voor de mensen die zich afvragen of die rand die in de cilinder zit waar de pakking opvalt weg kan worden gefreest en of deze een bepaalde fucntie heeft, ik heb is-tuning daarover gemailt en deze reactie er op gekregen:
Hi Barry,
Op milde setups geeft de rand meer koppel. Verder kan het zo zijn, dat ook op brutere setups het koppel en zelfs vermogen hoger is, wanneer er een uitlaat met dunne voorbocht gebruikt wordt. In de meeste gevallen kun je het topvermogen (het koppel bij de hogere toerentallen neemt flink toe) boosten door hem eruit te frezen. DIt soort vragen voortaan op het forum!
Oja: Als je een keer wil zien hoe het echt moet: Laat eens wat door ons prepareren!
greetz,
Ivo
IS-TUNING
----- Original Message -----
From: Barry van Wijk
To: info@is-tuning.nl
Sent: Friday, January 17, 2003 8:20 PM
Subject: vraag cilinderpoort
http://home.wxs.nl/~smi00679/444.JPG
bijgevoegde link is een foto van een mbx80cc cilinder
bij vele honda cilinders, varierend van 50,70,80,100cc zit deze binnenste rand (Waar de pakking niet opvalt) in de uitlaatpoort schacht. nu heb ik al een keer bij een andere cilinder deze hele rand weggefreest. dit gaf zeer goede resultaten, veel meer toeren en trekkracht. nu vroeg ik me af waarom deze rand in de meeste cilinders zit. ik zie het als een domme opvulling van de uitlaatpoortschacht en snap de nut er niet van waarom deze ring er zit. terwijl deze in bijna in alle honda cilinders zit toegebracht (behalve in de eurocilindro's ), kunnen jullie mij vertellen of deze cilinder zonder gevolgen weggefreest kunnen worden, of dat deze opvulling wel degelijk een functie heeft. want als deze geen functie heeft voor betere prestaties dan zie ik geen reden waarom deze ik dan niet kan wegdremelen, want dan kan de cilinder beter zijn lucht kwijt.
tenzij u mij vna het tegendeel overtuigd
groeten barry
|