Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Motorhispania ryz 50 am6 blok vermogen verlies

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 697 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70169 - Motorhispania ryz 50 am6 blok verm...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 89 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Mano Oudejans 13-4-2025 22:38 Print topicpost
Posts: 4
Hoi allemaal ik ben Mano,
Ik rij nu ongeveer 10 maanden rond op mijn Motorhispania ryz 50 uit 2005. Nooit grote problemen mee gehad behalve de standaard slijtage ketting versnellingsbak olie banden en remmen. Echter twee weken geleden ging het lampje wat een te hoge temperatuur aan geeft branden. Ik heb toen de koelvloeistof bij gevuld ging zo’n 400ml in best veel. Daar heb ik 5 dagen mee gereden hij koelde zeker weer goed alleen begon steeds beroerder te schakelen ook begon hij minder vermogen te krijgen.
Hij liep eerst 70 gps met een onbegrensde uitlaat en originelen cilinder momenteel loopt hij nog maar 55 gps en daar komt hij ook erg beroerd.
Omdat hij slechter begon te schakelen heb ik de versnellingsbak olie afgetapt deze was grijs/zwart wat betekende dat er water in zat ik heb toen een waterpomp revisie geïnstalleerd dit heeft gewerkt want de versnellingsbak olie blijft er goed uit zien.
Alleen het probleem dat de brommer minder vermogen heeft was nog niet opgelost ik heb toen omdat de brommer aardig rookte de koppakking vervangen ook dit had geen resultaat. Tot slot heb ik ook nog een nieuwe bougie geïnstalleerd dat deed ook niks. Ook heb ik de carburateur helemaal uit elkaar gehad en schoongemaakt dit hielp ook niet.
Zelf weet ik niet meer zo goed wat er nou nog mis kan zijn met deze brommer heeft iemand van jullie nog ideeën wat het kan zijn en hoe ik dit dan ook weer zou kunnen oplossen? Alvast bedankt en als jullie na deze bijbel nog meer info nodig hebben hoor ik het graag.
Gr Mano Oudejans
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-4-2025 22:41 Print reply

Posts: 8709
Als je met te weinig koelvloeistof gereden hebt, is de kans groot dat je cilinder en/of zuiger schade hebben.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mano Oudejans 13-4-2025 22:46 Print reply
Posts: 4
Ik heb toen ik de koppakking heb vervangen kunnen kijken naar de bovenkant van de zuiger en de cilinder wanden deze zagen er na mijn mening nog goed uit heb helaas geen foto’s kunnen maken. Je ziet zelfs in de cilinder nog de schuine groeven voor de smering. Ook start de brommer nog erg snel zonder enige moeite dit zou hij ook niet doen als de zuiger en of cilinder kapot is toch? Is er een manier hoe ik dit kan testen zonder een hele nieuwe cilinder kit er op te zetten?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-4-2025 23:06 Print reply

Posts: 8709
Zijkant van de zuiger ok ? Kijk eens binnen via de in- en uitlaatpoorten ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Mano Oudejans 13-4-2025 23:11 Print reply
Posts: 4
Ga ik morgen middag naar kijken!
 
joop2 13-4-2025 23:49 Print reply
Posts: 132
je schrijft dat de brommer rookte en ik begrijp dat dat na het vervangen van de koppakking nog steeds zo is?

in dat geval is de rechter krukas keerring lek.
dan is het motorolie + koelwater mengsel in je krukasruimte en cilinder gekomen.
(elke keer als de zuiger omhoog gaat krijg je een onderdruk in de krukasruimte en zo word er dan steeds wat olie en koelwater in de krukasruimte gezogen, door de lekkende krukaskeerring heen)

koelwater in de krukasruimte en cilinder geeft schade aan zuigerveren en zuiger, daarna de cilinderwand, en daarna de drijfstanglagers en drijfstang, de zuigerpen, de krukaslagers en de krukas zelf.
(olie drijft op water, dus je tweetakt olie blijft niet op het metaal plakken omdat er een laagje koelwater tussen zit en dan heb je dus geen smering meer)


het is belangrijk om bij zo'n lekkage alles goed op slijtage te controleren om verdere schade te voorkomen.
en belangrijk om te controleren dat de krukasruimte helemaal vrij is van koelwater en motorolie.




Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 14-4-2025 om 0:17 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 14-4-2025 om 0:21 uur.
 
Mano Oudejans 14-4-2025 22:57 Print reply
Posts: 4
Ik heb vandaag alles bekeken cillinder en zuiger zien er goed uit als je vanuit de uitlaat poort kijkt. Na het vervangen van de koppakking is het roken gestopt dus dat is ook goed. Ik denk nu dat het probleem zit in de uitlaat deze heb ik er af gehaald en toen hoorde ik een rinkelend geluid alsof er iets los zit in de uitlaat ik heb dit geprobeerd er uit te krijgen maar dat lukte niet. Wel deed de brommer het heel even weer perfect nadat ik de uitlaat geïnstalleerd had waarschijnlijk omdat dit rammelende stuk in de uitlaat nog niet het gat afdichte. Ik ga nu een nieuwe uitlaat bestellen en dan is het probleem als het goed is opgelost. Dank jullie wel voor alle hulp en snelle reacties!
 

Dit topic is 89 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved