behoorlijk slijtvast zijn gietijzer en aluminium met nicasil wand allebei dus kun je er bijna levenslang mee rijden, waarbij er een klein verschil is in de normale slijtage.
bij de gietijzer cilinder zullen de zuiger en de cilinder slijten, dus na bijvoorbeeld 3x zuiger vervangen is de cilinder zover gesleten dat hij naar de eerste overmaat opgeboord moet worden.
bij de nicasil cilinder zal in principe alleen de zuiger slijten, dus daar doe je in principe behalve zuigers wisselen niks aan de cilinder.
het grote verschil zit er in wanneer je een vastloper hebt waarbij de cilinderwand beschadigd. dus een groef in de wand, of een stuk uit een poort gebroken.
de gietijzer cilinder kunnen ze dan gewoon zover opboren tot de beschadiging weg is, dan honen, en dan een overmaat zuiger er in.
het boren en honen kost maar weinig.
dat kan meerdere keren gedaan worden tot er geen grotere zuiger meer te krijgen is, of tot de wand te dun word.
3 of 4x opboren naar de volgende overmaat is meestal wel mogelijk, en daarna kun je vaak nog een stuk groter boren (van 50cc naar "70"cc bijvoorbeeld) en dan ben je wel een slijtageleven verder.
bij aluminium met nicasil is het een ander verhaal.
zodra daar een groef in zit of een stuk uit is moet de nicasil laag in een zuurbad verwijderd worden, daarna moet de beschadiging in de aluminium wand gelast worden, daarna uitgedraaid en geboord worden, daarna word er een nieuwe nicasil laag ingezet, en is de cilinder weer bruikbaar met een overmaat zuiger.
dat is een heel kostbaar gebeuren, in het geval van brommercilinders eigenlijk altijd een stuk duurder dan een nieuwe cilinder.
bij crossmotoren hebben ze daar wat op gevonden: ze halen de nicasil laag er uit, draaien de cilinder uit en persen er een kant en klare gietijzeren cilinderbus in. dan kan er daarna bij een vastloper gewoon geboord/gehoond worden en een overmaat zuiger in. dat bespaard een hoop kosten vooral als de schade in de wand zodanig is dat lassen geen optie meer is.
dus eind van het verhaal: ja gaan beiden onder normale omstandigheden een leven lang mee. bij de een moet je af en toe opboren, bij de ander niet. het grote verschil is er dus pas bij een flinke vastloper.
verder heeft gietijzer ten opzichte van alu/nicasil slechtere koeling, en bij sterke wisselingen in temperatuur sneller problemen.
er zijn ook nog alu cilinders met een chroomwand. tegenwoordig denk ik niet veel meer, dat was eigenlijk altijd een kwestie van weggooien na een vastloper. niet erg want die waren ook meestal niet duur.
nog een tip voor nieuwe gietijzeren cilinders: vóór het monteren moet je de cilinder heel erg goed schoonmaken. dat gaat het beste gewoon in een bak met diesel met een klein kwastje. de reden is dat gietijzer poreus is en het allerkleinste slijpsel van het boren en honen in de wand en kanalen blijft zitten.
na het schoonmaken kun je dan in de dieselbak een grijze laag zien liggen. als je de cilinder zo 1,2,3 had gemonteerd dan had dat als een soort schuurmiddel tussen de zuiger, zuigerveren en de wand gezeten en dan zit je met slijtage aan de zuiger en zijn de hoonsporen al snel weg.
dus goed schoonmaken en daarna zoals standaard met 2 takt olie insmeren.
en na dit topic reply lengte record nog een laatste toevoeging:
met een "versleten" gietijzer cilinder kun je bijna oneindig blijven doorrijden. het enige wat er gebeurd is dat de zuiger gaat rammelen (kantelen), de zuigerveren lekken, en je dus compressie en vermogen gaat verliezen.
met een versleten nicasil wand of chroomwand zal de zuiger/zuigerveren op het kale aluminium gaan lopen en werkt de rand van het nicasil/chroom als een schraper die de olie van de zuiger schraapt...die zal dus binnen korte tijd gaan vastlopen.
ik stop er nu mee anders heb ik straks geen toetsenbord meer over...
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 23-2-2025 om 18:05 uur.
|