Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - watergekoelde cilinder puch

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
TF: watergekoelde ci...
BeF: Radiateur venti...
TF: Boek over tuning...
Project: MTX80s moto...
MF: Kymco KPW K-pipe...
BeF: Afstellen carbu...
BeF: Snelste am6 gie...
MF: Het werd weer ti...
BeF: Benzinetank Bet...
BeF: Honda hm 50 (cr...
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
A: Verkocht - mag ve...
A: Beta RR 125 2 tak...
G: Tankkap suzuki ts...
G: Banden
A: Rieju MRT 2014
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
User: thom7647
Auto: Overig Onbeken...
Auto: Overig Onbeken...
User: gerwin88
User: herco
User: Lykantroop
Gallery: BMW R1200RT
User: Maarten
FAQ: Carburateur opt...
Bromfiets: Honda X8R
   Online Users
   Er zijn 305 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #70162 - watergekoelde cilinder puch
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 645 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-3-2025 13:47 Print reply

Posts: 8679
Ik ben hier geen expert in maar die 1,6 mm extra "reisweg" van de zuiger gaat toch altijd ergens afgelegd gaan worden...boven of onder...
Lijkt me dat bvb. een uitlaatpoort 1,6 mm verhogen wat te veel van het goede is. Maar pakweg de helft lijkt me wel leuk. Dus 0,8 mm afdraaien aan de onderkant van de cilinder...
Bijgevolg gaat de zuiger ook nog 0,8 mm lager komen dan met een NSR onderblok. Als die ruimte onderaan er is, ben je er uit. Poorttimingen moet je dan wel eens bekijken.
Ik denk dat je dan ook niets aan je kop moet doen. 0,8 mm kleinere squish...als het kan is het extra power, toch ?
Ik luister graag naar wat de experten hiervan denken.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thom7647 20-3-2025 13:56 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik ben hier geen expert in maar die 1,6 mm extra "reisweg" van de zuiger gaat toch altijd ergens afgelegd gaan worden...boven of onder...
Lijkt me dat bvb. een uitlaatpoort 1,6 mm verhogen wat te veel van het goede is. Maar pakweg de helft lijkt me wel leuk. Dus 0,8 mm afdraaien aan de onderkant van de cilinder...
Bijgevolg gaat de zuiger ook nog 0,8 mm lager komen dan met een NSR onderblok. Als die ruimte onderaan er is, ben je er uit. Poorttimingen moet je dan wel eens bekijken.
Ik denk dat je dan ook niets aan je kop moet doen. 0,8 mm kleinere squish...als het kan is het extra power, toch ?
Ik luister graag naar wat de experten hiervan denken.



ik denk dat de squish inderdaad nog een beetje mee te spelen valt aleen die moet wel binnen de marges blijven en ik denk dat er inderdaad met de poorten nog wel wat weg te sjoemelen is maar vooral het tapeind gedeelte het moeilijkst gaat worden omdat ik geen allumiunium op kan lassen omdat dan de carters kromtrekken
 
snel+puch=snelle puch
joop2 20-3-2025 14:52 Print reply
Posts: 117
oplassen is te doen als het met geduld gedaan word door iemand met ervaring.

en tegenwoordig kan er ook veel gelijmd worden met inserts en dergelijke.

waar het om gaat is eigenlijk puur de bevestiging van de tapeinden, de rest voor de kanalen kun je bij wijze van spreken met devcon of een ander 2-K alu spul opvullen.

als ik AF1 cilinder gegevens kan vinden zal ik die ook eens uitrekenen.



 
thom7647 20-3-2025 15:23 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
oplassen is te doen als het met geduld gedaan word door iemand met ervaring.

en tegenwoordig kan er ook veel gelijmd worden met inserts en dergelijke.

waar het om gaat is eigenlijk puur de bevestiging van de tapeinden, de rest voor de kanalen kun je bij wijze van spreken met devcon of een ander 2-K alu spul opvullen.

als ik AF1 cilinder gegevens kan vinden zal ik die ook eens uitrekenen.





dus oplassen is te doen maar is vrij duur omdat dat door een profesional moet gebeuren

lijmen kan ook aleen welke lijm zou ik daarvoor moeten gebruiken

weet iemand de tapeind afstand van een nsr
mischien beter om een lijst te maken met tapeind afstanden van verschillende brommerblokken



 
snel+puch=snelle puch
joop2 20-3-2025 15:34 Print reply
Posts: 117
als je een nsr/mtx-sh voetpakking haalt, dan kun je direct op je carter zien waar de tapeinden moeten uitkomen en waar je materiaal te veel hebt of te kort komt.

bij nsr/mtx-sh is het meten van de tapeinden lastig

aan de uitlaatkant is het ongeveer 70mm
aan de inlaatkant is het ongeveer 64mm
de zijkanten ongeveer 67mm
maar de tapeinden aan de inlaatkant staan dichter bij het hart van de cilinder dan aan de uitlaatkant.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 15:53 uur.
 
thom7647 20-3-2025 15:57 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
als je een nsr/mtx-sh voetpakking haalt, dan kun je direct op je carter zien waar de tapeinden moeten uitkomen en waar je materiaal te veel hebt of te kort komt.

bij nsr/mtx-sh is het meten van de tapeinden lastig

aan de uitlaatkant is het ongeveer 70mm
aan de inlaatkant is het ongeveer 64mm
de zijkanten ongeveer 67mm
maar de tapeinden aan de inlaatkant staan dichter bij het hart van de cilinder dan aan de uitlaatkant.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 15:53 uur.



dus de afstand is niet het zelfde als pucg een vierkantje van 44mm bij 44mm maar een raare vorm
dan haal ik wel een voetpakking en dan teken ik ze af en dan kijk ik waar er wat bij moet

 
snel+puch=snelle puch
jan w. 50 20-3-2025 16:51 Print reply

Posts: 992
Verlijmen kun je vergeten. Misschien een gaatje dicht stoppen daar blijft het bij.

Ik heb geprobeerd met 2 componenten alu loctite. Een later met jb weld. Iegelijk niet hard genoeg voor draadtappen een als het aluminium motor blok warm wordt laat het los van het motor blok. Ik denk simpelweg door uitzetten
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
joop2 20-3-2025 17:30 Print reply
Posts: 117
Ja jan draadtappen in dat spul is mij ook nooit goed bevallen...het is net ouwe peperkoek.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-3-2025 18:39 Print reply

Posts: 8679
Een paar mogelijkheden :
- nieuw tapgat overlapt niet met bestaand tapgat : moet je dat oude gat dan wel opvullen ?
- nieuw tapgat komt net niet overeen met bestaand tapgat : mogelijk kan je een dikker tapeind gebruiken ? Of een beetje vullen en er eens door met de draadtapper ?
- nieuw tapgat overlapt veel met bestaand tapgat : je gaat moeten vullen.

Vullen zou ik doen met epoxy...ik kan ook niet lassen...en zolang je 2 of 3 stevige tappen hebt zit de vierde ook spanningsloos qua zijdelingse beweging.

Beunen bestaat nog en is levend en wel
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
thom7647 20-3-2025 19:34 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een paar mogelijkheden :
- nieuw tapgat overlapt niet met bestaand tapgat : moet je dat oude gat dan wel opvullen ?
- nieuw tapgat komt net niet overeen met bestaand tapgat : mogelijk kan je een dikker tapeind gebruiken ? Of een beetje vullen en er eens door met de draadtapper ?
- nieuw tapgat overlapt veel met bestaand tapgat : je gaat moeten vullen.

Vullen zou ik doen met epoxy...ik kan ook niet lassen...en zolang je 2 of 3 stevige tappen hebt zit de vierde ook spanningsloos qua zijdelingse beweging.

Beunen bestaat nog en is levend en wel



de tapeinde komen totaal niet overeen

maar voor echtra vlees voor de tapeinde zou ik dus door een profesionele lasser moeten laten dicht lassen en heel rustig dat het blok niet te warm word dat zou een optie zijn
 
snel+puch=snelle puch
jan w. 50 20-3-2025 20:14 Print reply

Posts: 992
Ik zit al 30 jaar in de oude rommel.

Ik heb mensen om mij heen . Die weeten dat als ik kom. Dat ze wat bijzonders moeten doen. Of aan de hand is. Een dat ze niet direct de verantwoording er voor dragen .

Dat is goud waard. Het zijn ook al 20 jaar relaties.

Als je als onbekende komt. Beginnen ze er helemaal niet aan




Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-3-2025 om 20:16 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
thom7647 20-3-2025 20:34 Print reply
Posts: 28
dus ik moet een goede kring met mensen hebben die iets kunnen en dan zou het mischien kunnen lukken. Ik zal even rond vragen weet mischien nog wel wat mensen die dat kunnen bedankt voor de tip ga dus even rondvragen voor iemand die goed kan lassen.
 
snel+puch=snelle puch

Dit topic is 645 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved