder geen harde uitspraken over. Misschien dat ik ooit nog weleens wat test. Ik heb nog genoeg zooi liggen voor powerbxen. Maar eerst uitlaat op maat...
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
SIWWN 20-1-03?21:57 Print reply
Posts: 7079
"""Een powerbox heeft het meeste nut als je flexibele membraamkleppen hebt die niet volledig dicht zitten standaard, carbonnen kleppen dus...
"""
IMHO
 
Pertijn 23-1-03?21:23 Print reply
Posts: 846
Ik kan me niet voorstellen dat het iets met de grote van de carb te maken heeft maargoed.
Soms helpt het dus flink op topvermogen/powerband breder maken, dus nix verzuipen en lage toeren.

Zal mezelf even quoten
([URL[t]]http://www.forum.derbi-club.com/showthread.php?s=&threadid=80[/t]topic[/URL]
@
[URL[t]]http://www.forum.derbi-club.com[/t]forum[/URL])

"
Yamaha Energie Induction System (YEIS) aka powerbox/boostbottle etc.
De theorie die oorspronkelijk van Yamaha is gebaseerd op een powerbox met een vast volume.

In mijn ogen is het principe een beetje zoals een exspansie uitlaat, echter kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
De theorie is gebaseerd op de pulsaties die plaatsvinden tussen het membraan en de carb (al werkt het op zuigergestuurd blokken ook d8 ik, puch bijvoorbeeld).
Zo zou dus misschien de puls terug kunnen keren vlak voordat het membraan weer opent en zo een sterkere stroming op gang brengt.

Een andere mogelijkheid:
Als je van het gas af gaat zit er in de carb en in het spruitstuk nog mengsel, dit kan redelijk snel weer ontsnappen richting luchtbak (die is meestal toch vettig van binnen door het terug geslagen mengsel, dit kun je ook zien als je tijdens het gassen naar je kelk kijkt als daar nix op zit) zit er echter een powerbox, en zit daar nog wel mengsel dan kan die die mengsel arme ruimte vullen hij het hernemen van het gas.
Al twijfel ik aan het volume dat je uit een verder afgesloten ruimte zou kunnen halen (de M.A.C.S.I. buiten beschouwing gelaten).
Probeer zelf eens een fles op je mond te zetten en daar lucht uit te zuigen, valt tegen niet?
Die 2e stelling gaat trouwens ook niet helemaal op als je ziet dat _sommige_ machines (want zo gaat dat tijdens het testen) er qua topvermogen gewoon meer dan 1pk op vooruit gaan, of bijvoorbeeld langer door blijven gaan (bredere powerband).

Dan zijn er ook nog hele volksstammen die beweren dat een powerbox totaal geen nut heeft..
Maar stel dat het ongeveer werkt zoals ik in theorie #1 beschrijf, dan is het toch logisch dat er getest moet worden?
Wie weet immers niet hoe belangrijk inhoud en lengte is voor een exspansie uitlaat..

Al komt het ook gewoon voor dat het niet werkt, de theorie erachter is geen onzin volgens mij..

Bij zulke onderwerpen op een forum ben ik altijd benieuwd naar theori?n van andere mensen die hierover nagedacht hebben..
Komt u maar! "

..

[Dit bericht is ge-edit door Pertijn op 23-1-03 21:30]

[Dit bericht is ge-edit door Pertijn op 23-1-03 21:35]
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
huh 26-1-03?18:01 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Originally posted by: Pertijn

Soms helpt het dus flink op topvermogen/powerband breder maken, dus nix verzuipen en lage toeren.




Ja en hoezo niet?? Ik zal mijn verhaal eens wat duidelijker uit leggen.

Hier een stukkie uit Bell (TSPT), ik heb geen zin om het hele stuk te quoten, maar dat is in principe ook niet nodig, want je moet maar aannemen wat er staat:

"...for this reason we can employ longer inlet durations in high speed engines, but at lower rpm they suffer from such a bad dose of the blubbers that they will hardly run." (p. 59, second edition 1999, reprint may 2002).

Hij heeft het hier dus over "piston controlled inlet ports", dus niet met membramen enzo.

En dan schrijft hij verder:

"The low rpm blubbers and stumbles are basically due to flooding. When the mixture is pushed out of the crankcase and up the inlet tract, it eventually passes through the carburettor. On its way through it picks up another load of fuel, then when the inlet port again opens the fuel/air mixture reverses and travels back through the carburettor, collecting yet another load of fuel. The rich mixture which results burns slowly and wets the spark plug."
(zelfde pagina & druk)

Als je in dit geval nu een powerbox zou monteren, dan zou dat terugkerende mengsel toch nooit weer in de carburateur komen, te rijk worden en de bougie vervuilen?? DAT bedoel ik.

 
huh 28-1-03?16:26 Print reply
Posts: 1755
Ik vond nog iets op internet over de powerbox, namelijk op [URL[t]]http://www.bimotion.go.to[/t]www.bimotion.go.to[/URL], ik zal wederom ff quoten:

"Y.E.I.S. is a very efficient invention. A small bottle ,often called "boost bottle" , is installed between the carb and the intake port connected with a branche pipe. The engine often tends to respond more quickly from bottom end without flat spots.
It saves 10-15% fuel consumption and makes the engine wake up at lower rpm . [...]" (zelf vetgedrukt.)

Ik zeg dit niet om het topic omhoog te halen ofzo, maar het lijkt me toch weer een extra bewijs dat de powerbox juist voor de lage toeren geschikt is. En ik heb nog geen enkel tegenargument gehoord.
 
Pertijn 28-1-03?23:07 Print reply
Posts: 846
Dan ben ik erg benieuwd in hoevere de vaste(!) powerbox extra lucht toe kan voegen om dat mengsel te verdunnen.
Dan moet dat door de drukverschillen toch aanzienlijk zijn lijkt me.
Want dat lijkt me de enigste manier om zo lucht eruit te halen.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Pertijn 28-1-03?23:12 Print reply
Posts: 846
Het lijkt alsof hij het zelf niet getest heeft..
Wat ik gezien en gehoord heb was het vooral gunstig op topvermogen.
Zeker met de laatste software die gebruikt word is het allemaal super mooi te zien bij de grafieken.
Waar ik ook nog niet veel van snap: als een uitlaat voor de timing zo lang moet zijn, waarom is die afstand dan bij een powerbox veel korter..
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
electrics 28-1-03?23:19 Print reply
Posts: 111
Quote:
Originally posted by: huh

Als je in dit geval nu een powerbox zou monteren, dan zou dat terugkerende mengsel toch nooit weer in de carburateur komen, te rijk worden en de bougie vervuilen?? DAT bedoel ik.



Klopt, de powerbox neemt dit mengsel weg en geeft het weer af als de cilinder weer mengsel aanzuigt.
Tevens zorgt de powerbox ervoor dat de luchtstroom in de carburateur niet omkeert maar alleen even stilstaat(probeer het wel met pijltjes en streepjes te laten zien.

Zonder powerbox:
cilinder < - > - < - > - < - > - luchtfilter

Met powerbox:
cilinder < - < - < - < - < - < - luchtfilter

 
Nick - Administrator 28-1-03?23:28 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: huh

Alsof iemand die forumregels doorleest bij z'n registratie, maar goed.


Dat is het probleem van degene die registreert. In ieder geval moet je op het php forum wel even aangeven dat je de regels hebt gelezen voordat je kan registreren.

Maargoed dat is offtopic...
 
SIWWN 28-1-03?23:43 Print reply
Posts: 7079
Toen ik mij registreerde waren er nog niet zoveel regeltjes..

Maar toen ik kwam...

Maargoed dit is offtopic idd..




Ik blijf er bij dat een powerbox nut heb...
Anders vliegt het mengsel toch maar naar buiten..
 
Pertijn 28-1-03?23:44 Print reply
Posts: 846
Quote:
Originally posted by: electrics

Quote:
Originally posted by: huh

Als je in dit geval nu een powerbox zou monteren, dan zou dat terugkerende mengsel toch nooit weer in de carburateur komen, te rijk worden en de bougie vervuilen?? DAT bedoel ik.



Klopt, de powerbox neemt dit mengsel weg en geeft het weer af als de cilinder weer mengsel aanzuigt.
Tevens zorgt de powerbox ervoor dat de luchtstroom in de carburateur niet omkeert maar alleen even stilstaat(probeer het wel met pijltjes en streepjes te laten zien.

Zonder powerbox:
cilinder < - > - < - > - < - > - luchtfilter

Met powerbox:
cilinder < - < - < - < - < - < - luchtfilter



Ik vind dat je lef hebt om neer te zetten dat je het zo zeker weet..
Hoe kom je aan die wijsheid als ik vragen mag?
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]

Dit topic is 2603 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved