Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Snelste am6 gietijzer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 375 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70160 - Snelste am6 gietijzer
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 323 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Antonfs1 21-2-2025 19:22 Print topicpost
Posts: 12
Hallo, ik heb nu een dr80 onder m'n brommer maar wil graag wat sneller, gebruik hem toekomstig wel voor zo'n 150km in de week, dus wil wel wat betrouwbaars.

Dacht zelf aan de mvt iron pro max 90 en de stage6 streetrace 88, weet iemand wat de hoogste cc/snelste gietijzer cilinder maar wel betrouwbaar is?

Alvast bedankt!
 

joop2 21-2-2025 22:49 Print reply
Posts: 117

het rijtje grootste cilinders in gietijzer is erg kort:

-top performances 85 met 44mm krukas
-mvt iron pro max 90 met 44.8mm krukas
-stage6 streetrace cast iron 86/88, 44mm krukas / 45mm krukas + spacer.

ze zijn alle 3 niet echt snel, vergelijkbaar met wat je nu al hebt, laagtoerig, alleen door de lange slag krukas iets meer inhoud.

omdat het de goedkope cilinders zijn is het erg belangrijk om de cilinder goed af te werken zodat het lang meegaat en je geen vermogen laat liggen:
- poortopeningen mooi recht maken en de randen licht afschuinen
- gietrestjes uit de kanalen halen
- zorgen dat de kanalen van de cilinder netjes zonder randen aansluiten op het carter.

ik zou van deze drie de stage6 kiezen omdat de kop daarvan vele malen beter is afgewerkt dan die van mvt, en omdat je van stage6 ook het hele pakket kan kopen inclusief uitlaat en dus niet hoeft te gaan zoeken wat wel werkt en wat niet. en voordeel is ook dat er gewoon 49cc op de cilinder staat.

als je de hele kit neemt, dus cilinder met 45mm krukas+spacer, streetrace uitlaat, en daar een V-force membraan met 26mm PWK carburateur dan zou je volgens stage6 richting de 20 pk moeten uitkomen.
natuurlijk heb je daar wel een andere koppeling voor nodig.









Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 22-2-2025 om 2:37 uur.
 
Antonfs1 22-2-2025 6:48 Print reply
Posts: 12
Bedankt, is het ook echt zo dat een gietijzeren cilinder veel langer meegaat dan alu?
 
jan w. 50 22-2-2025 12:45 Print reply

Posts: 992
Volgens mij maakt dat niet veel uit
Je moet wel effe doen wat joop zecht.
Ze komen vaak best rauw uit het doosje.
Ander voor deel is je kunt hem uitboren naar een overmaat zuiger. Als je het zo bekijk kun je er een half mensen leven mee

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
joop2 23-2-2025 17:51 Print reply
Posts: 117
behoorlijk slijtvast zijn gietijzer en aluminium met nicasil wand allebei dus kun je er bijna levenslang mee rijden, waarbij er een klein verschil is in de normale slijtage.

bij de gietijzer cilinder zullen de zuiger en de cilinder slijten, dus na bijvoorbeeld 3x zuiger vervangen is de cilinder zover gesleten dat hij naar de eerste overmaat opgeboord moet worden.

bij de nicasil cilinder zal in principe alleen de zuiger slijten, dus daar doe je in principe behalve zuigers wisselen niks aan de cilinder.


het grote verschil zit er in wanneer je een vastloper hebt waarbij de cilinderwand beschadigd. dus een groef in de wand, of een stuk uit een poort gebroken.

de gietijzer cilinder kunnen ze dan gewoon zover opboren tot de beschadiging weg is, dan honen, en dan een overmaat zuiger er in.
het boren en honen kost maar weinig.
dat kan meerdere keren gedaan worden tot er geen grotere zuiger meer te krijgen is, of tot de wand te dun word.
3 of 4x opboren naar de volgende overmaat is meestal wel mogelijk, en daarna kun je vaak nog een stuk groter boren (van 50cc naar "70"cc bijvoorbeeld) en dan ben je wel een slijtageleven verder.

bij aluminium met nicasil is het een ander verhaal.
zodra daar een groef in zit of een stuk uit is moet de nicasil laag in een zuurbad verwijderd worden, daarna moet de beschadiging in de aluminium wand gelast worden, daarna uitgedraaid en geboord worden, daarna word er een nieuwe nicasil laag ingezet, en is de cilinder weer bruikbaar met een overmaat zuiger.
dat is een heel kostbaar gebeuren, in het geval van brommercilinders eigenlijk altijd een stuk duurder dan een nieuwe cilinder.

bij crossmotoren hebben ze daar wat op gevonden: ze halen de nicasil laag er uit, draaien de cilinder uit en persen er een kant en klare gietijzeren cilinderbus in. dan kan er daarna bij een vastloper gewoon geboord/gehoond worden en een overmaat zuiger in. dat bespaard een hoop kosten vooral als de schade in de wand zodanig is dat lassen geen optie meer is.

dus eind van het verhaal: ja gaan beiden onder normale omstandigheden een leven lang mee. bij de een moet je af en toe opboren, bij de ander niet. het grote verschil is er dus pas bij een flinke vastloper.

verder heeft gietijzer ten opzichte van alu/nicasil slechtere koeling, en bij sterke wisselingen in temperatuur sneller problemen.

er zijn ook nog alu cilinders met een chroomwand. tegenwoordig denk ik niet veel meer, dat was eigenlijk altijd een kwestie van weggooien na een vastloper. niet erg want die waren ook meestal niet duur.

nog een tip voor nieuwe gietijzeren cilinders: vóór het monteren moet je de cilinder heel erg goed schoonmaken. dat gaat het beste gewoon in een bak met diesel met een klein kwastje. de reden is dat gietijzer poreus is en het allerkleinste slijpsel van het boren en honen in de wand en kanalen blijft zitten.
na het schoonmaken kun je dan in de dieselbak een grijze laag zien liggen. als je de cilinder zo 1,2,3 had gemonteerd dan had dat als een soort schuurmiddel tussen de zuiger, zuigerveren en de wand gezeten en dan zit je met slijtage aan de zuiger en zijn de hoonsporen al snel weg.
dus goed schoonmaken en daarna zoals standaard met 2 takt olie insmeren.

en na dit topic reply lengte record nog een laatste toevoeging:

met een "versleten" gietijzer cilinder kun je bijna oneindig blijven doorrijden. het enige wat er gebeurd is dat de zuiger gaat rammelen (kantelen), de zuigerveren lekken, en je dus compressie en vermogen gaat verliezen.

met een versleten nicasil wand of chroomwand zal de zuiger/zuigerveren op het kale aluminium gaan lopen en werkt de rand van het nicasil/chroom als een schraper die de olie van de zuiger schraapt...die zal dus binnen korte tijd gaan vastlopen.

ik stop er nu mee anders heb ik straks geen toetsenbord meer over...

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 23-2-2025 om 18:05 uur.
 

Dit topic is 323 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved