jan w. 50 |
15-3-2025 20:01 |
 Posts: 992 |
Heb je zo'n addy carter race . Of orgineel ?
Motorblok
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 15-3-2025 om 20:02 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
15-3-2025 20:18 |
Posts: 28 |
ik heb nog niks gekocht heb wel zat originele carters liggen maar als addy beter werkt haal ik die een
Dit bericht is gewijzigd door thom7647 op 15-3-2025 om 20:31 uur.
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
16-3-2025 7:58 |
 Posts: 992 |
Op de orginele carter hun je een af1 cilinder maken. Anders wordt moeilijk.
Om dat je geen vlees hebt. Moet je aluminium op lassen. Een tapeinde verzetten.
Een om een duur race carter naar de kloten te helpen zie ik niet zo zitten.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 16-3-2025 om 8:02 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
16-3-2025 20:54 |
Posts: 117 |
waarom watergekoeld en ook nog van een ander merk met veel ombouwwerk?
het gedoe zit niet alleen in de tapeinden en het carter, het grootste gedoe is het verschil in de slag waardoor een cilinder ineens heel anders gaat lopen.
er zijn luchtgekoelde 74cc puch cilinders die je met wat tuning al boven de 10pk krijgt.
zoals gilardoni, parmakit, airsal 8P enz.
zolang er een membraan inlaat op zit, of je een membraan inlaat op het carter maakt kun je echt wel ver komen.
zover dat zelfs de beste koppeling altijd nog het zwakste punt blijft.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 16-3-2025 om 21:01 uur.
|
|
|
|
thom7647 |
17-3-2025 10:38 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Op de orginele carter hun je een af1 cilinder maken. Anders wordt moeilijk.
Om dat je geen vlees hebt. Moet je aluminium op lassen. Een tapeinde verzetten.
Een om een duur race carter naar de kloten te helpen zie ik niet zo zitten.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 16-3-2025 om 8:02 uur.
past een af1 cilinder met de tapeinde op die van een puch blok dan
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
thom7647 |
17-3-2025 10:44 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
waarom watergekoeld en ook nog van een ander merk met veel ombouwwerk?
het gedoe zit niet alleen in de tapeinden en het carter, het grootste gedoe is het verschil in de slag waardoor een cilinder ineens heel anders gaat lopen.
er zijn luchtgekoelde 74cc puch cilinders die je met wat tuning al boven de 10pk krijgt.
zoals gilardoni, parmakit, airsal 8P enz.
zolang er een membraan inlaat op zit, of je een membraan inlaat op het carter maakt kun je echt wel ver komen.
zover dat zelfs de beste koppeling altijd nog het zwakste punt blijft.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 16-3-2025 om 21:01 uur.
ik wil graag iets speciaals maken en dacht eerst aan een roterende inlaat maar dat is best veel werk dus daarom dacht ik dat als ik een watergekoelde cilinder wou maken voor mijn puch en dan komt de koppeling inderdaad als volgende zwake punt daarom dacht ik dus aan een ktm koppeling en rechte vertanding en een digitale binnenrotor onsteking
dus dat ik weet al de best veel van puch's en brommers over het algemeen dus moeilijke termen snap ik meestal wel
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
17-3-2025 17:01 |
 Posts: 992 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: thom7647
[...]
past een af1 cilinder met de tapeinde op die van een puch blok dan
Zo ver ik weet wel.
Lekker creatief hobby ingenieur uithangen.
Dat is het mooie aan een puch.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
17-3-2025 22:49 |
Posts: 117 |
af1 cilinder past over de tapeinden, maar dat is ook echt maar het enige voordeel ten opzichte van alle andere cilinders.
je gaat dan een 39 slag cilinder gebruiken met een 43 slag krukas.
- standaard timing van de cilinder voor een 39 slag berekenen,
- meten hoever je em van het carter gaat zetten met vulplaat,
- meten hoever je de cilinder moet afdraaien om de zuiger boven in te krijgen
-en dan de uiteindelijke timingen weer uitrekenen om te kijken of het nog wel fatsoenlijk kan lopen en vermogen kan maken.
-poorten aanpassen.
als dat al allemaal lukt, dan heb je nog een probleem:
gaat je cilinder kapot dan moet je dezelfde cilinder zoeken, en die weer gaan afdraaien en de poorten aanpassen. zodra je een af-1 cilinder met andere timing pakt moet je echt alles weer gaan herberekenen en aanpassen. dus dan begint alles weer opnieuw.
dat is de reden dat mensen al jaren geen AF1 cilinders meer gebruiken, maar cilinders pakken met een slag die vergelijkbaar is met die van puch.
de poorttimingen hoef je dan niets mee te doen.
en je hebt dan het voordeel dat je daarna bijna elke cilinder van dat type brommer zonder aanpassingen zo op je carter kan schroeven omdat de timingen niet veranderen.
dus ik zou AF1 vergeten, en de energie steken in het verbouwen van het carter, waarbij een addy carter wel de voorkeur heeft.
krukas kun je vanalles pakken, genoeg aftermarket spul voor puch wat geschikt is. zelfs op een dmp krukas rijden ze nog met boven de 15 pk. anders een rito, dat werkt altijd. wel opletten dat je zuigerpen van de zuiger die je gebruikt ook op de drijfstang past.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 17-3-2025 om 23:15 uur.
|
|
|
|
thom7647 |
18-3-2025 9:02 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
af1 cilinder past over de tapeinden, maar dat is ook echt maar het enige voordeel ten opzichte van alle andere cilinders.
je gaat dan een 39 slag cilinder gebruiken met een 43 slag krukas.
- standaard timing van de cilinder voor een 39 slag berekenen,
- meten hoever je em van het carter gaat zetten met vulplaat,
- meten hoever je de cilinder moet afdraaien om de zuiger boven in te krijgen
-en dan de uiteindelijke timingen weer uitrekenen om te kijken of het nog wel fatsoenlijk kan lopen en vermogen kan maken.
-poorten aanpassen.
als dat al allemaal lukt, dan heb je nog een probleem:
gaat je cilinder kapot dan moet je dezelfde cilinder zoeken, en die weer gaan afdraaien en de poorten aanpassen. zodra je een af-1 cilinder met andere timing pakt moet je echt alles weer gaan herberekenen en aanpassen. dus dan begint alles weer opnieuw.
dat is de reden dat mensen al jaren geen AF1 cilinders meer gebruiken, maar cilinders pakken met een slag die vergelijkbaar is met die van puch.
de poorttimingen hoef je dan niets mee te doen.
en je hebt dan het voordeel dat je daarna bijna elke cilinder van dat type brommer zonder aanpassingen zo op je carter kan schroeven omdat de timingen niet veranderen.
dus ik zou AF1 vergeten, en de energie steken in het verbouwen van het carter, waarbij een addy carter wel de voorkeur heeft.
krukas kun je vanalles pakken, genoeg aftermarket spul voor puch wat geschikt is. zelfs op een dmp krukas rijden ze nog met boven de 15 pk. anders een rito, dat werkt altijd. wel opletten dat je zuigerpen van de zuiger die je gebruikt ook op de drijfstang past.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 17-3-2025 om 23:15 uur.
dus ik zou beter een andere cilinder kunnen gebruiken dan een af1, omdat je daar heel veel meer werk aan hebt. dus moet ik op zoek naar cilinders die een 43 of 44mm slag hebben omdat dat de enige maten zijn die verkocht worden voor puch. Ik had al een bestandje gevonden met verschillende slagen van bromfietsen. daar staan er heel wat in dus ga nog maar eens even op marktplaats kijken of ik zon cilinder kan vinden. of zijn er nog andere cilinders die wel bij de slag passen. En dan nog iets moet de drijfstang lengte ook net zo lang zijn of maakt dat niet veel uit.
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
18-3-2025 15:24 |
 Posts: 992 |
Keuze is niet reuze. Bij 43mm slag. Ook het addy carter heeft niet geweldig genoeg vlees. Drijfstang lengte kom je pas achter als je de cilinder hebt. Een het carter bewerkt. Dan komt er een hoogte uit rollen. Moeilijk te bekijken als je nog niet bezig bent.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
18-3-2025 16:24 |
Posts: 117 |
je zult de lengte van de puch cilinder moeten opmeten, dus tussen de pasvlakken van de koppakking en voetpakking, en dan kijken of er cilinders zijn die even lang zijn, of iets korter.
cilinders die iets korter zijn kun je dan met een tussenplaat op het carter gebruiken.
zoals Jan zegt blijft het ook met een addy carter lastig omdat er weinig materiaal zit.
ik zou als ik jou was proberen wat oude kapotte cilinders van verschillende modellen te verzamelen en dan gewoon beginnen met passen en meten. ik las in een oud topic hier dat zelfs een KX80 crossmotor cilinder door "Frysk" op een puch blok gezet is.
|
|
|
|
jan w. 50 |
18-3-2025 16:48 |
 Posts: 992 |
Opmeten van onderkant cilinder naar boven kant heeft wijnig zin. Het gaat er om dat de poorten goed openen. Een het bdp gehaald wordt. Daar moet de boel op aangepast worden
Is echt worst of de cilinder langer of korter is.
Dat begint al met hard krukas tap naar boven kant carter.. Daar wijkt het al af van waar die cilinder überhaupt bij hoort
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 18-3-2025 om 16:50 uur.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 18-3-2025 om 16:54 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
18-3-2025 17:06 |
Posts: 28 |
dus een kx80 cilinder zou ook passen en dan een opvulplaat eronder dan een carter inlaat erop en dan zou dat kunnen werken
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
18-3-2025 17:06 |
 Posts: 8679 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
thom7647 |
18-3-2025 17:08 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Keuze is niet reuze. Bij 43mm slag. Ook het addy carter heeft niet geweldig genoeg vlees. Drijfstang lengte kom je pas achter als je de cilinder hebt. Een het carter bewerkt. Dan komt er een hoogte uit rollen. Moeilijk te bekijken als je nog niet bezig bent.
dus drijfstang lengte moet ik later uitzoeken en dan de drijfstang uit persen en een anerde maat erin
|
|
snel+puch=snelle puch |
|