Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - zoektocht naar kenteken op oude brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 683 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70168 - zoektocht naar kenteken op oude bro...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 85 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

wilfredJ 13-4-2025 16:15 Print topicpost

Posts: 3
Hallo,
Ik heb een brommertje gekocht zonder kentekenplaat erop. Ik heb met de vorige eigenaar een koopovereenkomst getekend.
Eenmaal thuis ben ik eens gaan onderzoeken en heb ik uiteindelijk via het chassisnummer het goedkeuringsnummer achterhaald in Belgie.
Na wat zoekwerk heb ik volgens mij het oude kenteken opgehaald. Kan ik ergens informeren/achterhalen of dit voldoende is om direct een plaat aan te vragen en een verzekering af te sluiten.
Ik was van plan om hem te laten keuren bij het RDW, maar als dat niet nodig is, scheelt dat toch weer.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-4-2025 17:55 Print reply

Posts: 8709
https://www.rdw.nl/p...-nederlandse-brommer

Zelfs voor een brommer die al in Nederland gebruikt is geweest, is er een keuring...dus ik kan me niet voorstellen dat er voor een Belgische brommer geen keuring is.
Maar in Belgiƫ is er geen keuring...dus met een omweg moet het lukken zonder keuring.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 13-4-2025 21:48 Print reply
Posts: 131
wat bedoel je precies met het "oude kenteken opgehaald"?

als de brommer daadwerkelijk een nederlands kenteken had/heeft dan kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:

- afgemeld voor sloop: geen geldig kenteken meer.

- afgemeld voor export: geen geldig kenteken meer.

- w.o.k. status: geldig kenteken maar moet opnieuw RDW gekeurd worden.

- gestolen: geldig kenteken maar opnaamstelling niet mogelijk.

- papieren kwijt: geldig kenteken, papieren opnieuw aanvragen.


het is dus zaak om uit te zoeken wat er in dit geval aan de hand is, dus waarom er geen kentekenplaat op zit en geen kentekenpapieren bij zitten.

om een kentekenplaat te krijgen heb je kentekenpapieren en een tenaamstellingsbewijs op jouw naam nodig, hetzelfde geldt voor het afsluiten van de verzekering.

eerste beginstap is afspraak maken bij lokale politiebureau, brommer op de aanhanger zetten en door de politie het chassisnummer laten controleren. dan weet je of de brommer gestolen is of niet, en of er inderdaad een nederlands kenteken op zit.

het kan ook zijn dat er nooit een nederlands kenteken op heeft gezeten, omdat de brommer destijd bij het invoeren van kentekens voor brommers niet "geschouwd" is en ook niet later gekeurd is bij de RDW.
in dat geval moet de brommer volledig rdw gekeurd worden.

het zelfde geldt als het een belgische brommer is en nooit in nederland is ingevoerd.
dan zul je echter ook nog de belgische papieren van destijds moeten kunnen overleggen bij de rdw import keuring.

heb je niet aan de verkoper gevraagd wat de precieze situatie is en de reden daarvoor?
als er namelijk een geldig nederlands kenteken op zou zitten dan zou de brommer al die tijd verzekerd moeten zijn geweest tot nu toe, of jaarlijks door de tenaamgestelde geschorst moeten geweest zijn.
in de meeste gevallen is dat niet zo en betekent het ontbreken van kentekenplaat en kentekenpapieren dat de brommer geen kenteken heeft. (sloop, diefstal, nooit gekeurd, nooit ingevoerd).

om de tenaamgestelde te vinden als het kenteken bekend is kun je deze procedure volgen, je kunt daarna contact opnemen met de tenaamgestelde en vragen of diegene een nieuw kentekenbewijs wil aanvragen, zodat het kenteken daarna op jouw naam kan worden overgeschreven.
https://www.rdw.nl/p...van-anderen-opvragen






Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 13-4-2025 om 21:53 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 13-4-2025 om 22:00 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-4-2025 22:33 Print reply

Posts: 8709
@Joop
Tot in de seventies hadden bromfietsen geen enkel document in Belgie. Dus als de brommer al zo oud is, weet je de reden dat ze er niet bij zijn.
Wat betreft het fysieke kenteken, die zijn er voor brommers in Belgie nog maar 15-20 jaar.
De regelgeving in Belgie verandert gedurig, voor een oldtimer zal de oldtimervereniging BEHVA je altijd kunnen helpen.
De vraag is eerst en vooral dus hoe oud de brommer in kwestie is.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 13-4-2025 23:26 Print reply
Posts: 131
ok dus het is een belgische brommer die in belgie een kenteken had?

dan is het heel simpel: import keuring bij de RDW.

alleen iemand die in belgie ingeschreven staat mag met belgisch kenteken in nederland rijden.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 13-4-2025 om 23:28 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-4-2025 9:17 Print reply

Posts: 8709
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
ok dus het is een belgische brommer die in belgie een kenteken had?

dan is het heel simpel: import keuring bij de RDW.




Hmm...dat is dan toch tegen de Europese regels ?

edit :
https://www.rdw.nl/p...n/invoeren-binnen-eu

Je moet naar de RDW met het voertuig, maar het betreft geen keuring.

Maar mij is niet duidelijk of de topicstarter echt het kenteken heeft...


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 14-4-2025 om 9:22 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
wilfredJ 14-4-2025 14:47 Print reply

Posts: 3
Allen bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb het brommertje gekocht samen met 2 anderen. Ik wist dat er geen kenteken op zat en heb met de verkoper een koopovereenkomst opgesteld.
Voordat ik tot de koop ben overgegaan heb ik gekeken bij het RDW of het wel kon. Dat leek mij van wel.
Nu heb ik heb brommertje opgeknapt en ben op zoek gegaan naar wat meer info zodat het voor het RDW eenvoudiger zou zijn om tot een kenteken over te gaan. Van de eigenaar hoorde ik dat het brommertje uit belgie kwam, dus daar begon mijn zoektocht. Via het chassinummer kwam ik achter het goedkeuringsnummer (https://mobiforms.mobilit.fgov.be/link/myvehiclemyplate)
Met dat nummer kwam ik via voertuig.net (https://voertuig.net/zoek/typegoedkeuringsnummer) achter een 77 tal kentekens. Omdat de vorige eigenaar zei dat de brommer uit 2015 kwam, kwam ik uiteindelijk op 1 kenteken uit.

Nu heb ik nogmaals de rdw en voertuig.net documenten doorgenomen en zie dat het kenteken waarvan ik vermoedde dat dat van mijn brommertje zou kunnen zijn, nog een verzekering heeft. Dat kan dus niet denk ik, tenzij de vorige eigenaar nog gewoon betaald.

Zoals u allen al zegt, moet ik hoe dan ook naar het RDW, dat ga ik dus maar doen.

ik dank u allen voor het mededenken in deze.

met vriendelijke groet,
W.janssen
 
joop2 14-4-2025 14:48 Print reply
Posts: 131
het is niet echt een keuring maar meer een identiteits check.

maar in bepaalde gevallen word er wel verder gekeken.

als ze vinden dat het een wrak is of onveilig is voor op de weg dan komt er een "verbod rijden op de weg" vermelding op.
(dat kan zelfs al gebeuren als een oplettende keurmeester ziet dat er een 70 of 80cc op zit bijvoorbeeld)

dan moet ie in orde gemaakt worden en daarna volledig gekeurd worden.

oudere brommers van voor 1978 worden helemaal nagekeken omdat deze in sommige landen sneller dan 45km per uur mochten.

dus of er gekeurd word, later gekeurd moet worden of helemaal niet dat hangt van de situatie af.

de europese regels zijn in theorie leuk maar in de praktijk mogen de landen zelf kijken of ze gaan keuren of niet.
dat merk je bijvoorbeeld als je een duitse auto in nederland importeert, dan kijkt de rdw nergens naar.
maar als je een nederlandse auto in duitsland importeert word ie helemaal van onder tot boven gekeurd en moet alles origineel zijn.
zelfs een setje andere wielen of een andere uitlaat is dan al afkeur.

 
wilfredJ 14-4-2025 16:34 Print reply

Posts: 3
In mijn geval betreft het een skyteam dax uit (vermoedelijk) 2015.
Volgens mij issie helemaal origineel op de carborateur na. Er zit een nieuwe imitatie uitlaat, in originele vormgeving, op. De topsnelheid was hoger dan 45, maar met een begrensde CDI loopt ie nu 48 op de GPS. Die begrensing kan ik niet zomaar wijzigen, dan moet ik de accu en de accubak verwijderen om dipswitches te verzetten. Eventueel kan ik voordat ik naar de keuring ga, de dipswitches verzetten zodat op de GPS nog wat langzamer loopt. Sneller hoeft voor mij ook niet. Het is voor de fun he!
 

Dit topic is 85 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved