thom7647 |
18-3-2025 17:10 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
NSR cilinder is blijkbaar ook een optie :
http://www.brommerforum.nl/showtopic/40577/2
inderdaad maar over die cita dat kan ik mischien ook proberen een kuip om een cilinder te lassen en dan de koelribben eraf.
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
18-3-2025 17:47 |
 Posts: 992 |
Jup. Als dat nodig blijkt te zijn.?
O.ja. De lengte van een cilinder zegt niets over de poort timing een hoogte.
Je moet het in de praktijk maken. Dat kun je van te voren niet allemaal bekijken
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
18-3-2025 17:59 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Jup. Als dat nodig blijkt te zijn.?
O.ja. De lengte van een cilinder zegt niets over de poort timing een hoogte.
Je moet het in de praktijk maken. Dat kun je van te voren niet allemaal bekijken
dus ik moet ijgenlijk gewoon wat verschillende cilindertjes met en slag van 44 of 43mm kopen op martkplaats en een nsr een oude kx80 en een af1 kunnen koppen als ik dat allemaal kan vinden.
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
joop2 |
19-3-2025 14:38 |
Posts: 117 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Opmeten van onderkant cilinder naar boven kant heeft wijnig zin. Het gaat er om dat de poorten goed openen. Een het bdp gehaald wordt. Daar moet de boel op aangepast worden
Is echt worst of de cilinder langer of korter is.
Dat begint al met hard krukas tap naar boven kant carter.. Daar wijkt het al af van waar die cilinder überhaupt bij hoort
als je (bijna) dezelfde cilinderlengte pakt met dezelfde slag dan komt de zuiger gewoon netjes in bdp. heb je geen andere drijfstang nodig.
pak je een kortere cilinder met dezelfde slag dan komt je zuiger boven bdp, en moet je gaan opvullen met een vulplaat tussen cilinder en carter.
allebei makkelijk.
pak je een te lange cilinder met dezelfde slag dan moet je een langere drijfstang monteren en verschuiven je poorttimingen.
of je moet de cilinder aan de onderkant gaan afdraaien wat niet altijd gaat.
dus het maakt wel degelijk wat uit.
alles is pas te maken, alleen de hoeveelheid werk en daarmee mogelijke problemen verschillen.
vooral als het de eerste keer is zou ik het zo makkelijk mogelijk maken, als je gigantisch veel frees en draaiwerk moet laten doen, andere drijfstangen moet gaan zoeken, dan moet gokken of de timingen nog bruikbaar zijn en of er nog een uitlaat te vinden is die daarbij werkt dan is de kans op mislukking of opgeven erg groot.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 19-3-2025 om 14:48 uur.
|
|
|
|
joop2 |
19-3-2025 14:50 |
Posts: 117 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thom7647
[...]
dus ik moet ijgenlijk gewoon wat verschillende cilindertjes met en slag van 44 of 43mm kopen op martkplaats en een nsr een oude kx80 en een af1 kunnen koppen als ik dat allemaal kan vinden.
nsr heb ik in iedergeval liggen die zal ik vanavond even opmeten voor je, dan maken we gewoon een lijst van cilinders met de slag en de lengte er bij.
|
|
|
|
jan w. 50 |
19-3-2025 16:01 |
 Posts: 992 |
Neem van mij maar aan dat het niet zo makkelijk werkt als jij schetst.
Ik kan het weten. Ik heb het gedaan
De lengte van een cilinder. Zegt niets over waar de poorten zitten.
Je kunt 2 de zelfde cilinders hebben.
De één draaid max 8000 rpm de andere kan 12000 rpm. Dat heeft iets te maken met timing een poort hoogte. Of niet.....
Je komt daar mee aan het rommelen. Dat gaat niet maar zo
Het begint al met hoeveel alu je op bakt.
Een afgewerkt wordt. Kan best zijn dat je de cilinder plaatst. Kut drijfstang te kort. Hmm ik kom niet geweldig weg met de poorten. Hoe lossen we dit weer op. Dat is de praktijk als je aan zó N bak een braad werk begint
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-3-2025 om 16:58 uur.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-3-2025 om 17:02 uur.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-3-2025 om 17:26 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
jan w. 50 |
19-3-2025 19:17 |
 Posts: 992 |
Aluminium lassen of gieten.
Denk je dat dat goed plakt??
Op een goed geolied, gespeeld oud carter.
Niet dat het los laat als de motor warm wordt??
Ik zou daar maar eens me beginnen
Dat lukt de eerste keren al niet goed
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
20-3-2025 0:29 |
Posts: 117 |
Puch Maxi
slag 43mm, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 67mm
buitendiameter hemd: 48mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 22mm
honda nsr 50
slag 41.4, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 69mm
buitendiameter hemd: 49mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 25mm
voor de puch kom je dan uitgaande van deckheight 0mm op ongeveer 66.5mm van hart krukas tot cilindervoet inclusief voetpakking.
voor nsr 50 zou dat ongeveer 66.7mm zijn.
als je de nsr cilinder dan doorrekent voor een 43mm slag van de puch word dat 67.5mm inclusief voetpakking bij deckheight 0mm.
de zuiger staat dan in ODP 1.6mm onder de transferpoorten.
bij een 70cc fast arrow voor nsr 50 verschuift daardoor grofweg de uitlaattiming van 178,5 naar 184 en de transfertiming van 123 naar 132.
die 1.6mm kun je corrigeren door de cilindervoet 1.6mm af te draaien en dus op een deckheight van 1.6 uitkomen.
dan zakt grofweg de uitlaattiming van 178.5 naar 175 en de transfer van 123 naar 121.5
zo kun je dus ondanks het verschil in slag toch heel dicht op de originele cilindertiming uitkomen.
dus theoretisch is een nsr50 cilinder heel goed te doen.
in de praktijk hangt het af van hoeveel materiaal er op het carter zit voor de tapeinden en de overgang naar de kanalen van de cilinder.
voordeel wat je bij nsr cilinder hebt is dat het membraanhuis al in de cilinder zit en je die dus niet in het carter hoeft te bouwen.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:27 uur.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:30 uur.
|
|
|
|
thom7647 |
20-3-2025 9:45 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
Puch Maxi
slag 43mm, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 67mm
buitendiameter hemd: 48mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 22mm
honda nsr 50
slag 41.4, drijfstang 90mm
hoogte cilinder: 69mm
buitendiameter hemd: 49mm
hart pistonpen tot bovenrand zuiger: 25mm
voor de puch kom je dan uitgaande van deckheight 0mm op ongeveer 66.5mm van hart krukas tot cilindervoet inclusief voetpakking.
voor nsr 50 zou dat ongeveer 66.7mm zijn.
als je de nsr cilinder dan doorrekent voor een 43mm slag van de puch word dat 67.5mm inclusief voetpakking bij deckheight 0mm.
de zuiger staat dan in ODP 1.6mm onder de transferpoorten.
bij een 70cc fast arrow voor nsr 50 verschuift daardoor grofweg de uitlaattiming van 178,5 naar 184 en de transfertiming van 123 naar 132.
die 1.6mm kun je corrigeren door de cilindervoet 1.6mm af te draaien en dus op een deckheight van 1.6 uitkomen.
dan zakt grofweg de uitlaattiming van 178.5 naar 175 en de transfer van 123 naar 121.5
zo kun je dus ondanks het verschil in slag toch heel dicht op de originele cilindertiming uitkomen.
dus theoretisch is een nsr50 cilinder heel goed te doen.
in de praktijk hangt het af van hoeveel materiaal er op het carter zit voor de tapeinden en de overgang naar de kanalen van de cilinder.
voordeel wat je bij nsr cilinder hebt is dat het membraanhuis al in de cilinder zit en je die dus niet in het carter hoeft te bouwen.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:27 uur.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 1:30 uur.
dus ik moet ee nsr cilinder hebben dan moet ik kijken hoe de tapeindes uit komen daarna dus wel de cilinder 1.6mm afdraaien en dan is de port timing grof weg goed
maar die fast arrow 70cc van nsr hoef ik dat daar dan niet aan te passen of moet daar ook 1.6mm vanaf
en stell hij komt 1.6mm onder het odp uit en ik frees de inlaat poort 1.6mm naar beneden dan krijg ik dusm eer benzine in de cilinder of is dan de port timing verkloot
even kort ik moet dus een nsr cilinder kopen op marktplaats kijken hoe de tapeindes zitten daarna kijken of hij daarop kan lopen als hij loopt en hij trekt nergens valselucht dan kun je een 70cc fast arow kit kopen en dan zou die dus passen als je 1.6mm afdraait
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
20-3-2025 10:47 |
 Posts: 992 |
41.4 slag cilinder. Puch 43mm
Je houdt netjes de onderkant van poorten aan van de nsr cilinder aan .
Dan komt de zuiger boven de cilinder uit?
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
20-3-2025 11:39 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
41.4 slag cilinder. Puch 43mm
Je houdt netjes de onderkant van poorten aan van de nsr cilinder aan .
Dan komt de zuiger boven de cilinder uit?
dan komt hij inderdaad boven de cilinder uit had ik niet over nagedacht
dus er moet gewoon 1.6mm van de onderkant af en dan is de moeilijkheid de tapeindes goed hebben
ik ga even opzoek naar een nsr cilinder die niet al te duur is
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
joop2 |
20-3-2025 13:22 |
Posts: 117 |
deckheight 1.6 is inderdaad 1.6mm boven de cilinder.
in principe kun je tot de bovenste zuigerveer gaan.
de cilinderkop draai je dan dezelfde afstand dieper uit.
maar hou er rekening mee dat dit gemeten is op de cilinder die ik heb liggen, en door toleranties bij andere cilinders iets kan afwijken.
dus eerst passen en meten, daarna pas gaan afdraaien.
zoals jan ook zegt gewoon zorgen dat de zuiger in odp netjes tegen de onderkant van de poort staat, dan zit je goed.
en niet vergeten dat je met de pakkingdiktes ook nog kunt corrigeren.
|
|
|
|
jan w. 50 |
20-3-2025 13:22 |
 Posts: 992 |
Bij 43mm slag op een 41.4 slag cilinder.
Betekent dat als de zuiger op het bovenstepunt van de cilinder 43 mm naar beneden gaat dan komt de zuiger 1.6 mm onder de spoel poorten terecht. Als je dan 1.6 mm van de onderkant cilinder voet af haalt. Zit boven kant zuiger gelijk met onderkant spoel poorten zo als het hoort.
Maar de slag is 43mm .dan komt de zuiger boven de cilinder uit..
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
20-3-2025 13:41 |
Posts: 28 |
ik moet ijgenlijk beginnen met passen en meeten van en nsr cilinder en daarna kijken wat er fout is
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
thom7647 |
20-3-2025 13:43 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Bij 43mm slag op een 41.4 slag cilinder.
Betekent dat als de zuiger op het bovenstepunt van de cilinder 43 mm naar beneden gaat dan komt de zuiger 1.6 mm onder de spoel poorten terecht. Als je dan 1.6 mm van de onderkant cilinder voet af haalt. Zit boven kant zuiger gelijk met onderkant spoel poorten zo als het hoort.
Maar de slag is 43mm .dan komt de zuiger boven de cilinder uit..
dus dan zou ik in theorie de poorten verder naar beneden kunnen freesen
of denk ik nou verkeerd?
|
|
snel+puch=snelle puch |
|